داستان برند: جنرال الكتريك، نماد نوآوري صنعتي قرن بيستم

جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 27 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جنرال الكتريك برندي كه تاريخچه‌ي آن از تجاري سازي لامپ توسط اديسون شروع شده و امروز تا صنايع هوايي و نفت و گاز گسترش يافته است.
تبليغات

جنرال الكتريك (General Electric - GE) شركت چندمنظوره‌ي بين‌المللي آمريكايي است كه مركز مديريتي آن در شهر بوستون ايالت ماساچوست قرار دارد. اين شركت كه از سال ۱۸۹۲ كار خود را با توليد لامپ‌هاي الكتريكي شروع كرد امروز در صنايع بسيار متنوعي فعاليت مي‌كند. صنايع هوايي، تجهيزات پزشكي، انرژي‌هاي تجديدپذير، مشاوره‌ي مالي و سرمايه‌گذاري و نفت و گاز تنها تعدادي از زمينه‌هاي فعاليت هولدينگ عظيم جنرال الكتريك هستند.

برند GE در تاريخچه‌ي طولاني خود سال‌هاي زيادي را در ليست برترين برندهاي جهان قرار داشته است. آخرين ليست منتشر شده‌ي ۵۰۰ برند برتر مجله‌ي فورچن اين برند را در رتبه‌ي ۳۱ قرار داده است. علاوه بر موسس اين برند يعني توماس اديسون كه مشهورترين چهره‌ي صنعت الكتريسيته است، دانشمندان بزرگي همچون ايوينگ لانگ‌موير و ايوار يور (برندگان جايزه‌ي نوبل)، در ليست متخصصان جنرال الكتريك قرار داشته‌اند.

تاريخچه‌ي تاسيس

تاريخچه‌ي جنرال الكتريك به اولين كارخانه‌ها و شركت‌هاي توماس اديسون باز مي‌گردد. او كه نام خود را به‌عنوان مخترع لامپ الكتريكي و بسياري از اختراعات ديگر در صنعت برق تثبيت كرده بود، در نيمه‌ي دوم قرن بيستم به تاسيس كارخانه‌هاي متعدد براي تجاري‌سازي اختراعات خود روي آورد. يكي از اولين موسساتي كه اديسون در آن سال‌ها تاسيس كرد، در منلو پارك نيوجرسي قرار داشت.

يكي از اولين كارخانه‌هاي توماس اديسون

جنرال الكتريك ميراث ماندگاري است كه از توماس اديسون و كسب‌وكار روشنايي او شروع شد

توماس اديسون در سال ۱۸۷۶ خانه و آزمايشگاه تحقيقاتي خود را در منلو پارك نيوجرسي تاسيس كرد. در آن زمان اين منطقه يك پروژه‌ي شكست‌خورده‌ي ساختماني بود كه قرار بود با پيروي از نام منلو پارك كاليفرنيا ساخته شود. به‌هر حال اديسون به اين منطقه نقل مكان كرد و لقب «جادوگر منلو پارك» را در آنجا كسب كرد. آزمايشگاه منلو پارك يكي از اولين آزمايشگاه‌هايي بود كه با اهداف مشخص عملياتي و تجاري‌سازي در صنعت برق فعاليت مي‌كرد. توماس اديسون در اين آزمايشگاه توانست گرامافون و رشته‌هاي پايدار لامپ رشته‌اي را اختراع كند. در نتيجه‌ي تحقيقات اين دانشمند بزرگ، خيابان كريستي در منلو پارك يكي از اولين خيابان‌هاي جهان بود كه از لامپ‌هاي الكتريكي براي روشنايي استفاده كرد.

يكي ديگر از شركت‌هاي مهمي كه بعدا در تشكيل هولدينگ جنرال الكتريك حضور پيدا كرد، شركت صنايع برقي تامسون هيوستون (Thomson-Houston Electric Company) بود. اين شركت در سال ۱۸۸۳ و با خريد American Electric Company تاسيس شد. در آن سال تعدادي از سرمايه‌گذاران شهر لين در ماساچوست، اين شركت را از سرمايه‌گذاران نيوبريتين كنتيكت خريداري كردند. موسسان اصلي شركت امريكن الكتريك، اليهو تامسون و ادوين هيوستون بودند.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

كارخانه‌ي تجهيزات برقي تامسون هيوستون

در آن طرف رقابت صنايع الكتريكي، توماس اديسون، پيشگام اين صنعت قرار داشت كه تا سال ۱۸۸۹، سهام بسياري از شركت‌هاي فعال در اين زمينه را در اختيار داشت. از جمله‌اي اين شركت‌ها مي‌توان شركت توليد لامپ اديسون در نيوجرسي، شركت توليد دينام و موتورهاي الكتريكي اديسون در اسكنكتدي نيويورك، شركت توليد تجهيزات الكتريكي برگن اند كامپاني و شركت مديريت پتنت اديسون الكتريك لايت را نام برد. علاوه بر اين شركت‌ها، بازوي همراهي مالي اديسون نيز با مديريت جي.‌پي مورگان و خانواده‌ي وندربيلت اداره مي‌شد كه وظيفه‌ي تامين مالي آزمايشات تجربي اين دانشمند را بر عهده داشت.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

توماس اديسون در شركت اديسون جنرال الكتريك

جنرال الكتريك پس از يك قرن حضور در شاخص سهام داو جونز از آن خارج شد

در سال ۱۸۸۹، شركت دركسل مورگان كه توسط جي‌.پي مورگات و آنتوني دركسل تاسيس شده بود، خدمات مالي و مشاوره‌اي لازم را به اديسون ارائه كرد تا تمامي شركت‌هاي تحت مديريتيش را با هم ادغام كرده و اديسون جنرال الكتريك را تاسيس كند. اين شركت در ۲۴ آوريل ۱۸۸۹ به‌طور رسمي كار خود را در نيويورك شروع كرد و در همان سال، شركت فرانسوي با نام Sprague Electric Railway & Motor را خريداري كرد. در نهايت در سال ۱۸۹۲، با ادغام شركت‌هاي اديسون جنرال الكتريك و تامسون هيوستون الكتريك، شركت جنرال الكتريك با حمايت‌ها و مشاوره‌هاي شركت دركسل مورگان تاسيس شد. از روز تاسيس، هر دو شركت مذكور با برند جنرال الكتريك به فعاليت‌هاي خود ادامه دادند. 

ميانگين صنعتي داو ونز، يك شاخص سهام است كه كار خود را از سال ۱۸۹۶ آغاز كرد. اين ميانگين فهرستي از ۳۰ سهام برتر بازار بورس نيويورك است كه جهت مقايسه‌ي و ارزيابي عملكرد شركت‌هاي بزرگ استفاده مي‌شود. جنرال الكتريك يكي از ۱۲ شركت اوليه‌اي بود كه در اين فهرست حضور پيدا كرد و پس از ۱۲۲ سال آخرين شركت اوليه بود كه از آن خارج شد.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

جشن پنحاه سالگي جنرال الكتريك

شروع نوآوري‌ها و عرضه‌ي فناوري‌هاي جديد

سال‌هاي بعدي فعاليت جنرال الكتريك به خريد شركت‌هاي كوچك فعال در بازار الكتريسيته و ادغام آنها با بخش هاي مختلف خود گذشت. به‌عنوان مثال در سال ۱۹۱۱، National Electric Lamp Association به بخش روشنايي اين شركت ملحق شد و از آن سال، فعاليت‌هاي بخش روشنايي در نلا پارك اوهايو انجام شدند. در سال ۱۹۱۹، اوون دي. يانگ به كمك مديران جنرال الكتريك با خريد شركت تلگرافي ماركوني، شركت Radio Corporation of America - RCA را با هدف گسترش ارتباطات راديويي در سطح بين‌المللي، تاسيس كرد. علاوه بر آن اين شركت به‌عنوان بخش فروش راديوهاي جنرال الكتريك نيز استفاده شد. شركت بعدي كه از دل RCA بيرون آمد، NBC يا National Broadcasting Company بود كه در سال ۱۹۲۶ و با ساخت دو شبكه‌ي راديويي كار خود را شروع كرد. البته در نهايت در سال ۱۹۳۰ و با بالا گرفتن شكايت‌هاي نقض حريم خصوصي، جنرال الكتريك از شركت RCA خارج شد.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

شركت هيوز، يكي از ستون‌هاي بخش نفت و گاز جنرال الكتريك

اولين تلاش‌هاي جنرال الكتريك براي انتشار تصاوير تلويزيوني نيز به سال ۱۹۲۷ باز مي‌گردد. در آن سال ارنست الكساندرسن از متخصصان اين شركت اولين نمونه‌ي آزمايشي از انتشار تصاوير تلويزوني را معرفي كرد. او در ۱۳ ژانويه‌ي سال ۱۹۲۸ طبق ادعاي خودش اولين شبكه‌ي تلويزيوني عمومي در آمريكا را با نام W2XAD معرفي كرد. تصاوير اين شبكه در صفحات نمايش ۹.۷ سانتي‌متر مربعي در خانه‌ي ۴ نفر از مديران جنرال الكتريك دريافت مي‌شدند. در نهايت اين شبكه‌ي آزمايشي به WRGB امروزي تبديل شد.

اولين تلاش‌ها براي انتشار تصاوير تلويزيوني، در خانه‌هاي مديران اين شركت به حقيقت پيوست

استنفورد الكساندر ماس، مهندس هوافضا بود كه در سال ۱۹۰۳ و پس از فارغ‌التحصيلي در مقطع دكترا به‌عنوان يكي از مهندسان بخش توربين‌هاي بخار جنرال الكتريك در شهر لين به مشغول به كار شد. او اولين موتور توربوشارژر خود را در سال ۱۹۱۸ آزمايش كرد و شركت جنرال الكتريك را به اين صنعت نيز وارد كرد. اولين سوپرشارژر جنرال الكتريك در خلال سال‌هاي جنگ جهاني اول معرفي شد. در دوران ميان دو جنگ جهاني، توسعه‌ي موتورهاي سوپرشارژر با جديت ادامه پيدا كرد و در سال‌هاي منتهي به جنگ جهاني دوم، آنها به جزئي ضروري در صنعت هواپيمايي تبديل شدند. در آن سال‌ها شركت GE حدود ۳۰۰ هزار سوپرشارژر توربو را براي استفاده در بمب‌افكن‌ها و هواپيماهاي جنگنده توليد كرد. اين فعاليت بزرگ باعث شد كه دولت آمريكا وظيفه‌ي توسعه‌ي اولين موتور جت ملي در خلال جنگ جهاني را به اين شركت واگذار كند.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

اولين موتور جت آمريكا

موتور جت W.1 در سال ۱۹۴۱ و توسط جنرال الكتريك در آمريكا رونمايي شد. توليدات عظيم اين شركت در خلال سال‌هاي جنگ، آنها را به رتبه‌ي نهم كسب درآمد از قراردادهاي توليدي جنگي رساند. در ادامه اگرچه تحقيقات اوليه و دستاورهاي موتور ويتل به شركت آليسون انجين منتقل شد اما بخش صنايع هوايي جنرال الكتريك در سال‌هاي بعد با قدرت به كار خود ادامه داد و به يكي از بزرگترين توليدكنندگات موتور هواپيما در جهان تبديل شد.

دهه‌‌ي ۱۹۷۰ زمان اوج‌گيري فعاليت شركت‌هاي كامپيوتري بود. جنرال الكتريك نيز به‌عنوان يكي از ثروتمندترين شركت‌هاي آمريكايي در آن سال‌ها در كنار غول‌هايي همچون آي‌بي‌ام، هاني‌ول، آر‌سي‌اي و يونيوك به اين صنعت وارد شد. محصولات GE در بازار كامپيوترها در دو بخش عمومي و متخصصي خاص توليد مي‌شدند. كامپيوترهاي سري GE200، GE400 و GE600 محصولات عمومي اين شركت بودند و كامپيوترهاي كنترل الكترونيك فرآيند GE4010، GE4020 و GE4060 نيز با متخصصي خاص توليد شدند. علاوه بر اين محصولات، سيستم‌هاي انتقال پيام Datanet 30 و Datanet 355 نيز از توليدات خاص اين شركت بوند.

فعاليت جنرال الكتريك تنها در بخش‌هاي سخت‌افزاري دنياي كامپيوتر نبوده و آنها با همكاري بل لبز در توليد نرم‌افزار و سيستم‌عامل نيز تلاش‌هايي داشته‌اند. در سال ۱۹۶۲، توسعه‌ي اولين سيستم‌عامل اين شركت با نام GECOS شروع شد كه بعدا به GCOS تغيير نام داد. اين سيستم‌عامل ابتدا براي انجام وظايف پردازش دسته‌اي آماده شد اما بعدا اشتراك زماني و پردازش تراكنش نيز به قابليت‌هاي آن افزوده شد. در حال حاضر هنوز هم نسخه‌هايي از اين سيستم‌عامل در حال كار هستند.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

اولين هواپيمايي كه از توربوشارژر جنرال الكتريك استفاده كرد

جنرال الگكتريك از اوين بازيگران صنعت كامپيوتر در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار بوده است

از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۹، همكاري جنرال الكتريك با بل لبز جدي‌تر شد و آنهابا همكاري دانشگاه ام‌آي‌تي روي توسعه‌ي سيستم‌عامل Multics براي كامپيوتر GE465 همكاري كردند. البته بل لبز بسيار زود از پروژه كنار رفت و فعاليت‌هاي توسعه‌اي نيز بيش از زمان پيش‌بيني شده طول كشيدند و توجيه مالي اين پروژه از بين رفت. به هرحال اين تلاش تحقيقاتي پايه‌هاي توسعه‌ي فناوري‌هاي مدرن بعدي را تشكيل داد و البته توسعه‌ي آن تا سال ۱۹۸۵ نيز ادامه داشت.

دليل ورود جنرال الكتريك به صنعت كامپيوتر، نياز خود شركت در بخش‌هاي توليدي به كامپيوترها بود. آنها در دهه‌ي ۱۹۶۰ بزرگترين شركت خصوصي خريدار كامپيوتر در آمريكا بودند و حتي به‌عنوان اولين شركت جهان كه صاحب كامپيوتر شده شناخته مي‌شدند. بزرگترين مركز توليد لوازم خانگي اين شركت با نام Appliance Park اولين مركز غيردولتي بود كه يك كامپيوتر را در فرآيندهاي خود وارد كرد. به‌هرحال كسب‌وكار جنرال الكتريك در سال ۱۹۷۰ به شركت هاني‌ول فروخته شد. البته فعاليت‌‌هاي نرم‌افزاري اين شركت خصوصا در بخش اشتراك زماني تا سال‌ها ادامه داشت و سرويس‌هايي همچون GXS را به مشتريان عرضه كرد.

مرجع متخصصين ايران كامپيوتر جنرال الكتريك

اولين كامپيوترهاي جنرال الكتريك

در سال ۲۰۰۰ شركت United Technologies Corp براي خريد هاني‌ول اقدام كرد و در مقابل، جنرال الكتريك نيز پيشنهادي را به اين شركت ارائه داد. در سوم جولاي سال بعد، اتحاديه‌ي اروپا در بيانيه‌اي، خريد هاني‌ول توسط جنرال الكتريك را ممنوع اعلام كرد. اين اتحاديه دليل تصميم خود را جلوگيري از سلطه‌ي يك شركت بر بازارهاي متعدد عنوان كرد و همچنين به اين نكته اشاره كرد كه پيشنهادات اجرايي جنرال الكتريك براي حل چالش‌هاي هاني‌ول متخصصدي نبوده‌اند.

جنرال الكتريك در خلال سال‌هاي طولاني فعاليت با محصولات متنوع و خصوصا لوازم خانگي در ذهن مردم نقش بسته است. در حالي اين محصولات تنها بخش كوچكي از فعاليت‌هاي اين هولدينگ عظيم آمريكايي را تشكيل مي‌دهند. بخش اعظمي از خدمات ارائه شده توسط اين شركت به دولت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ ارائه مي‌شود و بسياري از فعاليت‌ها نيز در بخش‌هايي همچون سرمايه‌گذاري و مشاوره‌ي مالي

زيرمجموعه‌ها

همان‌طور كه پيش از اين گفته شد، جنرال الكتريك در حال حاضر در بخش‌هاي بسيار متنوعي از صنعت و بازارهاي ملي مشغول فعاليت است. زيرمجموعه‌هاي اين شركت زمينه‌هاي گوناگوني از پزشكي، خدمات زيرساخت و صنايع هوايي تا خدمات مالي و فناوري‌هاي ديجيتال را پوشش مي‌دهند. علاوه بر آن، تاريخ جنرال الكتريك زيرمجموعه‌هاي ارزشمندي همچون بخش توليد لوازم خانگي را نيز در خود دارد كه به شركت‌هاي ديگر فروخته شده‌اند. در ادامه به مطالعه زيرمجموعه‌هاي كنوني و بخش‌هاي مهم فروخته شده از اين هولدينگ مي‌پردازيم.

RCA و NBC

جنرال الكتريك در سال ۱۹۸۶ شركت RCA را كه زماني فروخته بود، به‌منظور جذب شبكه‌ي تلويزيوني NBC بار ديگر خريداري كرد. در سال ۲۰۰۴، يونيورسال پيكچرز از شركت ويوندي خريداري شد و با ادغام با NBC شركت NBCUniversal را تشكيل داد. البته شركت ويوندي ۲۰ درصد از سهام ان‌بي‌سي يونيورسال را در اختيار داشت. در ۲۸ ژانويه‌ي سال ۲۰۱۱، شركت Comcat براي خريد ان‌بي‌سي يونيورسال اقدام كرد و ۵۱ درصد از سهام آن را در اختيار گرفت. در نهايت در ۱۹ مارس سال ۲۰۱۳، تمام سهام جنرال الكتريك در اين شركت رسانه‌اي به ارزش ۱۶.۷ ميليارد دلار به كامكست فروخته شد. 

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

مدير شبكه‌ي NBC در كنار مديرعامل افسانه‌اي جنرال الكتريك، جك ولش

GE Appliances

باوجود اين كه امروز جنرال الكتريك نقشي در زيرمجموعه‌ي لوازم خانگي خود ندارد، اما نمي‌توان تاريخچه‌ي اين برند باسابقه را بدون زيرمجموعه‌ي بزرگ آن مطالعه كرد. تاريخچه‌ي حضور جنرال الكتريك در بازار لوازم خانگي، قدمتي بيش از يك قرن دارد. علاوه بر آن، اين تارخچه مملو از نوآوري‌ها و اختراعاتي است كه به نام برند GE ثبت شده و هميشه نام آنها را به‌عنوان عنصري پيشگام در اين صنعت معرفي كرده است.

بسياري از نوآوري‌ها و اختراع‌هاي صنعت لوازم خانگي از دل اين شركت بيرون آمده‌اند

پتنت اولين پنكه‌ي الكتريكي جهان در دهه‌ي ۱۸۹۰ و توسط جيمز وود ثبت شد و ورود مهندسين جنرال الكتريك به اين بازار كليد خورد. با شروع قرن بيستم توليد محصولات الكتريكي خانگي افزايش يافت و محصولات گرم‌كننده‌ي برقي به‌عنوان اولين توليدات جنرال الكتريك معرفي شدند. در سال ۱۹۰۳ ارل ريچاردسون اولين اتوي برقي را معرفي كرده و نام هات‌پوينت را براي آن انتخاب كرد. محصول گرم‌كننده‌ي برقي اجاق الكتريكي بود كه پس از سعي و خطاهاي زياد توسط جورج هيوز در دهه‌ي ۱۹۱۰ معرفي شد. اين دو مخترع در سال ۱۹۱۸ با همكاري يكديگر و با پيوستن به جنرال الكتريك، برند Hotpoint را براي لوازم خانگي ثبت كردند.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

اولين يخچال جنرال الكتريك

حضور جدي مهندسين جنرال الكتريك در بازار لوازم خانگي از سال ۱۹۲۷ شروع شد. آنها يك يخچال با نام Monitor-Top معرفي كردند. كمپرسور اين يخچال كه گرماي زيادي توليد مي‌كرد در بالاي محفظه‌ي آن نصب شده و با طراحي خاص مهندسين GE عايق‌بندي شده بود. اين يخچال در آن سال‌ها با گارانتي پنج ساله به بازار عرضه مي‌شد. يخچال جنرال الكتريك به‌سرعت جاي خود را در بازار لوازم خانگي باز كرد و با فروش بيش از يك ميليون عدد، ۷ درصد از بازار داخلي يخچال در آمريكا را به خود اختصاص داد. البته نوآوري‌هاي GE در يخچال‌ها به اينجا ختم نشد. آنها در سال ۱۹۳۱ ماده‌ي سبك ترموكرافت را براي عايق‌بندي محيط يخچال‌ها معرفي كردند كه تا سال‌ها توسط بسياري از توليدكنندگان اين نوع از لوازم خانگي استفاده مي‌شد. نوآوري‌هاي بعدي در صنعت يخچال، يخچال فريزر سايد باي سايد و يخچال مجهز به محفظه‌ي خروج آب و يخ بود كه به ترتيب در سال‌هاي ۱۹۴۷ و ۱۹۶۹ معرفي شدند.

پس از پايان جنگ جهاني دوم، صنعت آمريكا در حال رشد بود و در اين ميان، جنرال الكتريك رشد سرسام‌آوري را در لوازم خانگي تجربه مي‌كرد. در آن سال‌ها لوازم خانگي ۱۰ درصد از درآمد اين شركت را تامين مي‌كرد. اشكال اصلي اين بود كه كارخانه‌هاي توليدي جنرال الكتريك در سرتاسر آمريكا پخش شده بودند و اين شركت نياز داشت تا آنها را در يك مركز مشخص جمع‌آوري كند. اين نياز باعث شد تا در سال ۱۹۵۰ تصميم به تاسيس پارك لوازم خانگي يا Appliance Park در سطح مديران شركت آمريكايي اتخاذ شود. شهر لوئيزويل به‌خاطر موقعيت جغرافيايي مناسب و نزديكي به سيستم‌هاي حمل و نقل جاده‌اي، ريلي، دريايي و هوايي و همچنين نيروي انساني و فضاي تجاري مناسب، براي تاسيس اين كارخانه‌ي مركزي انتخاب شد.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

تصوير هوايي از سال‌هاي ابتدايي تاسيس اپلاينس پارك

اپلاينس پارك، مركز توليد لوازم خانگي جنرال الكتريك و يكي از بزرگترين شهرك‌هاي صنعتي جهان است

سرمايه‌ي اوليه براي تاسيس كارخانه‌ي مركزي ۲۰۰ ميليون دلار بود و برنامه‌ي ۱۰ ساله‌ي آن، تزريق ۱.۱ ميليارد دلار سرمايه را پيش‌بيني كرده بود. امروزه اين مركز مساحتي نزديك به ۱۰۰۰ هكتار دارد و ۶ هزار نفر در آن مشغول به كار هستند. بخش‌هاي مونتاژ، تحقيق و توسعه، انبار، مراكز درماني و ورزشي، تصفيه‌خانه‌ي آب و مركز امنيتي و آتشنشاني از بخش‌هاي مختلف اين مركز توليدي عظيم هستند. نكته‌ي مهم اين كه از همان ابتداي تاسيس تصميم بر ايت بوده كه اين مركز توليدي علاوه بر ايجاد اشتغال، كمترين آسيب‌ها  وتغييرشكل‌هاي زيست‌محيطي را ايجاد كند و به همين دليل نام پارك براي آن انتخاب شده است.

همان‌طور كه گفته شد بخش لوازم خانگي جنرال الكتريك در طول تاريخ نوآور‌ي‌هاي زيادي را به اين صنعت تقديم كرده است. اين شركت يكي از اولين سازمان‌هايي بود كه از ربات‌ها در توليد محصولات خود استفاده كرد. آنها در سال ۱۹۸۱، ۲۰۰ ربات در زيرمجموعه‌هاي مختلف خود داشتند كه بسياري از آنها در بخش توليد لوازم خانگي فعاليت مي‌كردند. اولين ربات GE در سال ۱۹۷۹ در اين شركت نصب شد كه پس از ۱۰ ماه فعاليت، توانست هزينه‌ي پرداخت شده براي خريدش را تامين كند. اين زمان ۱۴ ماه زودتر از پيش‌بيني متخصص كارشناسان بود. اين ربات در بخش پوشش‌دهي سطح داخلي ماشين‌هاي ظرفشويي به كار گرفته شد.

مرجع متخصصين ايران اجاق گاز هوشمند جنرال الكتريك

احاق گاز هوشمند جنرال الكتريك

در سال ۲۰۰۴، بخش لوازم خانگي جنرال الكتريك به‌عنوان زيرمجموعه‌اي از GE Consumer & Industrial شناخته شد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نيز زيرمجموعه‌اي از GE Home & Buisness Solutions بود.در نهايت در سپتامير سال ۲۰۱۴ پس از سال‌ها مذاكره با سامسونگ الكترونيكس و ال‌جي الكترونيكس، مديران تصميم گرفتند تا اين بخش تاريخي از شركت خود را به Electrolux بفروشند. قرار بر اين بود كه الكترولوكس، ۳.۳ ميليارد دلار به‌صورت نقدي براي خريد اين بخش پرداخت كند. به‌هرحال در سال ۲۰۱۵ وزارت دادگستري ايالات متحده‌ي آمريكا اين فروش را به دلايل مختلف ممنوع اعلام كرد. در نهايت در ۶ ژوئن سال ۲۰۱۶، شركت چيني هاير، اين زيرمجموعه‌ي عظيم از هولدينگ جنرال الگتريك را به ارزش ۵.۶ ميليارد دلار خريداري كرد كه اين خريد، امتياز استفاده از برند GE در لوازم خانگي را نيز تا سال ۲۰۵۶ به چيني‌ها اهدا كرد.

GE Additive

يكي از مدرن‌ترين زيرمجموعه‌هاي جنرال الكتريك كه به‌صورت عمومي در خدمت صنايع بزرگتر آن نيز هست، بخش اديويتو است كه عموما در توليد محصولات با فناوري پرينت سه‌بعدي و فناوري‌هاي وابسته مانند ليزر فعاليت مي‌كند. جي‌اي اديتيو ماموريت اصلي خود را توليد محصولات با روش‌هاي مدرن پرينت سه‌بعدي و مدل‌سازي سريع با استفاده از توليد لايه‌اي قطعات مي‌داند.

از سال ۲۰۱۷ شركت Arcam نيز به اين مجموعه اضافه شده است. اين شركت كه در سال ۱۹۹۷ تاسيس شده در زمينه‌ي توليد ايمپلنت‌هاي ارتوپدي و محصولات صنايع هوافضا با استفاده از فناوري‌هاي لايه‌اي فعاليت كرده است. زيرمجموعه‌ي ديگر جي‌اي اديتيو، شركت كانسپت ليزر است كه از سال ۲۰۰۰ شروع به فعاليت كرده و در سال ۲۰۱۶ به جنرال الكتريك پيوسته است. فعاليت اصلي اين شركت توليد ماشين‌آلات و تجهيزات توليدي براي ساخت محصولات فلزي به كمك فناوري پرينت سه‌بعدي است. بخش ديگر اين شركت هاي‌تك، AP&C است كه در زمينه‌ي تامين مواد با آنها همكاري مي‌كند.

GE Aviation

تاريخچه‌ي حضور جنرال الكتريك در صنايع هوايي به توليد توربين‌هاي بخار در دهه‌ي ۱۹۱۰ باز مي‌گردد. اين شركت سپس به كمك استنفورد الكساندر ماس وارد صنعت توليد توربوشارژر شد كه در نهايت به توليد موتور جت انجاميد. اولين موتورهاي جت در كارخانه‌هاي Syracuse و Lynn شركت جنرال الكتريك توليد شدند. در سال‌هاي بعدي عدم توانايي اين شركت براي تامين تمام سفارشات ارتش آمريكا باعث شد تا فرآيند توليد موتور جت براي هواپيماهاي نيروي هوايي به اليسون انجينز واگذار شود.

به‌هر حال از دست دادن اين پروژه مهندسين جنرال الكتريك را نااميد نكرد و آنها در سال‌هاي بعد موتورهاي متعددي را براي وسايل نقليه‌ي هوايي نظامي و غيرنظامي توليد كردند. موتورهاي J47، J73 و J79 كه در خلال سال‌هاي ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۷ در اين شركت توليد شدند، آنها را به يكي از بزرگترين تامين‌كنندگان موتور هواپيما در آمريكا تبديل كردند.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

موتور جت J73

اولين موتور جت جهان در جنرال الكتريك ساخته شد

جنرال الكتريك در سال‌هاي طولاني فعاليت در صنايع هوايي بخش بزرگي از بازار قطعات اين صنعت را تصاحب كرده است. آنها امروز به همراه رولز رويس به‌عنوان بزرگترين توليدكنندگان موتور و ديگر قطعات هواپيماهاي نظامي و غير نظامي شناخته مي‌شوند. علاوه بر پيشگامي در توليد موتور جت، جنرال الكتريك اويشن ركوردهاي ديگري را نيز به نام خود ثبت كرده است. اين شركت در سال ۱۹۴۸ با استخدام مهندس مشهور آلماني گرهارد نيومن، تلاش براي توليد موتورهاي هواپيماهاي مافوق صوت را شروع كرد. در نهايت در دهه‌ي ۱۹۷۰، هواپيناي XB-70 كه با كمك موتور جنرال الكتريك پرواز مي‌كرد توانست ركورد ۳ ماخ را به نام خود ثبت كند.

جنرال الكتريك در سال‌هاي بعد براي توليد موتور هسته‌اي هواپيما نيز تحقيقات و آزمايش‌هايي انجام داد كه البته به توليد انبوه نرسيدند. يكي از بزرگترين دستاوردهاي نوآورانه‌ي اين شركت در زمينه‌ي توليد موتور توربوفن، بزرگترين و قوي‌ترين موتور هواپيما با نام GE90-11B است كه طبق قراردادي با بوئينگ براي هواپيماهاي ۷۸۷ اين شركت توليد خواهد شد. در سال‌هاي اخير جنرال الكتريك اويشن همكاري جدي با بخش اديتيو داشته و در توليد موتور هواپيما از فناوري‌هاي اين شركت در پرينت سه‌بعدي استفاده كرده است. آنها موتور جت Leap را به كمك اين فناوري و با كامپوزيت‌هاي سراميكي توليد كرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران leap

موتور جت Leap

مركز مديريتي جي‌اي اويشن در حال حاضر در اونداله ايالت اوهايو قرار دارد. آخرين آمار درآمدي اين شركت ۲۶.۲۶۱ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۶ بوده و آمار متخصصان آن نيز ۴۰ هزار نفر گزارش شده است. اين شركت خود زيرمجموعه‌هاي متنوعي داشته و نيمي از سهام شركت‌هاي بزرگ هواپيمايي مانند CFM، GE Honda، Dowty را در اختيار دارد.

GE Capital

مانند هر هولدينگ عظيم تجاري در جهان،‌جنرال الكتريك نيز بخشي از فعاليت‌هاي خود را به سرمايه‌گذاري و فعاليت‌هاي مالي اختصاص داده است. جي‌اي كپيتال زيرمجموعه‌ي خدمات مالي اين هولدينگ آمريكايي است كه خدمات وام‌دهي، ليزينگ و ديگر مشاوره‌ها و خدمات مالي را براي صنايع مختلف ارائه مي‌دهد و همچنين به‌عنوان بازوي همراه مالي ديگر بخش‌هاي صنعتي و تجاري جنرال الكتريك فعاليت مي‌كند

تاريخچه‌ي تاسيس جي‌اي كپيتال سال ۱۹۳۲ را به‌عنوان سال تاسيس آن نشان مي‌دهد. اين شركت سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۱۵ اعلام كرد كه قصد دارد با فروش اكثر دارايي‌هاي خود، فعاليت خود را ساده‌تر، كوچكتر و باارزش‌تر كند. به همين خاطر بسياري از مراكز فعاليت آنها در كشورهاي اروپايي و آسيايي تعطيل شده و وتنها زيرمجموعه‌ي فعال، در كشور لهستان قرار دارد.

GE Digital

يكي ديگر از زيرمجموعه‌هاي جوان جنرال الكتريك در سال ۲۰۱۵ و با تمركز روي خدمات ديجيتال تاسيس شد. مركز مديريت جي‌اي ديجيتال در سن رامون كاليفرنيا واقع است. فعاليت‌هاي اين شركت روي خدمات نرم‌افزاري و مشاوره‌اي حول زيرساخت‌ها و فناوري‌هاي متخصصدي متمركز شده است. فعاليت‌هاي اين شركت در صنايع گوناگون از هواپيماسازي، خدمات پزشكي، ساخت و توليد و معدن‌كاوي تا نفت و گاز، نيروگاه‌هاي انرژي و حمل و نقل توسعه يافته‌اند.

در حال حاضر محصول و خدمات اصلي زيرمجموعه‌ي ديجيتال جنرال الكتريك، نرم‌افزارها و آناليزهاي مبتني بر خدمات ابري، نرم‌افزارهاي مديريت خدمات ميداني، امنيتي سايبري و فناوري‌هاي يادگيري ماشين است. پلتفرم Predix اولويت اصلي فعاليت‌هاي اين شركت ديجيتالي است كه در زمينه‌ي توسعه‌ي خدمات صنعتي اينترنت اشياء فعاليت مي‌كند. اين پلتفرم در سال ۲۰۱۳ و با هدف اتصال دارايي‌هاي فيزيكي جنرال الكتريك به پلتفرم‌هاي آناليزي رونمايي شد.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

يكي از اولين تصويربرداري‌هاي اشعه‌ي X در تاريخ

GE Healthcare

تاريخچه‌ي فعاليت‌هاي اين شركت در مراقبت‌هاي بهداشتي به اختراع دستگاه تصويربرداري اشعه X بازمي‌گردد

زيرمجموعه‌ي خدمات بهداشتي و پزشكي جنرال الگتريك از سال ۱۹۹۴ فعاليت خود را به‌صورت مستقل آغاز كرده است. البته ريشه‌هاي شركت كنوني به دهه‌ي ۱۸۹۰ و اختراع دستگاه تصويربرداري اشعه‌ي X باز مي‌گردد. زماني كه شركت ويكتور الكتريك به‌عنوان يكي از پيشگامان اين صنعت در آمريكا تشكيل شد. اين شركت پس از چند دهه فعاليت و ادغام شركت‌هاي ديگر خدمات بهداشتي و تصويربرداري پزشكي،‌ در سال ۱۹۲۰ توسط جنرال الكتريك خريداري شد.

در حال حاضر مقر اصلي فعاليت‌هاي اين شركت در شيكاگو ايالت ايلينويز قرار دارد و حدود ۵۴ هزار نفر در سرتاسر جهان در آن استخدام شده‌اند. تمركز اصلي فعاليت‌هاي جي‌اي هلث‌كر، تصويربرداري پزشكي و تجهيزات و مواد لازم براي انجام اين فرآيندها است. البته خدمات نرم‌افزاري، مراقبتي و نظارتي پزشكي و كشف دارو نيز در حوزه‌ي فعاليت‌هاي اين شركت قرار دارند. طبق آخرين آمار منتشر شده، در آمد اين شركت در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۸.۳ ميليارد دلار بوده است.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

دستگاه تصويربرداري MRI جنرال الكتريك

GE Lighting

ريشه‌هاي زيرمجموعه‌ي صنعت روشنايي جنرال الكتريك در اولين اختراعات بنيان‌گذار اين شركت يعني توماس اديسون قرار دارد. اين شركت در سال ۱۹۱۱ و با خريد سهام عمده‌ي National Electric Light Association به‌صورت جدي فعاليت خود را آغاز كرد. در حال حاضر مركز مديريتي اين شركت در شهر كليولند در ايالت اوهايو قرار دارد.

تاريخچه‌ي طولاني صنعت روشنايي جنرال الكتريك، پر از نوآوري‌ها و محصولات خلاقانه است. اين شركت پايه‌هاي اولين فعاليت‌هاي جنرال الكتريك را پيش از تاسيس و در قالب اديسون جنرال الكتريك تشكيل داد. پس از اختراع اصلي، دستاورد بزرگ ديگر، لامپ‌هاي تنگستن بود كه در سال ۱۹۰۹ توسط ويليم دي. كوليج معرفي شد. لامپ‌هاي فلورسنت، اولين لامپ‌هاي با قدرت پخش نور سفيد بودند كه در جنرال الكتريك و در سال ۱۹۳۸ معرفي شدند. نوآوري‌هاي اين شركت در سال‌هاي بعد نيز ادامه داشت و با معرفي لامپ هالوژن، استانداردي جديد براي روشنايي به دنيا معرفي كرد.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

اديسون در يكي از اولين كارخانه‌هاي توليد لامپ

روشنايي و نورپردازي هنوز هم بخش مهمي از فعاليت‌هاي جنرال الكتريك را شامل مي‌شود

استاندارد امروزي روشنايي يعني استفاده از لامپ‌هاي LED نيز از نوآوري‌هاي جنرال الكتريك بوده است. اين اختراع در سال ۱۹۶۲ و توسط نيك هولنياك از مهندسين اين شركت معرفي شده است كه در پي آن، لامپ‌هاي كم‌مصرف فلورسنت نيز معرفي شدند. در سال‌هاي اخير نوآوري‌هاي مهندسين جنرال الكتريك لايتينگ به سمت نورپردازي‌هاي هوشمند، اينترنت اشياء و بهبود نورپردازي با لامپ‌هاي LED پيش رفته است. از پروژه‌هاي ماندگار اين شركت مي‌توان به پياده‌سازي سيستم كنترل روشنايي در اوپراي شيكاگو (۱۹۲۹)، سيستم نورپردازي زمين بازي بيسبال در سين‌سيناتي (۱۹۳۵)، نورپردازي آبشارهاي نياگارا (۱۹۷۹) و تامين تجهيزات براي سيستم روشنايي مجسمه‌ي آزادي آمريكا (۱۹۸۶) اشاره كرد.

GE Power

اين زيرمجموعه از جنرال الكتريك ابتدا در سال ۲۰۰۸ و تحت عنوان GE Energy كارخود را آغاز كرد. اين شركت در حال حاضر به‌عنوان بزرگترين عرضه‌كننده‌ي خدمات و محصولات مرتبط با صنعت انرژي در جهان فعاليت مي‌كند. جي‌اي انرژي در سال ۲۰۱۲ و با كنار رفتن مدير وقت يعني جان كرنيكي به سه بخش مديريت انرژي، نفت و گاز و نيروگاه و آب تقسيم شد. پس از چند سال افت درآمد و تحمل ضررهاي مالي، اين بخش‌ها در شركت‌هاي ديگر ادغام شدند و تنها بخش نيروگاه و آب با تركيب با بخش انرژي، جي‌اي پاور امروزي را تشكيل داد. شركت كنوني در اسكنكتدي نيويورك فعاليت مي‌كند و در حال حاضر راسل استوكس مديرعامل آن است.

GE Renewabele Energy

مركز مديريت بخش انرژي‌هاي تجديدپذير جنرال الكتريك از سال ۲۰۱۵ به‌صورت مستقل و در شهر پاريس فرانسه مشغول به كار است. اين زيرمجموعه در تامين انرژي‌هاي بادي، خورشيدي و هيدروالكتريك فعاليت مي‌كند. بخش تامين انرژي‌هاي بادي جنرال الكتريك از سال ۲۰۰۲ و با خريد دارايي‌هاي شركت Enron Wind به صورت مستقل شروع به كار كرد و سپس با خريد ScanWind فعاليت‌هاي خود را در سال ۲۰۰۹ گسترش داد. البته استقلال اصلي اين شركت با خريد دارايي‌هاي و تجهيزات Alstrom در سال ۲۰۱۵ شروع شد.

GE Transportation

هولدينگ عظيم جنرال الكتريك در صنعت حمل و نقل نيز حضوري جدي دارد. زيرمجموعه‌ي مستقل اين شركت در اين بخش مهم، محصولات و تجهيزات مخصوص سيستم‌هاي حمل و نقل ريلي، آبي و همچنين تجهيزات معدن‌كاوي و استخراج انرژي را توليد مي‌كند. مركز مديريت اين شركت در شيكاگو قرار دارد اما كارخانه‌ي اصلي، در اري پنسيلوانيا واقع است. بخش توليد موتور جي‌اي ترنسپورتيشين نيز در شهر گروو سيتي پنسيلوانيا واقع است.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

اولين لكوموتيو اكتريكي تاريخ

اين شركت بزرگترين توليدكننده‌ي لكوموتيوهاي ديزلي الكتريكي در آمريكاي شمالي است كه طبق آمارها حدود ۷۰ درصد از سهم اين بازار را در اختيار دارد. اولين لكوموتيوهاي ساخته شده در شركت جنرال الكتريك، در دهه‌ي ۱۹۱۰ به بازار معرفي شدند و لكوموتيو الكتريكي S-1 معرفي شده در سال ۱۹۰۴، اولين محصول آنها محسوب مي‌شود كه با همكاري ALCO ساخته شد.

GE تاريخچه‌اي بيش از يك قرن در صنعت لكوموتيوسازي دارد

از محصولات ديگر اين زيرمجموعه‌ي جنرال الكتريك مي‌توان به موتورهاي الكتريكي غول پيكر و سيستم‌هاي نيروي محركه اشاره كرد كه در صنايع معدن‌كاوي، استخراج نفت و گاز و توربين‌هاي بادي استفاده مي‌شوند. علاوه بر آنها موتورهاي ديزلي براي كشتي‌هاي كوچك نيز توليد مي‌شوند كه به‌نوعي مدل دريايي موتورهاي ريلي اين شركت هستند.

Baker Hughes

شركت بيكر هيوز يكي از بزرگترين شركت‌هاي ارائه‌دهنده‌ي خدمات نفت و گاز در جهان است. اين شركت ادغامي از چند شركت بزرگ فعال اين صنعت است و تاريخچه‌اي بيش از يكصد سال دارد. بيكر هيوز در طول تاريخ خود شركت‌هاي متعددي را به زيرمجموعه‌هاي خود اضافه كرد و در نهايت در سال ۲۰۱۶ با ارزش ۳۰ ميليارد دلار توسط جنرال الكتريك خريداري شده و با بخش نفت و گاز اين هولدينگ ادغام شد. آخرين آمارها درآمد اين شركت نفت و گاز ر ا حدود ۱۷ ميليارد دلار گزارش كرده‌اند. دفاتر مديري بيكر هيوز در دو شهر هيوستون تگزاس و لندن تقسيم شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

بيكر هيوز، بازوي نفت و گاز جنرال الكتريك

GE Global Research

بخش تحقيق و توسعه جنرال الكتريك به‌عنوان مركزي مستقل دراين هولدينگ فعاليت مي‌كند و آن هم تاريخچه‌اي بيش از يك قرن دارد. قطعا شركت بزرگي همچون جنرال الكتريك با تاريخچه‌اي مملو از نوآوري‌ها و اختراعات در صنايع مختلف، از همان ابتداي كار بخشي مخصوص تحقيق و توسعه تاسيس كرده است. اولين دفتر اين دپارتمان در سال ۱۹۰۰ در ه نيويورك تاسيس شد. در حال حاضر اين شركت در كشورهاي متعدد جهان از جمله چين، برزيل، عربستان سعودي و تعدادي از كشورهاي اروپايي، مراكز تحقيق و توسعه با تمركز روي صنايع گوناگون دارد.

اشكالات و چالش‌هاي تاريخي

هولدينگ جنرال الكتريك نيز مانند هر شركت باسابقه‌ي ديگر در جهان، تاريخچه‌اي پر از موفقيت و شكست دارد. علاوه بر آن چنين شركت‌هايي هميشه شاهد اعتراضات و انتقادهاي جدي از طرف انواع قشرهاي جامعه اعم از متخصص كارشناسان، نيروي سادهان و منتقدين صنعتي بوده‌اند. در سال‌هاي اخير، جنرال الكتريك با بحران‌هاي مالي متنوعي دست و پنجه نرم كرده و مديريت آن مجبور به فروش بسياري از دارايي‌ها و زيرمجوعه‌هاي آن شده است.

بحران‌هاي مالي و اقتصادي اين شركت پس از پايان مديريت جك ولش شروع شد

متخصص كارشناسان دلايل بحران‌هاي اخير جنرال الكتريك را در دهه‌هاي پس از دوران مديريت جك ولش افسانه‌اي جستجو مي‌كنند. آنها تصميمات اشتباه مديريتي و سرمايه‌گذاري را دلايل افت شديد ارزش سهام و درآمد بزرگترين شركت تاريخ مي‌دانند. به هر حال فارغ از دلايل عنوان شده براي چالش‌هاي سال‌هاي اخير، برخي چالش‌ها و انتقادات تاريخي نيز ضربه‌هاي بزرگي به اين شركت وارد كرده‌اند كه در ادامه برخي از آنها را مطالعه مي‌كنيم.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

سال‌هاي ابتدايي جنرال الكتريك در اسكنكتدي

اپلاينس پارك

اگرچه مركز توليدي لوازم خانگي جنرال الكتريك هميشه مثالي از محل كار عالي در طول تاريخ بوده، اما اين منطقه نيز چالش‌هاي مخصوص به خود را داشته است. اعتصابات نيروي سادهي در اين منطقه نيز همواره وجود داشته است. در ۲۱ ژانويه‌ي سال ۱۹۶۵، ۴۴۰۰ نيروي ساده ساعتي بخش توليد يخچال در يك اعتراض سراسري نسبت به اخراج يكي از همكاران خود اقدام كردند. در سال ۱۹۶۹ نيز بزرگترين اعتراض سراسري نيروي سادهي در طول تاريخ اين هولدينگ به مدت ۱۰۱ روز برگزار شد كه متخصصان بخش‌هاي اداري را مجبور به كار در بخش‌هاي توليدي كرد.

در سوم آوريل سال ۲۰۱۵، يك آتش‌سوزي عظيم در پارك توليد لوازم خانگي جنرال الكتريك رخ داد. اين آتش‌سوزي ساختمان شماره ۶ اين مركز را تقريبا نابود كرد. اين ساختمان براي انبارداري محصولات جنرال الكتريك برخي شركت‌هاي همكار استفاده مي‌شود. اين آتش سوزي منجر به توقف خط توليد و تخليه‌ي تمامي بخش‌هاي اپلاينس پارك شد. اگرچه هيج خسارت جاني در طول اين آتش سوزي گزارش نشد اما دود حاصل از سوختن حجم زيادي پلاستيك، مقامات محلي را مجبور به تصميم‌گيري‌هاي پيشگيرانه و اعلام ممنوعيت تردد در شعاع اين منطقه كرد.

آلودگي‌هاي زيست محيطي

جنرال الكتريك تاريخچه‌اي طولاني از اعتراضات نسبت به فعاليت‌هاي خود در بخش آلودگي‌ها دارد. اين شركت در مطالعه‌هاي آماري مختلف جزء بزرگترين توليدكنندگان آلودگي محيطي در آمريكا شناخته شده و در طول تاريخ مجبور به پرداخت غرامت‌هاي سنگين در اين مورد شده است. مواد و ضايعات شيميايي كارخانه‌هاي اين شركت خصوصا در بخش لوازم خانگي، آلودگي‌هاي زيادي را وارد آب‌هاي رودخانه‌هاي هادسون و هيوساتونيك كرده است.

يكي از اتفاقات تلخ تاريخي در زمينه‌ي فناوري‌هاي هسته‌اي نيز نام جنرال الكتريك را در دل خود دارد. حادثه‌ي رآكتورهاي هسته‌اي فوكوشيما در سال ۲۰۱۱، انتقادها نسبت به طراحي توليد و سيستم امنيت رآكتورهاي جنرال الكتريك را افزايش داد. البته دليل اين حادثه، سونامي رخ داده در منطقه بود اما باز هم انتقادات به طراحي و معماري سيستم‌هاي امنيتي به GE وارد شد.

مرجع متخصصين ايران جنرال الكتريك

نلا پارك، اولين كارخانه‌هاي توليد لوازم خانگي حنرال الكتريك

با وجود تمام انتقادهاي فعالان و مسئولين سازمان‌هاي حفاظت از محيط زيست نسبت به اين جنرال الكتريك، اين شركت‌ فعاليت‌هايي جدي براي كاهش اين پيامدها داشته و سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي نيز در زمينه‌ي انرژي‌هاي تجديدپذير و كاهش آلودگي انجام داده است.

وضعيت كنوني جنرال الكتريك

همان‌طور كه پيش از اين اشاره شده جنرال الكتريك در سال‌هاي اخير با بحران‌هاي مالي و مديريتي فراواني روبرو بوده است. اين هولدينگ بزرگ مجبور شد تا زيرمجموعه‌ي تاريخي لوازم خانگي خود را به همراه بسياري شركت‌هاي تابعه‌ي ديگر بفروشد تا ابعاد خود را كوچكتر كرده و اشكالات را به مرور حل كند. كاهش درآمد جنرال الكتريك به خاطر فروش اين بخش‌ها، ارزش سهام و همچنين برند اين شركت را هرساله با كاهش مواجه كرده است.

جان ال.فلانري در زيرمجموعه‌ي خدمات پزشكي جنرال الكتريك شركت مدير بود و در سال ۲۰۱۷ جايگزين جفري ايملت شد. او در يكم اكتبر سال ۲۰۱۸ و به‌خاطر عدم موفقيت در دستيابي به اهداف پيش‌بيني شده در اين سال، از اين سمت بركنار شد و لارنس كالپ جايگزين او شد. آخرين آمارها درآمد هولدينگ جنرال الكتريك را ۱۲۲ ميليارد دلار عنوان مي‌كنند و تعداد متخصصان آن در سرتاسر جهان نيز حدود ۳۱۳ هزار نفر گزارش شده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات