+HDR10 چيست؟

پنج‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
+HDR10 نام فرمت تصويري جديد سامسونگ است كه پرچم‌داران موبايل‌هاي هوشمند اين شركت نيز از آن براي پخش جذاب‌تر محتواي تصويري همراهي مي‌كنند.
تبليغات

درست زماني‌كه فكر مي‌كنيد با تمام فرمت‌هاي پخش تصوير آشنا شده‌اند فرمت جديدي ظهور پيدا مي‌كند.

HDR جديدترين پيشرفت حوزه‌ي تصوير بود كه به تلويزيون‌ها، سرويس‌هاي اشتراك ويدئو، فيلم‌ها و سريال‌ها راه پيدا كرد. خبر خوب اين است كه اين فناوري مي‌تواند بهترين كيفيت تصوير ممكن را به تلويزيون‌هاي خانگي بياورد؛ خبر بد اينكه اين فناوري در غالب فرمت‌هاي مختلف ظاهر مي‌شود و اين يعني يك نكته‌ي گيج‌كننده‌ي ديگر هنگام خريد تلويزيون كه بايد به آن توجه كرد.

در حال حاضر فرمت‌هاي HDR10، dolby vision و HLG وجود دارند؛ اما ظاهراً اين تعداد كافي نبوده و فرمت جديدي با عنوان +HDR10 به وجود آمده است. HDR پلاس كه ساخت سامسونگ است، اخيراً توسط شركت‌هاي بزرگي مانند پاناسونيك، فيليپس، آمازون، فاكس و 20th Century مورد حمايت قرار گرفته است.

بنابراين، با نگاهي به نام سازنده و نام شركت‌هايي كه از آن حمايت كرده‌اند، به انديشه متخصصين مي‌رسد خيلي زود شاهد همه‌گير شدن اين فرمت جديد باشيم.

چه چيز +HDR10 را از ساير فرمت‌ها متمايز مي‌كند؟

HDR10 فراداده‌ي استاتيك يا ايستا دارد. HDR10 پلاس و دالبي ويژن فراداده‌ي ديناميك يا پويا دارند. از آن‌جايي كه اين پويايي بزرگ‌ترين تفاوت بين HDR10 و DV است، اضافه كردن آن به HDR10 روي كاغذ كار سختي است.براي توضيح تفاوت بين HDR10 و +HDR10 بايد ابتدا در خصوص metadata يا فراداده توضيح دهيم. فراداده، اطلاعات جانبي موجود در ماوراي سيگنال ويديويي است كه همراه‌با محتواي تصويري HDR ارسال مي‌شود و به تلويزيون فرمان مي‌دهد كه چگونه محتواي داراي محدوده‌ي ديناميكي بالا را نمايش دهد.

در HDR10 تلويزيون دستورهايي را در آغاز نمايش فيلم دريافت مي‌كند. فرض كنيد كه اين دستور ايستا مي‌گويد: «بسيار خوب، وقتي اين نمايش مي‌گويد بپر، تا اين ارتفاع بپر.» اين خوب است؛ اما يك دستور براي تمام پرش‌ها است. اگر مثلا يك فيلم داراي تنوع سكانس‌هاي زيادي باشد، اين فراداده به‌تنهايي نمي‌تواند بهترين كيفيت تصوير را ارائه دهد.

دالبي ويژن (DV) فراداده‌ي پويا دارد و به‌زودي +HDR10 هم جزو فرمت‌هايي خواهد بود كه اين ويژگي را دارد. فراداده‌ي پويا اين امكان را به‌وجود مي‌آورد كه هر سكانس يا حتي فريم از يك فيلم به‌صورت جداگانه تنظيم كيفيت شود. فراداده‌ي اكثر فيلم‌ها شايد نياز به اين مقدار تنظيم دقيق نداشته باشد؛ اما اين سطح از كنترل، به فيلم‌سازان اين امكان را مي‌دهد كه تعيين كنند كه هر قاب از فيلم در تلويزيون شما چگونه به نمايش در بيايد. روي كاغذ، اين امكان مي‌تواند منجر به افزايش كيفيت تصوير نسبت به HDR10 شود. به تعبير قبل، تلويزيون مدام دستوراتي را در خصوص ارتفاع پرش در هر صحنه از فيلم دريافت مي‌كند.

در زير توضيح سامسونگ از اين فناوري را مي‌بينيد:

HDR10 پلاس جهت ارائه‌ي بهترين كيفيت از محتواي HDR تنظيمات سكانس به سكانس را ارائه مي‌دهد. ازآنجاكه استفاده از آن نياز به مجوز خاصي ندارد، توليدكنندگان نمايشگر و فيلم‌سازان مي‌توانند به‌راحتي محصول خود را با كيفيت HDR پلاس ارائه داده و گواهي و لوگوي آن را درج كنند.

بايد توجه داشته باشيد كه HDR پلاس سامسونگ هيچ ارتباطي به HDR پلاس گوگل، كه گونه‌اي از افزايش كيفيت در دوربين موبايل است، ندارد. با اينكه هردو مربوط به HDR هستند اما به لحاظ متخصص صرفاً تشابه اسمي بوده و يكي نيستند.

سامسونگ با ارائه‌ي HDR پلاس علاوه‌براين‌كه ديگر مجبور به پرداخت هزينه‌هاي مربوط به مجوز دالبي نخواهد بود، مي‌تواند فناوري HDR را هم توسعه بدهد.

درحالي‌كه هنوز HDR به اندازه‌ي كافي جا نيفتاده است، اضافه كردن لايه‌ي ديگري به آن مي‌تواند اشكال‌ساز باشد. سوالاتي از قبيل اينكه آيا +HDR10 بهتر است يا بدتر؟ آيا از دالبي ويژن بهتر است يا نه، فعلا قابل پاسخ نيستند. شايد اين فناوري براي محتواهاي ويديويي خاصي در انديشه متخصصين گرفته شود.

مرجع متخصصين ايران HDR

به عبارت ديگر، HDR10 پلاس و دالبي ويژن كاركرد يكساني خواهند داشت. در ازاي دريافت هزينه‌ي لايسنس، دالبي علاوه‌بر اينكه ويديوهاي مخصوص دالبي را به خوبي نمايش مي‌دهد، به توليدكنندگان تلويزيون نشان مي‌دهد كه چه تنظيماتي انجام دهند كه محصول آن‌ها بهترين كيفيت تصوير را ارائه دهد. چنين چيزي در HDR وجود ندارد؛ اما ممكن است در HDR پلاس وجود داشته باشد.

در توضيحات سامسونگ عبارت «گواهي» به چشم مي‌خورد. هنوز جزئياتي از چگونگي اين گواهي مطرح نشده است. سامسونگ قرار است در CES ۲۰۱۸ از آن رونمايي كند؛ اما براساس اظهارات سامسونگ اين گواهي براساس كيفيت خواهد بود و در صورت تأييد، لوگو به محصول تعلق خواهد گرفتن. اينكه محصولات چه سطحي از كيفيت را بايد ارائه دهند تا به دريافت اين لوگو نايل شوند مشخص نيست؛ مي‌تواند در سطح دالبي باشد يا صرفاً يك تأييد ساده. بايد صبر كرد و ديد.

آيا تلويزيون شما از +HDR10 همراهي خواهد كرد؟

در پاسخ به اينكه آيا تلويزيون شما از HDR پلاس همراهي خواهد كرد يا خير، بايد گفت هم بله و هم خير. سامسونگ مي‌گويد:

محصولات ما در سال ۲۰۱۷ همگي قابليت همراهي از HDR پلاس را دارند و زماني‌كه اين طرح رونمايي رسمي شود، گواهي HDR به اين محصولات تعلق خواهد گرفت. همچنين در تلاش براي ارائه‌ي گزينه‌هايي براي نمايشگرهاي سال ۲۰۱۶ خود نيز هستيم.

اينكه ساير شركت‌ها از HDR10 پلاس استقبال كنند يا خير را زمان مشخص خواهد كرد؛ اما ال‌جي مجوز دالبي ويژن را دارد و به انديشه متخصصين نمي‌رسد به چيزي كه ساخته‌ي سامسونگ است رو بياورد. در خصوص ساير شركت‌ها بايد منتظر بود و ديد. سؤال ديگر اين است كه اگر ساير شركت‌ها به HDR10 پلاس بپيوندند، آيا قادر خواهند بود با چيزي شبيه يك به‌روزرساني فرم‌ور، دستگاه‌هاي كنوني خود را به آن مجهز كنند؟ نمي‌توان خيلي روي آن حساب كرد اما دور از ذهن نيست.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات