داستان برند: هواوي؛ بزرگ‌ترين توليدكننده تجهيزات مخابراتي دنيا

جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هواوي هنوز به‌عنوان بهترين برند موبايل هوشمند مطرح نشده؛ اما بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تجهيزات مخابراتي دنيا است.
تبليغات

شركت فناوري هواوي يك كمپاني چند مليتي چيني است كه در زمينه‌ي تجهيزات شبكه و مخابرات فعاليت مي‌كند. اين شركت در سال ۲۰۱۲ از شركت سوني اريكسون پيشي گرفت و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترين ارائه‌دهنده‌ي سرويس‌هاي ارتباطي شناخته مي‌شود. شركت هواوي در سال ۱۹۸۷ توسط رن ژنگفي، مهندس سابق ارتش آزادي‌بخش خلق چين راه‌اندازي شد. اين شركت در ابتداي تأسيس خود بر توليد سويچ‌هاي تلفن تمركز كرده بود؛ اما امروزه كسب‌و‌كار خود را به ساخت شبكه‌ها و تجهيزات ارتباطي و ارائه‌ي خدمات عملياتي و مشاوره به شركت‌هاي چيني و خارجي گسترش داده است. اين شركت تا سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸۰ هزار متخصص در سراسر جهان داشت. شركت هواوي اهميت زيادي به تحقيق و توسعه مي‌دهد؛ به‌طوري كه بيش از ۲۱ مركز تحقيقاتي در كشورهايي مانند چين، آمريكا، كانادا، انگلستان، پاكستان، فنلاند، فرانسه، بلژيك، آلمان و ... دارد. بيش از ۷۶ هزار نفر تنها در بخش تحقيق و توسعه‌ي اين شركت‌ مشغول به كار هستند.

مرجع متخصصين ايران huawei

داستان شكل‌گيري برند هواوي

دولت چين در دهه‌ي ۱۹۸۰ تلاش زيادي براي توسعه‌ي زيرساخت ارتباطات كشور انجام داد. در آن زمان سويچ‌هاي تبادل تلفن، هسته‌ي اصلي شبكه‌هاي مخابراتي بودند. در اواخر اين دهه تعدادي از گروه‌هاي تحقيقاتي چيني تلاش كردند تا اين تكنولوژي را از طريق سرمايه‌گذاري مشترك با شركت‌هاي خارجي به دست آورند و توسعه دهند. رن ژنگفي شركت هواوي را در سال ۱۹۸۷ در شنزن چين بنيان‌ گذاشت. او به جاي تكيه بر سرمايه‌گذاري مشترك با شركت‌هاي خارجي كه معمولا تمايلي به انتقال تكنولوژي خود به شركت‌هاي چيني نداشتند، راه ديگري انتخاب كرد. او روي تحقيق و توسعه‌ي محلي براي توليد سويچ‌ با استفاده از مهندسي معكوس تكنولوژي خارجي‌ تمركز كرده بود. در آن زمان تمام تكنولوژي ارتباطي چين از كشورهاي خارجي وارد مي‌شد. درنتيجه رن تلاش كرد يك شركت ارتباطي داخلي و قابل رقابت با شركت‌هاي خارجي تأسيس كند.

اين شركت در زمان تأسيس خود تنها ۲۱ هزار يوان سرمايه داشت. نشريه گزارش اقتصاد شرق دور اعلام كرد كه شركت هواوي مبلغ ۸.۵ ميليون دلار وام از بانك‌هاي محلي دريافت كرده است؛ در صورتي كه شركت اين موضوع را تكذيب كرد. نام هواوي از ترجمه‌ي نام چيني آن يعني 华为 به دست آمده است. ريشه‌ي كاراكتر 华 از 花 به دست آمده كه به معناي گل است. همين موضوع لوگوي هواوي را توجيه مي‌كند. البته اين كاراكتر به معني پرزرق‌و‌برق و باشكوه نيز شناخته مي‌شود. كاراكتر دوم يعني 为 به معناي عمل يا دستاورد است. بنابراين مي‌توان گفت كلمه‌ي هواوي به معناي دستاورد چيني است.

مرجع متخصصين ايران huawei

مدل كسب‌و‌كار شركت در طول سال‌هاي اول، عمدتا روي فروش مجدد سويچ‌هايي كه از هنگ‌كنگ وارد مي‌شدند تمركز داشت. اين شركت در همان زمان سرمايه‌گذاري بزرگي روي مهندسي معكوس انجام داد و قصد داشت تكنولوژي توليدي خودش را توسعه دهد. شركت هواوي در سال ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰ متخصص در بخش تحقيق و توسعه‌ داشت و سويچ‌هاي PBX توليدي خود را به هتل‌ها و شركت‌هاي كوچك مي‌فروخت. اولين موفقيت بزرگ هواوي در سال ۱۹۹۳ و بعد از راه‌اندازي C&C08، برنامه‌ي كنترل سويچ تلفن اتفاق افتاد. اين سويچ‌ها در آن زمان قدرتمندترين نمونه موجود در چين بودند. اين شركت با استقرار در شهرهاي كوچك و مناطق روستايي و با تأكيد بر خدمات و قابليت‌ سفارشي‌سازي، توانست به بازار اصلي راه پيدا كند. شركت هواوي همچنين روابط سرمايه‌گذاري مشتركي با مقامات محلي آغاز كرد. به اين صورت كه مبلغي از سود سهام خود را به آن‌ها مي‌داد و آن‌ها نيز در عوض از محصولات هواوي براي شبكه‌ي خود استفاده مي‌كردند.

شركت هواوي همچنين توانست يك قرارداد كليدي براي ساختن اولين شبكه‌ي مخابراتي ملي براي ارتش آزادي‌بخش خلق به دست آورد. اين قرارداد براي توسعه‌ي كسب‌و‌كار آن‌ها كوچك بود؛ اما قدم بزرگي براي گسترش روابط آن‌ها به شمار مي‌رفت.

رن در سال ۱۹۹۴ ملاقاتي با دبير كل حزب ترتيب داد و به او گفت  تكنولوژي تجهيزات سويچينگ به نوعي با امنيت ملي در ارتباط است. درنتيجه ملتي كه تجهيزات شبكه‌ي خودش را نداشته باشد مانند كشوري است كه ارتش نظامي نداشته باشد. دبير كل حزب با صحبت‌هاي رن در اين رابطه هم‌عقيده بود. اين موضوع باعث گسترش فعاليت‌هاي شركت هواوي شد. يكي ديگر از مهم‌ترين نقاط عطف اين شركت در سال ۱۹۹۶ بود؛ زماني كه دولت پكن سياست‌هاي صريح حمايت از توليدكنندگان داخلي و محدود كردن دسترسي به محصولات رقباي خارجي را پذيرفت. شركت هواوي، هم توسط دولت و هم توسط ارتش مورد حمايت قرار گرفته بود و درنتيجه مراكز بيشتري را به تحقيق و توسعه اختصاص داد.

مرجع متخصصين ايران huawei

شركت هواوي در سال ۱۹۹۷ اولين قرارداد خارج از كشور خود را مبني بر ارائه‌ي ثابت خدمات شبكه به كشور هنگ‌كنگ به دست آورد. هواوي در پايان همان سال محصولات مبتني بر GSM بي‌سيم خود را راه‌اندازي كرد و خدماتي مانند CDMA (دسترسي چندگانه تقسيم كد) و UMTS (سرويس جهاني موبايل) را نيز تحت پوشش قرار داد. شركت در سال ۱۹۹۹ يك مركز تحقيق و توسعه در بنگلور هند راه‌اندازي كرد تا طيف وسيعي از نرم‌افزار مخابراتي را توسعه دهد.

هواوي بعد از سال ۲۰۰۰ سرعت نفوذ به بازارهاي خارج از كشور را گسترش داد و ميزان فروش خود را به بيش از ۱۰۰ ميليون دلار افزايش داد. اين شركت در تمام اين سال‌ها از هر فرصتي براي تأسيس مراكز تحقيق و توسعه در كشورهاي خارجي استفاده مي‌كرد و توانست در سال ۲۰۰۲ ميزان فروش خود را به ۵۵۲ ميليون دلار برساند.

سال ۲۰۰۴ نيز سال مهمي براي شركت هواوي بود؛ زيرا در اين سال توانست قراردادي به مبلغ ۲۵ ميليون دلار به‌منظور ساخت نسل سوم شبكه‌ها با يك اپراتور تلفن همراه اروپايي امضا كند. در سال ۲۰۰۵ قراردادهاي هواوي براي اولين بار از سطوح بين‌المللي نيز فراتر رفت و اين شركت توافق‌نامه‌ي جهاني را با شركت ودافون امضا كرد. طي اين قرارداد اولين شركت چيني تأمين‌كننده‌ي تجهيزات مخابراتي، عنوان تأمين‌كننده‌ي مصوب را از طرف زنجيره‌ي تأمين جهاني ودافون دريافت كرد. شركت هواوي همچنين قراردادي با مخابرات بريتانيا (BT) مبني بر ارائه‌ي خدمات شبكه امضا كرد.

شركت هواوي در سال ۲۰۰۹ اولين موبايل اندرويد خود را با همكاري تي‌موبايل به بازار عرضه كرد. اين شركت بعد از ورود به دنياي موبايل، هر سال مدل‌هاي باكيفيت‌تري به بازار معرفي كرد. هواوي اسند اولين موبايل سري اسند بود كه در تابستان سال ۲۰۱۲ معرفي شد. اين موبايل اندرويد ۲.۱ داشت و بسيار مورد استقبال قرار گرفت.

شركت هواوي در سال ۲۰۱۰ با فروش بيش از ۲۱.۸ ميليارد دلار به‌عنوان يكي از ۵۰۰ شركت برتر دنيا معرفي شد.

زندگي شخصي رن ژنگفي

مرجع متخصصين ايران Ren-Zhengfei

رن ژنگفي در تاريخ ۲۵ اكتبر سال ۱۹۴۴ در يك خانواده‌ي روستايي در چين به دنيا آمد. پدر و مادر او هر دو معلم مدرسه بودند. او دوران ابتدايي و متوسطه‌ي خود را در استان گوئيژو سپري كرد و سپس در سال ۱۹۶۳ براي تحصيل در رشته‌ي مهندسي عمران و معماري وارد مؤسسه‌ي چونگ‌كينگ شد. رن بعد از اتمام درس تا سال ۱۹۷۴ در شركت‌هاي مهندسي عمران كار كرد؛ تا اينكه به‌عنوان سرباز و به‌منظور تأسيس كارخانه فيبر شيميايي ليا يانگ به سپاه مهندسي ارتش پيوست.

او در طول اين سال‌ها به‌عنوان تكنسين، مهندس و حتي معاون مدير خدمت كرد. او به دليل عملكرد بسيار خوبي كه داشت به كنفرانس ملي علوم سال ۱۹۷۸ دعوت شد. بعد از تخريب تمام سپاه مهندسي چين توسط دولت، رن ژنگفي نيز خودش را از ارتش بازنشسته كرد. او سپس در پايگاه خدمات تداركاتي شركت نفت شنژن مشغول به كار شد؛ اما به دليل نارضايتي از كارش تصميم گرفت شركت هواوي را تأسيس كند. او اين شركت را با سرمايه تقريبي ۵ هزار دلار راه‌اندازي كرد. اين شركت در ابتداي كار خود تجهيزات تلفني برندهاي هنگ‌كنگي را به فروش مي‌رساند. او از سال ۱۹۸۷ تا به امروز مديرعامل اين شركت است. مجله‌ي تايم او را به‌عنوان يكي از ۱۰۰ چهره‌ي تأثيرگذار در سال ۲۰۰۵ معرفي كرد. ۱.۴۲ درصد سهام شركت هواوي به نام رن است كه ارزش آن در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۵۰ ميليون دلار تخمين زده شد.

شكايت از شركت هواوي

شركت سيسكو در سال ۲۰۰۳ هواوي را به دزديدن كدهاي روتر و سويچ شركت خود متهم كرد. شركت هواوي اين كدها را از روي محصولات خود برداشت و پرونده‌ي شكايت آن‌ها بعد از مدتي بسته شد.

حقايق جالبي در مورد برند هواوي

زماني كه صحبت از موبايل هوشمند به ميان مي‌آيد شايد برند هواوي اولين برندي نباشد كه به ذهنمان مي‌رسد؛ اما اين شركت هميشه نقش پررنگي در زمينه‌ي توسعه‌ي خدمات مخابراتي داشته است.

۱- رن ژنگفي در زمان تأسيس هواوي ۴۲ سال سن داشت

هرگز فكر نكنيد كه براي كارآفريني و راه انداختن يك كسب‌و‌كار جديد دير شده است. رن ژنگفي شركت هواوي را در سن ۴۲ سالگي راه‌اندازي كرد. او اكنون ۷۱ سال دارد و همچنان مديرعامل شركت است. او همچنين به‌عنوان ۵۵۶‌امين فرد ثروتمند چين شناخته مي‌شود.  

۲- هواوي بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تجهيزات شبكه است

برند هواوي شايد به‌عنوان يك برند برتر در صنعت توليد موبايل هوشمند شناخته نشود؛ اما به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تجهيزات شبكه در دنيا شناخته مي‌شود. بسياري از شركت‌هاي بزرگ سراسر دنيا از محصولات هواوي براي تجهيزات شبكه‌ي خود استفاده مي‌كنند.

۳- هواوي با ۸۰ درصد شركت‌هاي مخابراتي همكاري مي‌كند

ودافون، موتورولا و تي‌موبايل از جمله شركت‌هاي بزرگي هستند كه با هواوي همكاري مي‌كنند. اين شركت همچنين اسپانسر بسياري از رويدادها و تيم‌هاي ورزشي مانند آرسنال، پاري سن ژرمن و ... است.

مرجع متخصصين ايران huawei

۴- هواوي بيش از يك ميليون دلار در دانشگاه كانادا سرمايه‌گذاري كرده است

شركت هواوي با هدف توسعه‌ي يك آزمايشگاه تحقيقاتي در مورد فناوري و خدمات سرويس‌هاي ابري، ۱.۴ ميليون دلار روي يكي از دانشگاه‌هاي كانادا سرمايه‌گذاري كرده است. اين شركت همچنين اسپانسر برنامه‌ي آينده‌ي دانشگاه MIT براي مطالعه‌ي آينده‌ي صنعت ارتباطات است.

۵- متخصصان صاحب عمده‌ي شركت هواوي هستند

هواوي شركتي است كه بخش عمده‌اي از مالكيت خود را از طريق سهام به متخصصانش داده است. درواقع از اين روش براي كاهش كنترل دولت روي شركت استفاده مي‌كند. به عبارتي متخصصان، صاحب بخش عمده‌اي از سهام شركت هستند و ۶۴ درصد آن‌ها در اين طرح شركت داده شده‌اند. سهام اين متخصصان غير قابل معامله است و بر اساس عملكردشان به آن‌ها پاداش داده مي‌شود. زماني كه متخصصي هواوي را ترك كند، سهام او به شركت بازگردانده مي‌شود. البته اين به اين معنا نيست كه متخصصان مي‌توانند شركت را كنترل كنند. هواوي تحت مديريت رن ژنگفي قرار دارد و همه‌ي تصميم‌هاي مهم زير انديشه متخصصين او با اين حال متخصصان كل شركت هر ۵ سال به ۵۱ نماينده رأي مي‌دهند و اين ۵۱ نفر، ۱۷ مدير اصلي شركت را انتخاب مي‌كنند.

۶- اين شركت اشكالات جدي با امنيت آمريكا دارد

دولت آمريكا همواره در مورد همكاري اين شركت و دولت چين با هدف جاسوسي شك داشته و بارها اين شركت را به چالش كشيده است. دولت آمريكا تحقيقات زيادي در رابطه با اين موضوع انجام داده است. با اينكه تا به حال هيچ مورد مشكوكي مشاهده نشده؛ اما دولت آمريكا هنوز اعتماد كاملي به اين شركت پيدا نكرده است.

مرجع متخصصين ايران huawei

وضعيت كنوني برند هواوي

محصولات و خدمات شركت هواوي در بيش از ۱۷۰ كشور دنيا عرضه مي‌شوند. اين برند توانسته است عنوان سومين برند پرطرفدار موبايل را در سال ۲۰۱۵ از آن خود كند. گروه كسب‌و‌كار هواوي از دستاوردهاي بخش تحقيق و توسعه‌ي خود براي نوآوري در محصولات جديد استفاده مي‌كند. اين شركت در سال ۲۰۱۱ اعلام كرد كه درآمد شركت با رشد ۳۰ درصدي همراه بوده است. محصولات و خدمات شركت به ۳ دسته‌ي ساخت شبكه و سرويس‌هاي ارتباطي، ارائه‌ي نرم‌افزارها و تجهيزات شبكه به دولت‌ها و شركت‌ها و توليد محصولات الكترونيكي مانند موبايل، تبلت، لپ‌تاپ و ... تقسيم‌بندي مي‌شود. هواوي تنها برند چيني است كه در ليست باارزش‌ترين برندهاي سال ۲۰۱۷ مجله‌ي فوربز معرفي شده است.

شركت هواوي در نمايشگاه لوازم الكترونيكي (IFA) در سال ۲۰۱۷، در مورد عصر جديدي از نوآوري‌هاي موبايل هوشمند صحبت كرده است. آن‌ها با معرفي تراشه كرين 970، چشم‌انداز جديد هواوي در مورد آينده‌ي هوش مصنوعي را به بازار عرضه كردند. هواوي با استفاده از قدرت رايانش ابري و سرعت پردازش هوش مصنوعي، در حال وارد كردن نسل جديدي از تجربه‌ي هوش مصنوعي به زندگي انسان‌ها است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات