داستان برند: ال جي، از لوازم بهداشتي تا محصولات الكترونيكي و مخابراتي

جمعه ۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 22 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ال جي برند شناخته شده‌ و باسابقه‌ي كره‌اي در صنايعي همچون محصولات الكترونيكي، شيمي و مخابرات است. اين شركت چهارمين هولدينگ بزرگ كره‌ي جنوبي است.
تبليغات

ال جي (LG Corporation) كه پيش از اين با نام Lucky-Goldstar شناخته مي‌شد هولدينگي بين‌المللي در كشور كره‌ي جنوبي است. اين شركت لقب چهارمين هولدينگ بزرگ كره‌ي جنوبي را يدك مي‌كشد. مركز مديريت الجي در برج‌هاي دوقلويي به نام همين شركت در منطقه‌ي يئوويدو-دونگ در سئول واقع است.

الجي در تاريخ بيش از ۷۰ ساله‌ي خود صنايع مختلفي اعم از محصولات شيميايي، لوازم بهداشتي، لوازم خانگي الكترونيكي، موبايل‌هاي هوشمند و محصولات مخابراتي را به حوزه‌ي فعاليت خود اضافه كرده است. از زيرمجموعه‌هاي بزرگ اين شركت مي‌توان ال جي الكترونيكس،‌ ال جي ديسپلي، زنيث و ال جي كميكال (LG Chem) را نام برد. در اين ميان ال‌جي الكترونيكس را مي‌توان مشهورترين زيرمجموعه‌ي اين شركت كره‌اي ناميد كه به خاطر عرضه‌ي محصولات مخصوص مصرف‌كنندگان، در ميان متخصصان عادي شناخته‌شده است.

تاريخچه تاسيس

شركت الجي در سال ۱۹۴۷ و با نام Rak-Hui Chemical Industries توسط اين هوي كو (In Hwoi Koo) تاسيس شد. اولين محصولات اين شركت، محصولات شيميايي و بهداشتي تحت همين برند بود. پس از پنج سال برند Lucky به‌عنوان زيربرندي از راك-هوي تاسيس شد. اين شركت امروز به‌عنوان ال‌جي كميكال شناخته مي‌شود.

اين هوي كو، موسس ال‌جي

اولين نوآوري شركت‌ لاكي، ورود به صنعت پلاستيك در كره‌ي جنوبي بود. آنها اولين شركت كره‌اي بودند كه وارد اين صنعت شدند. اولين محصولات پلاستيكي لاكي، ملاخبار تخصصيات خانگي بودند كه به مرور و از سال ۱۹۵۲ به بازار عرضه شدند. پس از آن اولين خميردندان كرمي كره‌ي جنوبي، لقب اولين نوآوري شركت لاكي را به خود اختصاص داد. لوله‌هاي PVC محصولات بعدي بودند كه به مرور اين برند پلاستيكي را در صنعت كره‌ي جنوبي مشهور كرد. 

با گسترش فعاليت در صنعت پلاستيك، برند گلداستار به اين شركت اضافه شد كه به‌عنوان پدر ال‌جي الكترونيكس شناخته مي‌شود. در نهايت در سال ۱۹۵۸ شركت‌هاي لاكي و گلداستار با هم تركيب شده و لاكي-گلداستار يا ال‌جي امروزي را ساختند.

گلداستار برندي بود كه با تمركز روي محصولات الكترونيي تاسيس شد. اين برند پيش از تقسيم شدن و برندسازي مجدد تحت عنوان ال‌جي الكترونيكس، محصولاتي همچون راديو، تلويزوين، مايكروفر و حتي تراكتور توليد مي‌كرد. تلويزوين‌هاي برند گلداستار در دهه‌ي ۱۹۹۰ محبوبيت بالايي در بازارهاي بين‌المللي و خصوصا آمريكا داشت.

يكي از زيرمجموعه‌هاي اصلي گلداستار تحت عنوان گلداستار پرسيژن، محصولات اندازه‌‌گيري همچون مولتي متر، اسيلوسكوپ و محصولات صنعتي الكترونيكي توليد مي‌كرد. پس از تغيير عنوان برندها، اين زيرمجموعه نيز با نام ال‌جي پرسيژن به كار خود ادامه داد. در نهايت بخش دستگاه‌هاي اندازه‌گيري در سال ۱۹۹۹ به EZ Digital فروخته شد. بخش محصولات صنعتي نيز كار خود را تحت برند LIG Nex1 ادامه داد.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

اولين محصولات و تبليغات لاكي كميكال

همان‌طور كه گفته شد بخش ديگر خط توليد محصولات گلداستار به تراكتورها اختصاص داشت. اين بخش در سال ۱۹۷۵ به‌عنوان زيرمجموعه‌اي از هيونداي و با همكاري شركت ژاپني يانمار شروع به كار كرد. در سال‌هاي بعدي همكاري با شركت ايتاليايي فيات در توليد تراكتورها انجام شد و در نهايت، محصولات تحت برندهاي گلداستار و گلداستار فيات به بازار عرضه شدند. برند گلداستار فيات بعدا به LG Cable تبديل شد.

در سال‌هاي ابتدايي ادغام لاكي و گلداستار، ملاخبار تخصصيات خانگي اين شركت كه در خارج از كره‌ي جنوبي فروخته نمي‌شدند، برند لاكي داشتند. از محصولات معروف اين برند در آن سال‌ها مي‌توان مواد بهداشتي، شوينده‌ها و خميردندان Perioe را نام برد. برخي از اين محصولات مانند پودرهاي ماشين لباسشويي هنوز هم در سبد توليدات ال‌جي قرار دارند.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

موسس ال جي در حال آزمايش اولين دستگاه‌هاي تلفن اين شركت

قرارداد دولتي تامين راديو نقش مهمي در پيشرفت سريع اين شركت داشت

در طرف ديگر توليدات، گلداستار به محصولات الكترونيكي مشغول بود و در سال ۱۹۵۹ اولين راديو را در كره‌ي جنوبي توليد و عرضه كرد. اين راديو A501 نام داشت. پنكه و تلفن، محصولات بعدي گلداستار بودند كه اين شركت را به‌عنوان اولين توليدكننده در كره‌ي جنوبي مشهور كردند. در آن سال‌ها قطعات مورد نياز براي توليد راديو از كشورهاي خارجي به كره وارد مي‌شدند. مديران گلداستار در تصميمي شجاعانه، توليد قطعات را در داخل كارخانه‌هاي خود شروع كردند. اين تصميم يكي از اتفاقات تاريخي در صنعت الكترونيك كره بود كه موجب سلطه‌ي گلداستار در اين صنعت نيز شد.

به‌هرحال پيروزي‌هاي اوليه و توليد قطعات الكترونيكي باعث شد تا كره‌اي به توليد راديوي دوم با استفاده از فناوري جديد ترانزيستور مشغول شوند. اين راديو T-701 نام داشت كه به خاطر استفاده از ترانزيستور و افزايش ارزش، شركت را با بحران مالي شديد روبرو كرد. در اين ميان دولت نظامي كره‌ي جنوبي تصميم گرفت تا مناطق روستايي و كشاورزي را به راديو مجهز كند و براي اين منظور، گلداستار را انتخاب كرد. اين قرارداد، فروش راديوهاي اين شركت را از چند هزار به بيش از يك ميليون در سال ۱۹۶۱ رساند.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

اولين راديوي گلداستار

با شروع دهه‌ي ۱۹۷۰، صنعت كره‌ي جنوبي بيش از پيش رو به رشد بود و مقامات دولتي و شركت‌هاي بزرگ خصوصي قصد داشتند با گسترش زيرساخت‌هاي صنعتي، حضور خود را در بازارهاي جهاني گسترش دهند. يكي از زيرمجموعه‌هاي گلداستار در آن سال‌ها به توليد كابل‌هاي برقي مشغول بود كه تاثير مهمي در توسعه‌ي زيرساخت‌ها داشت.

در سال ۱۹۶۲ براي اولين بار صادرات راديو در كره‌ي جنوبي شروع شد و گلداستار به‌عنوان پيشگام توليد اين محصولات، راديوهاي خود را به خارج از كشور صادر كرد. در همان سال‌ها و پس از گذار از دوران رشد اوليه، گلداستار به صنايع مالي و تامين سرمايه براي اشخاص و شركت‌ها نيز وارد شد. دو سال بعد، حضور جدي اين شركت در صنعت مخابرات كليد خورد. آنها اولين سيستم ديسپاچنيگ اتوماتيك پزشكي بر مبناي سوئيچ تلفني را در كره راه‌اندازي كرد.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

يكي از اولين كارخانه‌هاي ال جي

توليدات لوازم خانگي گلداستار در پايان اين دهه به اوج رسيد و زمزمه‌هاي فرمانروايي اين برند در صنعت پرسود محصولات الكترونيكي به گوش رسيد. گلداستار در سال‌هاي ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ خود را به‌عنوان اولين توليدكننده‌ي يخچال و تلويزيون سياه و سفيد در كره‌ي جنوبي معرفي كرد. در سال‌هاي بعدي باز هم اولين‌ها به نام گلداستار رقم خوردند. در سال ۱۹۶۸ اولين دستگاه تهويه هوا و در سال ۱۹۶۹ اولين آسانسور و اولين ماشين لباسشويي كره توسط اين شركت توليد و معرفي شد.

در بخش ديگر شركت يعني لاك-هوي، توليد محصولات صنعتي و خصوصا روغني ادامه داشت. اين شركت با همكاري Fat Industry در سال ۱۹۶۷ اولين شامپو را در كره‌ي جنوبي معرفي كرد.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

تلويزيون سياه و سفيد توليد گلداستار

گسترش فعاليت

با شروع دهه‌ي ۱۹۸۰، مديران الجي با مشاهده‌ و مطالعه رشد سريع در سال هاي قبل، به فكر اتحاد بيشتر بخش‌ها افتادند. در سال ۱۹۷۰ دومين مدير تاريخ ال‌جي يعني چا كيونگ كو به اين سمت رسيد. او و ديگر مديران پيشرفت هرچه بيشتر به‌همراه توسعه‌ي بخش‌هاي تحقيق و توسعه را در دستور كار خود قرار دادند. اين دهه با گسترش توليدات قبلي در هر دو بخش الكترونيك و صنايع پلاستيك و شيميايي ادامه داشت. گلداستار از يك طرف براي اولين بار توليد انبوه تلويزوين رنگي را در كره‌ي جنوبي شروع كرد و لاكي نيز با گسترش توليدات و اضافه كردن محصولات جديد همچون پنجره‌هاي پي‌وي‌سي و در كنار آنها تاسيس زيرمجموعه‌‌ي پتروشيمي، مجموع درآمد خود را به بيش از ۱۰۰ ميليارد وون رساند.

سال‌هاي پاياني قرن بيستم با تمركز بيش از پيش كره‌اي‌ها روي بازارهاي بين‌المللي، طراحي مجدد برند و تلاش براي سلطه‌ي نهايي بر بازارهاي محل فعاليت همراه بود. آنها صنايع شيميايي، انرژي، الكترونيك و فناوري اطلاعات، مخابرات و بازارهاي مالي را به‌عنوان حوزه‌هاي تمركز خود انتخاب كردند. هولدينگ لاكي-گلداستار در سال ۱۹۹۵ تصميم خود براي برندسازي مجدد را عملي كرد و با انتخاب برند ال‌جي به‌عنوان نام اصلي، محصولات خود را براي مصرف‌كنندگان جهاني نيز شناخته‌شده‌تر كرد. در همان سال سومين مدير تاريخ ال‌جي يعني بون مو كو مشغول به كار شد.

در سال ۱۹۹۶ ال‌جي تلكام با هدف ورود به صنعت مخابرات تاسيس شد. اين شركت امروز به نام +LG U شناخته مي‌شود. در سال‌هاي بعدي تلاش براي حضور جدي‌تر در صنعت الكترونيك ادامه پيدا كرد و با همكاري فيليپس، شركت ال‌جي فيليپس ال‌سي‌دي تاسيس شد. اين شركت در سال ۲۰۰۱ اولين محصول خود را به‌صورت رسمي به بازار عرضه كرد و امروز با نام ال جي ديسپلي شناخته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

مايكروفر گلداستار

با شروع قرن ۲۱ تغييرات ساختاري در بخش توليدات شيميايي و بهداشتي نيز انجام شد. بخش شيميايي ال‌جي در سال ۲۰۰۱ به شركت‌هاي LGCI، LG Chem و LG Household & Health Care تقسيم شد. بخش محصولات سلامتي شركت در سال ۲۰۰۳ مجوز توليد داروي Factiv را از سازمان غذا و دارو FDA دريافت كرد.

Sciencepark مجموعه‌ي تحقيقات متمركز براي تمام زيرمجموعه‌هاي اين شركت است

در سال‌هاي اخير، زيرمجموعه‌هاي الجي در بخش‌هاي مختلف به افتخارات متعددي دست يافتند. در سال ۲۰۰۲، الجي فيليپس در توليد ال‌سي‌دي اولين محصول نسل پنجم TFT را به بازار عرضه كرد. در سال ۲۰۰۴، ال‌جي الكترونيكس به‌عنوان برترين شركت IT جهان انتخاب شد. در سال‌هاي بعدي تلاش براي ورود به صنعت انرژي‌هاي تجديدپذير نيز با قدرت ادامه يافت و بخش انرژي خورشيدي اين شركت تاسيس شد. ورود به اين صنعت باعث شد تا بخش شيميايي با نام LG Chem نيز جايزه‌ي مديريت سبز را دريافت كند.

اولين تلويزيون سه‌بعدي كره‌ي جنوبي، از نوآوري‌هاي بعدي شركت كره‌اي بود كه در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد. در همان سال، تلاش كره‌اي‌ها براي حضور جدي‌تر در بازار انرژي‌هاي سبز ادامه يافت و ال‌جي كميكال كارخانه‌ي توليد باتري وسايل نقليه را تاسيس كرد كه دو سال بعد به‌عنوان بهترين بازيگر اين صنعت انتخاب شد. در سال‌هاي بعدي اگرچه برخي زيرمجموعه‌هاي ال‌جي مانند بخش توليد موبايل‌هاي موبايل آن‌طور كه بايد و شايد در بازارها موفق نبودند، اما بخش‌هاي محصولات شيميايي، مخابرات، صفحات نمايش و لوازم خانگي با قدرت هرچه بيشتر به فعاليت ادامه داده‌اند و هنوز جزو بازيگران اصلي صنايع به حساب مي‌آيند.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

كارخانه‌ي توليد تفن ال جي در دهه‌ي ۱۹۷۰

يكي از مجموعه‌هاي اصلي فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه‌ي ال‌جي، پارك علوم يا Sciencepark اين شركت است. آنها اين مجموعه را بزرگترين مجموعه‌ي تحقيقاتي در كره‌ي جنوبي مي‌دانند. اين مركز علمي كه با هدف پيشرفت هرچه بيشتر برند كره‌اي در صنايع زيرمجموعه تاسيس شده، مهندسين و محققين بسياري از صنايع مختلف را گردهم آورده تا يكپارچگي را در واحدهاي خود به جريان بياندازد. 

زيرمجموعه‌ها

همان‌طور كه گفته شد ال‌جي در حال حاضر به‌صورت يك هولدينگ جامع از شركت‌هاي متنوع صنايعي همچون الكترونيك، شيمي و مخابرات به فعاليت مي‌پردازد. مجموعه‌ي LG Corp در سال ۲۰۰۳ و با هدف مديريت اين شركت‌هاي زيرمجموعه تاسيس شد.

الكترونيك

شروع فعاليت‌هاي ال‌جي در اين صنعت از سال ۱۹۵۸ و با تاسيس گلداستار بوده است. آنها در طول تاريخچه‌ي بيش از نيم قرن خود نوآوري‌هاي متعددي را به جهان عرضه كرده‌اند. در حال حاضر محصولات الكترونيكي اين شركت در چند زيرمجموعه با نام ال جي الكترونيكس، ال جي ديسپلي، ال جي اينوتك و سيليكون وركس توليد مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

يكي از اولين كامپيوترهاي گلداستار

ال‌جي الكترونيكس شناخته‌شده‌ترين زيرمجموعه در اين بخش است كه با هدف توليد محصولات نهايي براي مصرف‌كنندگان فعاليت مي‌كند. طبق آخرين آمار، اين زيرمجموعه بيش از ۸۲ هزار متخصص را در ۱۱۹ مركز در سرتاسر جهان استخدام كرده است. محصولات ال‌جي الكترونيكس در چهار بخش اصلي سرگرمي‌هي خانگي، موبايل و ارتباطات، لوازم خانگي و قطعات خودرو توليد مي‌شوند.

برند ال‌جي الكترونيكس در سال ۱۹۹۴ به‌طور مستقل از گلداستار زاده شد و در اولين اقدام براي گسترش هرچه بيشتر بازار و توليدات خارجي، شركت آمريكايي زنيث، توليدكننده‌‌ي تلويزيون را خريداري كرد. آنها اولين موبايل موبايل جهان در شبكه‌ي CDMA را در سال ۱۹۹۵ توليد كرده و آن را براي اپراتورهاي Ameritech و GTE تامين كرد.

تلويزيون

تلويزيون يكي از اصلي‌ترين محصولات برند ال‌جي الكترونيكس است كه تاريخچه‌ي آن به اولين تلويزيون كره‌ي جنوبي ساخته‌ي كلداستار باز مي‌گردد. پس از سال‌ها توسعه و همكاري با شركت‌هاي متعدد از جمله فيليپس، كره‌اي‌ها باز هم پيشگامي خود را در اين صنعت به رخ كشديند و در سال ۲۰۰۷، اولين تلويزيون اينترنتي جهان را عرضه كردند. در سال‌هاي بعدي تمركز روي توسعه‌ي سيستم‌عامل اين تلويزيون‌ها و همچنين ساخت محصولاتي پيشرفته‌تر با امكانات قوي‌تر ادامه يافت. ال‌جي اولين توليدكننده‌ي تلويزيون پلاسما در جهان نيز بوده است.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون OLED‌ ال‌جي

تلويزيون لوله شونده ال جي

پس از موفقيت در عرضه‌ي محصولات نوآورانه و اولين بودن در بخش‌هاي مختلف اعم از تلويزيون‌هاي سه‌بعدي، 4K و UHD، محصولات اين شركت در حال حاضر انواع نوآوري‌ها اعم از هوش مصنوعي، صفحات نمايش اولد و همچنين صفحات فوق باريك را در خود جاي داده‌اند. از آخرين محصولات توليدي بخش تلويزيون در ال‌جي الكترونيكس مي‌توان به سري پرميوم آنها اشاره كرد كه از هوش مصنوعي AI Thinq مجهز به دستيار گوگل استفاده مي‌كنند. 

موبايل موبايل و گجت‌هاي هوشمند

موبايل‌هاي موبايل بخش ديگري از محصولات الكترونيكي ال‌جي را تشكيل مي‌دهند كه با ظهور و گسترش اولين نمونه‌هاي جهاني، در سبد توليدات اين شركت قرار گرفتند. الجي تاكنون گستره‌ي وسيعي از محصولات را در اين حوزه توليد كرده و تا چند سال پيش جزو سه شركت برتر توليدكننده‌ي اين محصولات بوده است. اولين موبايل توليد شده توسط اين شركت كره‌اي با بازار هدف متخصصان عمومي، LG 510W نام داشت كه با طراحي بازشو در سال ۲۰۰۲ به بازار عرضه شد.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

اولين موبايل اندرويدي ال جي

با گسترش موبايل‌هاي هوشمند و همچنين، ظهور سيستم‌عامل محبوب اندرويد، ال‌جي نيز از غافله عقب نماند و اولين گجت خود را در اين بخش با نام LG-GW620 در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه كرد. در سال‌هاي بعد رقابت اين شركت با ديگر فعالان بازار با قدرت ادامه يافت و برخي برندهاي موبايل‌هاي هوشمند مانند اپتيموس، موفقيت‌هايي را براي كره‌اي‌ها به‌همراه داشت. آخرين تلاش‌هاي ال‌جي براي سلطه بر بازار موبايل‌هاي هوشمند با برند G عرضه شدند. ال‌جي جي 5 يكي از محصولات نوآورانه‌ي كره‌اي‌ها در سال‌هاي اخير بود كه طراحي ماژولار موبايل‌هاي هوشمند را بهتر از رقبا به متخصصان معرفي كرد. در سال‌هاي اخير برندهاي V، Q و K بخش اعظم محصولات اين شركت را شامل مي‌شوند. تبلت‌ها بخش ديگري از گجت‌هاي هوشمند ال‌جي را تشكيل مي‌دهند كه عموما با برند G Pad به بازار عرضه مي‌شوند.

با گسترش ساعت‌ها و گجت‌هاي پوشيدني هوشمند، ال‌جي نيز به اين بازار وارد شد و اولين ساعت هوشمند خود را با همكاري گوگل و با نام LG G Watch در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه كرد. محصول بعدي به سرعت و در همان سال عرضه شد كه از طراحي صفحه‌ي گرد شبيه به موتو 360 بهره برده و LG G Watch R نام داشت. در سال‌هاي اخير برند كره‌اي حرف G را از نام ساعت‌هاي هوشمند خود حذف كرده و آخرين گجت در اين بخش را نيز با نام LG G Watch Sport در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه كرده است.

ساعت هوشمند G Watch R

لوازم خانگي

لوازم خانگي از همان سال‌هاي ابتدايي گلداستار يكي از شاخه‌هاي اصلي محصولات شركت كره‌اي بوده‌اند. آنها در تاريخچه‌ي خود بسياري محصولات همچون سيستم‌هاي تهويه‌ي هوا را براي اولين بار توليد كرده‌اند و امروز به يكي از مشهورترين برندهاي اين محصولات در جهان تبديل شده‌اند. در سال‌هاي اخير اين شركت با به‌كارگيري فناوري‌هاي پيشرفته‌ي لوازم خانگي هوشمند، فناوري HomeChat را به محصولات خود اضافه كرده و با يكپارچه‌سازي پيام‌رسان LINE با آن، امكانات متعددي همچون ارسال پيام، كنترل و نظارت محصولات هوشمند را در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد.

ال جي ديسپلي

توليد صفحه‌نمايش براي ديگر شركت‌ها يكي از منبع اصلي درآمد ال‌جي است

ال‌جي ديسپلي يكي ديگر از شركت‌هاي مستقل فعال در بخش الكترونيك اين شركت كره‌اي است. فعاليت اين بخش در سال ۱۹۹۹ و با شراكت با فيليپس شروع شد. ال‌جي-فيليپس ال‌سي‌دي نام اين شركت بود تا اين كه در سال ۲۰۰۸، فيليپس تمام سهام خود در اين شركت را فروخت. البته اين دو شركت يك شراكت ديگر به نام LG-Philips Displays نيز داشتند كه قطعاتي همچون لامپ‌هاي پرتوي كاتدي و مواد اوليه همچون شيشه و فسفر را براي صفحات نمايش توليد مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران LG Display

صفحات 4K اولد در تلويزيون‌هاي ال جي

ال‌جي ديسپلي ۸ مركز توليدي در شهرهاي گومي و پاجو كره‌ي جنوبي دارد. مركز موناژ ماژول در نانجينگ و گوانگژو چين و همچنين وروكلاو در لهستان نيز از مراكز توليدي اين شركت هستند. اين شركت در نمايشگا‌ه‌هاي اخير فناوري از جديدترين نوآوري‌هاي خود در صنعت صفحات نمايش رونمايي كرده است. تلويزيون‌هاي لوله شونده، اولين تلويزيون 8K اولد و فناوري پخش صدا از پنل‌هاي اولد، آخرين فناوري‌هاي معرفي شده توسط اين شركت كره‌اي هستند.

ال‌جي اينوتك

ديگر شركت مستقل ال‌جي در بخش محصولات الكترونيكي، اينوتك است كه با تمركز روي ساخت قطعات الكترونيكي فعاليت مي‌كند. اين شركت انواع محصولات را براي بخش‌هاي ديگر ال‌جي نيز توليد مي‌كند. به‌عنوان مثال ماژول‌هاي دوربين موبايل‌هاي هوشمند، آداپتور وسايل برقي و ماژول‌هاي بلوتوث براي ال‌جي الكترونيكس توليد مي‌شوند. پنل‌هاي ال‌اي‌دي براي خودروها، سيستم‌هاي نظارت تصويري و انواع ماژول‌هاي الكترونيكي نيز توسط ال‌جي اينوتك توليد مي‌شوند.

اين شركت راهكارهاي جامع الكترونيكي را نيز براي خانه‌ها و سازمان‌ها ارائه مي‌كند. از اين ميان مي‌توان سيستم‌هاي موقعيت‌يابي، امنيتي، خانه‌ي هوشمند و نورپردازي هوشمند را نام برد. نكته‌ي قابل توجه اين كه محصولات سيليكوني ديگر بخش‌ها مانند مدارهاي مجتمع الكترونيكي توسط زيرمجموعه‌اي ديگر به نام سيليكون وركس توليد مي‌شود.

صنايع شيميايي

تاريخچه‌ي محصولات و خدمات صنعت شيمي ال‌جي به سال‌هاي ابتدايي تاسيس اين شركت و لاكي كميكال باز مي‌گردد. هدف اوليه از همان ابتدا توليد محصولات الزامي براي زندگي روزمره‌ي مردم بوده است. 

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

پارك علمي ال جي

زيرمجموعه‌ي اصلي محصولات شيميايي LG Chem است كه انواع محصولات و راهكارهاي شيميايي را عرضه مي‌كند. اين شركت در آمارهاي مختلف بزرگترين توليدكننده‌ي صنايع شيميايي و پتروشيمي در كره‌ي جنوبي بوده و در جهان نيز رتبه‌ي ۱۳ را به خود اختصاص داده است. عموم محصولات و خدمات اين شركت براي ارائه به شركت‌هاي ديگر عرضه مي‌شوند. محصولات ال‌جي كميكال در دسته‌هاي مواد اوليه، مواد مورد استفاده در صنعت فناوري اطلاعات، مواد فوق پيشرفته و محصولات دارويي عرضه مي‌شوند.

مواد اوليه‌ي توليد ال‌جي كميكال انواع مواد NCC، PO، ABS، PVC، EP را شامل مي‌شوند كه به‌عنوان مواد پايه در صنايع گوناگون استفاده مي‌شوند. دربخش محصولات شيميايي مرتبط با فناوري اطلاعات، باتري‌هاي ليتيوم يوني ابتدا در اين شركت به توليد انبوه رسيدند. انواع باتري‌هاي گجت‌هاي هوشمند و همچنين خودروهاي الكتريكي، محصولات اين شركت در بخش IT را تشكيل مي‌دهند. نكته‌ي قابل ذكر اين كه اين شركت علاوه بر توليد محصولات نهايي همچون باتري، مواد مورد نياز براي توليد آنها را نيز توليد مي‌كند.

ال جي اولين شركت كره‌اي بود كه مجوز ساخت داروي شيميايي را از FDA دريافت كرد

بخش توليد داروهاي شيميايي اين شركت اولين شركت كره‌اي بود كه در سال ۲۰۰۳ مجوز FDA براي توليد يك دارو را دريافت كرد. آنها تاكنون با پيشرفت‌هاي متعدد در اين زمينه توانسته‌اند داروهايي همچون اولين داروي رشد كودكان يا داروهاي جديدي براي ديابت و آرتروز را به بازار عرضه كنند. نكته‌ي قابل توجه اين كه اولين واكسن هپاتيت ب در كره تيز توسط ال‌جي كميكال توليد شده و تا كنون به بيش از ۸۰ كشور صادر شده است. علاوه بر موارد گفته شده كودهاي شيميايي و مواد افزايش رشد محصولات گياهي و باغي نيز در زمره‌ي محصولات شركت كره‌اي قرار دارند.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

داروي كنترل ديابت محصول ال جي كمبكال

از ديگر زيرمجموعه‌هاي ال‌جي فعال در صنايع شيميايي مي‌توان Farm Hannong فعال در صنعت كشاورزي و محصولات وابسته، LG Hausys توليدكننده‌ي مواد پيشرفته براي صنايع گوناگون پوششي، LG Household & Healthcare توليدكننده‌ي لوازم آرايشي و بهداشتي و LG MMA فعال در صنايع پتروشيمي را نام برد.

مخابرات و زيرساخت

ال‌جي در صنعت مخابرات نيز زيرمجموعه‌ها و محصولات متنوعي دارد كه با شعار پيشبرد كيفيت ارتباطات متخصصان فعاليت مي‌كنند. زيرمجموعه‌ي اصلي در اين بخش ال‌جي يو پلاس است كه پيش از اين با نام ال‌جي تلكام فعاليت مي‌كرد. اين شركت در سال ۱۹۹۶ تاسيس شده و به‌عنوان يك اپراتور مخابراتي، خدمات مرتبط با اين حوزه را ارائه مي‌كند. سرويس‌هاي BankOn و MusicOn از خدمات جانبي اين شركت هستند كه هر كدام در بخش‌هاي مالي و سرگرمي، بخش اعظمي از بازار كره را تحت سلطه‌ي خود دارند.

ال‌جي ابتدا در سال ۱۹۹۶ با ورود به يك رقابت براي اجراي پروژه‌هاي مخابراتي دولت كره، عزم خود را براي ورود به صنعت مخابرات نشان داد. آنها ابتدا مجوز پياده‌سازي شبكه‌هاي CDMA را كسب كرده و ال‌جي تلكام را تاسيس كردند. شركت بزرگ بعدي با نام ال‌جي پاوركام چند سال بعد به‌عنوان يكي از بزرگترين ISPهاي كره وارد ميدان شد. در نهايت در سال ۲۰۱۰ ال‌جي تلكام به ال‌جي يو پلاس تغيير نام داد.

از خدمات ارائه شده توسط ال‌جي يوپلاس مي‌توان به اينترنت همراه نسل چهارم، اينترنت بر بستر كابل و فيبر نوري، IPTV، پرداخت الكترونيك و خدمات تجاري شبكه اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

يكي ديگر از زيرمجموعه‌هاي ال‌جي در زمينه‌ي شبكه و مخابرات، LG CNS است كه در سال ۱۹۸۷ تاسيس شد اين شركت با تمركز روي خدمات حوزه‌ي فناوري اطلاعات اعم از يكپارچه‌سازي سيستم‌ها و شبكه‌ها و مشاوره‌ي پياده‌سازي سيستم‌هاي تحت شبكه فعاليت مي‌كند. ال‌جي سي‌ان‌اس ابتدا براي طراحي، پياده‌سازي و اجراي خدمات شبكه‌هاي كامپيوتري در داخل شركت ال جي تاسيس شد اما پس از مدتي خدمات خود را براي شركت‌ها و دولت‌هاي ديگر نيز عرضه كرد. در حال حاضر اين شركت بزرگترين سرويس‌دهنده‌ي فناوري اطلاعات در كره بوده و در پياده‌سازي بسياري زيرساخت‌هاي عظيم عمومي در اين كشور نقش داشته است.

فعاليت ال جي در بخش زيرساخت و توسعه‌ي منابع طبيعي، در زيرمجموعه‌ي عظيم اين شركت به نام ال جي اينترنشنال يا LGI اين شركت در سال ۱۹۵۳ تاسيس شده و هدف اصلي آن، ايجاد نيروي محركه‌ي اقتصادي و تجاري براي شركت اصلي بوده است. شركت مذكور ابتدا با نام لاكي اينداستري كورپوريشن فعاليت مي‌كرد، سپس به باندو تريدينگ كورپوريشن و پس از آن به لاكي گلداستار تريدينگ تغيير نام داد و در نهايت در سال ۱۹۹۵ نام الجي اينترنشنال براي آن انتخاب شد.

در دهه‌ي ۱۹۸۰ تمركز اين بخش روي فعاليت‌هاي واردات و صادرات صنايع اصلي ال‌جي معطوف شد. در دهه‌ي پاياناي قرن بيستم، اين شركت به زمينه‌هاي جديد از جمله توسعه‌ي منابع طبيعي وارد شد. در نهايت با شروع قرن ۲۱، سرمايه‌گذاري‌هاي LGI روي توسعه‌ي زيرساخت افزايش يافته و امروز اين شركت به‌عنوان يكي از متخصصين حرفه‌اي در توسعه‌ي منابع طبيعي شناخته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

سند تاسيس لاكي اينداستريال

حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، مشاوره‌ي كسب و كار و مديريت ورزشي از شاخه‌هاي مهم فعاليت ال‌جي هستند

شركت ال‌جي اينترنشنال در حال حاضر در ۸۰ هاب كسب‌وكار در قاره‌هاي آسيا، اروپا و آمريكاي شمالي سرمايه‌گذاري و فعاليت كرده است. آنها پروژه‌هاي متعددي را در بخش‌هاي زغال سنگ، نفت، فلزات غير آهني و ديگر مواد باارزش، در دست اجرا دارند. از پروژه‌هاي بزرگ اخير اين شركت مي‌توان به كارخانه‌ي پلي‌پروپيلن در ويتنام، ميدان نفتي در عمان، پالايشگاه گاز در تركمنستان، معادن و كارخانجات زغال سنگ در چين و كارخانه‌ي سيمان در ميانمار اشاره كرد.

چهارمين هولدينگ بزرگ كره‌ي جنوبي، براي رفع نيازهاي لجستيكي خود و همچنين ارائه‌ي خدمات براي ديگر شركت‌هاي بزرگ دنيا، زيرمجموعه‌ي لجستيگي Pantos را در اختيار دارد. اين شركت از سال ۱۹۷۷ شروع به كار كرده و با چشم‌انداز تبديل شدن به بازيگري بزرگ در صنعت حمل‌ونقل جهاني فعاليت مي‌كند. شركت‌هاي بزرگ جهان از سوني و هيونداي تا اي‌بي و تويوتا و بسياري توليدكنندگان باسابقه‌ي بين‌المللي، در ليست مشتريان اين شركت قرار دارند.

پانتوس ابتدا در سال ۱۹۷۷ و با نام Bumhan Huengsan به‌عنوان يك شركت خدمات حمل‌ونقل هوايي تاسيس شد و پس از چندين همكاري با زيرمجموعه‌هاي بزرگ ال‌جي از جمله ال‌جي الكترونيكس و ال‌جي كميكال در ابتداي قرن ۲۱، در سال ۲۰۱۵ به‌صورت رسمي به يكي از زيرمجموعه‌هاي اين شركت تبديل شد.

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

ServeOne يكي ديگر از زيرمجموعه‌هاي ال‌جي است كه در بخش مشاوره‌ي كسب‌وكار و همچنين صنايع ساخت‌وساز و توسعه‌ي زيرساخت فعاليت مي‌كند. اين شركت در سال ۱۹۸۰ و با تمركز روي فروش و رهن و اجاره‌ي املاك و مستغلات تاسيس شد و اولين فعاليت‌هاي آن مربوط به مديريت ساخت‌‌وساز برج‌هاي دوقلوي ال‌جي بود.

هولدينگ بزرگ ال‌جي براي كسب‌وكار تبليغات و بازاريابي خود نيز يك شركت مستقل دارد. اين شركت در سال ۱۹۶۲ و با تمركز روي تبليغات براي بخش صنايع شيميايي لاك-هوي تاسيس شد و با شروع قرن ۲۱ به هولدينگ GIIR تغيير نام داد. در حال حاضر زيرمجموعه‌هاي HS Ad و LBEST، بخش‌هاي اصلي تبليغات و بازاريابي اين شركت هستند.

هولدينگ گسترده‌ي ال‌جي در ورزش نيز فعاليت‌هايي جدي دارد. آنها در سال ۱۹۸۳ شركت ال جي اسپورتس را تاسيس كردند كه به‌عنوان اولين شركت مديريت ورزشي در كره‌ي جنوبي شناخته مي‌شود. تمركز اين شركت در سال‌هاي اوليه روي ورزش‌هاي بيسبال و بسكتبال بوده و تيم بيسبال LG TWINS در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان اولين تيم اين شركت تاسيس شده است. تيم بسكتبال ال جي نيز تحت مديريت اين شركت و با نام LG SAKERS در شهر چانگوون كره تاسيس شد. 

علاوه بر موارد گفته شده، گروه ال‌جي نمايندگي كوكاكولا در كره‌ي جنوبي را اخذ كرده و نوشيدني‌هاي اين شركت توسط ال‌جي بسته‌بندي و به بازار عرضه مي‌شوند. ال‌جي يك زيرمجموعه‌ي تحقيقاتي نيز با هدف پيش‌بيني و تدوين راهكار براي مسائل اقتصادي دارد كه تحت عنوان Economic Research Institute فعاليت مي‌كند. 

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

فلسفه مديريت و وضعيت كنوني برند ال جي

يكي از نكات قابل توجه در وبسايت‌ها و انتشارات ال‌جي در زيرمجموعه‌ها، تمركز اين شركت روي ارتباطات، فلسفه‌ي مديريت و مسئوليت‌پذيري است. ال‌جي با توضيحات كامل در بخش‌هاي معرفي شركت‌هاي خود، مسئوليت خود نسبت به تمامي بخش‌هاي درگير اعم از همكاران، مشتريان، شركاي تجاري و عموم مردم جهان را معرفي مي‌كند.

يكي از اين بخش‌هاي معرفي در وبسايت‌ گروه ال‌جي، بيانيه‌ي پايداري و چشم‌انداز اهداف شركت‌ها است كه براي زيرمجموعه‌هاي اصلي به‌صورت سالانه منتشر مي‌شود. در اين اسناد عمومي، چشم‌انداز سال‌ آينده و همچنين آمار دستيابي به برنامه‌هاي پيشين منتشر مي‌شوند.

بخش مهم ديگر، مسئوليت اجتماعي است كه ال‌جي براي تمامي زيرمجموعه‌هاي خود در انديشه متخصصين دارد. كره‌اي‌ها فعاليت‌هاي مسئوليت اجتماعي خود را در چهار بخش توليد محصولات سبز، توليد و توزيع واكسن، كمپين‌هاي مبارزه با سوء تغذيه‌ي كودكان و مديريت سبز شركت‌هاي زيرمجموعه متمركز كرده‌اند. 

مرجع متخصصين ايران تاريخچه ال جي

برج‌هاي دوقلوي ال جي

فعاليت‌هاي اجتماعي و مديريت بر اساس ارتباطات، از اصول اساسي ال‌جي هستند

شعار اصلي ال‌جي در سال‌هاي اخير Life's Good بوده كه برخي اوقات با نام اصلي اين شركت يعني لاكي-گلداستار اشتباه گرفته شده است. از شعارها و اهداف سازماني ديگر اين شركت كره‌اي مي‌توان به «ايجاد ارزش براي مشتري» و «حفظ كرامت انساني» اشاره كرد كه همگي با هدف تبديل كردن اين شركت به رتبه‌ي اول تمامي صنايع تحت پوشش يا لقب No.1 LG اجرا مي‌شوند. تمامي اين شعارها و چشم‌اندازها، بر اساس سيستم مديريتي شركت ال‌جي با نام Jeong-Do Management تدوين شده‌اند كه در تمامي زيرمجموعه‌هاي شركت كره‌اي تصويب و اجرا شده است. در همين راستا، گروه ال‌جي اقدام به تاسيس يك بنياد عام‌المنفعه كرده كه در شاخه‌هاي مختلف اعم از سلامت، تحصيلات، خبرگزاري و حفظ محيط زيست فعاليت مي‌كند.

ال جي مانند بسياري از شركت هاي بزرگ شرق آسيا، به‌صورت خانوادگي اداره مي‌شود. خانواده‌ي موسس اين شركت يعني كو، از زمان تاسيس به‌عنوان مديران اصلي ال‌جي در بخش‌هاي مختلف فعاليت كرده‌اند. در حال حاضر كو كوانگ مو مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره‌ي گروه ال‌جي است.

در مورد درآمد گروه ال‌جي آخرين آمار منتشر شده مربوط به سال ۲۰۱۲ است كه ۱۴۳ ميليارد دلار را گزارش كرده است. در مورد زيرمجموعه‌ها، آمار الكترونيكس به‌روزتر بوده و درآمد حدودي ۵۵ ميليارد دلار براي سال ۲۰۱۷ آنها گزارش شده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات