چگونه با استفاده از هوش‌ مصنوعي ارتباط با مشتري را قوي ‌تر كنيم

يك‌شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هوش مصنوعي اگر به‌درستي استفاده شود، مي‌تواند ارتباط با مشتري‌ را بهبود ببخشد. با استفاده صحيح از اپليكيشن‌هاي هوش مصنوعي مي‌توان ميزان بهره‌وري را افزايش داد.
تبليغات

اين روزها تنوع محصولات موجود در بازار بسيار زياد شده است. اگر سرويس شما نتواند مشتري‌ها را راضي نگه دارد آن‌ها سريعا جذب محصولات رقيب شما خواهند شد. ما در عصري زندگي مي‌كنيم كه مي‌توانيم هر چيزي را كه بخواهيم، در يك بسته‌بندي و درب منزل خود دريافت كنيم. بنابراين بايد از يك راه خاص براي جلب‌توجه مشتري‌ها به محصول يا خدمات خود استفاده كنيد. يعني به عبارتي بتوانيد رابطه بسيار خوبي بين برند و مشتري‌هاي خود برقرار كنيد.

استفاده از كلان داده‌ها و هوش مصنوعي در زمينه كسب‌و‌كار با سرعت زيادي در حال رشد است. پيش‌بيني‌ شده است كه ميزان رشد كسب‌و‌كارهاي مبتني بر هوش مصنوعي در سال جاري نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۳۰۰ درصد افزايش داشته باشد. انسان‌ها اين موضوع را متوجه خواهند شد و شايد احساس كنند براي كسب‌و‌كار شما فقط يك عدد هستند. استفاده از هوشي مصنوعي ميزان بهره‌وري را در شناسايي و هدف قراردادن مشتري‌هاي مناسب افزايش خواهد داد؛ اما چگونه مي‌توان از آن براي حفظ رابطه ميان شركت و مشتري‌ استفاده كرد؟ ۴ روش زير به شما در اين مورد كمك خواهند كرد.

مرجع متخصصين ايران crm

۱- به ياد داشته باشيد كه مشتري‌ شما عدد نيست

يكي از مزاياي استفاده از كلان داده‌ها دركسب‌و‌كار اين است كه به شما اجازه مي‌دهد از ميان اطلاعات مشتري‌هاي خود، الگوهاي مرتبط را استخراج و بينش آن‌ها را پيدا كنيد. اين موضوع باعث مي‌شود به درك و شناخت بهتري از مشتري‌ برسيد. براي به‌دست آوردن اين اطلاعات مي‌توانيد از ربات‌هاي چت استفاده كنيد يا اينكه از طريق نيروهاي انساني با آن‌ها صحبت كنيد و اطلاعات مفيد به‌ دست آوريد. به‌عنوان مثال، تصور كنيد يكي از مشتري‌هايي قديمي شما دوباره با شركت تماس گرفته است. شما اطلاعاتي مانند تعداد دفعات تماس و بازخوردهايي كه نسبت به محصول شما داشته‌ است، در سيستم خود داريد. درواقع با در اختيار داشتن تاريخچه‌اي از اين قبيل اطلاعات، نيازهاي او را به خوبي مي‌دانيد و درنتيجه خيلي راحت مي‌توانيد با او صحبت كنيد. مشتري‌ها دوست ندارند هر بار نيازهاي خودشان را براي مسئولين فروش بازگو كنند. براي رفع اين اشكال شما مي‌توانيد با استفاده از سيستم‌هاي مديريت ارتباط با مشتري (CRM) اطلاعات دقيق و به‌روز شده هر يك از مشتري‌هاي خود را نگه‌داري كنيد و اين اطلاعات را در اختيار تمامي مسئولين فروش و مسئولين خدمات پس از فروش قرار دهيد.

مرجع متخصصين ايران customer

۲- از اطلاعات خود براي فرستادن پيغام‌هاي مرتبط استفاده كنيد

بعد از جمع‌آوري اطلاعات موردنياز از مشتري‌‌ها بايد بتوانيد به‌درستي از آن‌ها استفاده كنيد. به‌عنوان مثال، زماني كه متوجه شديد مشتري شما علاقه زيادي به جمع‌آوري نوع خاصي از مجلات دارد، مي‌توانيد از اين موضوع در مكالمات خود استفاده كنيد. به ياد داشته باشيد كه رايانامه‌ها و خبرنامه‌هاي شما بايد هدفمند باشند و محتواي آن براي هر مشتري مرتبط باشد. به‌عنوان مثال، زماني كه قصد برگزاري يك همايش داريد و مي‌خواهيد اين موضوع را از طريق رايانامه با مشتري‌هاي خود در ميان بگذاريد، نبايد آن‌ را براي افرادي كه در ديگر شهرها زندگي مي‌كنند ارسال كنيد؛ زيرا اين موضوع هيچ اهميتي براي آن‌ها ندارد. در واقع دليل اصلي انصراف مشتري‌هاي از دريافت خبرنامه‌ها، نامرتبط بودن محتواي آن‌ها است.

محتوا همه‌چيز است. تجميع كردن سيستم مديريت ارتباط با مشتري و رايانامه‌ها يكي از بهترين راه‌هاي توليد محتواي مناسب براي تيم فروش است. در اين صورت شما مي‌توانيد پيغام مرتبط با هر مشتري را در زمان مناسب براي او ارسال كنيد. اطلاعت متخصصاني كه در سايت شما هستند، براي متخصصان تيم فروش ارسال مي‌شود. آن‌ها مي‌توانند از اين اطلاعات استفاده كنند و مشتري‌هايي را كه در حال خريد كردن هستند، شناسايي كنند؛ سپس مي‌توانند با توجه به صفحه‌اي كه مشتري در حال حاضر در آن قرار دارد، پيغام تبليغاتي مرتبط براي او ارسال كنند.

مرجع متخصصين ايران creative

۳- خلاق باشيد

 سعي كنيد از طريق راه‌هاي جديد و معني‌دار براي مشتري‌هاي خود پيغام بفرستيد. به‌عنوان مثال شركت آمازون از تاريخچه خريد و همچنين از محصولاتي كه داخل گوگل جستجو شده‌اند استفاده مي‌كند. آمازون اين اطلاعات را براي هر متخصص جمع‌آوري مي‌كند و با توجه به آن‌ها، پيغام‌هاي تبليغاتي را روي مرورگر كاربر نشان مي‌دهد. شما همچنين مي‌توانيد رايانامه‌هاي مشتري‌هاي خود را شخصي‌سازي كنيد؛ مثلا براي آن‌ها پيغام تبريك تولد بفرستيد و به اين مناسبت در بعضي از سرويس‌هاي خود به آن‌ها تخفيف بدهيد.

مرجع متخصصين ايران email

۴- از اتوماسيون به نفع خودتان استفاده كنيد

سيستم‌هاي مديريت ارتباط با مشتري خود را بر اساس رفتار مشتري‌ها شخصي‌سازي كنيد. آن‌ها را طوري برنامه‌ريزي كنيد كه رايانامه‌هاي تبليغاتي را در زمان مناسب براي مشتر‌ي‌ها ارسال كنند. اين كار باعث مي‌شود پيشنهادهاي تبليغاتي با توجه به سليقه‌ هر متخصص و در بهترين زمان براي او ارسال شود.

استفاده از تكنولوژي به معناي قطع ارتباطات انساني نيست، بلكه به معناي تقويت آن است. هوش مصنوعي و اتوماسيون بازاريابي، ارتباطات را براي شما راحت‌تر مي‌كنند. البته اين موضوع نبايد باعث شود شما ارتباط واقعي با مشتري‌هاي خودتان را كنار بگذاريد. درواقع بايد از كلان داده‌ها و اپليكيشن‌هاي هوش مصنوعي براي بهتر كردن روابط انساني خود با مشتري استفاده كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات