گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از شانزدهمين استارتاپ گرايند اصفهان با حضور فريدون كورنگي

مرجع متخصصين ايران
شانزدهمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان، در تاريخ ۹ مردادماه ۱۳۹۶ در سالن همايش محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي اين شهر و با حضور فريدون كورنگي برگزار شد.
تبليغات

استارتاپ گرايند، رويدادي غيرانتفاعي و اجتماعي است كه در شهرهاي بزرگ دنيا با هدف يادگيري، شبكه‌سازي و كسب تجربه از افراد باسابقه در صنعت استارتاپ برگزار مي‌شود. اين رويداد در شهرهاي بزرگ ايران از جمله تهران، تبريز، شيراز و اصفهان نيز برگزار مي‌شود. در سال گذشته، تعدادي از رويدادهاي شهرهاي بزرگ ايران لغو شده است؛ اما اصفهان، به‌عنوان يكي از فعال‌ترين شهرهاي اكوسيستم استارتاپي كشور، هنوز تلاش مي‌كند كه اين رويداد را با كيفيت هرچه بيشتر برگزار كند. وب‌سايت اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران نيز به‌عنوان حامي رسانه‌اي رويدادهاي مرتبط با كسب و كار، در اين رويداد حضور داشت و علاوه بر پخش زنده‌ي آن، گزارشي از روند برگزاري شانزدهمين استارتاپ گرايند اصفهان تهيه كرده است.

شانزدهمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان، با حضور فريدون كورنگي، كارآفرين و ارزش‌آفرين باسابقه‌ي ايراني و مؤسس شتاب‌دهنده‌ي مپس برگزار شد. فريدون كورنگي متولد اصفهان است و پس از سال‌ها كار و تحصيل در ايالات متحده‌ي آمريكا به ايران بازگشته است. كورنگي سال‌هاي ابتدايي تحصيل را در ايران گذراند و سپس به سفارش پدر و براي دوري از درگيري‌هاي سياسي، به اجبار به آمريكا مهاجرت كرد. او در ميان سخنانش به اين نكته اشاره مي‌كند كه مهاجرتش به آمريكا، از روي تمايل نبوده و به بيان ديگر، دست سرنوشت او را در مسير فعاليت در فضاي كسب و كار آمريكا قرار داده است.

كورنگي پس از مهاجرت به آمريكا، مانند بسياري ديگر از مهاجران، در كنار تحصيل، به كار نيز مشغول شد. او پس از اتمام دوران دبيرستان، در رشته‌ي اقتصاد وارد دانشگاه تمپل شد و مدرك متخصص كارشناسي خود را از اين دانشگاه دريافت كرد. او مدرك متخصص كارشناسي ارشد خود را نيز در رشته‌ي مديريت دريافت كرد و پس از چند سال حضور در فضاي كسب و كار، به پيشنهاد يكي از دوستانش، مسئوليت مديريت عاملي يك شركت فعال در زمينه‌ي سخت‌افزار را بر عهده گرفت.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

فريدون كورنگي، مدير عاملي اين شركت را به‌عنوان نقطه‌ي عطفي در زندگي خود مي‌شناسد كه باعث پيوند خوردن تحصيلات آكادميك مديريتي او با دنياي فناوري بوده است. شركتي كه او در سمت مدير عامل در آن فعاليت مي‌كرد، پس از ۳ سال به رشد مناسبي رسيد و توسط يك شركت بزرگ‌تر خريداري شد. كورنگي در ادامه‌ي فعاليت‌هاي خود ۶ استارتاپ ديگر هم تأسيس كرده است كه اكثر آن‌ها در زمينه‌ي سخت‌افزار و سيستم‌هاي مخابراتي فعاليت مي‌كردند. او دليل اين انتخاب مسير را علاقه‌ي شخصي و همچنين بازار تشنه‌ي آن سال‌هاي سخت‌افزار مي‌نامد.

از ۷ استارتاپي كه اين ارزش‌آفرين ايراني در آمريكا تأسيس كرده است، ۳ استارتاپ با شكست مواجه شده‌اند. فريدون كورنگي در صحبت‌هاي خود، از اين ۳ استارتاپ به‌عنوان نكاتي مثبت در مسير كاري خود ياد مي‌كند و آن‌ها را پله‌هايي براي موفقيت ديگر شركت‌هاي خود مي‌داند.

فريدون كورنگي در پاسخ به اين سؤال كه نكته‌‌ي جذاب زندگي و فعاليت در محيط كسب و كار آمريكا را چه مي‌داند، چند فاكتور مهم را نام برد. او شفافيت، قضاوت نكردن در محيط كار و سخت‌كوشي را از نشانه‌هاي بارز فضاي تجارت در آمريكا مي‌داند. در سال‌هايي كه او در آمريكا زندگي و فعاليت مي‌كرد، اين نكات شاخص را به‌خوبي مشاهده و لمس كرده است. كورنگي در جايي از صحبت‌هاي خود براي روشن كردن معناي شفافيت و صداقت در محيط كار، اين‌گونه توضيح مي‌دهد:

در فضاي كاري خارج از ايران، تا زماني كه به حريم خصوصي ديگران تجاوز نكنيد، كسي شما را قضاوت نمي‌كند. صداقت و شفافيت، اصول اوليه‌ي كار در اين محيط‌ها هستند. در زمان‌هايي كه شركت‌ها با اشكالات مالي روبرو باشند، به‌راحتي آن را با متخصصان در ميان مي‌گذارند و متخصصان نيز بدون ترس و دلهره‌ي بيهوده، شرايط را درك و براي پيشرفت شركت تلاش مي‌كنند.كار كردن زياد در ايالات متحده‌ي آمريكا يك اصل ثابت شده است. شما به‌راحتي مهندساني را مي‌بينيد كه در هفته، ۶۰ تا ۷۰ ساعت كار مي‌كنند تا بتوانند وظايف خود را سر موعد تحويل دهند.
مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

فريدون كورنگي پس از سال‌ها كار و فعاليت در فضاي استارتاپي آمريكا، به دلايل شخصي به ايران بازگشته و به سفارش پدر، در ايران ماندگار شده است. كورنگي معتقد است در سال‌هاي حضور در آمريكا، با وجود همكاري با ايرانيان حاضر در اين كشور، نتوانسته خدمت خاصي به كشور زادگاهش داشته باشد. او پس از بازگشت به ايران، به همراه جمعي از دوستان قديمي خود، شتاب‌دهنده‌ي مپس را تأسيس كرد. مؤسس شتاب‌دهنده‌ي مپس، شروع روند شكل‌گيري اين مؤسسه را از يك سؤال مي‌داند:

با تعدادي از دوستان، به اين سؤال فكر كرديم كه چرا متخصصان ايراني در داخل كشور قادر به شكوفايي استعدادهاي خود نبوده و اختراع خاصي معرفي نمي‌كنند و همين متخصصين پس از مهاجرت و چند سال فعاليت تحقيقي، اختراع‌هاي متعدد خود را براي كشور مقصد توليد مي‌كنند. سؤال اصلي اين بود كه چگونه شرايطي فراهم كنيم كه اين متخصصان استعدادهاي خود را در كشور زادگاهشان شكوفا كنند.

شتاب‌دهنده‌ي مپس را مي‌توان جزو اولين سازمان‌هاي از اين نوع در ايران ناميد. كورنگي در تعريف داستان شكل‌گيري اين مؤسسه مي‌گويد كه اصطلاح و تعريف شتاب‌دهندگي در سال ۹۲ كه آن‌ها اقدام به تأسيس مپس كردند، هنوز شناخته نشده بود و اين مركز با عنوان مركز همراه شروع به كار كرد. تيم مديريتي مپس تمامي اصول و قواعدي را كه در ۶ ماه تحقيق در مورد شركت‌هاي موفق خارجي آموختند، در اين شتاب‌دهنده به كار گرفته‌اند تا بتوانند شرايطي ايده‌آل براي تيم‌هاي استارتاپي آماده كنند.

كورنگي تنها تفاوت مپس را با شتاب‌دهنده‌هاي اصيل خارجي، قوانين ساعات كاري مي‌داند. تيم‌هاي حاضر در مپس در ۱۸ ماه نخست تنها يك هفته تعطيلي نوروز دارند و موظف به فعاليت هفتگي بالا و شركت اجباري در كلاس‌هاي يادگيريي هستند. كورنگي دليل اين قوانين سخت‌گيرانه را نبود فرهنگ‌سازي كافي در ارتباط با سخت‌كوشي مي‌داند. او به اين نكته اشاره مي‌كند كه مهندسان آمريكايي به‌راحتي در هفته ۶۰ تا ۷۰ ساعت كار مي‌كنند و وظايف خود را به موقع تحويل مي‌دهند. اين در حالي است كه اين حجم از فعاليت هفتگي هنوز در ايران فراگير نشده است و نمي‌توان قوانيني بر پايه‌ي اتمام وظايف در شركت‌ها اجرا كرد.

از امكاناتي كه اين شتاب‌دهنده در اختيار تيم‌هاي استارتاپي قرار مي‌دهد، مي‌توان به فضاي كار، تزريق سرمايه، استفاده از تجربيات مربيان باسابقه همچون مؤسس همين شتاب‌دهنده و ديگر مربيان بين‌المللي، كلاس‌هاي يادگيريي مديريت و كارآفريني و برگزاري جلسات جذب سرمايه اشاره كرد. مپس در قبال خدماتي كه ارائه مي‌دهد، ۶۰ درصد از سهام شركت آينده‌ي استارتاپ را دريافت مي‌كند. اگرچه اين درصد نسبت به ديگر شتاب‌دهنده‌ها بسيار زياد است؛ اما پس از جذب سرمايه‌ي اوليه، درصد مالكيت مؤسسان تغييري نمي‌كند و مپس از ۶۰ درصد سهم خود، به سرمايه‌‌گذار سهام اهدا مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

مؤسس مپس در پاسخ به اين سؤال كه ظهور شتاب‌دهنده‌هاي متعدد در ايران را چگونه ارزيابي مي‌كند، گفت:

اين سؤال را از دو مانديشه متخصصين شخصي و متخصص كارشناسي مطالعه مي‌كنم. از انديشه متخصصين متخصص كارشناسي، ظهور شركت‌هاي شتاب‌دهنده‌ي متعدد كه با هدف همراهي از استارتاپ‌ها تأسيس مي‌شوند را نشانه‌ي خوبي از پيشرفت اين اكوسيستم در ايران مي‌دانم. اما از انديشه متخصصين شخصي، معتقد هستم اگر شتاب‌دهنده‌ها تنها تلاش كنند كه جوانان را با موجي روبرو كرده و از آن‌ها بخواهند تنها به دليل وجود موج استارتاپي به اين فضا وارد شوند، خيانت بزرگي به آن‌ها كرده‌اند.

كورنگي در ادامه‌ي صحبت‌هايش، نقدهايي جدي به فضاي استارتاپي و قواعد و قوانين كاري نيز مي‌كند. اصلي‌ترين نقدي كه او به فضاي استارتاپي ايران مي‌كند، نپذيرفتن شكست در ميان جوانان، خانواده‌ها و مديران است. او معتقد است فضاي ايران هنوز سنتي است و نمي‌تواند شكست را به‌عنوان پلي به سمت موفقيت قبول كند. از ديگر نقاطي كه كورنگي به‌عنوان ضعف در فضاي كاري ايران از آن ياد مي‌كند، عجله براي رسيدن به موفقيت است. او براي تأييد صحبت‌هاي خود به اين نكته اشاره مي‌كند كه هيچ شركت موفقي در سيليكون ولي، در زماني كمتر از ۷ يا ۸ سال، به موفقيت بزرگ نرسيده و اين در حالي است كه ما در ايران انتظار داريم يك استارتاپ به‌سرعت و در سا‌‌ل‌هاي اوليه به موفقيت برسد.

از ديگر انتقاداتي كه كورنگي به فضاي كسب و كار در ايران دارد، روندهاي دست و پاگير قانوني براي ثبت شركت، استخدام نيرو و پرداخت حقوق است. او به اين نكته اشاره مي‌كند كه در كشورهاي خارجي اين روندها به‌سرعت انجام مي‌شود و براي پيشرفت شركت‌ها، بهترين تسهيلات و به‌آساني به آن‌ها تعلق مي‌گيرد. اين در حالي است كه كارآفرينان ايراني در روند ثبت شركت و استخدام نيرو، با قوانيني زائد روبرو مي‌شوند كه سرعت رشد آن‌ها را كم مي‌كنند و سوددهي را نيز به مقدار زيادي كاهش مي‌دهند.

ميهمان شانزدهمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان، در تحليل رشد سريع ظهور استارتاپ‌ها در ايران مي‌گويد: «ظهور استارتاپ‌هايي كه عموما كپي يا كلوني از استارتاپ‌هاي موفق خارجي هستند، قدم‌ اوليه براي شكل‌گيري يك اكوسيستم ناب است. اگرچه استارتاپ‌هاي به‌ظاهر موفق داخلي در حال حاضر تنها درآمدزايي داشته و توليد ثروت نمي‌كنند، اما اين روند اميدواركننده است و با حمايت از تيم‌هاي جوان، مي‌توان به ظهور شركت‌هايي اميدوار بود كه در سطح جهاني موفق بوده و توليد ثروت كنند.»

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

فريدون كورنگي در پاسخ به سؤالي در مورد جذب سرمايه‌‌ي خارجي براي استارتاپ‌هاي ايراني اين‌گونه پاسخ داد:

سرمايه‌گذاري خارجي كه در حال حاضر در ايران انجام مي‌شود، مناسب بوده اما به هيچ عنوان كافي نيست. سرمايه‌گذاران كنوني تنها در بخش تجارت الكترونيك وارد مي‌شوند و در بخش‌هايي مانند هوش مصنوعي كه استعدادهاي زيادي در كشور داريم، وارد نمي‌شوند. ما بايد تلاش كنيم كه ايده‌هايي جهاني را با توجه به استعداد چندهزارساله‌مان در خلاقيت اجرا كنيم. تنها آن زمان است كه سرمايه‌گذاران واقعي داخلي و خارجي با تمايل زياد به سمت ما جذب مي‌شوند.

كورنگي در پايان صحبت‌هاي خود، نياز به يادگيري و فرهنگ‌سازي را از اصولي‌ترين نيازهاي فضاي كنوني كسب و كار ايران دانست. او به اين نكته اشاره كرد كه اكثر مؤسسان استارتاپ در ايران، تحصيلات مديريتي ندارند و حتي با اصول اوليه‌ي آن نيز آشنا نيستند. اين در حالي است كه اطرافيان از آن‌ها توقع مديريت حرفه‌اي و مقياس‌دهي سريع به شركت نوپا دارند. او فرهنگ‌سازي در ميان خانواده‌هاي جوانان را نيز از اقدامات حياتي دانست و از آن‌ها خواست كه درك خود از اشكالات كارآفريني و زندگي استارتاپي را بالا ببرند و براي پيشرفت آن‌ها تلاش بيشتري داشته باشند.

در پايان مراسم استارتاپ گرايند اصفهان، به رسم تمامي رويدادها، برنامه‌ي شبكه‌سازي انجام شد. اين بخش از استارتاپ گرايند به آشنايي شركت‌كنندگان با يكديگر براي تشكيل تيم اختصاص دارد. شركت‌كنندگان مراسم استارتاپ گرايند با چسباندن برچسب‌هايي، تخصص و علاقه‌ي خود را نشان مي‌دهند و در صورت تمايل، با ديگر افراد آشنا مي‌شوند و براي اجراي پروژه‌هاي مد انديشه متخصصين خود در آينده، تيم تشكيل مي‌دهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات