ساندبار چيست و آيا ارزش خريد دارد؟

شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران ساندباري همراه با لوازم جانبي اش
ساندبار چيست؟ آيا ارزش خريد دارد؟ براي اطلاع از مزايا و معايب ساندبار در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

اين مقاله در ۶ بهمن ۱۳۹۵ توسط ميعاد بافراست نوشته و در تاريخ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ توسط مصطفي عسگري به‌روزرساني شد

ساندبار، محصولي كه شايد نامش براي عده‌اي آشنا نباشد اما در چند سال اخير به دليل پيشرفت‌ سيستم‌هاي صوتي محبوب‌تر شده‌ است. زماني بود كه براي داشتن تجربه شنيداري كامل، بايد از چندين بلندگوي مختلف همراه با كابل‌هاي زياد استفاده مي‌شد، اما حالا شرايط بهتر شده و آسان‌تر مي‌توان به آن دست يافت.

اگر جزو كساني هستيد كه از ساندبار و قابليت‌هاي آن اطلاعاتي ندارند، مقاله امروز را از دست ندهيد زيرا به طور كامل كارايي آن را برايتان توضيح مي‌دهيم.

ساندبار چيست

به طور خلاصه، ساندبار پخش‌كننده‌ي صوت به‌صورت ستوني است كه در حالت افقي در جلوي تلويزيون شما قرار مي‌گيرد تا صدا را با حجم و البته كيفيت بيشتر پخش كند.

ساندبارها سيستم‌هاي بلندگو با نصب آساني هستند كه معمولاً درست زير تلويزيون قرار مي‌گيرند. آن‌ها با جايگزين كردن سيستم بلندگوي داخلي تلويزيون با يك بلندگوي خارجي، تجربه شنيداري را بهبود مي‌بخشند.

براي بسياري سؤال شده كه آيا با يك ساندبار مي‌تواند جايگزين سيستم‌هاي صوتي چند اسپيكري شود يا خير. همين حالا بايد بگوييم با وجود اينكه اين محصول راهي عالي براي بهبود چشمگير صداي سينماي خانگي بدون هزينه‌ي بسيار بالا است، اما هنوز نمي‌تواند جاي سيستم‌هاي يادشده را بگيرد.

ساندبار چه متخصصدي دارد

ساندبارها ابتدا به عنوان جايگزيني براي سيستم‌هاي صوتي فراگير محبوب طراحي شدند. اما همانطور كه پيش‌تر گفتيم، هنوز به آن مرحله نرسيده‌اند.

تصور اينكه چگونه چند بلندگوي داخلي كوچك مي‌توانند صدايي مشابه با سيستم فراگير صوتي ايجاد كند، دشوار است. اما با گذشت سال‌ها شاهد پيشرفت ساندبار بوديم، به طوري كه اكنون جزئي محبوب در بسياري از سيستم‌هاي سرگرمي شده‌اند.

در كنار ارائه تجربه صوتي بهبوديافته به شنوندگان، اتصال آن‌ها به دستگاه‌هاي ديگر نيز آسان است. اكثر تلويزيون‌ها براي ارائه‌ي صداي پرحجم طراحي‌ نشده‌اند و طراحي نازكشان اين كار را دشوارتر مي‌كند. بنابراين براي دستيابي به تجربه شنيداري بهتر به بلندگوهاي خارجي نياز است.

مرجع متخصصين ايران ساندبار سوني Sony HT-A3000 در زير تلويزيون

اين كار نه تنها وقت‌گير است، بلكه نياز داريد به ستاپ خود كابل‌هاي بيشتري نيز اضافه كنيد. اين دقيقاً همان جايي است كه ساندبارها به كمكتان آمده و بدون نياز به كابل‌هاي اضافي زياد، صداي بهتري ارائه مي‌دهند.

تا زماني كه ساندبارها وارد بازار شدند، تنها گزينه‌هاي خريداران براي دستيابي به صداي بهتر، بلندگوهاي داخلي همراه با قطعات يا سيم‌كشي بلندگوهاي خارجي بود. سيستم صداي فراگير هزينه‌ي زيادي خواهد داشت. مي‌توان گفت، ساندبارها حد وسط بين بلندگوهاي كوچك و سيستم صوتي گران ارزش هستند.

ساندبار، سيستم صوتي ميان بلندگوهاي ارزان و گران ارزش

پيش از ساندبارها مصرف‌كنندگان مجبور بودند ميان صداي ضعيف و سيستم صداي گران‌ ارزش يكي را انتخاب كنند. اين محصول مي‌تواند صداي بهتري نسبت به بلندگوهاي داخلي و حتي بعضي از خارجي‌ها به گوش شنونده برساند. همچنين نصب آن نسبت به سيستم فراگير ارزان‌تر و آسان‌تر است.

همين ويژگي‌ها باعث شده ساندبارها روزبه‌روز در ميان متخصصان محبوب‌تر شوند. همچنين آن‌ها اغلب اولين گزينه‌اي هستند كه مصرف‌كنندگان وقتي به دنبال افزايش كيفيت صدا هستند، سراغشان مي‌روند.

جايگزيني سيستم صوتي فراگير با ساندبار

همانطور كه پيش‌تر گفتيم، ساندبار نمي‌تواند به طور كامل جايگزين سيستم صوتي فراگير با بلندگوهاي متعدد كه در مكان‌هاي مخلتف محيط قرار مي‌گيرد، شود. اما اين محصول مي‌تواند با فناوري موجود درون خود حالت غوطه‌وري در صوت را شبيه‌سازي كند.

ساندبار دستگاهي نازك است كه چند بلندگوي موجود در آن به همراه جادوي فناوري وظيفه‌ي توليد صداي باكيفيت را برعهده دارند. درواقع، تكنولوژي استفاده‌شده در آن است كه باعث مي‌شود نوار صوتي كوچكي بتواند چنين صداي قدرتمندي را توليد كند.

همانطور كه پيش‌تر اشاره شد، در سيستم‌هاي صوتي فراگير، هر كدام از اسپيكرها در جاي مشخصي از محيط قرار مي‌گيرند؛ اما ساندبار اينگونه نيست زيرا بلندگوهاي آن در يك رديف هستند. اينجا است كه جادوي فناوري به كمكشان آمده و مي‌توانند كاري كنند كه آن‌ها توانايي تقليد از سيستم‌هاي صوتي فراگير را داشته باشند.

به زبان ساده، ساندبار روشي كم‌هزينه براي تقليد از مزاياي سيستم صداي فراگير محسوب مي‌شود و ازآنجاكه نصب آن‌ها ارزان و آسان است، محبوبيتشان به حدي افزايش يافته كه تقريباً از سيستم‌هاي فراگير پيشي گرفته‌اند.

مزايا و معايب استفاده از ساندبار

ساندبارها شايد بهترين گزينه براي گرفتن تجربه‌ي صوتي خوب از تلويزيون هستند؛ اما اين موضوع دليلي بر بي‌عيب و نقص بودن آن‌ها نيست، در واقع ساندبارها اشكالاتي در دنياي واقعي دارند كه مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرند. از سوي ديگر، آن‌ها مزايايي نيز دارند كه بهتر است هر كدام را به صورت مجزا مطالعه كنيم.

در ادامه مزايا و معايب استفاده از ساندبارها را مورد مطالعه قرار مي‌دهيم.

مزايا:

اتصال سريع و آسان

براي داشتن صداي فراگير باكيفيت، بايد هركدام از اسپيكرها در جاي مشخص قرار بگيرد و همه آن‌ها نيز كابل‌هاي جداگانه‌اي دارند كه ستاپ تلويزيون را شلوغ مي‌كنند. اما ساندبار اينگونه نيست و مي‌توانيد به راحتي آن را متصل كنيد.

لازم نيست براي دستيابي به كيفيت صداي بهتر، مانند كامپيوتر يا سيستم‌هاي صوتي ديگر، ساندبارها را از پايه شخصي‌سازي كنيد. علاوه بر اين، بعضي از مدل‌هاي ساندبار با ويژگي‌هاي هوشمندي همراه هستند كه آن‌ها را با ساير دستگاه‌هاي خانگي از جمله گيرنده سازگار مي‌كند و همين مسئله باعث مي‌شود به سفارشي‌سازي نيازي نباشد.

مقرون‌به‌صرفه بودن

مقرون‌به‌صرفه اصطلاحي است كه براي هر كسي معني متفاوتي دارد. اما به طور معمول ارزش ساندبار پايين‌تر از سيستم‌هاي صوتي فراگير است و مي‌توان راحت‌تر آن را خريداري كرد. خوشبختانه مي‌توان ساندبارهاي خوبي را در بازه‌هاي ارزشي مختلف پيدا كرد.

البته بعضي از ساندبارها به دليل شركت سازنده و ويژگي‌هاي مختلفي كه ارائه مي‌دهند ارزش بالاتري دارند. اما مسئله مهم اين است كه هنگام خريد آن‌ها گزينه‌هاي ارزشي متنوعي پيش‌رويتان قرار دارد كه مي‌توانيد از ميان آن‌ها انتخاب كنيد.

كيفيت بالاي صدا

بدون شك، نقطه قوت اصلي ساندبارها كيفيت صداي آن‌ها است. فرقي نمي‌كند كه در چه فضايي هستيد، مي‌خواهيد فيلم ببينيد يا به موسيقي گوش دهيد، ساندبار مي‌تواند تجربه شنيداري شما را بسيار بهبود ببخشد.

با گذشت سال‌ها، ساندبارها در كيفيت صدا بسيار بهبود يافته‌اند و اكنون به جايي رسيده‌اند كه با ديگر محصولات مشابه رقابت مي‌كنند. همچنين حالت‌هاي مختلفي در بيشتر آن‌ها (حتي مدل‌هاي معمولي) تعبيه شده كه در شرايط مختلف بهترين صدا را ارائه مي‌دهند. به عنوان مثال، حالت فيلم صداي جلوه‌هاي ويژه را بهبود مي‌بخشد، در حالي كه حالت ديالوگ براي مواردي مانند اخبار و برنامه‌هاي تلويزيوني خوب است.

اتصالات در ساندبارها چندان مهم نيستند

ممكن است برخي ساندبارها اتصالاتي مثل HDMI نداشته باشند؛ با اين حال نيازي به HDMI براي اتصال به ساندبار نداريد و در عوض مي‌توانيد سينماي خانگي خود را با اين پورت‌ها به تلويزيون وصل كنيد و از خروجي‌هاي تلويزيون براي اتصال به ساندبار بهره ببريد. در اين حالت، تنها كافي است تلويزيون را به ساندبار وصل كنيد.

البته اگر تلويزيون شما پورت‌هاي لازم را ندارد، مي‌توانيد از ساندبارهاي نسل جديد با پورت‌هاي زياد استفاده كنيد.

مرجع متخصصين ايران ساندبار Q800A سامسونگ در زير تلويزيون در داخل خانه

معايب:

احتمال از كار افتادن ريموت كنترلر تلويزيون

تصاوير تبليغاتي غالباً ساندبارهاي متصل به ديوار را كه به زيبايي در كنار تلويزيون قرار گرفته‌اند، به نمايش مي‌گذارند. اما بيشتر مردم ساندبارها را در جلوي تلويزيون خود قرار مي‌دهند و اين ساندبارها كه غالباً ابعاد بزرگي دارند، جلوي حسگر مادون قرمز شما را مي‌گيرند و باعث مي‌شوند نياز به تغيير محل ساندبار داشته باشيد تا بتوانيد با كنترلر تلويزيون كار كنيد. هر چند اين اشكال شايد عجيب به انديشه متخصصين برسد ولي خيلي تأثيرگذار است و بهتر است قبل از خريد ساندبار مطمئن شويد جلوي سنسور مادون قرمز تلويزيون را نخواهد گرفت.

البته بعضي ساندبارها در قسمت پشتي خود بخشي به نام IR repeater دارند كه از بخش جلوي خود فرمان‌هاي مادون قرمز را دريافت مي‌كنند و به تلويزيون انتقال مي‌دهند.

عدم همراهي از ريموت در بعضي از مدل‌ها

اگر فكر مي‌كنيد هر دستگاهي با كنترلر مخصوص خود ارائه مي‌شود، بايد به شما بگوييم ساندبارها در اين مورد استثنا هستند. بعضي از نسخه‌هاي ساندبارها كنترلر ندارند و در عوض به متخصصان متكي هستند تا دستورات را به ساندبار انتقال دهند. هرچند اين موضوع در عمل ايده‌اي جالب به انديشه متخصصين مي‌رسد، اما در تجربه‌ي واقعي به‌خوبي عمل نمي‌كند.

اشكال اينجا است كه در زمان فعال كردن ساندبار از شما خواسته خواهد شد اسپيكرهاي داخلي تلويزيون را غيرفعال كنيد و در واقع هم‌زمان هم از ساندبار و هم از اسپيكرهاي داخلي صدايي دريافت نخواهيد كرد. اما وقتي از ريموت تلويزيون براي تنظيم حجم صداي ساندبار استفاده كنيد، اين دستورها توسط تلويزيون نيز دريافت مي‌شود و پيامي مبني بر غيرفعال شدن اسپيكرهاي آن مشاهده خواهيد كرد.

شايد تمامي تلويزيون‌ها اين پيام را نشان ندهند؛ اما هيچ متخصصي نمي‌خواهد هر بار كه قصد تنظيم صدا دارد، پيام خطايي روي تلويزيون مشاهده كند. پس اگر تلويزيون شما نيز با غيرفعال شدن اسپيكرهاي داخلي پيام خطا نمايش مي‌دهد، بهتر است ساندباري با ريموت كنترلر مجزا تهيه كنيد.

Virtual surround همان صداي استريو با پهناي بيشتر است

هر ساندباري با ويژگي Virtual surround عرضه مي‌شود و اين وعده را مي‌دهد كه صداي ساراند باكيفيت بالا در اختيار شما خواهد گذاشت. هر چند Virtual surround بدون استفاده نيست، اما به هيچ عنوان كيفيتي مشابه صداي ساراند ندارد. در بهترين حالت اين ساندبارها باعث افزايش ميدان صوت مي‌شوند تا ابعادشان بيشتر از آن چيزي كه هستند، به انديشه متخصصين برسد.

نبودن صفحه نمايش در جلوي برخي مدل‌ها

هر چند در محصولات جديد بيشتر شاهد پنل‌هاي نمايش در ساندبارها هستيم، اما همچنان ساندبارهايي وجود دارند كه مجهز به پنل نيستند. هرچند نياز به جلوه‌ي بصري از ساندبار نداريد، اما فهميدن حجم صدا و حالت صوتي تنها با يك نگاه مي‌تواند متخصصدي باشد.

جمع‌بندي

پس از آنكه به طور كامل ساندبار را به شما معرفي كرديم و مزايا و معايبش را گفتيم، در نهايت به اين سؤال مي‌رسيم كه آيا اين محصول ارزش خريد دارد؟

پاسخ مثبت است. ساندبار ارزش خريد دارد؛ زيرا كيفيت صدا و تجربه شنيداري بسيار خوبي در اختيار شوندگان قرار مي‌دهد و مي‌توانيد به كمك آن از تماشاي فيلم و بازي كردن لذت بيشتري ببريد. همچنين آن‌ها از انديشه متخصصين ارزشي گزينه‌هاي بهتري نسبت به سيستم‌هاي صوتي فراگير با اسپيكرهاي متعدد هستند.

اما در اين نهايت خود شما هستيد كه مي‌توانيد تشخيص دهيد كه از ميان اسپيكر داخلي تلويزيون، ساندبار و سيستم صوتي فراگير كدام‌يك بيشتر برايتان مناسب است. با مطالعه راهنماي خريد ساندبار مي‌توانيد اطلاعاتتان را در مورد مدل‌هاي مختلف اين محصول افزايش داده و بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات