استارتاپي كه با چاپ سه بعدي، صنعت ساختمان سازي را متحول مي كند

چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نوآوري‌هاي فن‌آوري پرينترهاي سه‌بعدي، به مرحله‌ي ساخت خانه‌هاي قابل سكونت رسيده است. كاهش هزينه‌هاي توليد و سازگاري با محيط، ويژگي‌هاي ممتاز اين فن‌آوري هستند.
تبليغات

مدت‌ها از زماني كه براي اولين بار چاپ سه‌بعدي به‌عنوان يك تكنولوژي جديد و محبوب شروع به كار كرد، مي‌گذرد. در مورد اين موضوع كه چاپ سه‌بعدي چطور مي‌تواند صنعت ساخت‌وساز را تغيير شكل دهد، بيشتر به‌صورت تئوريك، مباحثه‌هاي مختلفي شده است. اما حالا، با توجه به خدمات دو كارآفرين سيليكون ولي در كاليفرنيا، به‌نام‌هاي كريس كلسي و فرناندو دلوس ريوس، مي‌توانيم انتظار داشته باشيم نه‌تنها در دوبي، بلكه در سراسر جهان، به‌جاي  به‌كارگيري صدها نيروي ساده، از ربات‌هاي چاپ سه‌بعدي براي ساخت ساختمان‌ها استفاده شود. جالب است بدانيد كه دوبي تا سال  ۲۰۳۰، ساخت بيست‌وپنج درصد از ساختمان‌ها را به‌وسيله‌ي چاپ سه‌بعدي انجام خواهد داد.

كلسي، كارفرما و يكي از مؤسسان شركت كازا (Cazza)، استارتاپي كه در سال ۲۰۱۶ فنّاوري ساخت‌وساز توسط چاپ سه‌بعدي را پايه‌گذاري كرد، مي‌گويد:

الآن زمان بسيار مهيجي براي ورود به اين عرصه است چراكه اين تكنولوژي تأثيرات بسيار مطلوبي در كارايي و بهبود بهره‌وري دارد.
مرجع متخصصين ايران Chris Kelsey and Fernando De los Rios

اين استارتاپ برنامه دارد كه با استفاده از ربات‌هاي چاپ سه‌بعدي -كه شبيه يك جرثقيل بزرگ و متحرك هستند- در دوبي ساختمان‌هايي با مقياس بزرگ بسازد. كلسي مي‌گويد اين تكنولوژي، پايه‌هاي صنعت ساخت‌وساز را تغيير خواهد داد چراكه هزينه‌ي منابع موردنياز اوليه، نياز به نيروي ساده و زمان را به‌سرعت كاهش مي‌دهد. در حال حاضر كازا با ربات‌هاي سه‌بعدي‌اش قادر است ساختمان‌هايي كم ارتفاع را بسازد و تكنولوژي ساخت آسمان‌خراش‌ها هنوز در مرحله‌ي تجربه و آزمايش است.

كلسي در كاليفرنيا بزرگ‌شده و سابقه‌ي كارآفريني‌هاي متعددي را در كارنامه‌ي خود دارد. او اوايل سال گذشته به‌طورجدي بازار چاپ سه‌بعدي در ساخت‌وساز را زير انديشه متخصصين قرارداد و در حقيقت، ادامه‌ي راه شركت قبلي‌اش را كه در سن هفده‌سالگي  براي گسترش برنامه‌ها و سايت‌ها تأسيس كرده بود و اپسيتود (Appsitude) نام داشت، پي گرفت.

كلسي در مورد فروش كسب‌وكار قبلي خود مي‌گويد كه در انديشه متخصصين داشته در شركتي كه ساخت‌وساز را توسط چاپ سه‌بعدي دنبال مي‌كند سرمايه‌گذاري كند، اما موفق به يافتن چنين شركتي نشده است. در اين زمان او و شريكش دلوس ريوس، تصميم مي‌گيرند شركت خود را تأسيس كنند. ماه گذشته آن‌ها در برنامه‌ي «پيشتازي‌هاي آينده‌ي دوبي» نام‌نويسي كردند، يعني جايي كه استارتاپ‌ها از سراسر دنيا با دولت دوبي براي ساخت‌وساز، آزمايش‌ها، و كشف راه‌حل‌هايي براي اشكالات و چالش‌هاي قرن بيست‌ويك وارد همكاري مي‌شوند.

كلسي مي‌گويد كه در آينده حضورشان در دبي پررنگ‌تر مي‌شود، چراكه دولت دوبي از آن‌ها هم براي پروژه‌هاي آتي خود دعوت به همكاري كرده است. كلسي بيست‌ساله و دلوس ريوس بيست‌وشش‌ساله امسال در فهرست «سي چهره‌ي تأثيرگذار با كمتر از ۳۰ سال سن» مجله‌ي فوربز قرار گرفتند.

مرجع متخصصين ايران onstruction robot developed by Cazza

بايد بدانيد براي استارتاپ‌ها، ساخت و گسترش سخت‌افزارهايي مثل ربات‌هاي چاپ سه‌بعدي، از ايده و توسعه‌ي نرم‌افزاري آن‌ها بسيار پرهزينه‌تر است. كازا، بعدازاينكه در بخش تحقيقات و توسعه‌ي فن‌آوري خود به نتايج مثبتي رسيد، سرمايه‌اي معادل با ۳۵ ميليون دلار را براي كار خود برنامه‌ريزي كرد. طبق گفته‌هاي كلسي، آن‌ها بخش اول كار خود را به‌زودي شروع مي‌كنند و انتظار دارند تا پايان سال، اين ۳۵ ميليون دلار را به دست آورده باشند. آن‌ها اين ماه سهام ربات‌هاي چاپ سه‌بعدي را به مزايده‌ي عمومي گذاشتند و كشورهاي مختلفي از سراسر دنيا مثل ايتاليا، سنگاپور، مالديو و بريتانيا علاقه‌ي خود را از شركت در اين پروژه پنهان نكردند. همان‌طور كه مؤسسين اين استارتاپ مي‌گويند، جاي تعجب نيست چراكه اين تكنولوژي از مواد سازگار با محيط استفاده مي‌كند و اضافات ساخت‌وساز را كاهش مي‌دهد.

كازا مي‌خواهد هر مقدار از روند ساخت را كه ممكن است، از پي‌ريزي فونداسيون و ساخت ديوارها گرفته تا توسعه و ساخت مواد مورداستفاده در ساخت‌وساز، به‌صورت خودكار درآورد. آن‌ها در آمريكا و اروپا نيز پيش‌زمينه‌ي توليد تكنولوژي‌هاي موردنياز خود را فراهم كرده‌اند.

شركت‌هاي ديگري- مانند وينسان در چين -كه ده خانه‌ي بتوني را در يك روز به‌صورت سه‌بعدي بنا نهاد- مدعي ساخت خانه توسط پرينترهاي سه‌بعدي هستند. اما چيزي كه تكنولوژي كازا را متمايز و منحصربه‌فرد مي‌كند، قابليت حمل آن است. كلسي مي‌گويد:

اين تكنولوژي را به‌آساني مي‌توان در محل ساخت‌وساز به كار گرفت و حركت داد. همچنين ما تنها شركت در جهان هستيم كه فناوري ساخت ديوارهاي مرتفع را توسط چاپ سه‌بعدي گسترش داده‌ايم.

در ابعادي بزرگ‌تر، شاهكار كازا نشان‌دهنده‌ي اين است كه چاپ سه‌بعدي؛ كه با عنوان توليد افزوده هم شناخته مي‌شود، چطور با سرعت در حال پيشرفت است. هنوز از مرحله‌ي ابتدايي ساخت محصولات كوچك و مينياتوري زمان زيادي نگذشته و حالا اين فنّاوري به نقطه‌اي رسيده است كه پرينترهايي با سايز بزرگ، قادرند تنها در چند روز ساختمان‌هايي مناسب زندگي بسازند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات