معرفي جزوه رايگان سوراخ دعا را گم كردن؛ چرا هر چيزي كه درباره موفقيت مي‌دانيم، عمدتا اشتباه است

پنج‌شنبه ۱۸ دي ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جزوه رايگان «سوراخ دعا را گم كردن»، به نويسندگي اريك باركر، كه از آثار پرفروش نيويورك تايمز و وال استريت ژورنال است، به مطالعه مسائلي مي‌پردازد كه در دنياي واقعي منجر به موفقيت خواهند شد.
تبليغات

اريك باركر، در جزوه رايگان سوراخ دعا را گم كردن، با پاسخ به اين سؤال كه چرا هر چيزي كه درباره موفقيت مي‌دانيم غالبا اشتباه است، شما را با موفقيت در زندگي و نه صرفا با پول درآوردن آشنا مي‌كند. او به شما مي‌گويد با انتخاب چه نگرش‌ها و رفتارهايي مي‌توانيد در دستيابي به اهداف‌تان در تمامي عرصه‌هاي حرفه‌اي يا شخصي موفق عمل كنيد. موفقيت براي هركسي تعريف متفاوتي دارد. موفقيت به‌طور كلي، به معناي موفق شدن و رشد در تمام امور از جمله موفقيت در سلامتي، موفقيت در معنويت، موفقيت در ثروت، موفقيت در آرامش، موفقيت در عشق، موفقيت در تحصيل، موفقيت در زندگي، تيم، خدمت به ديگران و حتي موفقيت در ارتباط با ديگران است. موارد گفته شده، مواردي هستند كه به رسيدن به يك موفقيت تمام عيار كمك مي‌كنند.

موفقيت فقط قرار نيست چيزي باشد كه در تلويزيون مي‌بينيد و ارتباط كمي با بي‌عيب و نقص بودن دارد؛ بلكه بيشتر به اينكه بدانيد در چه كاري بهترين هستيد و به درستي با محيط هماهنگ شويد مرتبط است. لازم نيست كه مانند روبيچ واقعا ديوانه باشيد، بلكه گاهي اوقات جوجه اردك زشت اگر بتواند بركه‌ي مناسب را پيدا كند مي‌تواند به قو تبديل شود. چيزي كه شما را از ديگران جدا مي‌كند، عادت‌هايي است كه سعي كرده‌ايد ترك كنيد و چيزهايي است كه در مدرسه به خاطرشان به سخره گرفته شده‌ايد. همه‌ي اين موارد، در نهايت ممكن است به شما مزيت بي‌نظيري هديه كنند.

جواب هر شخصي به تعريف موفقيت متفاوت است و پاسخ‌ها به اين سؤال، به باورها و برداشت هاي دروني خود افراد وابسته است. موفقيت براي شما يعني حس دروني شما نسبت به باورها و انتظاراتتان و اين را هيچ كس به غير از خود شما نمي تواند درك كند. حتي ديگران هم نمي‌توانند به شما بگويند خوشبخت يا موفق هستيد درحالي‌كه خود باور نداريد. برعكس آن هم صادق است. مهم‌ترين ويژگي موفقيت، داشتن هدف است. بعد از آن داشتن راه‌هاي درست و مناسب براي رسيدن به هدف، از ديگر ويژگي‌هاي موفق بودن است. اريك باركر نيز در اين جزوه رايگان، به مطالعه مسائلي مي‌پردازد كه در دنياي واقعي منجر به موفقيت خواهند شد.

مرجع متخصصين ايران

معرفي جزوه رايگان «سوراخ دعا را گم كردن» 

اكثر جزوه رايگان‌ها به يك بُعد از موفقيت مي‌پردازند يا انديشه متخصصينيه‌هايي ارائه مي‌دهند كه متخصصدي نيستند؛ اما باركر در اين جزوه رايگان به مسائلي كه مؤثر واقع مي‌شوند نگاهي انداخته و سپس مراحلي را يادگيري مي‌دهد كه مي‌توانيد براي رسيدن به هدف مورد انديشه متخصصينتان استفاده كنيد. بخش اعظمي از آنچه در خصوص ويژگي‌هايي كه موفقيت را به ارمغان مي‌آورند به شما گفته شده است، منطقي، جدي و كاملا غلط هستند. باركر در اين جزوه رايگان با شكستن افسانه‌ها، و مطالعه علمي كه پشت عوامل جداكننده‌ي افراد بسيار موفق از بقيه وجود دارد، به شما يادگيري مي‌دهد تا با انجام چه كارهايي مي‌توانيد به آن‌ها شبيه‌تر شويد. باركر همچنين شما را متوجه اين موضوع خواهد كرد كه چرا خوب است كه در بعضي موارد، شبيه آن‌ها نباشيد.

نويسنده در اين جزوه رايگان، چند سؤال مهم درباره‌ي موفقيت در زندگي را مطرح مي‌كند. در فصل اول جزوه رايگان، مطالعه مي‌كنيم كه آيا عدم ريسك و انجام آنچه به ما گفته مي‌شود واقعا موفقيت را به ارمغان مي‌آورد. در اين فصل، در مورد آنچه گوتام مكوندا، استاد دانشگاه هاروارد، «تقويت‌كننده‌» مي‌نامد، ياد مي‌گيريم. تقويت‌كننده‌ها مثل ديوانگي روبيچ، ويژگي‌هايي هستند كه به‌طور متوسط، منفي‌اند، اما در موارد خاص، مزاياي فراواني را ايجاد مي‌كنند كه موجب نابودي بقيه رقبا مي‌شوند. ياد خواهيم گرفت كه چرا دانشجويان ممتاز به ندرت ميليونر مي‌شوند، چرا بهترين (و بدترين) رؤساي جمهور ايالات متحده كساني هستند كه سيستم را دگرگون مي‌كنند و اينكه چگونه بزرگ‌ترين نقاط ضعف ما شايد بزرگ‌ترين نقاط قوت‌مان باشند.

در فصل دوم، مشاهده خواهيم كرد كه چه زماني آدم‌هاي خوب از همه موفق‌تر مي‌شوند و همچنين اصول ماكياولي در مورد پول چه زماني درست است. ما با استاد دانشكده وارتون كه به كسب‌وكار و نوع‌دوستي دلسوزانه اعتقاد دارد و استادي در استنفورد كه تحقيقاتش نشان مي‌دهد در مورد سخت‌كوشي مبالغه شده است و چاپلوسي موجب ترفيع شغلي مي‌شود، صحبت مي‌كنيم. به دزدان دريايي و باندهاي زندان نگاهي مي‌اندازيم تا ببينيم قانون‌شكنان از چه قوانيني تبعيت مي‌كنند و مي‌فهميم كه چگونه تعادل درستي بين پيشرويِ بلندپروازانه و خواب راحت شب برقرار كنيم.

در فصل سوم جزوه رايگان، يادگيري‌هاي يگان ويژه‌ي نيروي دريايي را مطالعه مي‌كنيم و به علم در حال ظهور سرسختي و انعطاف‌پذيري مي‌پردازيم. ما با دكتراهاي اقتصاد صحبت خواهيم كرد تا بهترين زمان براي مضاعف كردن تلاش‌هايمان يا دست برداشتن از تلاش را محاسبه كنيم. استادان كونگ‌فو به ما ياد مي‌دهند كه چه زماني ترك‌كننده‌ي تنبل بودن، ايده‌ي فوق‌العاده‌اي است. همچنين كلمه‌ي احمقانه‌اي را ياد مي‌گيريم كه مي‌تواند به ما كمك كند تصميم بگيريم چه زماني انجام دادن كاري را با وجود شرايط دشوار بايد ادامه دهيم و چه زماني منصرف شدن بهترين حركت است.

فصل چهارم جزوه رايگان، به مطالعه اين مورد مي‌پردازد كه آيا واقعا «چيزي كه مي‌دانيد» مهم است يا «كسي كه مي‌شناسيد». مشاهده خواهيم كرد كه چگونه كاركناني كه بيشترين شبكه را دارند، اغلب سازنده‌ترين افراد هستند، اما بهترين متخصصان تقريبا هميشه خودشان را درون‌گرا مي‌دانند (از جمله ۹۰ درصد ورزشكاران برتر). ما بينشي از فردي كه داراي بيشترين ارتباطات در «سيليكون‌ولي» است دريافت خواهيم كرد و ياد مي‌گيريم كه چگونه بدون اينكه احساس كنيم كه ديگران را فريب مي‌دهيم، شبكه‌سازي كنيم.

در فصل پنجم، به مسئله‌ي نگرش نگاهي خواهيم انداخت. خواهيم ديد كه چگونه اعتماد به نفس مي‌تواند موجب شود تا با هر فشاري كه شده، راهمان را به سوي آنچه فكر مي‌كنيم توانايي انجامش را داريم باز كنيم، اما چگونه بايد آن را با انديشه متخصصينات معقولانه‌اي در مورد چالش‌هاي آينده متعادل كنيم. ياد خواهيم گرفت كه چگونه علم در حال ظهور «تضاد ذهني» مي‌تواند به ما كمك كند بدانيم چه زماني كاملا به كاري متعهد شويم و چه زماني در مورد انجام آن تجديد انديشه متخصصين كنيم. مهم‌تر از آن، نگاهي به تحقيقات جديد خواهيم انداخت كه نشان مي‌دهد كل پارادايم اعتماد، ممكن است اساسا اشكال‌ساز باشد.

در فصل ششم، مهم‌ترين حقيقت را از مانديشه متخصصيني ديگر مطالعه، و سعي مي‌كنيم ببينيم چطور موفقيت در كار، با موفقيت در زندگي هم‌تراز مي‌شوند، و چه زماني اينگونه نيست. آيا در دنيايي كه در آن در حال دوندگيِ شبانه‌روزي هستيم، جايي براي تعادل بين زندگي و كارمان وجود دارد؟ كلِيتون كريستِنسن، از دانشكده كسب‌وكار هاروارد، و چنگيزخان نمونه‌هايي از نحوه‌ي يافتن صلح در دفتري كه تحت تغييرات سريع قرار مي‌گيرد ارائه مي‌دهند. همچنين از مطالعات موردي غم‌انگيز بزرگاني كه با قرباني كردن خانواده و شادماني خود، بهاي گزافي براي رسيدن به موفقيت پرداخت كرده‌اند درس مي‌گيريم.

مرجع متخصصين ايران

بخشي از جزوه رايگان «سوراخ دعا را گم كردن»

اين جزوه رايگان به مطالعه چيزهايي مي‌پردازد كه در دنياي واقعي به موفقيت منجر مي‌شود. منظور من موفقيت در زندگي است، نه صرفا پول درآوردن. چه نگرش‌ها و رفتارهايي به شما در دستيابي به اهداف‌تان در تمامي عرصه‌هاي حرفه‌اي يا شخصي كه انتخاب مي‌كنيد، كمك مي‌كند؟ بسياري از جزوه رايگان‌ها به يك بُعد از الماس موفقيت مي‌پردازند يا انديشه متخصصينيه‌هايي ارائه مي‌كنند كه عملي نيستند. ما به چيزهايي كه مؤثر واقع مي‌شوند نگاهي خواهيم انداخت و سپس مراحلي را ياد مي‌گيريم كه مي‌توانيد براي رسيدن به هدف مورد انديشه متخصصينتان استفاده كنيد.

تعريفي كه از موفقيت داريد، به خودتان بستگي دارد. به اين مربوط مي‌شود كه شخصا براي شاد بودن در محل كار و خانه به چه چيزي نياز داريد. اما بدان معنا نيست كه موفقيت تصادفي است. استراتژي‌هايي كه به احتمال زياد شما را به هدفتان مي‌رسانند (تلاش مداوم) و استراتژي‌هايي كه بعيد است كارساز واقع شوند (لنگ ظهر از خواب بيدار شدن) را مي‌دانيد. اشكال، در جايي بين اينها قرار دارد. به شما در مورد تمام ويژگي‌ها و تاكتيك‌هايي كه كمكتان مي‌كنند به هدفتان برسيد گفته شده است، اما هيچ اثبات واقعي وجود ندارد، و شايد استثنائاتي را ديده باشيد. در اين جزوه رايگان به مطالعه همين موضوع خواهيم پرداخت.

من به مدت هشت سال در وبلاگم، در حال تجزيه و تحليل پژوهش‌ها و مصاحبه با متخصص كارشناسان در مورد عوامل ايجاد كننده زندگي موفق بوده‌ام. و جواب‌ها را پيدا مي‌كردم. بسياري از آن‌ها تعجب‌آورند. بعضي ظاهرا متناقض به انديشه متخصصين مي‌رسند، اما همه‌ي آن‌ها، در مورد آنچه بايد انجام دهيم تا در زندگي حرفه‌اي و شخصي به برتري دست پيدا كنيم، بينش‌هايي را ارائه مي‌كنند. مطالعات نشان مي‌دهد كه اگر از ديگران انتظار داشته باشيم كه غير قابل اعتماد باشند، پيشگويي خود محقَق كننده را ايجاد مي‌كنيم. اينطور برداشت مي‌كنيد كه آن‌ها رفتار بدي دارند، بنابراين ديگر اعتماد نمي‌كنيد، به اين معني كه تلاشتان را دريغ مي‌كنيد و يك مسير نزولي ايجاد مي‌كنيد. تعجب‌آور نيست كه در تيم‌هايي كه يك عضو بد وجود دارد، نقص عملكرد ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

بنابراين، شيطنت‌هاي فردي مي‌تواند نتايج خوبي به دست دهد، اما تنها تا زماني جواب مي‌دهد كه ديگران نيز شروع به سمبل كردن نكرده‌اند. سپس همه رنج مي‌برند، زيرا در نهايت فرهنگي خودمحوري همانند «مولداوي» خواهيد داشت كه مردمي كه با مشاركت در خير و رفاه عمومي، ارزش‌آفريني كنند وجود نخواهند داشت. روت وينهوفن گفت: «كيفيت يك جامعه مهم‌تر از جايگاه شما در آن جامعه است». به انديشه متخصصين شما چرا اينگونه است؟ رابرت اكسلرود، استاد علوم سياسي دانشگاه ميشيگان، توضيح مي‌دهد: «خوب نبودن ممكن است در ابتدا نويدبخش به انديشه متخصصين برسد، اما در دراز مدت مي‌تواند محيطي را كه براي موفقيت نياز است، نابود كند.»

به عبارت ساده، هنگامي كه شروع به خودخواهي و پيروي از اصول ماكياولي كنيد، ديگران در نهايت متوجه خواهند شد. اگر آن‌ها قبل از اينكه به قدرت برسيد تلافي كنند، دچار اشكال مي‌شويد. حتي اگر موفق شويد، باز هم به اشكال برمي‌خوريد. شما به ديگران ثابت كرده‌ايد كه راه موفقيت، شكستن قوانين است و آن‌ها نيز قوانين را مي‌شكنند؛ زيرا رفتار بد، مسري است و مردم هم كاري را كه مؤثر واقع شده، انجام مي‌دهند. شما شكارچيان ديگري مانند خودتان ايجاد خواهيد كرد. سپس افراد خوب آنجا را ترك مي‌كنند. اين باعث ايجاد اثر موجي مي‌شود و به‌زودي مكاني مانند مولداوي را به وجود مي‌آوريد كه دوست نداريد ديگر در آن كار كنيد. هنگامي كه اعتماد از بين مي‌رود، همه چيز از بين مي‌رود. فكر مي‌كنيد در تحقيقاتي كه در عرصه‌هاي كار، تيم‌هاي ورزشي، و اعضاي خانواده انجام شده است، افراد چه صفتي در ديگران را به‌عنوان مطلوب‌ترين صفت نام برده‌اند؟ قابل اعتماد بودن.

موفقيت به معناي فراتر رفتن از خودخواهي براي ايجاد اعتماد و دستيابي به همكاري است. به طرز طعنه‌آميزي، حتي اگر مي‌خواهيد در شرارت موفق باشيد، بايد اينگونه عمل كنيد. بنابراين براي اينكه بدانيد چرا خودخواهي در سازمان‌ها در طولاني مدت جواب نمي‌دهد و اينكه اعتماد و همكاري چقدر ضروري است، بايد به جنايتكاران نگاه كنيد.

مرجع متخصصين ايران

درباره‌ي نويسنده و ناشر جزوه رايگان

اريك باكر، نويسنده‌اي كه جزوه رايگان‌هايش در ليست پرفروش‌ترين جزوه رايگان‌هاي نيويورك‌تايمز قرار دارد، جزوه رايگان «سوراخ دعا را گم كردن» را با عنوان كامل انگليسي «Barking Up the Wrong Tree: The Surprising Science Behind Why Everything You Know About Success Is (Mostly) Wrong» در سال ۲۰۱۷ و در دسته‌بندي جزوه رايگان‌هاي خودياري منتشر كرد. اين جزوه رايگان در سال ۱۳۹۹ و در ۳۴۳ صفحه و با ترجمه‌ي «شهلا ثرياصفت»، توسط انتشارات نوين منتشر شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات