مواردي كه در استراتژي محتوا به ثبات نياز دارند
گاهي اوقات غير قابل پيشبيني بودن امور، هيجانانگيز است. مانند زماني كه شخصي كار خوب شما را جبران ميكند يا پاداش خوبي براي انجام وظايفتان در انديشه متخصصين گرفته ميشود. اما غافلگيري در بهترين و بدترين شرايط كمي آزاردهنده است و به همين دليل انسانها تمايل بيشتري به حفظ ثبات دارند. ثبات مانند چسبي است كه روابط را محكم در كنار هم نگه ميدارد. بدون داشتن ثبات نميتوان مطمئن شد كه آيا همكاران هميشه در جلسات مهم كاري، حامي شما هستند يا نه. يا اينكه آيا سرويس رايانامه، صورتحسابها را به موقع تحويل ميدهد يا خير. زماني كه ثبات در رفتار شخصي مشاهده شود ديگران به او اعتماد ميكنند و خيالشان از بابت او راحت ميشود. درواقع متوجه ميشوند كه ميتوانند در زندگي شخصي و كاري به فرد مورد انديشه متخصصين اعتماد كنند. اين موضوع در مورد بازاريابي محتوا نيز صدق ميكند.
محتواي خود را با حفظ ثبات قدرت ببخشيد
موفقيت در توليد محتوا تنها به نوشتن يك مقالهي عالي و ايجاد وقفه تا پيدا شدن سوژهي بعدي محدود نميشود؛ بلكه بايد روزها، هفتهها و حتي سالها ادامه داشته باشد. براي جلب توجه مخاطب و برقراري ارتباط با او، محتوا بايد در شرايط مناسب و در قالب مناسب، در اختيار مخاطبان مناسب قرار بگيرد. يك استراتژي پايدار مزاياي زيادي براي كسبوكار دارد و اگر به آن پايبند نباشيد، فرصتهاي ديده شدن و ارتباط با مخاطبان را از دست خواهيد داد. در ادامهي اين مقالهي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به مطالعه بخشهاي از بازاريابي محتوا ميپردازيم كه نياز به حفظ ثبات از سوي توليد كنندهي محتوا دارند.
۱- لحن بيان
موضوع محتوا مهم است اما نحوهي بيان آن حياتي است. بسياري از شركتهاي بزرگ تيم مستقلي براي توليد محتوا دارند و وظايف آن بر عهدهي يك نفر نيست. اعضاي تيم با توجه به موضوع مورد انديشه متخصصين شما مقاله مينويسند و بعد از كمي ويرايش از سوي افراد حرفهاي، آن را منتشر ميكنند. در طول تمام اين مراحل، دستورالعملهاي يكپارچهاي بايد براي حفظ ثبات در لحن بيان برند در انديشه متخصصين گرفته شود. نحوهي نگارش محتوا بايد از سوي همهي افراد تيم يكسان باشد. بنابراين فايلهاي راهنما توليد كنيد و لحن بيان برند را بهعنوان يك رهبر براي متخصصان خود توضيح دهيد. فراموش نكنيد كه فايلهاي راهنما بايد كامل و جامع باشند. بهعنوان مثال مشخص كنيد آيا ميخواهيد مطالب خود را با لحن طنز بيان كنيد يا از طريق مكالمه با مشتريها ارتباط برقرار كنيد؟
اين عناصر به شما كمك ميكنند كه با اطمينان بيشتري از طريق محتوا با مخاطبان خود ارتباط برقرار كنيد. اگر هنوز هم نميدانيد كه ميخواهيد با چه لحني با مشتريهاي خود صحبت كنيد، دنبال نمونه كار باشيد. در اينترنت جستجو كنيد و مقالهاي كه لحن بيان خوبي دارد، بهعنوان نمونه كار در انديشه متخصصين بگيريد. سپس قوانين نگارشي را همراه با مثال در يك فايل راهنما بنويسيد و آن را در اختيار تمام اعضاي گروه قرار دهيد.
۲- زمانبندي
آيا زمانبندي مناسبي براي چاپ مقالههاي خود در انديشه متخصصين گرفتهايد؟ بسياري از بازاريابان برنامهي خاصي براي زمانبندي انتشار محتواي خود در انديشه متخصصين نميگيرند. بهعنوان مثال از چاپ آخرين مقالهي آنها ۶ هفته گذشته است و هيچ عجلهاي براي انتشار مقالهي بعدي خود ندارند. در چنين شرايطي طبيعي است كه برند نتواند رابطهي پايداري با مخاطبان برقرار كند. تقويم ويرايشي (Editorial Calendar) راه حل چنين اشكالي است. اين تقويم نهتنها كمك ميكند كه تمام اعضاي تيم نسبت به كار خود پاسخگو باشند؛ بلكه مانند پايگاه دادهاي براي ايدهها، كمپينهاي شبكههاي اجتماعي و... عمل ميكند. تمام برنامهريزيهاي آيندهي محتوا، تاريخ انتشار و موضوع مقالات مهم در اين تقويم قيد ميشود. بنابراين اگر به اين تقويم پايبند باشي،د هيچ موقع براي درگير كردن مخاطبان با كمبود محتوا مواجه نخواهيد شد.
۳- توزيع
اين روزها توليد كردن محتوا بهتنهايي شما را به جايي نميرساند. درواقع اگر محتواي خود را بهطور مداوم توزيع و ترويج نكنيد، يعني صرفا محتوا توليد كردهايد و هيچ كاري براي بازاريابي آن انجام ندادهايد. برند براي اينكه بتواند محتواي خود را به گوش مخاطبان برساند و با آنها تعامل داشته باشد، بايد محتواي خود را بهطور فعال تقويت كند. ساختن و اجرا كردن يك برنامهي توليد و توزيع محتوا، اين فرآيند را بهشدت بهبود ميبخشد. برنامههاي زيادي وجود دارند كه به شما ميكنند محتواي خود را در ساعات مشخص منتشر كنيد.
۴- اندازهگيري
تنها راه اطمينان از تأثير محتوا اين است كه براي خودتان اهداف كوتاهمدت در انديشه متخصصين بگيريد و سپس با استفاده از ابزارهاي مناسب اندازهگيري ببينيد توانستهايد به هدف مورد انديشه متخصصين برسيد يا خير. ابزارهاي زيادي براي بازاريابي محتوا وجود دارند كه به شما كمك ميكنند عملكرد خود را بسنجيد. تنوع اين ابزارها بسيار زياد است و همين موضوع مزايا و معايب آن را چند برابر ميكند. داشتن حق انتخاب براي استفاده از بهترين ابزار از جمله مزيتهاي اين موضوع به شمار ميرود. اما از طرف ديگر، استفادهي همزمان از چند ابزار باعث سردرگمي و پايين آمدن ميزان بهرهوري ميشود.
زماني كه اهداف و معيارهاي استراتژي خود را پيدا كرديد، به آنها پايبند باشيد و از ابزارهاي مناسب براي به حداقل رساندن ميزان گمراهي استفاده كنيد. اگر ميبينيد روشي كه انتخاب كردهايد جواب نميدهد، استراتژي خود را بهروزرساني كنيد و تغييرات آن را زير انديشه متخصصين داشته باشيد. به اين ترتيب ديگر عناصر استراتژي با يكديگر متناقض نخواهند بود.
گاهي اوقات متخصصان توليد محتوا ترجيح ميدهند كه از روشهاي تركيبي براي ارائهي محتواي خود استفاده كنند. انجام چنين كاري هيچ ايرادي ندارد و تنها نكتهاي كه بايد رعايت شود، حفظ ثبات استراتژي توليد محتوا است. يك قاعدهي سريع و قابل پيشبيني را دنبال كنيد تا نهتنها كيفيت محتواي خود را بهبود دهيد، بلكه تأثير آن را روي روند كاري خود متوجه شويد.
هم انديشي ها