كارآموزي و نكاتي كه بايد در اين دوران رعايت كنيد

يك‌شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كارآموزي يكي از مراحل مهمي است كه تقريبا همه‌ي افراد قبل از ورود به بازار كار آن را تجربه مي‌كنند. دوره‌ي كارآموزي به منظور آشنايي افراد با بازار كار، رفتارهاي بين متخصصان، روش‌هاي ارتباطي كسب و كار، قوانين كار و غيره طراحي شده است. كارآموزان براي كسب بهترين نتيجه از اين دوران بهتر است نكاتي را رعايت كنند كه در ادامه‌ي مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به آنها مي‌پردازيم.
تبليغات

ورود و شركت در يك دوره‌ي كارآموزي در يك مركز معتبر، موضوع هيجان‌انگيزي است و افراد زيادي براي به دست آوردن بهترين مكان براي گذراندن دوره‌ي كارآموزي تلاش مي‌كنند. كارآموزان به منظور دستيابي به بهترين نتيجه از اين دوران طلايي، بهتر است نكاتي را رعايت و سعي كنند از انجام برخي رفتارها و گفتن برخي جملات در محل كارآموزي خودداري كنند. برخي از اين جملات و رفتارها توسط لين تيلور (Lynn Taylor) كه يك متخصص كارشناس كسب و كار است جمع‌آوري شده كه در ادامه به آنها مي‌پردازيم:

اين كار در حوزه‌ي وظايف من نيست

اين جمله نشان مي‌دهد كه شما انعطاف لازم براي انجام دادن وظايف مختلف را نداريد. بهتر است مهارت‌هاي خود را افزايش دهيد و قبل از بيان كردن چنين جملاتي، اگر وظيفه‌ي مورد انديشه متخصصين به طور كلي جزو مهارت‌هاي شما بود، آن را قبول كنيد. البته در زمان‌هايي كه وظايفي كاملا بي‌ربط مانند نظافت به شما محول شود، مي‌توانيد چنين اعتراضاتي داشته باشيد.

مرجع متخصصين ايران كارآموزي

چه زماني تصميم به استخدام نيرو داريد؟

شما بايد در طول دوران كارآموزي خود را فردي حرفه‌اي و با تمركز بالا نشان دهيد. جملات اين‌چنيني نشان مي‌دهد كه تمركز شما روي استخدام است و براي انجام وظايف به طور كامل آماده نيستيد.

تشكر مي‌كنم. من امروز ناهار دارم

هيچ‌گاه دعوت همكاران و مدير خود را براي صرف ناهار يا نوشيدني رد نكنيد. اين مواقع بهترين زمان‌ها براي آشنايي بيشتر با افراد و فضاي كاري آنها است. شما به عنوان كارآموز بايد تلاش كنيد تا بيشترين روابط ممكن را در محل كار ايجاد كنيد و فضاهايي صميمي مانند زمان استراحت، بهترين فرصت براي اين كار است.

حوصله‌ام سر رفته است!

زماني كه شما ابراز خستگي و بي‌حوصلگي كنيد، مدير شما به اين فكر مي‌كند كه آيا كاريادگيري براي اين كار مناسب هست يا اين كه هميشه در حال شكايت خواهد بود؟ او به انگيزه داشتن شما و تلاش براي بهبود شرايط سازمانش شك خواهد كرد. اگر زماني احساس كرديد كه كارهاي شما خسته‌كننده هستند، مي‌توانيد در كارهاي ديگر نيز به طور داوطلبانه به همكاران كمك كنيد يا از مدير بخواهيد تا وظايف جديد بلندمدت به شما محول كند.

مرجع متخصصين ايران كارآموزي

لطفا موضوعي كه در جلسه بيان كرديد را تكرار كنيد

هميشه در جلسات يك دفترچه‌ي يادداشت به همراه داشته باشيد و علاوه بر چيزهايي كه مي‌آموزيد، وظايف خود را نيز يادداشت كنيد. مدير شما در مواقع مختلف موضوعاتي را به شما يادگيري خواهد داد. سعي كنيد همان موقع اين موضوعات را يادداشت كنيد. البته فراموش نكنيد كه در زمان يادداشت‌برداري، ارتباط چشمي خود را با مخاطب حفظ كنيد.

ببخشيد كه مزاحمتان مي‌شوم

اين احساس را از خود دور كنيد كه شما مزاحم كار كردن بقيه هستيد. اگر فكر مي‌كنيد كاري اشتباه است، آن را انجام ندهيد تا مجبور به عذرخواهي نشويد. به جاي اين جمله مي‌توانيد از عبارت "مي‌تونم چند لحظه وقت شما رو بگيرم؟" استفاده كنيد.

"چون من حقوق نمي‌گيرم، مي‌توانم كمي بيشتر استراحت كنم؟" يا "مي‌توانم كمي زودتر بروم؟"

اگر مي‌خواهيد شغلي در سازمان مورد انديشه متخصصين داشته باشيد، دوران كارآموزي را جدي بگيريد و صرفانديشه متخصصين از پرداخت يا پرداخت نشدن حقوق، با مسئوليت‌پذيري بالا كار خود را انجام دهيد. حتي اگر قرار نيست در سازمان مورد انديشه متخصصين استخدام شويد، سعي كنيد حس مسئوليت‌پذيري خود را نشان دهيد و در اين دوران اعتبار كسب كنيد.

مرجع متخصصين ايران كارآموزي

سلام بچه‌ها، چه خبر؟!

از كلمات محاوره‌اي و عباراتي كه در دايره‌ي دوستان استفاده مي‌كنيد، پرهيز كنيد. رفتار و نحوه‌ي صحبت متخصصان با يكديگر را مشاهده و سعي كنيد در قوانين آنها عمل كنيد. استفاده از عبارات سبك، شخصيت شما را در محل كار پايين مي‌آورد.

شما بهترين مدير هستيد

تعريف و تجميد از همكاران و مديران كار خوبي است. منتها بايد به اين نكته دقت داشته باشيد كه در اين امر زياده‌روي نكنيد و خود را فردي چاپلوس نشان ندهيد.

به خاطر مهماني ديشب، كمي خواب‌آلود هستم

سعي كنيد از بازگو كردن مسائل شخصي خود امتناع كنيد. فراموش نكنيد كه فضاي كاري تفاوت زيادي با فضاي دوستانه دارد و نيازي نيست كه تجربيات شخصي خود را با همكاران در ميان بگذاريد. البته تلاش براي ايجاد فضاي دوستي در محيط كار، به خودي خود امر اشتباهي نيست اما بايد تلاش كنيد تا اين فضا با حفظ احترام و حريم شخصي ايجاد شود.

نمي‌توانم اين كار را انجام بدهم

قبل از ابراز اشكال و ناتواني خود، سعي كنيد به تنهايي راه حلي براي آن پيدا كنيد. البته قرار نيست شما بتوانيد تمام مسائل و اشكالات را حل كنيد. بعلاوه اگر مسئله‌ي مورد انديشه متخصصين بيش از حد دشوار است و تصميم‌گيري درباره‌ي آن نيز از عهده‌ي اختيارات شما خارج است، بايد با افراد مسئول در شركت مشورت كنيد.

به هر حال سعي كنيد خود را فردي آماده و حلال اشكالات نشان دهيد تا افراد بتوانند به شما اعتماد كنند.

مرجع متخصصين ايران كارآموزي

اين كار را با روش خودم انجام مي‌دهم

همه‌ي افراد از ايده‌هاي جديد استقبال مي‌كنند. اما نكته‌ي اصلي اين است كه قبل از انجام دادن ايده‌هايتان، با مدير و مسئول خود مشورت كنيد و ايده را با او در ميان بگذاريد تا به عنوان فردي خودسر شناخته نشويد.

ببخشيد، من بايد يك پيامك مهم بفرستم

از همان ابتدا تلاش كنيد موبايل خود را در محيط كار دور از دسترس قرار دهيد و تنها در زمان استراحت يا موارد اورژانسي به آن مراجعه كنيد. اين كار نشان‌ مي‌دهد كه شما با تمركز كامل در حال انجام وظايف هستيد.

مرجع متخصصين ايران كارآموزي

چه‌ خوب، چطور مي‌توانم شغل شما را داشته باشم؟

از شوخي‌هاي بي‌جا پرهيز كنيد. جملات اين‌چنيني شما را بي‌ادب جلوه مي‌دهد. انتخاب شوخي مناسب و زمان مناسب براي آن، براي ايجاد فضاي دوستي بسيار حياتي است.

اين خبر را شنيديد؟

سعي كنيد در مورد شايعات محيط كاري، افراد و خبرهاي روز، صحبت يا سوال نكنيد و خود را فردي خبرچين نشان ندهيد.

خوب، كار بعدي من چيست؟

كسب اطلاع در مورد وظايف و نحوه‌ي پيشرفت كارها، عملي پسنديده است؛ به شرطي كه اين‌گونه سوال‌ها را بيش از حد تكرار نكنيد.

من اين كار را تنها براي راخبار تخصصيه‌ي خودم انجام مي‌دهم

اين جملات نشان مي‌دهد كه شما با علاقه و تمركز كافي در حال انجام كار نيستيد. سعي كنيد كارآموزي را تا حد امكان جدي بگيريد. اين كار راخبار تخصصيه‌ي شما را نيز قوي خواهد كرد.

من اين شغل را با سفارش يكي از آشنايان به دست آوردم

البته اين قضيه در اكثر موارد درست است. اما عنوان كردن آن با ديگر متخصصان، شايستگي‌هاي شما را زير سوال مي‌برد و حتي ممكن است براي معرف شما نيز عواقبي داشته باشد.

مي‌توانم روي يك پروژه‌ي ديگر كار كنم؟

سعي كنيد وظايف محول شده را به خوبي انجام دهيد و سپس به دنبال وظايف جديد باشيد. خود را فردي آماده نشان دهيد و از گله كردن در مورد وظايفتان پرهيز كنيد.

من از اين موارد متنفرم

خود را فردي هميشه شاكي نشان ندهيد. بعلاوه، از توهين كردن بپهيزيد چرا كه با اين الفاظ تنها موقعيت خود را در سازمان به خطر مي‌اندازيد.

در صورت استخدام، حقوق من چقدر خواهد بود؟

كارآموزي زمان مناسبي براي مباحثه در مورد حقوق و پرداخت نيست. بعلاوه از پرسيدن سوال در مورد حقوق و درآمد ديگران نيز پرهيز كنيد.

به هر حال نكات گفته شده توصيه‌هايي كلي در مورد رفتار كارآموزان در محيط كار هستند. البته شما به عنوان يك كارآموز بايد توجه داشته باشيد كه دچار وسواس نشده و خود را فردي خجالتي و غير اجتماعي نشان ندهيد. نكته‌ي اصلي در دوران كارآموزي اين است كه حداكثر مهارت خود را نشان دهيد و براي آموختن قوانين كسب و كار نيز حداكثر تلاش خود را داشته باشيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات