بيوگرافي جف بزوس، موسس آمازون و ثروتمندترين فرد جهان

دوشنبه ۲۵ دي ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جف بزوس، كارآفرين و تاجر آمريكايي با تأسيس فروشگاه اينترنتي آمازون و شركت هوافضاي بلواوريجين، اكنون ثروتمندترين فرد جهان است.
تبليغات

جف بزوس مؤسس، مديرعامل و رئيس هيئت مديره‌ي بزرگ‌ترين فروشگاه اينترنتي جهان يعني آمازون است. البته او كسب و كارهاي ديگري همچون روزنامه‌ي واشنگتن پست و شركت فضايي بلو اوريجين نيز دارد؛ اما شهرت اصلي خود را مديون آمازون است.

وب‌سايتي كه بزوس تأسيس كرد، ابتدا براي فروش جزوه رايگان استفاده مي‌شد؛ اما امروزه به بزرگ‌ترين فروشگاه اينترنتي جهان و بزرگ‌ترين سرويس‌دهنده‌ي خدمات ابري تبديل شده است. جف بزوس در ۲۷ جولاي ۲۰۱۷ با پشت سر گذاشتن بيل گيتس و با ثروتي بيش از ۹۰ ميليارد دلار، به ثروتمندترين فرد جهان تبديل شد. از آن زمان تا كنون او اين رتبه را حفظ كرده و با افزايش ۲.۵ درصدي ارزش سهام آمازون در نوامبر همان سال، ثروتش را به بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار رسانده است.

تولد و تحصيل

جف بزوس متولد ۱۲ ژانويه‌ي ۱۹۶۴ در آلبوكركي نيومكزيكو است. نام تولد او جفري پرستون جورگنسن بود. نام مادرش ژاكلين و پدرش تد جورگنسن بود. اجداد مادري او از ملاكان تگزاس بودند و پدربزرگ مادري‌اش لارنس پرستون جايس، يكي از اعضاي اوليه‌ي كميسيون انرژي‌هاي اتمي آمريكا بود؛ او پيش از عضويت در كميسيون انرژي، در سازمان دارپا مشغول به فعاليت بود و از اعضاي پيشگام آن محسوب مي‌شد. جف از پدربزرگش به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين منابع الهام‌بخش زندگي ياد مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران جف بزوس

مادر جف، در زمان تولد او تنها ۱۷ سال داشت و ازدواجش با پدر جف تنها حدود يك سال به طول انجاميد. در آوريل سال ۱۹۶۸، وقتي جف چهار سال داشت،‌ مادرش با ميگوئل مايك بزوس ازدواج كرد. مايك بزوس در دانشگاه نيومكزيكو به كار مشغول بود و پس از ازدواج، جف را به فرزندي پذيرفت. به همين دليل نام خانوادگي جف از آن به بعد به بزوس تغيير كرد.

جف از چهار تا ۱۶ سالگي تابستان‌هاي خود را در مزرعه‌ي دامپروري پدربزرگش سپري مي‌كرد و در آنجا كارهايي مانند تعمير آسياب انجام مي‌داد. پس از ازدواج، خانواده‌ي بزوس به هيوستون تگزاس نقل مكان كردند و ميگوئل در شركت Exxon مشغول به كار شد. اين جابه‌جايي منجر شد تا جف نيز سال‌هاي چهارم تا ششم تحصيل را در مدرسه‌ي ريور اوكس در هيوستون سپري كند.

علاقه‌ي جف به علم و مهارت‌هاي متخصص از همان سال‌هاي ابتدايي تحصيل مشخص بود. او در كودكي با كيت‌هاي الكترونيكي مختلف تمرين مي‌كرد و حتي يك آژير هشدار براي اتاقش طراحي كرد. پس از مدتي، خانواده‌ي بزوس به ميامي فلوريدا نقل مكان كردند و جف در دبيرستان ميامي پالمتو مشغول به تحصيل شد. در زمان تحصيل دبيرستان، جف به برنامه‌ي يادگيريي دانش‌آموزان در دانشگاه فلوريدا ملحق شد و در سال ۱۹۸۲، مدال سيلور نايت را دريافت كرد. او دانش‌آموز ممتاز دبيرستان بود و بورسيه‌ي تحصيلي ملي را نيز دريافت كرد.

جف بزوس در سال ۱۹۸۶ در مقطع متخصص كارشناسي رشته‌ي الكترونيك و كامپيوتر از دانشگاه پرينستون فارغ‌التحصيل شد. درخشش علمي او باعث شد كه به عضويت افتخاري انجمن علمي «في بتا كاپا» نائل شود. او در دوران تحصيل براي مدال افتخاري «تائو بتا پي» نيز انتخاب شد. علاوه بر اين افتخارات، بزوس در دوران دانشجويي مدير بخش پرينستون «سازمان دانشجويي تحقيقات فضايي» (SEDS) بود.

فعاليت كاري

جف بزوس پس از فار‌غ‌التحصيلي به وال استريت رفت و در آنجا، شغل‌هاي مرتبط با صنايع كامپيوتري را امتحان كرد. يكي از پروژه‌هاي بزرگ اوليه‌ي او، طراحي و توسعه‌ي شبكه‌اي براي تجارت جهاني براي شركت Fitel بود. نكته‌ي جالب اينكه او در آن زمان پيشنهادهايي از اينتل و بل نيز داشت. پس از آن او در بنكرز تراست (Bankers Trust) و سپس در شركت سرمايه‌گذاري D. E. Shaw & Co مشغول به كار شد.

آمازون

بزوس در سال ۱۹۹۴ براي يك سفر از نيويورك به سياتل مي‌رفت كه در حين آن، طرح كسب و كار آمازون را پياده‌سازي كرد. مانند بسياري از استارتاپ‌هاي آن روز آمريكا، آمازون نيز كارش را از يك گاراژ شروع كرد.

مرجع متخصصين ايران جف بزوس

جف بزوس در حال كار براي يك شركت بزرگ سرمايه‌گذاري در نيويورك بود و درآمد بالايي داشت. اما پس از اين‌كه اخبار گسترده‌اي در مورد افزايش استفاده‌ي افراد از اينترنت مطالعه كرد، به كار در اين زمينه علاقه‌مند شد. از طرفي، در آن سال‌ها قانون ايالات متحده‌ي آمريكا، شركت‌هاي فروش پستي محصول را از پرداخت ماليات در ايالت‌هايي كه دفتر فيزيكي نداشتند معاف كرده بود. اين اتفاقات دلايلي بودند كه بزوس را به ترك كار دائم و تأسيس شركت جديدش تشويق كردند. والدين او نيز پس‌انداز بازنشستگي خود به مبلغ ۳۰۰ هزار دلار را به‌عنوان سرمايه‌گذاري وارد آمازون كردند.

در روزهاي ابتدايي آمازون، آن‌ها يك زنگ براي هر خريد مشتريان طراحي كرده بودند كه پس از به صدا در آمدن آن، براي شناسايي خريدار دور هم جمع مي‌شدند. پس از چند هفته تعداد خريدها به قدري افزايش يافت كه محبور شدند زنگ را قطع كنند.

كارمندان آمازون و افرادي كه تحقيقاتي در مورد محيط كار اين شركت انجام داده‌اند، معتقدند بزوس مديري جزئي‌نگر است كه علاقه‌ي زيادي به داشتن اطلاعات در مورد همه‌ي اتفاقات شركت دارد. در سال ۲۰۱۵ مقاله‌اي در نيويورك تايمز چاپ شد كه فضاي آمازون را سرد و بي‌روح دانست. در اين مقاله محيط كاري آمازون خشك و بدون هيچ تفريح و لذتي شرح داده شده بود. جف بزوس سريعا به آن واكنش نشان داد و با يادداشتي كه براي متخصصانش فرستاد، ادعاهاي نيويورك تايمز را رد كرد. او يك پله هم فراتر رفت و اعلام كرد هركسي تصور مي‌كند ادعاهاي مقاله صحيح است، سريعا با او تماس بگيرد.

مرجع متخصصين ايران amazon

در مي سال ۲۰۱۶، بزوس بيش از يك ميليون سهم خود در آمازون را به مبلغ ۶۷۱ ميليون دلار فروخت. در آگوست همان سال، يك ميليون سهم ديگر با ميلغ ۷۵۶.۷ ميليون دلار به فروش رفت. تا ژوئن سال ۲۰۱۶، تعداد سهام‌ بزوس از شركتي كه خودش تأسيس كرده‌بود به ۸۳.۹ ميليون سهم رسيد. اين رقم حدود ۱۶.۹ درصد از سهام آمازون است كه ارزش تقريبي آن ۸۳.۹ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود.

بلو اوريجين

جف بزوس در سال ۲۰۰۰ شركت فضايي بلو اوريجين را تأسيس كرد. بزوس از ابتدا علاقه‌ي زيادي به فضا داشت و طرح‌هاي متنوعي براي تأسيس شهرهاي فضايي، مراكز تفريحي و هتل‌هايي كه تا دو ميليون نفر را به دور زمين مي‌گردانند، در سر مي‌پروراند. سال‌هاي ابتدايي تأسيس بلو اوريجين با احتياط و مخفي‌كاري اطلاعاتي همراه بود. در سال ۲۰۰۶ اين شركت به‌صورت عمومي معرفي شد؛ دليل اين شهرت، خريد زميني وسيع براي تأسيس كارخانه‌ي آزمايشگاهي در تگزاس بود.

مرجع متخصصين ايران بلو اوريجين

جف بزوس از همان سال‌هاي ابتدايي شناخته شدن بلو اوريجين، هدف از تأسيس آن را آسان‌تر كردن سفرهاي فضايي ناميد. او اعتقاد داشت شركتش مانند بسياري استارتاپ‌هاي ديگر تلاش مي‌كن افراد مختلف بتوانند به‌راحتي به فضا سفر كنند. او در مصاحبه‌اي كه در سال‌هاي نوجواني با ميامي هرالد انجام داد، از اين هدف صحبت كرد. او هدف نهايي را تخليه‌ي زمين، پاك نگه داشتن و تبديل آن به يك پارك تفريحي اعلام كرده بود.

جف بزوس در سال ۲۰۱۳ مذاكراتي با ريچارد برانسون، مؤسس ويريجين گروپ و رئيس هيئت مديره‌ي ويرجين گالكتيك انجام داد و طرح‌هايش را براي او توصيف كرد. بزوس براي رسيدن به هدف خود حاضر بود با افراد متعدد با پتانسيل‌هاي مالي و فكري بالا مذاكره كند. او سياره‌هاي هدف سفرها و آزمايشات بلو اوريجين را بسيار گسترده بيان مي‌كند و تنها به هدف نهايي يعني سفر و زندگي مردم در فضا مي‌انديشد. به عقيده‌ي بزوس اين هدف بسيار بلندمدت است؛ اما ارزش زمان و هزينه‌هاي زياد را دارد.

واشنگتن پست

جف بزوس در پنجم آگوست سال ۲۰۱۳ اعلام كرد كه قصد دارد روزنامه‌ي واشنگتن پست را به مبلغ ۲۵۰ ميليون دلار خريداري كند. پس از اين اعلام، روزنامه يك مقاله‌ي طولاني در مورد او چاپ كرد و توافق خريد در يكم اكتبر همان سال نهايي شد. او در مصاحبه‌اي در سال ۲۰۱۶ اعلام كرد كه تصميم براي خريد اين روزنامه بدون هيچ شك و ترديدي انجام شده است.

سرمايه‌گذاري‌هاي ديگر و بزوس اكسپديشنز

مؤسس آمازون يكي از اولين سرمايه‌گذاران گوگل است. او در سال ۱۹۹۸ مبلغ ۲۵۰ هزار دلار در اين شركت سرمايه‌گذاري كرد و ۳.۳ ميليون سهم آن را خريد. سهام بزوس در گوگل امروز ارزشي حدود ۳.۱ ميليارد دلار دارد.

از ديگر شركت‌هايي كه بزوس در آن‌ها سرمايه‌گذاري كرده، شركت يونيتي بايوتكنولوژي است. اين شركت اهدافي بلندپروازانه به‌منظور كاهش سرعت يا توقف روند پيري در انسان‌ دارد. عموم سرمايه‌گذاري‌هاي شخصي بزوس از طريق شركت بزوس اكسپديشنز انجام مي‌شود و شركت‌هاي بزرگ متعددي از جمله اير بي‌ان‌بي، بيزينس اينسايدر، اوبر و توييتر در ميان آن‌ها قرار دارند.

جف بزوس در سازمان‌هاي خيريه و شركت‌هاي غير انتفاعي نيز سرمايه‌گذاري مي‌كند. شركتي كه وظيفه‌ي اين نوع از سرمايه‌گذاري‌ها را بر عهده دارد، بزوس سنتر است. او مؤسسه‌ي خيريه‌اي با نام بزوس فاميلي فانديشن نيز تأسيس كرده كه يك خيريه‌ي تحصيلي است. سرمايه‌ي اصلي اين خيريه از سود والدين بزوس در سرمايه‌گذاري اوليه در آمازون تأمين شده است.

جوايز و افتخارات

جف بزوس در سال ۱۹۹۹ از سوي مجله‌ي تايم به‌عنوان فرد اول سال انتخاب شد. در سال ۲۰۰۸، او از طرف مجله‌ي يو اس نيوز اند ورلد ريپورت به‌عنوان يكي از برترين رهبران آمريكا انتخاب شد. مؤسس آمازون يك دكتراي افتخاري نيز از دانشگاه كارنگي ملون دريافت كرده است.

مرجع متخصصين ايران جف بزوس

در سال ۲۰‍۱۱، مجله‌ي اكونوميست جايزه‌ي اختراع خود را به خاطر عرضه‌ي آمازون كيندل به جف بزوس و گرِگ زر اهدا كرد. در سال ۲۰۱۲، مجله‌ي فورچن لقب تاجر سال را به او اهدا كرد. جف بزوس در سال‌هاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ عضو كميته‌ي اجرايي شوراي كسب و كار آمريكا بود.

مجله‌ي كسب و كار هاروارد در سال ۲۰۱۴ او را به‌عنوان مديرعامل سال انتخاب كرد. جف بزوس به مدت سه سال پياپي در ميان ۵۰ رهبر برتر جهان از نگاه مجله‌ي فورچن قرار داشته است. او در سال ۲۰۱۵ در صدر اين ليست قرار گرفت. از آخرين افتخارات او مي‌توان به جايزه‌ي ۲۵۰ هزار دلاري هاينلين براي تجاري‌سازي سفرهاي فضايي در سال ۲۰۱۶ اشاره كرد. او اين جايزه را به مؤسسه‌ي SEDS كه زماني عضو آن بود اهدا كرد.

زندگي شخصي

بزوس در سال ۱۹۹۳ با مك‌كنزي تاتل از متخصصان D.E. Shaw ازدواج كرد و در سال ۱۹۹۴ به سياتل رفت. همسر او در حال حاضر نويسنده‌ي رمان است. اين زوج چهار فرزند دارند.

مرجع متخصصين ايران جف بزوس

جف بزوس در سال ۲۰۱۶ به رؤياي سفر به فضا، رنگي نزديك به واقعيت داد و در فيلم سينمايي Star Trek Beyond نقش كوتاهي بازي كرد. او در فعاليت‌هاي سياسي نيز شركت كرده و از منتقدين اصلي دونالد ترامپ است.

مؤسس آمازون در سال‌هاي متعدد فعاليت، هدف انتقادهاي صريح متخصص كارشناسان كسب و كار بوده است و حتي در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان بدترين مدير جهان از طرف «كندراسيون اتحاديه‌هاي نيروي سادهي بين‌المللي» انتخاب شد. دبير كل اين انجمن در زمان اهداي اين عنوان، او را نماد مدل كاري غير انساني مديران شركت‌هاي بزرگ آمريكاي شمالي ناميد. نيويورك تايمز نيز در مقاله‌اي كار كردن براي او و آمازون را بسيار خسته‌كننده و غير انساني ناميد و ادعا كرد كه عموم متخصصان اين شركت آن را ترك مي‌كنند يا اخراج مي‌شوند. البته بزوس تمامي اين موارد را تكذيب كرده است.

تبليغات
در حال مطالعه ليست مطالعاتي هستي
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات