چين ماموريت مريخي خود را با موفقيت پرتاب كرد

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر سطح‌نشين مريخي تيان‌ون ۱ در فوريه‌ي ۲۰۲۱ با موفقيت روي سطح سياره‌ ي سرخ فرود بيايد، چين به دومين كشوري تبديل خواهد شد كه فضاپيمايي عملياتي را در مريخ به راه مي‌اندازد
تبليغات

چين امروز نخستين مأموريت ميان‌سياره‌اي خود به مقصد مريخ را با موفقيت پرتاب كرد. اين پرتاب، آغازگر سفر طولاني هفت‌ماهه‌اي به اعماق فضا است و وقتي فضاپيما به سياره‌ي سرخ برسد، چين مي‌تواند به دومين كشوري تبديل شود كه تاكنون سطح‌نوردي را روي سطح مريخ فرود آورده و به‌راه انداخته است.

مأموريت چين با نام تيان‌ون ۱ (Tianwen-1) متشكل از مدارگرد، سطح‌نشين و مريخ‌نورد است. اين سه فضاپيما در ساعات اوليه‌ي صبح امروز برفراز راكت لانگ مارس ۵ از سايت پرتاب فضاپيماي ونچانگ در چين پرتاب شدند. لانگ مارس ۵ يكي از قدرتمندترين پرتابگرهاي ساخت چين محسوب مي‌شود و مأموريت تازه نيز چهارمين پرتاب اين عضو خانواده‌ي لانگ مارس را رقم زد.

به‌محض آنكه هر سه فضاپيما به سياره‌ي سرخ برسند، در همكاري با يكديگر زمين‌شناسي مريخ را مطالعه خواهند كرد تا جزئيات بيشتري درباره‌ي ماهيت عناصر نهفته در زير سطح اين سياره بياموزند. درحالي‌كه مدارگرد از ارتفاع بالا از مريخ نقشه‌برداري و عكس‌برداري خواهد كرد، سطح‌نشين و مريخ‌نورد درنهايت زير سطح مريخ را زير انديشه متخصصين خواهند گرفت. اگر تيان‌ون ۱ بتواند به سلامت روي مريخ فرود آيد، سطح‌نشين به‌عنوان سكوي انتقال عمل خواهد كرد‌ و با فراهم‌كردن سطحي شيب‌دار به مريخ‌نورد امكان مي‌دهد روي مريخ پا بگذارد و به گشت‌وگذار در قلمرو آن بپردازد.

تا به امروز تنها ايالات متحده توانسته است با موفقيت فضاپيمايي رباتيك را روي مريخ فرود آورد كه قادر به اكتشاف سطح اين سياره باشد. درواقع، هيچ كشور ديگري تجربه‌ي فرود و راه‌اندازي موفقيت‌آميز هيچ وسيله‌اي را روي مريخ ندارد. اروپا تاكنون دوبار تلاش كرده تا روي سياره‌ي سرخ فضاپيما فرود آورد و هر دو بار شكست خورده است. در سال ۱۹۷۱  نيز فضاپيماي مارس ۳ اتحاد جماهير شوروي روي مريخ فرود آمد و به مدت تقريبا ۲۰ ثانيه با زمين ارتباط برقرار كرد؛ اما سپس به‌طور ناگهاني براي هميشه خاموش شد. اگر فرود چين موفقيت‌آميز باشد، دستاوردي رقم زده خواهد شد كه تنها ناسا در آن تخصص دارد. با اين موفقيت، جايگاه چين در جامعه‌ي فضايي جهاني به‌نحو چشمگير ارتقا خواهد يافت.

تيان‌ون ۱ درواقع دومين مأموريت فضايي به مقصد مريخ در تابستان جاري است. امارات متحده عربي نيز چند روز پيش با پرتاب نخستين مأموريت ميان‌سياره‌اي خود، مدارگردي به‌نام اميد را به مريخ فرستاد كه هواي اين سياره را مطالعه خواهد كرد. درنهايت، نوبت ناسا خواهد بود كه مريخ‌نورد بعدي خود را در ۳۰ ژوئيه (۹ مرداد) پرتاب كند. اين مريخ‌نورد با نام پرسويرنس (استقامت) به‌نحوي طراحي شده است كه به‌دنبال علائم حيات باستاني روي مريخ بگردد و همچنين نمونه‌هايي از سنگ مريخي را جمع‌آوري كند تا شايد در آينده براي مطالعه از نزديك به زمين فرستاده شوند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات