فضانوردان آينده ميتوانند براي توليد سوخت موشك از متان مريخ استفاده كنند
پژوهشگرها روشي براي توليد سوخت متان راكت ابداع كردند و اميدوار هستند از اين سوخت براي سفر بازگشت مريخ به زمين استفاده كنند. اين روش را ابتدا ايلان ماسك و مهندسان اسپيس ايكس پيشنهاد دادند. آنها بهمنظور در اختيار داشتن كربن و هيدروژن لازم براي تهيهي متان، روشهايي براي استفاده از كربن دياكسيد و آب حاصل از يخ موجود در مريخ در انديشه متخصصين گرفتهاند.
از انديشه متخصصينات تئوري، فضانوردهاي آينده ميتوانند از اين روش براي تبديل مواد مريخ مثل يخ و كربن دياكسيد براي توليد سوخت راكت و سفر بازگشتي استفاده كنند. اين روش فعلا در حد طرحي مفهومي است و صرفا در آزمايشگاهها تست شده، نه در شرايط واقعي. هولين زين، فيزيكدان دانشگاه ايرواين كاليفرنيا و سرپرست پژوهش، ميگويد: «پيادهسازي طرح پيشنهادي به مهندسان و پژوهشهاي زيادي نياز دارد. بااينحال نتايج بسيار اميدبخش هستند.»
براساس روش جديد، پژوهشگرها در ايستگاه فضايي بينالمللي، فرايند دومرحلهاي تبديل آب به اكسيژن قابل تنفس را به فرآيندي تكمرحلهاي تبديل كردند. آنها براي اين كار از كاتاليزور روي تك اتم بهره گرفتند. به گفتهي زين: «روي، كاتاليزور بسيار خوبي است و ويژگيهايي مثل زمان، قابليت انتخاب و قابليت حمل دارد كه مزيتي بزرگ براي سفرهاي فضايي بهشمار ميآيد.»
تبديل فرايند دومرحلهاي به فرآيندي تكمرحلهاي باعث فشرده شدن و قابل حمل شدن مكانيزم توليد ميشود؛ در نتيجه انتقال اين روش به مريخ آسانتر خواهد شد. در اين روش، روي با خاصيت اتمي پراكنده بهعنوان كاتاليزور واكنش به كار ميرود و به توليد متان از كربن دياكسيد كمك ميكند. اين فرايند به شكلي بهينه CO2 را به متان تبديل ميكند.
در فناوري پرتاب كنوني از سوخت متان استفاده نميشود؛ در نتيجه اين فرايند منطبق با فناوريهاي پيشرانش آينده خواهد بود. سوخت متان نسبت به انواع ديگر سوخت كه رسوب كربني در موتورهاي راكت به جاي ميگذارند و پاكسازي راكت در مريخ را دشوار ميسازند، داراي مزيت است. بااينحال، برخي شركتها به توسعهي سوخت متان راكت اميدوار هستند. براي مثال موتورهاي رپتور استارشيپ اسپيس ايكس، موتور BE-4 بلو ارجين و فايرفلاي آلفا در آينده از سوخت متان استفاده خواهند كرد.
هم انديشي ها