چرا هوش مصنوعي انقلاب بعدي حوزه كسب و كار لقب گرفته است؟

شنبه ۹ دي ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هوش مصنوعي غير از فيلم هيجان انگيز ترميناتور چه چيزي را در ذهن شما تداعي مي كند؟ آيا مي‌دانستيد كه دنياي كسب و كار به‌زودي توسط اين تكنولوژي قبضه مي‌شود؟
تبليغات

چه مي‌شود اگر يك روز صبح از خواب بيدار شويد و يك اتومبيل شما را به محل كار برساند و دقيقاً پس از نشستن پشت ميز، يك ربات منشي به سراغ شما بيايد و تمام كارهاي روزمره را با دقت و كوچك‌ترين جزييات برايتان شرح دهد؟ مدل كسب و كار شما به صورت خودكار و بدون دخالت هيچ فردي آپديت شود، تنها كاري كه نياز است انجام دهيد، يك انتخاب بين گزينه‌هاي پيشنهادي با اشاره چشمتان است. شايد الآن اين زندگي بيشتر به خيال و رؤيا شبيه باشد ولي در آينده‌اي نه‌چندان دور وارد آن خواهيم شد، پس بايد به‌عنوان يك كارآفرين جسور و ارزش آفرين، خود را براي آن آماده كنيم تا بتوانيم از هوش مصنوعي و فرصت‌هاي آن حداكثر بهره را ببريم.

آيا ما در آستانه عصر رباتيك هستيم؟ شايد آن‌چنان هم زندگي ماتحت تأثير ربات‌ها قرار نگرفته باشد ولي مي‌دانيم كه ربات‌ها دارند مي‌آيند و به‌زودي در جاي‌جاي زندگي ما سرك خواهند كشيد. فقط، جزييات اين رويداد را نمي‌دانيم. اين فكر غالب مربوط به هوش مصنوعي است و اينكه چگونه يادگيري ماشين در سال ۲۰۱۸ تاثير خواهد گذاشت، بااينكه دقيقاً از تأثيرات هوش مصنوعي در سال ميلادي جديد اطلاعاتي در دست نيست، ولي باكمي هوشمندانه فكر كردن درمي‌يابيم كه هوش مصنوعي خواهد توانست تأثيرات قابل‌توجهي روي جامعه و حوزه‌هاي كسب و كار بگذارد.

مرجع متخصصين ايران هوش مصنوعي

با اين حال، ما تا الان توانسته‌ايم فقط سطح اين تكنولوژي را خراش دهيم و هنوز وارد درياي هوش مصنوعي و قابليت‌هاي آن نشده‌ايم. البته اين خبر براي افرادي كه فيلم‌هاي مربوط به كشتار انسان‌ها توسط ربات‌هاي آينده را ديده‌اند، چندان خوشايند نيست، ولي رهبران كسب و كار مي‌توانند تصميم بگيرند كه چگونه با تغييرات سازماني سكان كشتي كسب و كار خود را به سمت انقلاب هوش مصنوعي هدايت كنند، البته اگر تصميم به تغيير بگيرند.

آيا هوش مصنوعي چيزي است كه شركت شما بايد به آن توجه كند؟ چگونه مي‌توانيد با آمدن ماشين‌ها و امتيازاتشان، از نيروي انساني در سازمان خود استفاده كنيد؟ براي فهميدن اين موارد بايد بدانيد كه هوش مصنوعي در حال حاضر در چه جايگاهي قرار دارد و چه امكاناتي را مي‌تواند براي شما فراهم كند.

وضعيت فعلي هوش مصنوعي

اگر تابه‌حال حضور هوش مصنوعي را كنار خود حس نكرده‌ايد، بدانيد كه در اشتباهيد. احتمالاً با ربات همراه يك شركت خدماتي روي وب‌سايت يا يك پيام‌رسان ارتباط برقرار كرده‌ايد يا با حسگر تشخيص چهره، قفل آيفون خود را بازكرده‌ايد. اين موارد نمونه‌هايي از هوش مصنوعي هستند. در حال حاضر ما در اطراف خود مواردي داريم كه از هوش مصنوعي سطح پايين در توليد آن‌ها استفاده‌شده است و فعلاً نتوانسته‌اند ارتباط انسان به انسان ما را به‌طور كامل قطع كنند.

در فنّاوري‌هايي مانند الكسا يا مشابه آن، اينترنت اشيا واختراعاتي كه هدفشان پيش‌بيني رفتار ما با تجزيه‌وتحليل تصميم‌گيري‌هاي گذشته و حال است، دستگاه نمي‌تواند از رفتار انسان نكته‌اي ياد بگيرد، مگر اينكه انسان براي اولين بار مجموعه‌اي از دستورالعمل‌ها را به آن ارائه دهد. با اين تفاسير به اين نتيجه مي‌رسيم كه هيچ ماشين هوش مصنوعي در حال حاضر وجود ندارد كه بتواند بدون كمك دستورالعمل‌هاي انسان به‌راحتي رفتار او را پيش بيني كند.

اما ما به‌سرعت در حال حركت به جلو در اين صنعت هستيم. هوش مصنوعي سريع‌تر از ساير فنّاوري‌ها در تاريخ بشر در حال پيشرفت است، زيرا ما خودمان را در چرخش داده‌ها كاملاً غوطه‌ور كرده‌ايم و غذاي اين تكنولوژي را تامين مي‌كنيم. ربات‌ها در حال حاضر در تشخيص تصوير و گفتار بهتر از انسان عمل مي‌كنند، زيرا آن‌ها نسبت به مغز انسان داده‌هاي بيشتري را مي‌توانند در خود جاي دهند و با استفاده از آن‌ها به تشخيص الگوها بپردازند.

در اينجا يك سؤال بزرگ، به‌ويژه براي كسب و كارها مطرح مي‌شود: آيا سازگاري با اين فنّاوري از همان شيوه فنّاوري‌هاي قبلي پيروي مي‌كند؟ برآوردهاي اخير پيش‌بيني مي‌كنند تا سال ۲۰۳۰ ميلادي يك‌سوم نيروي كار آمريكايي، شغل‌هاي جديدي را به خود اختصاص مي‌دهند كه بستگي به‌سرعت پذيرش هوش مصنوعي در سازمان‌ها دارد. اعداد به‌تنهايي نشان مي‌دهند كه اين تغيير در مسيري است كه سريع‌تر از تبديلات قبلي ايجاد مي‌شود، مانند زماني كه نيروي كار از مزارع به كارخانه‌ها منتقل شدند.

هوش مصنوعي چگونه تعريف مي‌شود؟

هوش مصنوعي چيزي است كه مي‌تواند به هر محصولي اضافه شود تا آن را پيشرفته‌تر از قبل كند يا در توليد برخي محصول‌ها تأثير بگذارد. هم اكنون اتومبيل‌هاي بدون راننده و خانه‌هاي هوشمند اطراف ما را احاطه كردند، در آينده‌اي نزديك يادگيري ماشين عميق‌تر خواهد شد و فراتر از دنياي مصرف‌كننده‌ها پا خواهد گذاشت و به صنايعي مانند مراقبت‌هاي بهداشتي و امنيتي ورود خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران هوش مصنوعي

اين شرايط لاخبار تخصصياً به اين معني نيست كه سازمان شما بايد براي اولين شدن در توليد محصولات داراي هوش مصنوعي در بازار تلاش كند، بلكه شما بايد بفهميد كه چگونه مي‌توانيد استفاده از آن را براي پيشبرد تجارت خود و بهبود تجربه مشتري ارتقا دهيد. در اين راه از خود بپرسيد كه آيا جمع‌آوري داده‌ها و يادگيري ماشين مي‌توانند به‌منظور ايجاد تجربه متخصصي بهتر به شما كمك كنند؟ چگونه؟

صنعت تحت تأثير قرار مي‌گيرد

در هركجا كه نياز به امنيت بيشتر، سرعت بيشتر يا كارايي بيشتر باشد، هوش مصنوعي حضور خواهد داشت. علاوه بر توليد اتومبيل‌هاي بدون راننده، صنعت هم از هوش مصنوعي استفاده مي‌كند. هوش مصنوعي مي‌تواند در كاهش جريان ترافيك در شهرهاي بزرگ كمك كند. توليد اتومبيل در خط مقدم استفاده از هوش مصنوعي بوده است. به نسبت هر چه قسمت‌هاي اتومبيل‌ها پيچيده و پيچيده‌تر مي‌شوند، هوش مصنوعي بايد براي توليد آن‌ها پيشرفته‌تر و پيچيده‌تر شود.

صنعت مالي يك منطقه بسيار مناسب است كه هوش مصنوعي و يادگيري ماشين در حال يكپارچه شدن هستند. در حال حاضر روش‌هاي مختلف هوش مصنوعي براي تصميم‌گيري‌هاي سريع‌تر در سرمايه‌گذاري سريع، تصويب وام، ارزيابي ريسك، مديريت اوراق بهادار از طريق «مشاوران روبو»، شناسايي تقلب‌ها و انجام معاملات الگوريتمي در حال گسترش هستند.

مشاغل مربوط به خدمات مشتري و شغل‌هاي مربوط به رانندگي، مشاغلي هستند كه زماني كاملاً در دست انسان‌ها بوده است، اين مشاغل به سرعت در حال تغيير هستند؛ اما اين لاخبار تخصصياً به اين معني نيست كه همه ما با ربات‌ها جايگزين خواهيم شد.

چگونه به اين انقلاب وارد شويم؟

همه اين روندها نشان مي‌دهد كه مبارزه با پيشرفت‌هاي فنّاورانه، احتمالا به شكست مي‌انجامد. اكنون زماني فرارسيده تا به راه‌هايي براي تجهيز تيم خود به مهارت‌ها و ابزار لازم براي رسيدگي به تحول آينده هوش مصنوعي فكر كنيم.

مرجع متخصصين ايران هوش مصنوعي 2

بخشي از اين آمادگي ممكن است توجيه كردن خود و افراد جامعه باشد. ما قرار نيست كه با ماشين‌ها تعويض شويم، بلكه قرار است تا شغل‌هايي جديدي را به دست بگيريم كه قبل از قوي شدن هوش مصنوعي تجربه آن‌ها را نداشته‌ايم. همين امر باعث مي‌شود تا شما و افراد مجموعه استارتاپ و كسب‌وكارتان تا آنجايي كه ممكن است درباره هوش مصنوعي و يادگيري ماشين و نحوه استفاده از آن‌ها براي بهبود عمليات، بازاريابي، فروش و ... دانش خود را افزايش دهيد.

اگر تصور مي‌كنيد اين انقلاب در مشاغل شما اعمال نمي‌شود، بهتر است با دقت بيشتري دوباره فكر كنيد. هر صنعت تا به حال تحت تأثير قرارگرفته است و اگر امروزه هوش مصنوعي اثري كوتاه در تجربه‌ي متخصصي دارد، فردا به‌صورت كامل در تعامل با متخصص شما خواهد بود. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات