اگر صادقانه قضاوت كنيم، از انديشه متخصصين كيفي حجم زيادي از محتواي رسانههاي اجتماعي كه توسط برندها منتشر ميشود در وضعيت مطلوبي نيست. در واقع از حيث موضوع، كپيبرداري، كيفيت عكس و مسائلي از اين دست بسياري از مطالب نواقص بسياري دارند. خوشبختانه پيشگيري از اين اشتباهات بسيار راحت و آسان است. براي نمونه مواردي را به شما معرفي ميكنيم كه مخاطبان تمايلي به ديدن آنها ندارند.
۱- مطالب غير مرتبط
شما اكثرا با پستهاي غير مرتبطي مانند اخباري از ورزشهاي مختلف يا رويدادهايي شامل جشنهاي ملي يا بلاياي طبيعي در لابهلاي محتواهاي برندينگ مواجه شدهايد. متأسفانه اشخاص و شركتها به اميد اين كه طرفداران بيشتري به دست آورند، موضوعات جديد را به پستهاي خود تزريق ميكنند. اگر فرد مشهوري موضوعي را در توييتر مطرح كرده است، دليل نميشود كه شما آن را منتشر كنيد. اگر موضوع يا رويدادي با حوزهي شما همخواني ندارد يا كاملا بيربط است، نبايد به آن بپردازيد. بهعنوان مثال اگر محصول شما يك اپليكيشن ارتباطي است و جستجوي موضوع آشنايي براي ازدواج در حال رشد است، ميتوانيد به آن بپردازيد. در غير اين صورت جانب احتياط را از دست ندهيد و فقط روي موضوعاتي كه به كسبوكار شما مربوط ميشوند تمركز كنيد.
۲- عكسهاي بيكيفيت
عكسهاي بيكيفيت به ارزش برند شما در ذهن مشتريان لطمه ميزنند. از انديشه متخصصين متخصصان اگر برندي نميتواند زماني را براي انتشار محتواي باكيفيت اختصاص دهد، پس چه تضميني خواهد بود كه محصول يا خدمات باكيفيتي ارائه دهد. بنابراين به جاي استفاده از عكسهاي دمدستي، فقط عكسهاي باكيفيت را منتشر كنيد. لازم نيست كه اين عكسها با دوربين گرانارزش گرفته شده باشند. امروزه كيفيت دوربين اغلب موبايلهاي هوشمند براي عكسبرداري مناسب كافي است.
۳- اظهارانديشه متخصصين در همه چيز
ممكن است كه شما در حوزهي تخصصي خودتان بسيار ماهر باشيد؛ ولي دليل نميشود كه خود را همهچيزدان بدانيد. دليل اينكه كسي مطالب وبلاگ شما را مطالعه يا ويديوهاي كانال شما را تماشا ميكند، براي ياد گرفتن موردي يا صرفا به خاطر سرگرمي است. در اين مورد با احتياط رفتار كنيد و براي مخاطبان سخنراني نكنيد. خودتان را مقايسه كنيد. از ضعفهايتان و دربارهي اشتباههايي كه مرتكب شدهايد، صحبت كنيد. بيان اشكالات شروع كار و تجربههايي كه در دوران فعاليت كسب كردهايد براي مخاطبان جذاب خواهد بود.
۴- غلطهاي نگارشي و املايي
ايرادهاي دستوري و املايي شأن حرفهاي شما را زير سؤال ميبرند. مورد قضاوت قرار گرفتن به خصوص در فضاي مجازي كه اغلب ارتباط زندهاي با افراد وجود ندارد، اجتنابناپذير است. هميشه قبل از انتشار مطلبي چندين بار آن را از لحاظ صحت املايي و نگارشي مطالعه كنيد.
۵- محتواي خشك و بي روح
هيچچيز شما را سردمزاج و منزويتر از انتشار محتواي خشك و بياحساس نشان نميدهد. در انديشه متخصصين داشته باشيد شما تنها شخصي نيستيد كه اين مطالب را ميخواند. افراد ديگر با تجربههاي متنوع و متفاوت نيز آن را خواهند خواند. در اين باره حواستان را جمع كنيد و روال مناسبي داشته باشيد.
۶- استفاده زياد از هشتگ
به منظور پوشش دادن موضوعات متنوع، در استفاده از هشتگ افراط نكنيد. اين كار باعث ميشود كه حتي مطالب مفيد نيز اسپم تصور شوند. مطالعهي انجامشده توسط بافر نشان ميدهد كه در توييتر و اينستاگرام استفاده از حداكثر ۲ و ۱۱ هشتگ ايدهآل است. با يك حساب سرانگشتي حواستان به هشتگهايي كه استفاده ميكنيد باشد. مطمئن شويد كه آنها مخاطب را از موضوع اصلي كه قصد داريد به آنها ارائه دهيد، منحرف نميكنند.
۷- مطالب فرعي بيش از حد
مخاطبان شبكههاي اجتماعي به دلايل مختلفي شما را دنبال ميكنند. از يك كمدين انتظار پستهاي خندهدار دارند و از فيلسوف انتظار مطالبي دارند كه آنها را به تفكر وادارد. محتوا بايد تفكر يا هويت برند را منعكس كند. البته انتشار تعدادي پست دربارهي دغدغههاي اجتماعي كه نشاندهندهي تعهدات اخلاقي است، اشكالي ندارد؛ ولي بايد اكثر مطالب در راستاي هويت برند باشد.
۸- تصاوير سطح پايين
وقتي تصويري را كه ميخواهيد در مطلبي استفاده كنيد انتخاب ميكنيد، اين نكته را به ياد داشته باشيد كه اگر مانند عكسهاي مجاني استفادهشده در جزوه رايگانهاي درسي به انديشه متخصصين ميرسد نبايد آن را به كار ببريد. بهترين راه حل، پرداخت هزينهي اشتراك سايتهاي عكس خام يا استخدام يك عكاس حرفهاي است. البته اگر شما خودتان در عكاسي مهارت داشته باشيد هزينهي بسيار كمتري خواهد داشت. از سايتهاي Pexels و Unsplash غافل نشويد. اين سرويسها به شما اجازه ميدهند كه حجم زيادي از عكسهاي خام را بدون واترمارك رايگان دانلود كنيد.
در نهايت به ياد داشته باشيد كه احساسات انسانها شبيه يك پاندول است. موضوعي كه ديروز جذاب و خوشآيند بود ميتواند بهسرعت به موضوعي تلخ براي مشتريان تبديل شود. بهعنوان يك برند بايد تلاش كنيد كه در بالاي قله قرار داشته باشيد يا حداقل با سرعت تغييرات حركت كنيد. بنابراين مخاطبان شما از مطالبي كه خلق ميكنيد دلزده نخواهند شد.
براي موفقيت روي همهي ابعاد كيفي محتوايي كه منتشر ميكنيد، توجه داشته باشيد. با انتشار مطالب باكيفيت و داشتن استراتژي پلكاني براي درو كردن فوايد شبكههاي اجتماعي، فقط به زمان نياز خواهيد داشت.
هم انديشي ها