داستان برند DJI، باز تعريف پرواز در قرن ۲۱

جمعه ۲۸ دي ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 19 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دي جِي آي برند پيشگام‌ صنعت پهپاد در جهان است كه كار خود را چند سال پيش به‌عنوان يك استارتاپ كوچك شروع كرد و امروز، خلاق‌ترين برند چيني محسوب مي‌شود.
تبليغات

DJI با نام كامل SZ DJI Technology Co يك شركت چيني فعال در صنعت فناوري است كه مركز مديريت آن در شهر شن‌ژن قرار دارد. مراكز توليدي دي‌جي‌آي در تمامي مناطق جهان گسترده هستند. شهرت اصلي اين برند چيني، توليد وسايل نقليه‌ي هوايي بدون راننده (UAV) مشهور به پهپاد است. به‌علاوه، محصولاتي همچون گيمبال‌هاي فيلم‌برداري و عكس‌برداري، پلتفرم‌هاي پروازي، انواع دوربين، سيستم‌هاي سوخت‌رساني، تجهيزات لرزش‌گير دوربين و سيستم‌هاي كنترل پرواز، در سبد محصولات و خدمات DJI قرار دارند.

برند چيني DJI،‌ به‌نوعي پيش‌گام بازار مصرف‌كننده در حوزه‌ي پهپاد محسوب مي‌شود. بيش از ۷۰ درصد از بازار صنعت، در اختيار آنها قرار دارد و محصولات متنوع اين شركت، در صنايع فيلم، موسيقي و سينما، متخصصد دارند. بسياري از محصولات صوتي‌تصويري مشهور جهان كه جوايز متعددي ازجمله امي را كسب كرده‌اند، از محصولات DJI براي عمليات فيلم‌برداري و عكس‌برداري خود استفاده كردند.

در سال ۲۰۱۷، جايزه‌ي معتبر فناوري و مهندسي مراسم Emmy، به‌خاطر فناوري‌هاي پهپاد، به DJI اهداشد. در توضيح جايزه‌ي مذكور، خلاقيت در مهندسي و ارائه‌ي تجهيزات مقرون‌به‌صرفه و متخصصدي به فيلم‌برداران و نيروي سادهدانان به‌منظور تصويربرداري در ارتفاع پايين، به‌عنوان دلايل اهداي جايزه به DJI بيان شد.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

تاريخچه‌ي تأسيس

شركت DJI (مخفف Da-Jiang Innovation) در سال ۲۰۰۶ و توسط يك دانشجوي دانشگاه هنگ‌كنگ تأسيس شد. مو‌ٔسس اين شركت در اكثر منابع، ونگ فرانك ناميده شده است. البته، فرانك نيز قطعا در ابتداي مسير به‌تنهايي حركت نكرد و همكاراني داشت. در يكي از اولين تصاويري كه از زمان تأسيس شركت ثبت شده است، او به‌همراه ۳ دوست ديگر خود ديده مي‌شود كه در ۲ سال اول تأسيس DJI، فعاليت‌هاي اصلي شركت را بر عهده داشتند. اين افراد، چن جين‌يونگ، لو ژيهوي و چن چوكيانگ نام داشتند. البته، ۲ سال پس از شروع به كار، اين تيم از هم جدا شد و امروز، اكثر رسانه‌ها ونگ (مديرعامل كنوني) را به‌عنوان فاتح اصلي بازار پهپادها مي‌شناسند.

ونگ با كسب رتبه در مسابقات رباتيك، عزم خود را براي ورود به اين حوزه، جز‌م‌تر كرد

كار ونگ براي توسعه‌ي ربات‌ها، از سال ۲۰۰۶ و در انبار دانشگاه هنگ‌كنگ شروع شد. او در مسابقات رباتيك همان سال با‌نام RoboCon در منطقه‌ي آسيا و اقيانوسيه، مقام سوم را كسب كرد. موفقيت در آن مسابقات، ونگ را بيش‌از‌پيش به توسعه‌ي هليكوپترهاي بدون سرنيشن سوق داد. اگرچه اكثر هم‌كلاسي‌هاي ونگ با ايده‌هاي او براي گسترش كسب‌وكار و كارآفريني موافق نبودند،‌ او با قدرت تمام به برنامه‌ريزي و توسعه‌ي كارش ادامه داد و اولين دفتر را در انبار مجله‌ي عمويش در منطقه‌ي Che Kung شنژن تأسيس كرد. اولين تيم از همكارن نيز به‌سرعت و با نقل‌مكان به دفتر اصلي، به ونگ پيوستند.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

تيم بنيان‌گذار DJI

لو ژيهوي، درباره‌ي روزهاي اوليه‌ي كار با ونگ مي‌گويد:

دفتر ما بسيار كوچك بود و سقف كوتاهي هم داشت. فضاي كاري تنها ۲۰ متر مربع بود. من تصور نمي‌كردم كه انباري چنين كوچك نيز وجود داشته باشد، اما به‌هرحال ما همگي در آن مستقر شديم و شروع به كار كرديم.

ژيهوي جوان‌ترين عضو تيم بود و پيش از محلق شدن به گروه توسعه‌ي رباتيك، شركتي با هدف ساخت وان حمام الكترونيكي تأسيس كرده بود. او پس از مدتي از شركت خودش خسته شد و با اولين تماس از DJI،‌ به آن شركت پيوست. لو در ابتدا هيچ ايده‌اي درباره‌ي شركت جديد نداشت و تنها اطلاعات موجود نيز، همان مقام سومي بود. به‌هرحال او كه به‌دنبال مسيري جديد در زندگي بود، تنها با ۱۰۰ دلار پس‌انداز، به شنژن رفت.

جين‌ينگ و چوك‌يانگ، هر دو در مسيري مشابه، شغل‌هاي خود را رها كردند و به DJI پيوستند. چوكيانگ از يك خانواده‌ي نظامي بود و علاقه‌ي شديدي به هواپيماها داشت. او به‌خاطر ترك شغل قبلي‌اش مجبور به پرداخت جريمه‌ي ۳۰ هزار يوآني شد و به‌همين دليل، بعدها «چن ۳۰ هزار يوآني» لقب گرفت.

مرجع متخصصين ايران DJI Drone

فانتوم، اولين پهپاد كامل دي‌جي‌آي

با تكميل شدن تيم ۴ نفره، مسئوليت ونگ به‌عنوان تنها فرد داراي تجربه در صنعت UAV، شروع شد. او به‌عنوان مربي به ديگر اعضا يادگيري مي‌داد و حتي كلاس‌هاي ديروقت براي يادگيري مفاهيم اوليه‌ي پهپادها برگزار مي‌كرد. روزهاي اوليه‌ي توسعه‌ي ربات، با چالش‌هاي متعددي همراه بود و بخش اعظمي از فعاليت‌هاي تيم توسعه، به سعي‌وخطا و اندازه‌گيري طراحي‌هاي جديد مي‌گذشت. به‌هرحال، ونگ عضو بااشتياق تيم بود كه با روحيه‌اي خستگي‌ناپذير، به سعي كردن و شكست خوردن ادامه مي‌داد.

DJI در اولين سال فعاليت محصول خاصي براي عرضه به بازار نداشت. از آنجايي كه بسياري از اشكالات متخصص پهپادهاي شركت، هنوز حل نشده بودند، بنيان‌گذاران تصميم جدي براي عرضه‌ي محصول به بازار نگرفتند. به‌هرحال ونگ به‌عنوان ايده‌پرداز اصلي شركت، هيچ‌گاه از كار كردن زياد و امتحان كردن انواع ايده‌ها خسته نمي‌شد. او كه علاقه‌ي زيادي هم به كار كردن تا ديروقت داشت، حتي در تماس با همكاران نيز توجهي به زمان نداشت و برخي اوقات، براي مباحثه در مورد ايده‌ها حتي در نيمه‌شب با آنها تماس مي‌گرفت.

پس از دريافت اولين سرمايه‌ها، اشكالات داخلي شروع شد

به‌هرحال در روزهاي ابتدايي فعاليت، نشان و عنوان خاصي براي اعضاي مختلف تيم وجود نداشت. آنها مانند اعضاي يك آزمايشگاه فناوري با هم كار مي‌كردند. درواقع آن گروه ۴ نفره ايده‌ي خاصي از مفهوم شركت بودن و استارتاپ بودن خود نداشتند. البته، با دريافت اولين سرمايه‌ها، چالش بين تيم بنيان‌گذار شروع شد. تقسيم سهام در ابتدا به‌اين‌گونه بود كه ۴۰ درصد از آن، به ديگر اعضا به جز ونگ مي‌رسيد. در ابتدا، اشكالي با اين تقسيم وجود نداشت، اما پس از آن كه سهام به ۲۵ و سپس ۵ درصد كاهش يافت، نارضايتي‌ها شروع شد.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

يكي از فروشگاه‌هاي DJI در سيليكون‌ولي چين يعني شنژن

درنهايت، در سال ۲۰۰۸ و ۲ سال پس از شروع به‌كار آن تيم پرانرژي، تمام اعضا به جز ونگ، DJI را ترك كردند. 

اولين محصولات قابل عرضه به بازار

كسب‌وكاري كه روزي به‌صورت يك تفريح شروع شده بود، ۲ سال بعد يك شركت با اهدافي جدي بود كه حتي چالش‌هاي بزرگ شراكت و نيروي انساني را نيز تجربه كرد. اولين سرمايه‌گذاري، از سوي دوست خانوادگي ونگ يعني لو دي و با هزينه‌اي ۹۰ هزار دلاري انجام شد. پس از ساخت چند كنترلر هليكوپتر، DJI اولين پهپاد خود را در دست توسعه داشت و نمونه‌هاي اوليه را در نمايشگاه‌هاي بزرگ فناوري، ارائه مي‌كرد.

تا سال ۲۰۱۱، چند محصول اوليه از شركت دي‌جي‌آي به بازارها عرضه شده بود و هزينه‌ي ساخت و توليد تجهيزات نيز به‌مقدار قابل توجهي كاهش يافت. به‌عنوان مثال هزينه‌ي توليد يك كنترلر پرواز از ۲ هزار دلار در سال ۲۰۰۶ به ۴۰۰ دلار رسيده بود. آنها در ابتدا،‌ براي پهپادهاي تفريحي، سيستم‌عامل كنترلي مي‌ساختند و پس از مدتي، كنترلرهاي با قابليت‌ پرواز خودكار، به محصول قابل توجه DJI تبديل شد.

توسعه‌ي فعاليت‌ها، شركت چيني را ملزم به تأسيس زيرمجموعه‌اي در ايالات متحده‌ي آمريكا به‌نام DJI North America كرد كه با كك كالين گوين تأسيس شد. تمركز آن واحد، عرضه و ارائه‌ي پهپادها به بازارهاي بزرگ بود و كالين، ۴۸ درصد و دي‌جي‌آي، ۵۲ درصد از مالكيت آن را در اختيار داشتند.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

يك سال پس از تأسيس واحد آمريكا، تحقيق و توسعه‌ي محصولات به فاز نهايي رسيد و تمامي بخش‌ها اعم از نرم‌افزار، پيشرانه، تأمين انرژي و كنترل پهپاد، همگي در يك پكيج، قابل ارائه شدند. اولين محصول قابل‌توجه، در سال ۲۰۱۳ آماده‌ي عرضه به بازار بود. اين پهپاد با ناك Phantom در ماه ژانويه به‌عنوام اولين كوادكوپتر آماده‌ي پرواز دي‌جي‌آي با مقاومت بالا، معرفي شد. سادگي محصول و راحتي استفاده از آن، در همان ابتدا پذيرش و اشتياق بازار براي خريد پهپاد DJI را به‌همراه داشت.

ارزش پهپاد فانتوم به‌عنوان اولين محصول قابل‌قبول دي‌جي‌آي، ۶۷۹ دلار بود كه برنامه‌ريزي فروش آن، سود سر‌به‌سري و شروع سود را براي شركت، متصور شده بود. به‌هرحال، فانتوم به پرفروش‌ترين محصول برند تبديل شد و باوجود بازاريابي كم، درآمد شركت را ۵ برابر كرد. در آن زمان آمريكا، اروپا و آسيا، هركدام سهم ۳۰ درصدي از فروش دي‌جي‌آي داشتند و بقيه نيز به آمريكاي لاتين و آفريقا مي‌رفت. تا ماه مي سال ۲۰۱۳، تمامي سهم گوين از شعبه‌ي آمريكا خريداري شد و درنتيجه، همه‌ي درآمدها به مركز مديريت شركت در شنژن مي‌رفت. آن سال با درآمد ۱۳۰ ميليون دلاري براي DJI‌ به پايان رسيد.

DJI در سال ۲۰۱۴ و با جذب سرمايه از سكويا كپيتال، وارد باشگاه يونيكورن‌ها شد. آنها پس از جذب سرمايه ۱‍.۶ ميليارد دلار ارزش داشتند كه رشدي قابل قبول در مدت ۸ سال فعاليت را نشان مي‌داد. درآمد سال ۲۰۱۴ نيز حدود ۵۰۰ ميليون‌دلار يعني تقريبا ۴ برابر سال قبل بود.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

ونگ فرانك، بنيان‌گذار و مديرعامل كنوني

وضعيت كنوني برند DJI و رقبا

برند چيني DJI امروز به‌گواه بسياري از متخصص كارشناسان كسب‌وكار، خلاق‌ترين برند كشور محسوب مي‌شود. آنها سلطه‌ي قابل‌توجهي بر بازار پهپاد دارند و پرطرفدارترين برند آن محسوب مي‌شوند. در سال ۲۰۱۵، اكسل پارتنرز به‌عنوان سرمايه‌گذاري جديد به DJI وارد شد و سرمايه‌اي ۷۵ ميليون دلاري به آن تزريق كرد. ارزش شركت به ۸ ميليارد دلار رسيد و از آن مهم‌تر، تقاضاي بسيار بالا براي پهپاد فانتوم، شهرت خوبي را براي برند حتي در فروشگاه‌هاي اپل به‌همراه داشت.

يكي از نقاط عطف مهم ديگر در تاريخ DJI،‌ صدور مجوز پرواز در آسمان آمريكا به شركت‌هاي تجاري بود. با صدور مجوز از سوي سازمان FAA، فروش پهپاد به‌طور كلي افزايش يافت و در ميان شركت‌هاي توليدكننده، DJI ده برابر بيشتر از رقبا مجوز پرواز دريافت كرد.

DJI امروز به‌نوعي شبيه به برند اپل،‌ اما در بازار پهپادها محسوب مي‌شود. البته، اپلي كه زماني فرمانرواي بازار موبايل‌هاي هوشمند بود و سهم زيادي از آنها در اختيار داشت. درمقابل، برند آمريكايي 3D Robotics قرار دارد كه حداكثر تلاش خود را براي افزايش سهم در بازار انجام مي‌دهد. گوپرو و Parrot نيز از ديگر رقباي دي‌جي‌آي هستند كه البته،‌همگي در سال‌هاي اخير با چالش‌هاي متعددي در رقابت روبرو شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

كالين گوين، مدير سابق واحد آمريكا كه امروز در شركت رقيب يعني 3D Robotics فعال است

رقباي دي‌جي‌آي، اعتقاد دارند اين شركت با آمار متخصصان كنوني ۶ هزار نفر در سرتاسر جهان، سرعت بالايي در تحقيق و توسعه دارد و رسيدن به آن، به‌خصوص با سياست‌هاي ارزش‌گذاري رقابتي، امري تقريبا غيرممكن خواهد بود. درواقع، آنها حتي در محصولات جديد خود نيز سالانه سياست‌هاي ارزش‌گذاري خاصي را در پيش مي‌گيرند كه حتي امكان دارد به ضرر مدل‌هاي پيشين نيز باشد.

درميان رقباي DJI، شركت 3D Robotics جدي‌ترين تهديد محسوب مي‌شود. آنها ادعا مي‌كنند كه نقش اندرويد را در مقابل انحصار شبيه به اپل DJI دارند. اين تشبيه از آنجا بر مي‌آيد كه DJI پلتفرم خود را براي توسعه‌دهندگان باز نگذاشته است اما 3D Robotics نرم‌افزار خود را به‌رايگان در اختيار همگان قرار مي‌دهد كه به‌نوعي منجر به پيدايش رقباي جديد براي برند چيني نيز شده است. البته اين دو شركت همكاري‌هايي را نيز با هم داشته‌اند.

ونگ درباره‌ي رقيب جدي خود انديشه متخصصيني جالب‌توجه دارد:

شانس شكست خوردن آنها بيشتر است. آنها پول دارند اما من بسيار بيشتر از آنها پول دارم و بزرگ‌تر هستم. زماني كه بازار كوچك بود، ما و آنها هم كوچك بوديم و در همان زمان، شكست‌شان دادم.

چالش مشترك همه‌ي شركت‌هاي توليد پهپاد، قانون و فرهنگ‌سازي است

باوجود تمام رقابت‌هايي كه بين شركت‌هاي توليدكننده‌ي پهپاد وجود دارد، همه‌ي آنها با چالش‌هايي مشترك در بازار نيز روبرو هستند. صرف‌انديشه متخصصين از مكان فعاليت، قانون‌گذاري و ايجاد فرهنگ استفاده از پهپاد، اشكال اساسي شركت‌هاي اين‌چنيني است. درواقع با هر ويدئوي جذابي كه توسط پهپادها ضبط و پخش مي‌شود، اين شك و ترديد كه شايد تروريست‌ها و مجرمان هم از فناوري استفاده كنند، قوت مي‌گيرد. قوانين حريم خصوصي و نگراني‌ها پيرامون فناوري، چالش مشترك همه‌ي فعالان صنعت پهپاد محسوب مي‌شود كه جامعه را از پذيرفتن اين محصولات جذاب، دور نگه مي‌دارد.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

پهپاد Mavic 2

مركز مديريت شركت دي‌جي‌آي اكنون در شنژن چين قرار دارد. آنها دپارتمان‌هاي متنوعي براي فروش، بازاريابي، فعاليت‌هاي رسانه‌اي، رويدادها، همراهي متخصص و البته كانال‌هاي متنوع محصول دارند. دفاتر متعدد ديگر دي‌جي‌آي در پكن، لس‌آنجلس، فرانكفورت، توكيو و سئول دارند.

نقش اساسي مديرعامل و بنيان‌گذار

 ونگ به‌عنوان بنيان‌گذار و مديرعامل فعلي DJI، نقشي اساسي در پيشرفت روزافزون شركت خود داشته است. او اعتقاداتي خاص در توسعه‌ي كسب‌وكار و محصولات دارد و به‌نوعي، كمال‌گرايي خاصي براي پيشرفت هرچه بيشتر شركتش دارد. ونگ در طراحي كارت ويزيت خود از يك شمشير سامورائي متعلق به ۴۵۰ سال پيش استفاده كرده كه به‌نوعي نشان‌دهنده‌ي علاقه‌ي او به فرهنگ ژاپني و كمال‌گرايي آنها در توليد محصول است.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

پهپاد سري ماتريس با قابليت حمل بار

مديرعامل دي‌جي‌آي برخلاف بسياري از متخصص كارشناسان و مشتريان، محصولات شركت خود را عالي نمي‌داند. از انديشه متخصصين او، راهي طولاني براي بهبود هرچه بيشتر پهپادهاي اين شركت در پيش است. او تلاش‌هاي زيادي هم مي‌كند تا با رقباي بعضا خراب‌كار خود در بازار داخلي رقابت كند. ونگ اعتقاد دارد بسياري از استارتاپ‌هاي كنوني چيني فعال در صنعت، طراحي‌هاي DJI‌ را دزديده‌اند.

جاسوسي‌هاي سازماني، توهم مديرعامل DJI نيستند و در بازار پررقابت منطقه‌ي شنژن، هميشه وجود داشته‌اند. ونگ تاكنون چند مورد از جاسوسي‌ها را كشف و با آنها مقابله كرده است. در يك نمونه، طرح‌هاي اوليه‌ي DJI توسط يك جاسوس داخلي به رقيب فروخته مي‌شد. به‌هرحال رقابت در اين صنعت هم مانند ديگر گجت‌ها همچون موبايل هوشمند و لپتاپ، با شدت ادامه دارد و چنين رخدادهايي، دور از انتظار نيست.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

ونگ فرانك

چالش بزرگ در آمريكا

يكي از جديدترين چالش‌هايي كه شركت DJI خصوصا در آمريكا با آن روبرو شد، خبر سال ۲۰۱۷ ميلادي مبني بر ممنوعيت استفاده از پهپادهاي آنها در ارتش آمريكا بود. آسيب‌پذيري‌هاي امنيت سايبري، يكي از دلايلي بود كه باعث شد ارتش آمريكا در سال ۲۰۱۷ استفاده از پهپادهاي DJI را در تمامي بخش‌هاي خود، ممنوع كند. حكم مذكور، در نتيجه‌ي چند ماه تحقيقات واحد تحقيق و توسعه‌ي ارتش آمريكا ابلاغ شد كه ريسك‌هايي را در ارتباط با محصولات شركت چيني، كشف كرده بودند.

ارتش آمريكا و چند سازمان بزرگ ديگر، استفاده از پهپادهاي DJI را ممنوع كرده‌اند

علاوه بر ارتش آمريكا، سازمان‌هايي همچون ناسا و دپارتمان انرژي آمريكا نيز استفاده از پهپادهاي DJI را ممنوع كرده‌اند. تنها دليل اين سازمان‌ها نيز چيني بودن شركت است. به‌هرحال، سهم زياد دي‌جي‌آي از بازار پهپادها، بسياري از متخصص كارشناسان و مأموران امنيتي را نگران مي‌كند. درواقع آنها اعتقاد دارند پهپادهاي چيني، احتمالا در سرتاسر جهان و خصوصا بزرگ‌ترين بازار خود يعني آمريكا، عمليات جاسوسي انجام مي‌دهند. به‌هرحال، قوانين حريم حصوصي محصولات دي‌جي‌آي هم در اين برداشت بي‌تقصير نيستند. خريداران DJI در فرايند استفاده از محصولات، اجازه‌ي جمع‌آوري اطلاعاتي همچون فيلم و ويدئوي دوربين‌ها و اطلاعات مكاني را به شركت مي‌دهند.

دليل مهم ديگر در شك‌وترديد نسبت به جاسوسي DJI از افراد و سازمان‌ها، خصوصي بودن آن است. برخي افراد اعتقاد دارند شركت‌هاي خصوصي چين، در برابر فشارهاي دولت براي ارائه‌ي اطلاعات متخصصان، آسيب‌پذيرتر هستند. درنتيجه، با افزايش استفاده از محصولات شركت چيني، نگراني ديگر كشورها خصوصا آمريكا از جمع‌آوري اطلاعات حياتي توسط اين شركت، بيشتر مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

شركت DJI وبسايتي به‌نام SkyPixe نيز دارد كه امكان اشتراك فيلم و عكس را به دارندگان پهپادها مي‌دهد. اگرچه چنين وبسايتي منبعي عظيم از اطلاعات خواهد بود، هنوز سند موثقي مبني بر سوءاستفاده‌ي DJI از محتواي آن، كشف نشده است.

محصولات

دي‌جي‌آي عموما با پهپادهاي مخصوص مصرف‌كننده و با قابليت فيلم‌برداري باكيفيت شناخته مي‌شود. اين شركت، علاوه بر پهپادها چند دسته‌بندي ديگر نيز در سبد محصولات خود دارد. كنترلرهاي پروازي كه عموما در محصولات خود شركت استفاده مي‌شوند، دسته‌هاي فيلم‌برداري حرفه‌اي، ماژول‌هاي پروازي، پهپادهاي نيمه‌حرفه‌اي و حرفه‌اي، عينك مخصوص كنترل پهپاد و دوربين‌هاي فيلم‌برداري، دسته‌بندي محصولات DJI هستند.

كنترلر پرواز

كنترلر پرواز را مي‌توان يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي هدايت وسايل پرنده، خصوصا در حالت بدون خلبان ناميد. دي‌جي‌آي انواع اين كنترلرها را توسعه مي‌دهد كه براي كنترل تعادل پلتفرم‌هاي مختلف پروازي با چند روتور، متخصصد دارند. يكي از معروف‌ترين محصولات اين شاخه، كنترلر A2 نام دارد كه قابليت‌هايي همچون جهت‌يابي، فرود امن و بازگشت به محل قبلي را دارد.

تقريبا تمامي كنترلرهاي پرواز، قابليت‌هاي مشترك قطب‌نماي GPS، نشان‌گرهاي LED و ارتباط بلوتوپث را دارند. علاوه بر A2، نسخه‌هايي همچون Naza V2، Wookong-M و Naza-M lite توسط دي‌جي‌آي عرضه مي‌شوند.

دسته‌هاي فيلم‌برداري حرفه‌اي

اين دسته‌ها كه با نام پلتفرم فيلم‌برداري هم شناخته مي‌شوند،‌ براي متخصصدهاي حرفه‌اي خصوصا در سينما طراحي شده‌اند. محصول DJI در اين حوزه با نام Ronin عرضه مي‌شود كه براي انواع عكس‌برداري و فيلم‌برداري هوائي و زميني، متخصصد دارد. ۳ موتور اختصاصي در رونين تعبيه شده است كه لرزش فيلم را در سخت‌ترين شرايط، به حداقل مي‌رساند.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

دوربين فيلم‌برداري و گيمبال Osmo

ماژول‌ها

همان‌طور كه گفته شد، DJI تقريبا تمامي تجهيزات موردنياز براي ساخت پهپاد را نيز خودش توليد مي‌كند. آنها انواع ماژول‌هاي افزودني را براي بهبود كارايي پهپادها،‌ عرضه مي‌كنند كه انواع تأمين انرژي و ماژول‌هاي فيلم‌برداري، محبوب‌ترين آنها هستند. جدول زير، انواع ماژول‌ها و محصولات تحت همراهي آنها از برند DJI را نشان مي‌دهد:

پهپادها يا UAV

مهم‌ترين و مشهورترين دسته‌بندي محصولات DJI، پهپادهاي مخصوص مصرف‌كننده هستند كه سهم اصلي درآمد شركت را نيز تأمين مي‌كنند. انواع پهپادهاي DJI، با اهداف و متخصصدهاي متنوع عرضه مي‌شوند. برخي از آنها مخصوص تفريح يا فيلم‌برداري آماتور و برخي ديگر، محصولات حرفه‌اي با قابليت‌هاي فوق‌العاده پيشرفته هستند.

Flame Wheel

پهپادهاي Flame Wheel يكي از اولين نمونه‌هاي محصولات DJI بودند. اين وسايل كه به‌طور اختصاصي براي عكاسي هوايي طراحي شدند، در حال حاضر سه نسخه با نام‌هاي F330، F450 و F550 دارند كه همگي از نوع هگزاكوپتر هستند.

Phantom

سري فانتوم، مشهورترين پهپادهاي DJI هستند كه بيش از همه در بازار شناخته شده و به فروش رفته‌اند. در طول دوران توسعه‌ي اين محصولات، انواع به‌روزرساني‌ها ازجمله اتصال واي‌فاي، دوربين حرفه‌اي‌تر، اتصال Lightbridge و همچنين اتصال به موبايل هوشمند، در سري فانتوم لحاظ شد. سري فانتوم هم براي اهداف تفريحي و هم فيلم‌برداري و عكس‌برداري حرفه‌اي استفاده مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران phantom 4 pro

تاكنون، ۴ نسل از پهپادهاي فانتوم توسط DJI معرفي شده‌اند كه آخرين نمونه‌ي آنها Phantom 4 RTK در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد.

Mavic

محصول پرچم‌دار DJI در دسته‌ي پهپادها، سري Mavic نام دارد. هم‌اكنون ۵ مدل از اين نوع پهپاد توسط شركت چيني عرضه مي‌شود كه بهترين امكانات، در آنها لحاظ شده است. تمامي محصولات سري مويك، طراحي تاشونده دارند كه نقل‌وانتقال آنها را از هر رقيبي آسان‌تر مي‌كند. حرفه‌اي‌ترين نمونه‌ي پهپاد مويك، با نام Mavic 2 در سال ۲۰۱۸ معرفي شد كه داراي حسگرهاي ۳۶۰ درجه و قابليت فرار از موانع است.

مويك به‌نوعي سري پرچم‌دار در محصولات مخصوص مصرف‌كننده است

Mavic Air يكي از محصولات جذاب ديگر در سري پرچمدار مويك محسوب مي‌شود كه ابعادي در حدود يك موبايل هوشمند دارد. هدف DJI از عرضه‌ي اين محصول، معرفي پهپادي با بهترين امكانات جابه‌جايي و حمل‌ونقل بود. ابن پهپاد باوجود ابعاد كوچك، قابليت‌هاي مهمي همچون دوربين ۱۲ مگاپيكسلي 4K HDR، گيمبال سه‌محوره و قابليت عكس‌برداري پاناروما با ۲۵ تصوير دارد. يكي از قابليت‌‌هاي جذاب مدل اير كه در چند محصول ديگر DJI هم وجود دارد، عكاسي با فرمان‌ها و دستورهاي حركتي با نام Smart Capture است.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

پهپاد Mavic Air

Spreading Wings

سري ديگر محصولات DJI، پهپادهايي با استانداردهاي صنعتي هستند كه براي متخصصدهاي فوق‌حرفه‌اي طراحي شده‌اند. علاوه بر عكاسي حرفه‌اي و باكيفيت، مواردي همچون نقشه‌برداري سه‌بعدي باكيفيت، عمليات سريع و آسان جستجو و نجات افراد، از متخصصدهاي اين سري هستند.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

Spreading Wings S800

Inspire

خانواده‌ي اينسپاير، كوادكپترهاي دوربين‌دار و شبيه به سري فانتوم هستند. تفاوت عمده‌ي آنها، تجهيزات حرفه‌اي مورد استفاده و هچنين مواد اوليه‌ي باكيفيت آلومينيم و منيزم در بدنه است. Inspire 2 جديدترين محصول اين خانواده محسوب مي‌شود كه با بازوهاي فيبر كربني، قابليت نصب دوربين با كيفيت فيلم‌برداري 6K را دارد.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

Inspire 2

Matrice

سري ماتريس براي متخصصدهاي صنعتي طراحي شده است. DJI با ورود به بازار اين نوع از پهپادها، انواع مقرون به صرفه‌ي آنها را براي كارخانه‌ها و سازمان‌هاي مختلف توليد مي‌كند. برخي از نمونه‌هاي اين پهپادها، قابليت حمل بار تا ۶ كيلوگرم را دارند. از متخصصدهاي اصلي پهپادهاي ماتريس مي‌توان بازبيني از مناطق صنعتي، نظارت و نقشه‌برداري و نجات و مقابله با بلاياي طبيعي اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

Matrice 200

Spark

خانواده‌ي اسپارك به‌عنوان پهپادهاي ارزان‌ارزش و مقرون به صرفه براي عموم، در سال ۲۰۱۷ معرفي شدند. آنها قابليت عكس‌برداري و فيلم‌برداري حرفه‌اي ندارند. البته، همين سري ارزان نيز مجهز به دوربيني ۱۲ مگاپيكسلي با قابليت فيلم‌برداري 1080p است. ارزان‌ترين پهپادهاي DJI نيز داراي گيمبال براي لرزش‌گيري و ثابت‌سازي دوربين هستند و همچنين، دوربين سه‌بعدي براي جلوگيري از برخورد با موانع و دريافت دستورات حركتي نيز در آنها وجود دارد.

دوربين‌هاي فيلم‌برداري و گيمبال

دي‌جي‌آي پس از عرضه‌ي چندين مدل پهپاد كامل، به فكر طراحي و توليد دوربين‌هاي اختصاصي براي آنها و همچنين دوربين‌هاي مستقل افتاد. شركت چيني دوربين‌ها و گيمبال‌هاي خود را با نام Osmo عرضه مي‌كند. انواع مختلف دوربين‌هاي DJI، با قابليت‌هاي متنوع همچون اتصال به موبايل هوشمند و ارسال تصاوير به‌صورت زنده عرضه مي‌شوند. گيمبال‌ها نيز يا به‌صورت مستقل با دوربين اختصاصي، يا با قابليت اتصال موبايل هوشمند و استفاده از دوربين آن، عرضه مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران DJI / دي چي آي

DJI Goggles

عينك

برند DJI براي توسعه‌ي هرچه بيشتر سبد محصولات خود در حوزه‌ي پروازهاي بدون خلبان، كنترلر حرفه‌اي عينكي خود را نيز با نام DJI Goggles عرضه كرد. اين كنترل، امكان پرواز با زاويه‌ي ديد اول شخص را به متخصص مي‌دهد كه تجربه‌اي عالي در ارتباط با پهپادها محسوب مي‌شود. جديدترين نمونه از عينك‌هاي كنترلي DJI،‌ با نام Race Edition نيز در سال ۲۰۱۷ معرفي شد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات