داستان برند اچ پي، آرزوهايي كه سيليكون ولي را شكل دادند

جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 19 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اچ پي يكي از قديمي‌ترين برندهاي دنياي فناوري بوده كه تاريخچه‌اش، با شكل گرفتن مركز فناوري امروز جهان يعني سيليكون‌ولي گره خورده است.
تبليغات

اچ‌پي (HP) كه با نام هيولت پكارد (Hewlett-Packard) هم شناخته مي‌شود، برندي آمريكايي بود كه از سال ۲۰۱۵ به دو شركت خصوصي مجزا با نام‌هاي HP Inc و HP Enterprise تقسيم شد. در اين مقاله، به مطالعه تاريخچه‌ي برند اصلي يعني همان اچ‌پي مي‌پردازيم كه البته تاريخچه‌ي مشترك هر دو شركت جديد نيز خواهد بود.

اچ‌پي به‌عنوان شركت فعال در حوزه‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات شناخته مي‌شود كه فعاليتي بين‌المللي داشته و دفتر مديريتي آن در پالو آلتو كاليفرنيا يا همان سيليكون‌ولي مشهور واقع است. اين شركت كه امروزه به‌عنوان طراح، سازنده و فروشنده‌ي محصولات سخت‌افزاري،‌ نرم‌افزاري و خدمات تجاري متعددي شناخته مي‌شود، كار خود را از يك گاراژ كوچك با ظرفيت يك خودرو در همين پالو آلتو شروع كرد.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

مركز مديريت اج پي در پالو آلتو كاليفرنيا

بيل هيولت و ديويد پكارد مؤسسان اچ‌پي بودند. اولين محصولات توليدشده توسط اين شركت، دستگاه‌هاي اندازه‌گيري الكتريكي بودند. اين شركت در نزديك به يك قرن فعاليت خود، سال‌هاي اوج و فرود بسياري داشته و در بازه‌هايي به‌عنوان برترين فروشنده‌ي كامپيوتر در جهان نيز شناخته شده است. اچ‌پي حتي به‌ خاطر رشد و درآمد بالا در سال ۲۰۰۹ در رتبه‌ي ۹ ليست فورچن ۵۰۰ قرار گرفت.

تاريخچه‌ي تأسيس

همان‌طور كه گفته شد، تاريخچه‌ي اچ‌پي با سيليكون‌ولي گره خورده است. اين شركت در منطقه‌اي تأسيس شد كه امروزه به‌ عنوان پيشگام خط مقدم دنياي فناوري و محل تولد اكثر فناوري‌هاي ساختارشكن امروزي شناخته مي‌شود. البته در دهه‌ي ۱۹۳۰ كه بيل هيولت و ديو پكارد در دانشگاه استنفورد با هم آشنا شدند، اين منطقه بيشتر به كشاورزي و باغباني معروف بود و اين دو متخصص، اولين نشانه‌هاي فناوري را به آن وارد كردند.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

ديويد پكارد در سال‌هاي جواني

اين دو دانش‌آموخته‌ي استنفورد براي شروع كار خود از يك گاراژ كوچك در خيابان اديسون پالو آلتو استفاده كردند. مكاني تاريخي كه امروز به‌ عنوان محل تولد سيليكون‌ولي شناخته مي‌شود. اين دو نفر پيش از تأسيس شركت خود در شركت‌هاي متفاوتي كار مي‌كردند. ديو در جنرال الكتريك كار مي‌كرد و با وجود دور شدن نسبي از بيل و ازدواج در نيويورك، هنوز با او در تماس بود. در نهايت استاد آنها، فرد ترمن پيشنهاد داد كه اين دو نفر، شركت مستقل خود را با تمركز بر فناوري‌هاي جديد تأسيس كنند.

پكارد پيش از تأسيس شركت خود، در جنرال الكتريك مشغول بود

پس از اين پيشنهاد، ديو به همراه همسرش و كمي تجهيزات ساخت‌وساز مانند دريل به كاليفرنيا رفت. بيل در آن زمان به‌ دنبال محلي براي زندگي اين زوج جوان بود و توانست خانه‌اي را در پلاك ۳۶۷ خيابان اديسون به ارزش ۴۵ دلار در هر ماه اجاره كند. ديو و همسرش در اتاق اصلي خانه زندگي مي‌كردند و بيل نيز در كلبه‌اي كوچك در حياط پشتي ساكن بود. اما نقطه‌ي مثبت اصلي اين خانه، گاراژ كوچك آن بود كه براي شروع اين دو مهندس، عالي به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

بيل هيولت در سال‌هاي جواني

گاراژ جديد بيل و ديو به‌ غير از فضا، زمين بتني و ميز كار ساده، امكانات ديگري نداشت. اين دو نفر نمونه‌هاي اوليه‌ي محصولات خود را در اين فضاي كوچك ساختند و به‌عنوان اولين محصول، يك دستگاه پزشكي با قابليت توليد حرارت توليد كرده و آن را به كلينيك پالو آلتو فروختند. دستگاه ديگر، براي كمك به منجمان ساخته شد و به آنها در نصب دقيق تلسكوپ كمك مي‌كرد.

علاوه‌ بر اين محصولات، اولين نوآوري‌ها و اختراعات نيز به‌مرور جاي خود را در آن گاراژ مشهور پيدا كردند. اختراعاتي جالب كه بعضا ارتباطي نيز با هم نداشتند. يك تيونر سازدهني، سنسور شاخص براي استفاده در سالن‌هاي بولينگ و چشم الكتريكي براي استفاده در سيفون سرويس بهداشتي، از اختراعات اوليه‌ي اين گروه كوچك بودند.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

گاراژ مشهور هيولت و پكارد

ترمن يك كرسي تدريس در دانشگاه استنفورد براي ديو مهيا كرد و بيل نيز به‌عنوان دستيار تحقيقاتي به كار خود ادامه مي‌داد. در آن زمان، جريان اصلي درآمد براي شركت، توسط همسر ديو يعني لوسيل تأمين مي‌شد كه به‌عنوان منشي در استنفورد كار مي‌كرد. علاوه‌ بر گاراژ، بخش‌هاي ديگر خانه مانند اجاق گاز و ميز پذيرايي نيز به‌مرور به كمك شركت آمدند. پس از مدتي بيل نيز ازدواج كرد و كلبه‌ي كوچكش در حياط پشتي به دفتر شركت تبديل شد.

گاراژ هيولت و پكارد محل تولد سيليكون‌ولي امروزي است

ديو و بيل هميشه عقيده داشتند كه بايد محصولي با ارزش افزوده‌ي بالا براي مشتريان خود توليد كنند. اولين قدم بزرگ آنها در اين مسير، طراحي و ساخت دستگاهي براي اندازه‌گيري فركانس صدا بود. اين دستگاه اولين خط توليد جدي اين شركت كوچك را به‌وجود آورد. نام اين اسيلاتور نيز Model 200A انتخاب شد. آنها با اين نام مي‌خواستند خود را شركتي بزرگ و باسابقه با خط توليد متنوع نشان دهند.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

اسيلاتور Model 200A اولين محصول رسمي هيولت پكارد

اولين محصول اين استارتاپ، از لحاظ ارزش و كيفيت، رقباي آن زمان خود را كنار زد. محصولات ديو و بيل تنها ۵۵ دلار ارزش داشت و بهترين ابزار براي توليد فركانس با كيفيت بالا به‌شمار مي‌رفت. درحالي‌ كه محصولات آن زمان بازار، كيفيتي ناپايدار و ارزش بالاي ۵۰۰ دلاري داشتند.

در آن زمان مهندسان صدا از اسيلاتورها براي آزمايش فركانس‌هاي صوتي استفاده مي‌كردند و يكي از مهندسان شركت بزرگ والت ديزني به محصول 200A علاقه‌مند شد. بيل و ديو تغييراتي در طراحي و كارايي محصول خود ايجاد كردند و با عقد قراردادي با ديزني، ۸ محصول جديد با نام 200B به آنها فروختند.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

آگهي تبليغاتي اسيلاتور هيولت پكارد

سرانجام پس از مدتي فعاليت به‌ صورت پروژه و محصولات اوليه،‌ بيل و ديو سرمايه‌هاي كسب‌شده را جمع‌آوري كردند و در اول ژانويه‌ي سال ۱۹۳۹ شركت خود را تأسيس كردند. انتخاب بين نام هيولت-پكارد يا پكارد-هيولت نيز با استفاده از سكه معلوم شد و در نهايت، نام هيولت-پكارد براي شركت جديد انتخاب شد. بيل و ديو يك سال ديگر در گاراژ خود كار كردند تا اين كه با استخدام دو متخصص جديد،‌ نياز به گسترش احساس شد و شركت هيولت-پكارد به دفتر جديد خود در Page Mill Road نقل مكان كرد.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP
مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

اولين دفتر رسمي هيولت پكارد

نكته‌ي قابل توجه اين است كه اچ‌پي از همان سال‌هاي اوليه، توجه ويژه‌اي به متخصصان و حقوق آنها داشت. آنها در سال ۱۹۴۰ ايده‌ي اهداي سهام را اجرا كرده و در سال ۱۹۴۲ نيز به‌عنوان يكي از اولين شركت‌ها، برنامه‌ي بيمه‌ي سلامتي متخصصان را طراحي كردند. 

گسترش فعاليت

انواع دستگاه‌هاي اندازه‌گيري برقي در سبد محصولات اين شركت بودند

اولين تغيير ساختاري به‌صورت ثبت قانوني شركت در سال ۱۹۴۷ انجام شد و ديويد به‌ عنوان رئيس و بيل به‌عنوان معاون شركت انتخاب شد. دهه‌ي ۱۹۵۰ با رشد سريع براي اچ‌پي و منطقه‌ي پالو آلتو همراه بود. باغ‌هايي كه زماني به‌ عنوان هويت اين منطقه شناخته مي‌شدند، به‌مرور جاي خود را به خيابان‌ها و شركت‌هايي دادند كه براي كشف فرصت جديد تأسيس شدند.

در آن سال‌ها ورود اچ‌پي به زمينه‌هاي جديد صنعت فناوري مانند امواج مايكروويو نيز كليد خورده بود. حركت بعدي فعاليت جدي‌تر در زمينه‌ي اندازه‌گيري فركانس‌ها بود كه در سال ۱۹۵۱ و با معرفي شمارنده‌ي فركانس سريع 524A انجام شد.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

شمارنده‌ي سريع فركانس 524 A

جمعيت شهر در طول يك دهه بيش از دو برابر شد و پالو آلتو به‌ مرور مسير خود را براي تبديل شدن به مركز فناوري طي مي‌كرد. سال ۱۹۵۷، نقطه‌ي عطف بعدي در تاريخ اچ‌پي بود و آنها در ۶ نوامبر آن سال، عرضه‌ي عمومي سهام با مبلغ ۱۶ دلار براي هر سهم را اجرا كردند. اين ipo به دو دليل انجام شد. دليل اول توسعه‌ي ملكي و سرمايه‌اي شركت و دليل دوم، ايجاد امكان براي به‌اشتراك‌گذاري سهام ميان متخصصان بود. در سال ۱۹۶۱ سهام اچ‌پي وارد بازار بورس نيويورك شد.

از محصولات ماندگاري كه در آن سال‌ها توسط اچ‌پي معرفي شدند، مي‌توان به اولين اسيلوسكوپ اين شركت در سال ۱۹۵۶ اشاره كرد كه خط محصولات اندازه‌گيري و آزمايش اين شركت را بيش از پيش قوي كرد. سينتسايزر فركانس HP 5100A محصول بعدي شركت بود كه در سال ۱۹۶۳ قدرت آنها را در اين بخش از صنعت به رخ كشيد.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

ساعت اتمي اچ‌پي

اولين شركتي كه به‌صورت خريد به مجموعه‌ي اچ پي اضافه شد، F. L. Moseley نام داشت. آنها در صنعت گرافيك فعال بودند و پايه‌هاي ورود اچ‌پي به صنعت توليد پرينتر را در سال ۱۹۵۸ بنا كردند. فعاليت‌هاي بين‌المللي اچ‌پي نيز در همين سال‌ها شروع شد و آنها در اولين قدم يك مركز بازاريابي در ژنو و يك كارخانه‌ي توليدي در بوبلينگن آلمان تأسيس كردند. هدف بعدي آسيا بود كه در سال ۱۹۶۳ و با تأسيس شركتي با نام  Yokogawa-Hewlett-Packard محقق شد. البته مركز توليدي اصلي پيش از آن و در سال ۱۹۵۷ در پارك تحقيقاتي استنفورد در پالو آلتو راه‌اندازي شده بود.

اچ‌پي در بازه‌اي از زمان محصولات پزشكي نيز توليد مي‌كرده است

خريد بزرگ بعدي در تاريخ اچ‌پي، زمينه‌ها را براي ورود آنها به صنعت پزشكي هموار كرد. اين شركت در سال ۱۹۶۱ شركت Sanborn را خريداري كرد كه پس از مدتي، يكي از پردرآمدترين زمينه‌هاي فعاليت اين شركت را شامل شد. البته در سال ۲۰۰۰ اين بخش از شركت جدا شد. گسترش فعاليت‌هاي اچ پي در زمينه‌هاي مختلف باعث شد تا اين شركت در سال ۱۹۶۲ به ليست مشهور فورچن ۵۰۰ راه پيدا كرده و در رتبه‌ي ۴۶۰ قرار گيرد.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

دستگاه‌هاي مخصوص اچ‌پي مخصوص امواج مايكروويو

يكي از محصولات انقلابي HP كه در سال ۱۹۶۴ متولد شد، ساعت اتمي اين شركت با نام 5060A بود كه استانداردي جديد را در تنظيم ساعت جهاني و بين‌المللي ارائه كرد. دو سال بعد، آزمايشگاه‌هاي تخصصي اين شركت براي تحقيق و توسعه و هموار كردن مسيرهاي جديد تجارت، تأسيس شدند. از اولين دستاوردهاي اين مراكز تحقيق و توسعه مي‌توان به لامپ‌هاي LED تجاري اشاره كرد كه اولين بار توسط اچ‌پي معرفي شدند. از اولين متخصصدهاي اين لامپ‌ها مي‌توان به صفحات نمايش با قابليت نشان دادن اعداد و حروف و چراغ‌هاي راهنمايي اشاره كرد.

سال ۱۹۶۶،‌ ميزبان يكي از نقاط عطف مهم ديگر تاريخ اچ‌پي نيز بود. اين شركت در آن سال اولين كامپيوتر خود را با نام HP2116A معرفي كرد كه به‌ عنوان ابزاري همه‌كاره براي كنترل و تنظيم دستگاه‌‌‌هاي مختلف قابل برنامه‌ريزي اچ‌پي كار مي‌كرد. اين كامپيوتر يكي از اولين نمونه‌هاي Plug and Play تاريخ بود كه با تعداد زيادي تجهيزات و دستگاه‌هاي آزمايشي HP هماهنگ مي‌شد. كامپيوتر اچ‌پي به مشتريان امكان مي‌داد تا تنظيمات دستگاه‌ها را با برنامه‌هاي جديد انجام دهند.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

پارك تحقيقاتي استنفورد

دو سال بعد، اچ‌پي بار ديگر خود را به‌عنوان پيشگام صنعت فناوري به جهان معرفي كرد. آنها اولين كامپيوتر شخصي تاريخ را كه يك ماشين‌‌حساب مهندسي روميزي بود، در اين سال و با نام HP 9100A معرفي كردند. اين ماشين حساب، برنامه‌ها را روي كارت‌هاي مغناطيسي ذخيره مي‌كرد و در حل مسائل مهندسي و رياضي، سرعتي ۱۰ برابر رقباي آن سال‌ها داشت.

صنعت ليزر نيز از نفوذ قوي اين شركت آمريكايي در امان نماند. آنها در سال ۱۹۷۱ يك ابزار اندازه‌گيري دقيق بر مبناي اين فناوري توليد كردند. اين ابزار به‌سرعت جاي خود را در صنعت توليد ريزپردازنده‌ها باز كرد. با استفاده از همين فناوري، كمي بعد ابزارهاي نظارتي الكترونيكي بر مبناي ليزر نيز معرفي شدند.

مرجع متخصصين ايران HP 9100A

اولين كامپيوتر شخصي HP 9100A

دهه‌ي ۱۹۷۰ با توسعه‌ي هرچه بيشتر فعاليت‌ها در خارج از مرزهاي ايالات متحده همراه بود تا اينكه در سال ۱۹۷۵، اچ‌پي به يك شركت كاملاً بين‌المللي تبديل شده و درآمد آنها از منابع خارجي،‌ از درآمد داخل آمريكا بيشتر شد. در همان سال‌ها و با افزايش سريع فعاليت شركت‌هاي فناوري در منطقه‌ي پالو آلتو و سانتا كلارا، اصطلاح سيليكون‌ولي نيز توسط رسانه‌ها متولد شد.

اولين لامپ‌هاي LED تجاري توسط HP توليد شدند

HP همراه با توسعه‌هاي زيرساختي و ورود به بازارهاي جديد،‌ مباني مديريتي را نيز از توسعه بي‌بهره نمي‌گذاشت. آنها به‌عنوان اولين شركت آمريكايي در سال ۱۹۷۳ قانون ساعت كار منعطف را در شركت اجرا كردند كه يك حركت انقلابي در جهت بهبود شرايط نيروي انساني بود. به‌علاوه، بيل و ديو به‌عنوان بنيان‌گذاران شركت،‌ حضور در بخش‌هاي توليد و ديدار مستقيم با متخصصان و نيروي سادهان را جزو برنامه‌ي روتين خود قرار داده بودند.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

گاراژ هيولت و پكارد به‌عنوان محل تولد سيليكون‌وي شناخته مي‌شود

سلطه بر بازار الكترونيك

ورود اچ‌پي به بخش‌هاي جديد بازار الكترونيك هيچ‌گاه در قرن بيستم متوقف نشد. آنها پس از موفقيت در عرضه‌ي اولين كامپيوتر شخصي،‌ حوزه‌ي كسب‌وكار را هدف قرار دادند و در سال ۱۹۷۲، اولين كامپيوتر مخصوص اين حوزه را با توانايي پردازش داده به‌صورت غيرمتمركز با نام HP 3000 معرفي كردند.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

كامپيوتر تجاري HP 3000

تجربه‌ي بالا در توليد محصولات كامپيوتري،‌ اچ‌پي را در بازار ماشين‌حساب‌ها نيز به بازيگري بزرگ تبديل كرده بود. آنها در همان سال، اولين ماشين حساب مهندسي دستي جهان را با نام HP-35 به بازار عرضه كردند كه يك محصول انقلابي در اين بازار بود. رسانه‌ي فوربز به‌ سرعت اين محصول را در ليست انقلابي‌ترين محصولات كل تاريخ جاي داد. دو سال بعد، نسخه‌ي قابل برنامه‌ريزي اين ماشين‌حساب نيز با نام HP-65 به بازار عرضه شد.

در ميان شركت‌هاي فعال در دنياي فناوري و الكترونيك، رقابتي جدي بر سر اولين بودن در توليد دستبندهاي هوشمند وجود دارد. در اين ميان كاسيو محصولات متنوعي معرفي كرده اما اچ‌پي نيز از اين رقابت دور نبوده است. آنها در سال ۱۹۷۷ محصولي با نام HP-01 معرفي كردند كه تركيبي از ساعت مچي، ماشين‌حساب و تقويم شخصي بود.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

ماشين حساب مچي HP

كامپيوترهاي شخصي اچ‌پي نيز در سال‌هاي گسترش سلطه‌ي اين شركت بر بازار، با پيشرفت‌هاي قابل توجهي روبرو بودند. HP-85 يكي از اين محصولات بود كه با پيشرفت‌هايي جدي به بازار عرضه شد. بخش ماشين‌حساب‌ها نيز با معرفي محصول اختصاصي كسب‌وكارها و مأموريت‌هاي مالي به نام HP-12C شاهد پيشرفت جديدي بود. پيشرفت بعدي در اين زمينه، معرفي يكي از اولين كامپيوترها همراه با نام HP-75C بود كه قابليت اتصال به درايوهاي كاست ديجيتال و همچنين پرينتر را داشت.

ماشين‌حساب‌ها دروازه‌ي ورود به دنياي كامپيوتر بودند

اچ‌پي در سال ۱۹۸۳ اولين كامپيوتر شخصي مجهز به صفحه‌نمايش لمسي خود را با نام HP-150 معرفي كرد. در ادامه‌ي اين پيشرفت‌ها، اولين لپ‌تاپ اين شركت نيز در سال ۱۹۸۴ و با نام HP-110 به بازار عرضه شد. صرف‌انديشه متخصصين از تمامي اين محصولات، يكي از مهم‌ترين پيشرفت‌هاي اچ‌پي كه به لطف آزمايشگاه‌هاي تخصصي آن اجرا شد، فناوري جوهرافشان يا Inkjet بود كه در سال ۱۹۸۴ در پرينترهاي اين شركت استفاده شد تا كيفيت بالاي پرينت شخصي به متخصصان ارائه شود. در همان سال پرينتر شخصي ليزري اين شركت نيز با برند HP LaserJet معرفي شد.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

اولين لپ‌تاپ HP

پيشرفت‌هاي اچ‌پي در معرفي محصولات و فناوري‌هاي جديد در شاخه‌هاي مختلف الكترونيك در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۸۰ نيز ادامه داشت. آنها اولين سرور جهان مجهز به پردازنده‌هاي با فناوري x86 را در سال ۱۹۸۹ معرفي كردند. اين سرورها كه با نام Compaq System Pro عرضه شدند، نقطه‌ي عطفي در بهبود خدمات سرورهاي از لحاظ پايداري،‌ ظرفيت و قدرت پردازش بودند.

نوآوري‌هاي سال‌هاي پاياني قرن بيستم

با شروع دهه‌ي ۱۹۹۰، تمركز اچ‌پي روي پرينترها و خصوصا بازار مصرف‌كننده بيش از پيش شد. آنها در سال ۱۹۹۱ پرينتر رنگي HP DeskJet 500C را معرفي كردند كه با به‌كارگيري نتايج تحقيقات بخش آزمايشگاهي، مصرف و هزينه‌ي رنگ آن به مقدار قابل‌توجهي كاهش يافته بود. در واقع اين محصول، انقلابي را در صنعت پرينترهاي رنگي مخصوص مصرف‌كننده ايجاد كرد و خريد آنها را براي قشر گسترده‌تري از مردم ممكن ساخت.

در همان سال، پيشرفت بزرگ ديگري اين بار در صنعت كامپيوترهاي همراه محقق شد. HP 95 LX يك محصول همراه بود كه با قدرت بالا كارهاي يك كامپيوتر شخصي را به‌ خوبي انجام مي‌داد. فعاليت در اين بخش با جديت بيشتر در سال‌هاي بعدي ادامه يافت و در سال ۱۹۹۳، OmniBook 300 با ظرفيت بالاي باتري، يك محصول پرطرفدار در بازار لپ‌تاپ‌ها شد. در همان سال، ديو پكارد از سمت رياست هيئت مديره‌ي اچي‌پي استعفا داد. او در سال ۱۹۹۶ از دنيا رفت.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

هيولت در كنار متخصصان بخش تحقيق و توسعه

توسعه‌ي فعاليت‌ها و تمركز بر بخش پرينتر و دستگاه‌هاي مشابه، اچ‌پي را به بازيگر اصلي اين صنعت تبديل كرده بود. آنها در سال ۱۹۹۴ اولين محصول چندكاره‌ي تجاري را با نام OfficeJet به بازار عرضه كردند كه تركيبي از دستگاه‌هاي پرينتر، فاكس و فتوكپي بود. اولين محصول جدي با تمركز روي متخصصان خانگي نيز يك سال بعد به‌صورت يك كامپيوتر مجهز به كيس و با نام Pavilion PC معرفي شد. برند پاويليون در سال‌هاي بعد در بسياري از محصولات اين شركت استفاده شد.

تمركز اچ‌پي بر محصولاتي همچون پرينتر، كامپيوترهاي شخصي، فناوري‌هاي نورپردازي و پردازش، باعث شد تا آنها بخش قديمي خود را در حوزه‌ي ابزارهاي اندازه‌گيري از شركت جدا كنند. اين بخش در سال ۱۹۹۹ و تحت عنوان Agilent Technologies از اچ‌پي جدا شد.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

يكي از اولين ماشين‌حساب‌هاي مهندسي اچ‌پي

سال‌هاي اخير و وضعيت كنوني برند اچ‌پي

نزديك به دو دهه از قرن ۲۱ گذشته و اچ‌پي در اين سال‌ها فراز و فرودهاي متعددي را مشاهده كرده است. آنها با شروع قرن ۲۱ با برنامه‌اي جدي وارد حوزه‌ي نانوتكنولوژي شدند. تيم‌هاي بزرگي از شيمي‌دان‌ها، فيزيك‌دان‌ها، مهندسان و دانشمندان علوم كامپيوتر براي به‌كارگيري فناوري‌هاي مولكولي و نانو در صنعت كامپيوتر، در اين شركت گردهم آمدند.

تمركز اين سال‌هاي اچ پي بيش از همه روي خدمات سرور و مراكز داده بوده است

يكي از دستاوردهاي اين تيم تحقيقاتي،‌ چگال‌ترين حافظه‌ي الكترونيكي تا آن زمان بود. اين دستاورد، يك حافظه‌ي ۶۴ بيتي بود كه با استفاده از سوئيچ‌‌هاي مولكولي كار مي‌كرد. ابعاد اين حافظه به‌قدري كوچك بود كه بيش از ۱۰۰۰ عدد از آن در سر تار موي انسان قابل پياده‌سازي بودند. اتفاق مهم ديگر در شروع اين قرن، ادغام دو شركت بزرگ اچ‌پي و Compaq بود كه در سال ۲۰۰۲ انجام شد. اين شركت جديد بيش از يك ميليارد متخصص داشت و در ۱۶۲ كشور جهان فعاليت مي‌كرد. نماد سهام شركت نيز براي نشان دادن اين ادغام به HPQ تغيير كرد.

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

مركز تحقيق و توسعه‌ي اچ‌پي در فرانسه

تمركز جدي اچ‌پي روي خدمات سرورها و مراكز داده در دهه‌ي ۲۰۰۰ نيز ادامه داشت. آنها دستاوردهاي متعددي از جمله ماژول‌هاي بليد سرور HP Proliant معرفي شدند كه انعطاف‌پذيري، مقياس‌پذيري و كاهش فضا در طراحي سرور را به‌همراه داشتند و تا سال ۲۰۰۵، بيش از ۱۰ ميليون عدد از آنها فروخته شد. Blade System فناوري بعدي در اين زمينه بود كه بيش از پيش،‌ فرآيند پياده‌سازي سرورها و پايگاه‌هاي داده را آسان مي‌كرد. براي اجراي هرچه بهتر ساختارهاي سروري، اچ‌پي محصولات ديگري همچون سيستم‌هاي هوشمند خنك‌سازي را نيز معرفي كرد تا سبد كاملي از خدمات و محصولات را در بخش سرور ارائه دهند.

دهه‌ي ۲۰۰۰ علاوه‌ بر معرفي محصولات و فناوري‌هاي جديد، با خريد و ادغام شركت‌هاي متعدد با اچ‌پي نيز همراه بود. آنها علاوه‌ بر كامپك، شركت‌هاي متعددي همچون Snapfis در حوزه‌ي خدمات عكس الكترونيك، Scitex vision در حوزه‌ي پرينترهاي عريض و فوق عريض، Mercury در حوزه‌ي نرم‌افزارهاي مخصوص كسب‌وكار، EDS در حوزه‌ي خدمات فناوري، 3Com در حوزه‌ي سوئيچ‌هاي مخصوص شبكه، 3PAR در حوزه‌ي خدمات ذخيره‌سازي و ArcSight و Fortify در حوزه‌ي امنيت را خريداري كردند.

مرجع متخصصين ايران HP

ماژول حرفه‌اي سرور Blade System

در آن سال‌ها محصولات مخصوص مصرف‌كننده نيز با سرعت و دقت بالايي توسط اچ‌پي به بازار عرضه مي‌شدند. يكي از اين محصولات به‌يادماندني، كامپيوتر All in one اين شركت با نام TouchSmart PC بود كه در سال ۲۰۰۷ معرفي شد. برند Voodoo دو سال بعد توسط اچ‌پي خريداري شد تا محصولات اين شركت در بازار لپ‌تاپ‌ها با طراحي و كيفيت بالاتري عرضه شوند. از همان سال، برند Envy به‌‌عنوان يكي از خطوط توليد لپ‌تاپ اچ‌پي معرفي شد.

اچ پي در سال ۲۰۱۵ به دو شركت مستقل خصوصي تقسيم شد

با شروع دهه‌ي ۲۰۱۰، فعاليت اچ‌پي در تمامي زمينه‌ها از خدمات و محصولات سرور تا محصولات مخصوص مصرفت‌كننده، وارد فاز جديد و حرفه‌اي‌تري شد. آنها اولين نمونه‌هاي از خدمات و محصولات سرورهاي نسل جديد را با تمركز بر كمترين آسيب به محيط زيست در سال ۲۰۱۱ معرفي كردند. قدم بزرگ بعدي، معرفي اولين ماوس كاملا بي‌سيم بود كه بدون نياز به دانگل بلوتوث و از طريق واي‌فاي به لپ‌تاپ متصل مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران كوچكترين پرينتر چندكاره جهان

كوچكترين پرنتر چندكاره‌ي جهان از آخرين محصولات اچ‌پي

يكي از آخرين محصولات اچ‌پي در صنعت سرور و مراكز داده، سرورهاي Moonshot هستند. اين خانواده، اولين سرورهاي با مصرف انرژي پايين و مجهز به پردازنده‌هاي كم‌مصرف موبايلي هستند. اين محصولات تا ۸۹ درصد در مصرف انرژي، ۸۰ درصد در اشغال فضا و ۷۷ درصد در هزينه بهتر از سرورهاي سنتي هستند. از ديگر نوآوري‌هاي اين شركت آمريكايي در سال‌هاي اخير، معرفي سرويس Instant ink براي پرينترها است كه سفارش جوهر را به‌ صورت اتوماتيك و توسط خود پرينتر به شركت اعلام مي‌كند.

اچ‌پي در اين سال‌ها در حوزه‌ي نرم‌افزار نيز فعاليت‌هايي جدي داشته است. آنها در سال ۲۰۱۳ راهكار همراه‌گير هوشمند خود را با نام Data Protector معرفي كردند كه فرآيند سنتي همراه‌گيري از اطلاعات را كنار زده و آن را به‌صورت كاملا اتوماتيك با تمركز بر بهينه‌سازي مصرف حافظه انجام مي‌دهد. 

مرجع متخصصين ايران اچ پي / HP

لوگوي Hewlett Packard Enterprise

اين برند در سال‌هاي اخير همواره با فناوري‌هاي روز كامپيوتري نيز هم‌گام بوده است. آنها در سال ۲۰۱۴، محصول خود را به نام sprout pc معرفي كردند كه خانواده‌اي جديد از كامپيوترهاي شخصي اچ‌پي با قابليت‌هاي متنوع در زمينه‌ي واقعيت تركيبي است. اين كامپيوتر علاوه‌ بر تجهيزات معمول همه‌ي كامپيوترهاي شخصي، مجهز به اسكنر سه‌بعدي نيز هست كه اجسام را به مدل‌هاي سه‌بعدي در كامپيوتر تبديل مي‌كند.

سرانجام در سال ۲۰۱۴، تصميم سرنوشت‌ساز اچ‌پي مبني بر جدا كردن فعاليت‌ها و تشكيل دو شركت خصوصي، نهايي شد. آنها در اين تصميم شركت Hewlett Packard Enterprise را براي ارائه‌ي خدمات جاري، زيرساخت، نرم‌افزار و خدمات سمت سرور تأسيس كرده و HP Inc را نيز با حفظ لوگوي اصلي به‌عنوان شركت محصولات سمت متخصص مانند كامپيوتر و پرينتر معرفي كردند.

مرجع متخصصين ايران اچ پي اسپكتر فوليو / HP Spectre Folio

اچ‌پي اسپكتر فوليو، يكي از آخرين محصولات برند HP

HPE در حال حاضر تحت مديريت پاتريشيا روسو فعاليت مي‌كند و در فهرست فورچن ۵۰۰ قرار دارد. آخرين آمارها درآمد اين شركت در سال ۲۰۱۷ را ۲۸.۸۷ ميليارد دلار اعلام كردند. مديرعامل اين شركت نيز آنتونيو نري است. HP نيز تحت مديريت چيپ برگ و مديرعاملي دايان وايزلر فعاليت مي كند. طبق آخرين آمار درآمد اين شركت نيز در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۲ ميليارد دلار اعلام شده است. در حال حاضر برند HP در فهرست برترين برندهاي فوربز در رتبه‌ي ۵۰ قرار دارد.

از محصولات شاخصي كه در يكي دو سال اخير از برند اچ‌پي در بخش مصرف‌كننده معرفي شده است، مي‌توان به لپ‌تاپ‌هاي فوق حرفه‌اي سري اسپكتر، سري اومن، نمايشگرهاي ايلايت ديزپلي و سري‌هاي جديد سري Envy از لپ‌تاپ‌ها اشاره كرد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات