چرا توليد ايرپاور لغو شد؟

شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل اعلام كرد كه پد شارژ ايرپاور را توليد نخواهد كرد. چه عاملي باعث شد تا كوپرتينويي‌ها محصول مورد انتظار خود را از دور خارج كنند.
تبليغات

اپل در خبري شوكه‌كننده اعلام كرد كه ايرپاور را به بازار عرضه نخواهد كرد. براساس بيانيه‌ي شركت، ايرپاور استانداردهاي كيفيت بالاي محصولات اپل را تأمين نمي‌كند. البته، كوپرتينويي‌هايي علت دقيقي از تصميم خود اعلام نكردند و به‌همين دليل، متخصص كارشناسان به حدس و گمان‌هايي پيرامون محصول دو ساله‌ي آن‌ها پرداختند. قطعا براي مباحثه‌هاي سخت‌افزاري، ifixit تعدادي از معتبرترين متخصص كارشناسان را دارد و مي‌توان از هم انديشي ها آن‌ها در تخمين علل عرضه‌نشدن AirPower استفاده كرد.

ايرپاور اولين‌بار در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ به‌صورت عمومي و در جريان كنفرانس معرفي آيفون X رونمايي شد. اپل در آن رويداد ادعا كرد كه شارژري با قابليت شارژ ۳ دستگاه هم‌زمان به بازار عرضه خواهد كرد. به بيان آن‌ها، متخصص مي‌توانست گجت‌هايي همچون آيفون، اپل واچ و ايرپاد را به‌صورت هم‌زمان با استفاده از آن پد شارژ وايرلس، شارژ كند.

كوپرتينويي‌ها ادعا مي‌كردند كه ايرپاور را يك سال پس از آيفون X يعني در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه خواهند كرد. البته، قول‌هاي آن‌ها شامل تأخيرهاي متعدد شد و متخصص كارشناسان و متخصصان، انواع حدس و گمان را درباره‌ي آينده‌ي آن محصول، بيان مي‌كردند. به‌خصوص وقتي اپل تمامي محتواي مرتبط با ايرپاور را يك سال پس از معرفي از وب‌سايت خود حذف كرد، نگراني‌ها درباره‌ي عرضه‌ي آن، بيشتر شد.

با شروع سال ۲۰۱۹، اميدواري متخصصان درباره‌ي ايرپاور بيشتر شد. شايعه‌هاي متعدد، عرضه‌ي آن را محتمل مي‌دانستند و حتي برخي، رويداد ۵ فروردين را زمان مناسبي براي عرضه‌ي نهايي پد شارژ ناميدند. با انتشار iOS 12.2 و قابليت‌هاي جديد آن در همراهي از شارژ بي‌سيم، گمانه‌زني‌ها درباره‌ي عرضه‌ي ايرپاور بيشتر هم شد. به‌علاوه، در پشت جعبه‌ي نسل جديد ايرپاد اپل هم تصويري از پد شارژر ديده مي‌شد كه باز هم اميدها را نسبت به ايرپاور افزايش داد.

مرجع متخصصين ايران ايرپاد

به‌هرحال، توليد و عرضه‌ي AirPower تنها چند روز پس از رونمايي‌هاي سريالي كوپرتينويي‌ها، لغو شد و گمانه‌زني‌ها درباره‌ي علل آن، به اوج رسيد. امروزه، پدهاي شارژ وايرلس متعددي در بازار وجود دارند كه چند دستگاه را به‌صورت هم‌زمان شارژ مي‌كنند؛ البته، برخلاف آن‌ها كه تنها ۳ شارژر مجزاي تجميع‌شده در يك واحد سخت‌افزاري هستند، محصول اپل قرار بود نسل جديدي از چنين پدهايي باشد.

ايرپاور، بيش از شارژرهاي ديگر از سيم‌پيچ القايي استفاده مي‌كرد

متخصص كارشناسان ifixit، انديشه متخصصينيه‌ي جالبي درباره‌ي علت لغو توليد ايرپاور دارند كه در ادامه آن را مطالعه مي‌كنيم.

گرماي بيش‌ازحد و تداخل عملكرد

پدهاي شارژ بي‌سيم، درواقع از القاي الكترومغناطيسي براي شارژ موبايل‌هاي هوشمند استفاده مي‌كنند. موبايل و پد شارژ، هردو مجهز به سيم‌پيچ‌ هستند. صفحه‌ي شارژ، جريان را از پريز برق دريافت كرده و آن را به سمت سيم‌پيچ مي‌فرستد كه باعث ايجاد يك ميدان الكترومغناطيسي مي‌شود. ميدان ايجاد شد، جريان الكتريكي را در سيم‌پيچ موبايل هوشمند ايجاد مي‌كند كه درنهايت، به شارژ شدن باتري آن مي‌انجامد.

مرجع متخصصين ايران ايرپاور/AirPower

برقي كه از روش بالا به موبايل هوشمند تزريق مي‌شود، تميز يا ايده‌آل نيست. در آن انتقال، نويز ايجاد مي‌شود كه احتمالا با دستگاه‌هاي بي‌سيم ديگر، تداخل خواهد داشت. به‌همين دليل، سازمان FCC و سازمان‌هاي قانون‌گذار مشابه، استفاده از انتشارات برقي مبتني بر سخت‌افزارهاي بي‌سيم را محدود مي‌كنند.

افزايش قدرت شارژ، مي‌توانست خطرات جاني به‌همراه داشته باشد

نويز ايجاد شده از يك سيم‌پيچ، شايد اشكال چنداني ايجاد نكند، اما هر سيم‌پيچ شارژ، نوعي از موج با ساختار تقريبا متفاوت با ديگري را ايجاد مي‌كند. وقتي آن امواج با هم تركيب شوند، تداخل ايجاد شده احتمالا منجر به افزايش قدرت آن‌ها خواهد شد. امواج راديويي، شبيه به امواج دريا، با تركيب و تداخل، قدرت خود را افزايش مي‌دهند.

مديريت تداخل‌هاي ايجاد شده در اثر تركيب امواج الكترومغناطيسي، چالش‌هاي زيادي به‌همراه دارد. به‌علاوه، با افزايش سيم‌پيچ‌ها، چالش‌ها نيز چندبرابر مي‌شوند. باتوجه‌به جزئيات پتنت اپل، مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه آن‌ها، قصد داشتند سيم‌پيچ‌هاي بيشتري نسبت به نمونه‌هاي موجود، در شارژر بي‌سيم خود استفاده كنند.

مرجع متخصصين ايران پتنت ايرپاور

شارژرهاي موجود در باراز، از ۲ يا ۳ سيم‌پيچ دركنار هم استفاده مي‌كنند و متخصص بايد براي پيدا كردن نقطه‌ي مناسب شارژ موبايل، آن را روي پد جابه‌جا كند. اپل قصد داشت با عرضه‌ي ايرپاور و استفاده از سيم‌پيچ‌هاي داراي تداخل با يكديگر، يك سطح بزرگ شارژ بدون نياز به جابه‌جايي گجت، عرضه كند. همان تصميم و رويكرد، چالش‌هاي متعددي را براي مهندسان كوپرتينو به‌همراه داشت.

يك متخصص كارشناس توليد شارژرهاي بي‌سيم، در مصاحبه با iFixit، چالش‌هاي احتمالي اپل در توليد شارژر ايرپاور را مطالعه كرد. ويليام لامپكينز، معاون ارشد مهندسي در O & S Services گفت:

با گذر زمان، تركيب ايجاد شده در سيگنال‌هاي شارژ، با هم تركيب شده و قدرت‌مند مي‌شوند. قدرت افزوده، مي‌تواند چالش‌هايي را ايجاد كند. مثلا با قوي‌تر شدن آن، شايد عملكرد ضربان‌ساز يك بيمار قلبي نيز به خطر بيافتد. حتي ممكن است اتصال مدار كوتاه در سمعك الكتريكي يك بيمار شنوايي ايجاد شود.

باتوجه‌به توصيحات بالا، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه حتي با عرضه‌ي ايرپاور نيز، شايد اپل با چالش‌هايي از جنس قانون‌گذاري‌هاي سلامت و امنيت، به‌خصوص در آمريكا و اروپا روبه‌رو مي‌شد.

احتمالا اپل نمي‌توانست مجوز FCC را براي ايرپاور دريافت كند

نكته‌ي جالب درباره‌ي خبر لغو توليد ايرپاور، زمان انتشار آن است. درواقع، آن خبر را مي‌توان به‌نوعي لحظه‌آخري ناميد. چرا كه دقيقا در نزديكي عرضه‌ي ايرپاد نسل جديد منتشر شد. لامپكينز مي‌گويد چنين اتفاقاتي، مرسوم هستند. به‌عقيده‌ي او، اپل از ايرپاور در آزمايشگاه‌هاي خود استفاده مي‌كرد و شايد مهندسان آن‌ها، در ابتدا دقت آن‌چناني به عواقب عملكردي آن نداشته‌اند. به‌هرحال، قوانين FCC‌ براي دستگاه‌هاي شارژ بي‌سيم بسيار سخت‌گيرانه هستند و مثلا، امواج آن‌ها را تا فاصله‌ي ۲۰ سانتي‌متر از دستگاه، به ۵۰ ميلي‌وات بر سانتي‌متر مربع محدود مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران شارژ بي‌سيم

علاوه‌بر چالش‌هاي فوق، شايعه‌هاي اخير هم اشاره‌هايي به گرم شدن بيش‌ازحد ايرپاور داشتند. البته، آن شايعه‌ها هم با توضيحات متخصص بالا هم‌خواني دارند. قطعا براي شارژ كردن هم‌زمان چند دستگاه با استفاده از سيم‌پيچ، بايد انرژي بالايي مصرف شود. لامپكينز درباره‌ي آن موضوع مي‌گويد:

گرم شدن بيش‌ازحد يعني جريان بالايي به دستگاه وارد مي‌شود. چنين پديده‌اي يعني آن‌ها تلاش مي‌كنند تا قدرت دستگاه را افزايش دهند. من حدس مي‌زنم كه آن‌ها تلاش مي‌كردند تا ميدان‌هاي الكترومغناطيسي را قوي‌تر كنند كه در نتيجه، به افزايش گرماي دستگاه انجاميد.

درنهايت مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه اپل، دستگاهي موفق از لحاظ عملكردي ساخته بود كه مي‌توانست در بازار هم موفق شود؛ اما آن‌ها نمي‌توانستند استانداردهاي امنيتي و عملكردي را دركنار متخصصد قوي، در دستگاه خود برآورده كنند. درنتيجه، ايرپاور احتمالا هيچ‌گاه مجوز توليد انبوه را دريافت نمي‌كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات