معرفي جزوه رايگان «ده گونه نوآوري؛ زباني ساده براي ايجاد تغيير در محصولات»

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نوآوري يكي از واژه‌هايي است كه امروزه در فضاي كسب‌وكار، مدارس، دانشگاه‌ها و حتي محيط‌هاي اجتماعي به دفعات زياد و به بهانه‌هاي مختلفي شنيده مي‌شود. بااين‌حال، به‌راستي اين مفهوم كه پيوندي تنگاتنگ با مفاهيمي مانند خلاقيت، فناوري، اختراع و اقتصاد دانش‌بنيان دارد، به چه معنا است؟
تبليغات

نوآوري به زبان ساده، ايجاد تغيير در محصولات يا خدمات يا روش خلق و عرضه‌ي آن‌ها، با هدف پاسخ‌گويي به بازارهاي جديد و نيازهاي متغير مشتريان است. البته بايد توجه كرد كه انجام صحيح اين تغييرات و موفقيت در آن‌ها، منوط به مشاهده‌ي پيوندها و كشف فرصت‌ها و استفاده‌ي مناسب از آن‌ها است.

نقش دانش و مهارت‌هاي فناورانه دركنار خلاقيت و نوآوري در موفقيت كسب‌وكار بسيار مهم است؛ بااين‌حال، بسياري از افراد نوآوري را با اختراع اشتباه مي‌گيرند. ممكن است نوآوري در برگيرنده‌ي اختراع باشد؛ ولي به عوامل ديگري نيز نيازمند است. بااين‌حال، حقيقت اين است كه كمتر نوآوري جديدي در دنيا وجود دارد؛ همان‌طوركه فرانچسكو ردي، زيست‌شناس معروف مي‌گويد: «هر چيز زنده از يك چيز زنده به‌وجود مي‌آيد.» بدين‌معنا كه نوآوري‌هاي امروز مبتني‌بر پيشرفت‌هاي گذشته هستند.

شايد معناكردن دقيق چيزي مثل نوآوري اشكال باشد. يكي از دلايل اين مسئله، اشكال‌بودن سنجش آن است كه مي‌تواند به مانعي براي پيشرفت اقتصادي و تكنولوژيك تبديل شود. به‌طوركلي، فراورده‌ي خلاق در نوآوري مي‌تواند نرم‌افزاري مانند انواع خدمات (خدمات يادگيريي، خدمات بهداشتي درماني، خدمات اداري و…) يا سخت‌افزاري مانند كالاها (محصولات صنعتي، محصولات دارويي، محصولات غذايي و...) باشد.

نوآوري را مي‌توان درباره‌ي سازماني به‌كار برد كه به‌طور منظم به توليد ايده‌هاي جديد و محصولات منحصر بفرد مشغول است. مجموعه‌اي از سياست‌ها و فعاليت‌ها كه باعث به‌وجود‌آمدن تفاوتي درخورملاحظه با ديگر رقبا مي‌شود، ممكن است يكي موارد استفاده از نوآوري باشد. يكي ديگر از برداشت‌هاي رايج ديگر درباره‌ي نوآوري، شرايطي است كه اعضاي گروه به فكركردن سازنده و دنبال‌كردن ايده‌هاي ناب تشويق مي‌شوند.

نوآوري در واژه‌ي لاتين «Innovare» ريشه دارد و به‌طوركلي، به‌معناي ايجاد چيز جديد است

امروزه، نسل جديدي از نوآوري‌ها در حال ظهور هستند؛ به‌همين‌دليل، شركت‌ها و استارتاپ‌ها بايد درباره‌ي نوآوري بدانند و آن را در كسب‌وكار خود به‌كار گيرند. با خواندن جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» علاوه‌برآنكه مي‌توانيد ده گونه نوآوري را شناسايي كنيد، مي‌توانيد تجارت خود را نيز دگرگون سازيد.

نوآوري در واژه‌ي لاتين «Innovare» ريشه دارد و به‌طور‌كلي، به‌معناي «ايجاد چيز جديد» است. بايد دقت كنيد كه نوآوري صرفا درباره‌ي محصولات توليدي نيست و خدمات به‌عنوان بخشي عظيم از اقتصاد جوامع را نيز دربر مي‌گيرد. امروزه كليدواژه‌ي «نوآوري در خدمات»، يكي از مباحث جدي و مهم نوآوري در كسب‌وكار را به‌خود اختصاص داده است.

ارائه‌ي خدمات نوين در صنايع بيمه و بانكداري، تحول در حمل‌ونقل صنايع غذايي، خرده‌فروشي‌هاي الكترونيك و ارائه‌ي انواع خدمات مبتني‌بر وب كه به‌مدد ظهور اينترنت و فناوري‌هاي جديدي نظير اينترنت اشياء و هوش مصنوعي ممكن شده است، مثال‌هايي از نوآوري در خدمات و نقش آن در تغييرات ساختاري فضاي كسب‌وكارهاي خدماتي است.

تمامي ساخته‌هاي بشر تا امروز، نتيجه‌ي ميل انسان به جست‌وجوي چيزهاي جديد و متفاوت است. يكي از ويژگي‌هاي مهم جوامع انساني امروزي، ميل به امتحان‌كردن چيزهاي متفاوت است. در جهان امروز، پاياني براي فكرهاي نو نيست؛ اما بايد به اين نكته‌ي مهم توجه كرد كه اين فكرهاي خلاقانه و ايده‌هاي جديد، زماني ارزشمند خواهند بود كه بتوانند ارزش‌افزوده‌اي ايجاد كنند. اينجا است كه نوآوري پا به ميدان مي‌گذارد. درواقع، وقتي ايده‌هاي نو به خلق ارزش منجر شوند، به نوآوري تبديل مي‌شوند. ايده‌ها و فكرهاي نو تا زماني‌كه به‌اجرا درنيايند، ارزشي به‌همراه نخواهند داشت.

مرجع متخصصين ايران

در اينكه نوآوري چقدر ممباحثه مهمي است و چه نقش ويژه‌اي در اقتصاد امروزي ما بازي مي‌كند، شكي نيست. اين هم امري بديهي است كه سهم بزرگي از بازارها دراختيار استارتاپ‌هايي است كه با «نوآوري» خود را از ديگران متمايز كرده‌اند. اكثر ما مطلع هستيم كه نوآوري چقدر ارزشمند است و بايد دست به نوآوري بزنيم؛ اما نكته اينجا است كه اغلب نتيجه نمي‌گيريم.

نوآوري در ذهن اغلب ما چهارچوبي از‌پيش‌تعيين‌شده است كه به ابتكار عمل در محصول يا خدمت ارائه‌شده خلاصه مي‌شود؛ اما اين تمام ماجرا نيست و شايد همين‌جا اولين دليل ناكامي در نوآوري‌هايمان مشخص شود.

سال‌ها پيش تيمي به‌دنبال اين سؤال تشكيل شد: «چه كار كنيم تا پروژه‌هاي نوآوري، به‌جاي شكست طعم موفقيت را بچشند؟» ثمره‌ي ۳۰ سال تلاش براي پاسخ به اين پرسش، تولد جزوه رايگاني با عنوان «ده گونه نوآوري» بود.

«چه كار كنيم تا پروژه‌هاي نوآوري، به‌جاي شكست طعم موفقيت را بچشند؟» جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» ثمره‌ي ۳۰ سال تلاش براي پاسخ به اين پرسش است

اين جزوه رايگان تمام ساختار ذهني شما از نوآوري را درهم مي‌شكند و ممكن است با يك ‌بار مطالعه، شما را در درياي اطلاعات و مثال‌هاي مربوط به نوآوري غرق كند. «ده گونه نوآوري» جزوه رايگاني است كه در عين سادگي، نمي‌توان خوابيده خواند و بايد با تمركز زياد و حواس‌ جمع به‌سراغش رفت و حتي گاهي براي به‌ياد‌آوردن مرز ظريف بين دو گونه، به عقب برگشت و مطالب را مرور كرد.

ارمغان جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» براي مخاطب، ديدي همه‌جانبه و منسجم درباره‌ي نوآوري و تاكتيك‌ها و روش‌هاي اجرايي آن‌ها است. گوشه‌گوشه‌ي جزوه رايگان سرشار از مثال‌هايي از شركت‌هاي نام‌آشناي امروزي است. دفعات زيادي در متن اتفاق مي‌افتد كه با خود بگوييد: «مگر اين نوآوري محصول نبود؟ اينجا كه مباحثه از فرايند و مشتري است!»

متأسفانه صنعتگران و دانشگاهيان بر دو يا حداكثر سه نوع از مدل‌هاي نوآوري گفته‌شده در اين جزوه رايگان مانور مي‌دهند؛ بنابراين، خواندن اين جزوه رايگان به شما كمك مي‌كند تا چهارچوب ذهني‌تان درباره‌ي نوآوري را مجددا ساختاردهي كنيد و اين بار اگر به نوآوري در كاري فكر كرديد، ابعادي را در انديشه متخصصين بگيريد كه در نگاه اول آن‌قدرها مهم تلقي نمي‌شد.

معرفي جزوه رايگان ده گونه نوآوري

نوآوري يكي از واژگان محبوب در موتور جست‌وجوي گوگل است كه در چند سال اخير، بيش از هميشه جست‌وجو مي‌شود. در چند دهه‌ي گذشته، دانشمندان با مسئله‌ي تازه‌اي مواجه شده‌اند. بسياري از آن‌ها به‌دنبال ساخت انديشه متخصصينيه‌اي در باب نوآوري هستند؛ به‌همين‌دليل، درحال‌حاضر ما با دريايي از انديشه متخصصينيه‌ها درباره‌ي نوآوري روبه‌رو هستيم. اين انديشه متخصصينيه‌ها ممكن است راه بيراهه را نشانمان دهند. با‌اين‌همه، نويسندگان جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» دور هم جمع شدند تا ده گونه نوآوري را خلق كنند.

لري كيلي، رايان پيكل، برايان كوئين و هلن والترز، نويسندگان جزوه رايگان «ده گونه نوآوري»، نوآوري را به محصول يا خدمتتان محدود نمي‌دانند؛ بلكه نوآوري مي‏‌تواند در بخش كوچكي از فرايند سازمان نيز اتفاق بيفتد؛ اما اثر و صداي آن بلند شود و به گوش مخاطب برسد. نويسندگان جزوه رايگان با سال‏‌ها تحقيق و زير ذره‌بين قراردادن سازمان‏‌ها و نمونه‏‌هاي مختلف،‌ ده گونه‌ي متفاوت از نوآوري و تركيبات مختلف آن را به صورتي ساده و متخصصدي ارائه مي‏‌كنند. آن‌ها سعي كرده‌‏اند با قاعده‏‌مند‌كردن راه‌‏هاي خلق و ارائه و به‌نتيجه‌رساندن ايده‌ها، ميزان موفقيت پروژه‌‏هاي نوآوري و كسب‏‌وكار را افزايش دهند.

نوآوري مي‏‌تواند در بخش كوچكي از فرايند سازمان نيز اتفاق بيفتد؛ اما اثر و صداي آن بلند شود و به گوش مخاطب برسد

زماني كه نوآوري را تنها به‌عنوان محصول يا خدمت جديد تعريف مي‌كنيد، اين نگرش موجب غفلت از فرايند يكپارچه و بزرگ‌تري مي‌شود كه بايد به‌طور مستمر ارزش بهينه خلق كند. برعكس اين انديشه متخصصينات، ده گونه نوآوري تمامي اكوسيستم نوآوري، از ساختارهاي سازماني ضروري گرفته تا جنبه‌هاي حياتي محصول يا خدمت ارائه‌شده را در‌بر مي‌گيرد. اين جزوه رايگان تأثير عناصر مختلف نوآوري بر مجموع تجربه‌ي مشتري را نيز مطالعه مي‌كند. در‌نهايت نيز جان‌مايه‌ي سه دهه تحقيقات در زمينه‌ي نوآوري را در چهارچوبي متخصصدي قرار مي‌دهد و نقشه‌اي جامع براي هدايت تيم‌هاي خلاق در مسير پراشكالشان در قلمروهاي جديد ارائه مي‌دهد.

«ده گونه نوآوري» يك دوره‌ي آماده‌سازي طولاني را پشت‌سر گذاشته است. به‌طور خلاصه، مي‌توان گفت كه جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» حاصل كدگذاري و ساختاردهي و ساده‌سازي سه دهه كار در شركت مشاوره‌ي دوبلين واقع در شيكاگو بوده كه در اين مدت، از همراهي روش‌شناس نامي حوزه‌ي طراحي، يعني جي دوبلين، بهره‌منده بوده است. دوبلين از زمان شروع به كارش در سال ۱۹۸۰، همواره يك سؤال سهل ممتنع را مطرح مي‌كرد: «چه بايد كرد تا نوآوري به‌جاي شكست، به موفقيت بينجامد؟»

قلب جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» حول يك اكتشاف واقع شده است. نويسندگان جزوه رايگان عقيده دارند كه ده گونه نوآوري متفاوت از يكديگر وجود دارد و همواره نيز وجود داشته است؛ نوآوري‌هايي كه نياز است با رعايت برخي ملاحظات با يكديگر هماهنگ شوند تا بتوانند نوآوري تغييردهنده‌اي را به‌وجود بياورند. اگر با جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» همراه شويد، به‌زودي به آن خواهيد رسيد. آنچه درحال‌حاضر بايد بدانيد، اين است كه اين كشف ساده‌اي نيست. دركنار اين چهارچوب، به اين موضوع اشاره خواهيم كرد كه چطور مي‌توانيد اين مسير نوآوري را با استفاده از پروتكل‌ها و فرايندهاي قدرتمندتر به شيوه‌ي بهتري طي كنيد.

مرجع متخصصين ايران

نوآوري براي مبتديان نيست و اغلب دستاوردهاي بزرگ نيز تصادفي نبوده‌اند. نوآوران بزرگ از رويكردهاي قاعده‌مندي تبعيت مي‌كنند و لري كيلي نيز روشي مبتني‌بر شواهد را پايه‌گذاري كرده است كه نوآوري را فراتر از بهبود صِرف محصولات كنوني مي‌برد. در محيط كار، همه به‌دنبال استفاده از تكنيك‌هاي پيشرفته‌ي نوآوري هستيم تا ارزش‌هاي پيشنهادي متمايزي خلق كنيم كه به‌سختي تقليد‌پذير باشند؛ ارزش‌هايي كه مشتريانمان را ذوق‌زده كنند و تا مدت‌ها برايشان مناسب باشند.

«ده گونه نوآوري» چهارچوب‌هاي بي‌نظيري پيش رويتان مي‌گذارد تا به شما كمك كند نقش نوآوري در كسب‌وكارتان را از نو تعريف كنيد و كيفيت مباحثه‌هاي نوآوري را از هنري سحرآميز به علمي متخصصدي ارتقا دهيد. «ده گونه نوآوري» جزوه رايگاني ضروري براي نشان‌دادن چگونگي انجام نوآوري‌هاي جهشي است و نقشه‌ي راهي را برايتان فراهم مي‌سازد كه براي ايجاد تحول در هر صنعتي اجرايي است.

بخش‌هاي جزوه رايگان «ده گونه نوآوري»

مدل مطرح‌شده در جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» ساده و درعين‌حال هوشمندانه است. ده گونه‌ي مختلف نوآوري در سه طبقه‌ي بسيار مهم طبقه‌بندي شده‌اند و عناصر هر طبقه ويژگي‌هاي نسبتا مشابهي نشان مي‌دهند. اگر بخواهيم نگاهي كوتاه به اين طبقه‌بندي و اجزاي آن بيندازيم، به بخش‌هاي زير مي‌توانيم اشاره كنيم:

  • پيكربندي: نوآوري‌هاي اين طبقه بخش‌هاي دروني و سيستم كسب‌وكار سازمان را هدف قرار مي‌دهند؛ بنابراين، نوآوري‌هاي زيرمجموعه‌ي اين طبقه عبارت‌اند از: نوآوري در مدل سود، شبكه، ساختار و فرايند.
  • پيشنهاد: اين گونه‌هاي نوآوري بر محصول يا خدمت اصلي سازمان يا مجموعه‌اي از محصولات و خدمات آن متمركز هستند و زيرمجموعه‌هاي آن عبارت‌اند از: نوآوري در عملكرد و سيستم محصول.
  • تجربه: اين طبقه بر عناصري همچون خدمات، كانال، برند و مشاركت مشتري متمركز هستند كه بيشترين مواجهه با مشتري را دارند.

نويسندگان جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» شما را در ميان جزئيات رها نمي‌كنند؛ بلكه در قالب مثال‌ها و نمونه‌هاي موردي سعي مي‌كنند مفهوم را هرچه روان‌تر در ذهنتان نهادينه كنند. جزوه رايگان در بخشي با عنوان «تاكتيك‌هاي نوآوري»، انواع تاكتيك‌هاي ممكن براي هرگونه از نوآوري را مثال مي‌زند. اين مثال‌ها نقشه‌ي راهي براي ادامه مسير دراختيار مخاطب قرار مي‌دهند و وي را از سردرگمي در ميان گونه‌هاي متنوع نوآوري مي‌رهانند. همچنين در جاي‌جاي جزوه رايگان، مقالاتي مي‌بينيم كه شما را با مفهوم نوآوري، اجراي اثربخش، صنعت و زمينه‌سازي تغيير مدل نوآوري در آن آشنا مي‌كنند.

جزوه رايگان «ده‌ گونه نوآوري» شامل ۶ بخش و ۲۴ فصل است:

  • بخش اول جزوه رايگان كه يك فصل دارد و توضيحاتي درباره‌ي نوآوري و رشته‌ي جديد در حال تولد مي‌دهد.
  • بخش دوم جزوه رايگان از ۱۱ فصل تشكيل شده است و ده گونه نوآوري را تشريح كرده است كه بلوك‌هاي سازنده‌ي پيشرفت‌هاي عظيم است.
  • بخش سوم جزوه رايگان از دو فصل تشكيل شده است و توضيح مي‌دهد كه به‌منظور دستيابي به تأثير بيشتر، گونه‌هاي نوآوري را باهم تركيب كنيد و آن‌ها را باهم انطباق دهيد.
  • بخش چهارم جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» سه فصل دارد و بر اين موضوع تأكيد مي‌كند كه تغييرات را شناسايي كنيد و شرايطي را دريابيد كه آبستن جهش‌هاي عظيم هستند.
  • بخش پنجم جزوه رايگان در قالب سه فصل به نوآوري پيشرو اشاره مي‌كند و از مخاطب مي‌خواهد تا از طرح‌هاي بهتري براي ايجاد جهش استفاده كند.
  • بخش ششم و پاياني جزوه رايگان به پرورش نوآوري مي‌پردازد و در سه فصل كارگزاري نوآوري اثربخش در درون سازمان‌ها را شرح مي‌دهد.

پيش‌فرض‌هاي فعلي خود از نوآوري را كنار بگذاريد و همچون دانش‌آموزي بي‌تجربه، بر سر كلاس درس جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» حاضر شويد

به‌انديشه متخصصين مي‌رسد وقت آن رسيده باشد تا پيش‌فرض‌هاي فعلي خود از نوآوري را كنار بگذاريد و همچون دانش‌آموزي بي‌تجربه، بر سر كلاس درس «ده گونه نوآوري» حاضر شويد. اين جزوه رايگان جزئياتي از نوآوري را دراختيار خواننده قرار مي‌دهد كه حاصل ده‌ها سال مطالعه متخصصان و مطالعه پروژه‌هاي نوآوري هزاران شركت معتبر است؛ بنابراين مطالعه‌ي آن را در اوضاع‌واحوالي كه بين اقيانوس‌هاي قرمز كنوني حصار شده‌ايم، به مخاطبان پيشنهاد مي‌دهيم.

سخن پاياني

جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» رويكردي خلاق و جامع و جالب براي شناخت نوآوري است. اين رويكرد خلاقانه در جزوه رايگاني به همين نام چاپ شده و مترجمان فارسي جزوه رايگان معتقدند نه‌تنها اين رويكرد مناسب پژوهشگران است؛ بلكه هر كسي كه خواهان نوآوري باشد، مي‌تواند از آن استفاده بهينه كند.

جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» نه‌تنها به مخاطبش مي‌آموزد كه نوآوري چيست؛ بلكه به او يادآوري مي‌كند اكنون كجاي دنيايش ايستاده است

جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» نه‌تنها به مخاطبش مي آموزد كه نوآوري چيست؛ بلكه به او يادآوري مي‌كند اكنون كجاي دنياي خود ايستاده است. يكي از روش‌هاي مهم پول‌ساز‌شدن، داشتن نوآوري است. فناوري بدون نوآوري پيشرفت نخواهد كرد و شما بدون دانستن شبكه‌سازي يا ساخت مدل كسب‌وكار صحيح موفق نمي‌شويد.

در جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» به «فراتر از محصولات رفتن» نيز اشاره شده و شما با قدرت اعداد آشنايي پيدا مي‌كنيد. سرگذشت نويسندگان جزوه رايگان «ده گونه نوآوري» براي مخاطب جالب است. تصور كنيد سال‌هاي زيادي از زندگي‌تان را به‌عنوان استراتژيست سنتي فعاليت كنيد؛ ولي صنعت مشاوره را به اين دليل ترك كنيد كه مي‌خواهيد نويسنده‌ي فيلمنامه باشيد. برايان كويين اين كار را انجام داد؛ ولي درآخر فهميد مشاوره تنها كاري است كه از‌پس آن بر‌مي‌آيد. درنتيجه برايان كويين به كار سابق خود بازگشت و تغييراتي در آن به‌وجود آورد.

برايان كويين بر حل اشكالات نوآوري براي مشتريان متمركز شد. به‌گفته‌ي لري كيلي، اگرچه ضرب‌المثل «آشپز كه دو تا شد، آش يا شور مي‌شود يا بي نمك» در نويسندگي هم صدق مي‌كند، آن‌ها تمام كارهايشان را گروهي انجام داده‌اند. با خواندن اين جملات، مخاطب نه‌تنها نوآوري، بلكه قدرت كار گروهي را مي‌آموزد. نوآوري‌ها عموما شكست‌خورده هستند و اين شما هستيد كه تصميم مي‌گيريد اين اتفاق بيفتد يا نه. باوجوداين، نكته‌ي عجيب اين است كه نوآوري‌ها هرگز به‌دليل نبود خلاقيت شكست نمي‌خورند؛ بلكه دليل اصلي نابودي نوآوري، تمركز صرف روي محصولات است.

مرجع متخصصين ايران

درباره‌ي نويسنده و ناشر جزوه رايگان

سال ۲۰۱۳، انتشارات Wiley جزوه رايگان را با نام اصلي Ten Types of Innovation: The Discipline of Building Breakthroughs منتشر كرد. در ايران نيز انتشارات آرياناقلم آن را در تابستان ۱۳۹۷ با عنوان «ده گونه نوآوري» و ترجمه‌ي بابك وطن‌دوست و رضا قنبرزاده مياندهي و سينا فخارمنش در ۲۶۴ صفحه و دسته‌بندي خلاقيت و نوآوري، كارآفريني و استارتاپ راهي بازار نشر كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات