چگونه عملكرد بازاريابي محتوا را بسنجيم
يكي از مهمترين سؤالهايي كه در مورد بازاريابي محتوا مطرح ميشود، اين است كه چگونه متوجه شويم كدام محتوا نتيجهي بهتري داشته است؟ طبق اعلام Hubspot، شركت فعال در زمينهي نرمافزار بازاريابي، حدود ۵۵ درصد بازاريابان B2B نميدانند چگونه بايد اثربخشي محتوا را ارزيابي كنند. يكي از بهترين راههاي موفقيت در بازاريابي محتوا، اندازهگيري و ارزيابي تلاشها است. اين كار به شما كمك ميكند كه استراتژي خود را به مرور زمان بهبود دهيد. شركتهايي كه محتواي خود را به اميد ديده شدن منتشر ميكنند، نتايج ضعيفي خواهند گرفت. شما بايد يك سيستم نظارتي مناسب داشته باشيد و تأثير استراتژي محتواي خود را مورد مطالعه قرار دهيد. هر چقدر استراتژي بهتري داشته باشيد، افراد بيشتري به سمت برند شما جذب خواهند شد. خبر خوب اين است كه يك روش ساده در انجام اين كار به شما كمك ميكند. متنهايي كه در وبلاگ ميگذاريد يا در شبكههاي اجتماعي منتشر ميكنيد، ميتوانند از اين طريق مورد سنجش قرار بگيرند. اين روش از ۷ سؤال تشكيل شده است كه در ادامهي اين مقالهي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به مطالعه آنها ميپردازيم.
۱- مردم از چه كلمات كليدي براي پيدا كردن محتواي من استفاده ميكنند؟
استفاده از كنسول جستجوي گوگل (Google Search Console) به شما نشان ميدهد كه متخصصان از چه عباراتي براي پيدا كردن وبسايت يا بلاگ شما استفاده كردهاند. از اين دادهها استفاده كنيد و محتواي بيشتري با استفاده از آن كلمات كليدي توليد كنيد. اين موضوع در شبكهي اجتماعي مختلف، متفاوت است. بنابراين بايد از ابزار مناسب براي پيدا كردن كلمات كليدي در آنها استفاده شود.
۲- كدام محتوا بيشتر از بقيه خوانده شده است؟
آيا پستهاي حاوي اينفوگرافي بيشتر از بقيه مورد پسند واقع شدهاند؟ يا پستهايي كه از عكس و ويدئو استفاده كردهاند؟ از ابزارهايي مانند گوگل آناليتيكز استفاده كنيد و ببينيد كدام بخشها بيشتر خوانده شدهاند. با مطالعه دقيق اين موضوع، محتواي خود را به سمت رفع نيازهاي مردم هدايت كنيد. لازمهي چنين كاري اين است كه ابتدا انواع مختلفي از محتوا را توليد كنيد و سپس هركدام از آنها را با استفاده از راههاي مختلف، مورد مطالعه و تحليل قرار دهيد.
۳- هركدام از بازديدكنندهها چه مدتي در وبسايت هستند؟
مطالعه مدتزمان حضور هر متخصص در وبسايت نشان ميدهد كه پستهاي شما تا چه اندازه درگيركننده هستند. همچنين نشان ميدهد كه آيا نيازهاي متخصص را برطرف ميكنند و ارزشمند هستند يا خير؟ هر چقدر متخصصان مدتزمان بيشتري در وبسايت شما سپري كنند، سئوي سايت نيز بهبود پيدا ميكند. گاهي اوقات متخصصان مدت كمي بعد از وارد شدن به سايت، آن را ترك ميكنند يا نرخ خروج از سايت (Bounce rate) بالا است. راههاي زير به بهبود چنين شرايطي كمك خواهند كرد:
- محتواهاي تعاملي مانند ويدئو، پادكست، انديشه متخصصينسنجي، رأيگيري و ... كمك ميكند كه متخصصان مدتزمان بيشتري در سايت شما سپري كنند.
- محتواي جالب و درگيركننده توليد كنيد تا مخاطب مطلب را تا انتها مطالعه كند. بهعنوان مثال، چند سؤال در ابتداي مقالهي خود مطرح كنيد و بگوييد در اين مطلب به آنها پاسخ خواهيد داد. سپس از آنها بخواهيد انديشه متخصصينشان را با شما مطرح كنند و كامنت بگذارند.
- از محتواي طولاني استفاده كنيد. اين نوع محتوا نتيجهي خوبي در گوگل دارد و نشان ميدهد كه شما در آن موضوع بسيار حرفهاي هستيد.
- استفاده از زير شاخهها، ليستهاي گلولهدار و عدددار را فراموش نكنيد. رعايت اين موارد به افزايش خوانايي مطالب شما كمك ميكند.
۴- كدام محتوا بيشتر به اشتراك گذاشته شده است؟
ديد خود را كمي بازتر كنيد و موارد بيشتري براي سنجش ارزش محتواي خود در انديشه متخصصين بگيريد. ديده و خواندن شدن محتوا براي بازاريابي لازم است، اما كافي نيست. متخصصان محتوايي را كه دوست داشته باشند، در شبكههاي اجتماعي خود به اشتراك ميگذارند. ببينيد كدام محتواي شما نرخ اشتراكگذاري بيشتري در شبكههاي اجتماعي داشته است. مطالعه كنيد چه چيز جديدي در اين محتواها باعث شده است كه مخاطبان بيشتري به سمت شما جذب شوند. نتيجهي تحقيقي نشان ميدهد كه مطالب عكسدار بين ۷۵ تا ۱۰۰ لغت، بيشتر در شبكههاي اجتماعي مورد استقبال قرار ميگيرند. تيترهاي جالب و مرتبط نيز در محبوبيت محتوا بيتأثير نيستند. رفتار مخاطبان را مورد مطالعه قرار دهيد و معايب خود را بشناسيد. سپس اين موارد را در محتواي بعدي خود رعايت كنيد.
۵- كدام محتوا مخاطب بيشتري در شبكههاي اجتماعي درگير كرده است؟
تحليل شبكههاي اجتماعي، دادههاي فوقالعاده باارزشي در مورد ميزان درگير كردن مخاطبان توليد ميكند. مشتريها دوست دارند برند مورد انديشه متخصصين خود را در شبكههاي اجتماعي دنبال كنند. اين موضوع به شما كمك ميكند كه مخاطبان بيشتري به سمت وبسايت خود هدايت كنيد. نياز مخاطبان را بشناسيد و از آن براي تعيين استراتژي خود در شبكههاي اجتماعي استفاده كنيد. اين كار آگاهي ديگران از برند شما را بالا ميبرد. ابزارهاي زير كمك ميكنند كه تحليل بهتر و كارآمدتري از فعاليت شبكههاي اجتماعي خود داشته باشيد:
- CoSchedule: اين ابزار داراي تقويم ويرايشي است. به كمك اين ابزار ميتوانيد پستهاي خود را برنامهريزي، سازماندهي و امتحان كنيد.
- Hootsuite: اين ابزار بهعنوان يكي از ابزارهاي مديريت شبكههاي اجتماعي شناخته ميشود.
- Buffer: يك افزونهي گوگل كروم است و اجازه ميدهد كه محتواي خود را در هر جا منتشر كنيد.
۶- محتواي شما چندين بار توسط ديگران ديده شده است؟
يكي ديگر از راههاي مطالعه ارزش محتوا، در انديشه متخصصين گرفتن تعداد ديده شدن آن است. هر چقدر اين تعداد بيشتر باشد، يعني محتواي شما تيتر جذابتري دارد. اين موارد را يادداشت كنيد و با خودتان صادق باشيد تا بهترين استراتژي را براي توليد محتواي خود پيدا كنيد. محتوايي كه چگونگي رفع اشكالي را توضيح ميدهد يا موضوعي را يادگيري ميدهد، بيشتر از ساير انواع محتوا ديده ميشود. بازاريابي محتوا يعني اينكه مخاطب بيشتري به سمت برند شما جذب شود. هر چقدر محتوا جذابتر و حرفهايتر باشد، مشتريهاي بيشتري از وبسايت شما بازديد خواهند كرد.
۷- محتواي من چه تعداد ليد توليد كرده است؟
يكي از مهمترين بخشهاي بازاريابي محتوا اين است كه روي چگونگي توليد ليد باكيفيت تمركز شود. ليدها افراد يا شركتهايي هستند كه به خريد محصول يا خدمات شما علاقه نشان دادهاند. ليدها باعث رشد قيف فروش شما ميشوند. بنابراين بايد ببينيد كدام محتوا تأثير بيشتري بر بهبود نرخ تبديل ليدها داشته است و كداميك نيازمند مطالعه و توسعه است.
يك نرخ تبديل ليد خوب بين ۲۰ تا ۲۵ درصد است. نرخ تبديل ۲۰ درصد، يعني ۲۰ نفر از ۱۰۰ ليد، محصول يا خدمات شما را خريداري كردهاند. موارد زيادي وجود دارند كه نرخ تبديل ليد را افزايش ميدهند كه از جملهي آنها ميتوان به روشهاي زير اشاره كرد:
- يك فرم الكترونيك از اطلاعات مشتري تهيه و در پايين پستهاي خود منتشر كنيد. از مخاطباني كه علاقهمند به خواندن مطالب مرتبط هستند، بخواهيد كه اين فرم را پر كنند.
- لندينگ پيج يا صفحات ورودي درست كنيد كه مخاطبان مورد انديشه متخصصين شما را هدف قرار ميدهند. بهعنوان مثال، اگر ميخواهيد فيسبوك خود را بهعنوان صفحهي فرود معرفي كنيد، بايد مستقيما فالورهاي فيسبوك را مورد خطاب قرار دهيد.
- استفاده از فراخواني به اقدام را فراموش نكنيد.
يك بازاريابي محتواي موفق بايد بهترين استراتژي را براي توليد محتوا در انديشه متخصصين بگيرد. همچنين بايد روشهاي مورد استفادهي فعلي را تحليل و براي بهبود آنها اقدام كند. مطالعه نتايج كمك ميكند كه بهترين و مفيدترين متدها را براي برند خود شناسايي كنيد و درنتيجه، فروش بهتري داشته باشيد. سؤالهاي مطرحشده در اين مقاله، راهنماي خوبي براي سنجش و افزايش اثربخشي محتوا هستند و رشد كسبوكار شما را تضمين ميكنند.
هم انديشي ها