افزايش رك گويي و صداقت در تيم هاي كوچك

دوشنبه ۱۱ دي ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رك‌ گويي يكي از رفتارهاي مفيد در ارتباطات كاري است. البته گسترش آن در فرهنگ سازماني به دقت فراوان نياز دارد.
تبليغات

مديران تيم‌هاي كوچك و شركت‌هاي نوپا در ابتداي تأسيس كسب و كار تلاش زيادي مي‌كنند تا فرهنگ سازماني خود را به بهترين نحو پايه‌ريزي كنند. آن‌ها مي‌دانند كه همين فرهنگ سازماني مي‌تواند تضمين‌كننده‌ي موفقيت‌هاي آتي باشد. رك گويي يكي از پايه‌هاي مفيد و مستحكم فرهنگ سازماني قوي است. اگر مديري بتواند اين نوع رفتار را در ميان افراد تيم نهادينه كند، مي‌تواند اميدوار باشد كه فرهنگي قوي براي استارتاپ يا شركت خود پايه‌ريزي كرده است.

قدم اول براي گسترش فرهنگ رك گويي، ارزش نهادن به آن است. اگر متخصصان بدانند رك بودنشان در برابر يكديگر و مديران، ارزش دارد، حتما اين رفتار را از خود نشان مي‌دهند. به بيان ديگر رك گويي بايد ارزش هزينه‌اي كه برايش مي‌شود داشته باشد.

مرحله‌ي اول براي پذيرش اين رفتار اين است كه ابزارهاي لازم براي ابراز بازخورد مستقيم را فراهم كنيم. متخصصان و اعضاي تيم بايد بتوانند بدون ترس از برخورد مديران، انديشه متخصصين خود را ابراز كنند. شايد تغيير سريع رويه دشوار باشد؛ اما مي‌توان به‌مرور و با ايجاد ابزارهايي مانند صندوق‌هاي هم انديشي ها ناشناس يا پلتفرم‌هاي الكترونيك ناشناس، اين فرهنگ را در شركت نهادينه كرد. از طرفي، مديران بايد ارائه‌ي هم انديشي ها مستقيم و رك‌گويي را در رفتارهاي خود نشان دهند. آن‌ها بايد با كنار گذاشتن نگراني‌ها از ناراحت شدن افراد، با رعايت اصول اخلاقي، هم انديشي ها خود را به اعضا انتقال دهند.

مرجع متخصصين ايران هم انديشي ها برتر متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

براي پذيرش هم انديشي ها مستقيم و رك، بايد طرز تفكر قديمي خود را اصلاح كنيم. بايد به اين نتيجه برسيم كه فردي كه انديشه متخصصيني را بيان مي‌كند، لاخبار تخصصيا انديشه متخصصيناتي منفي نسبت به شركت ندارد. بايد اين تفكر را داشته باشيم كه همه‌ي منتقدان داخلي، تنها براي پيشرفت شركت تلاش مي‌كنند. به‌عنوان يك مدير بايد توانايي پذيرش اين مسئله را داشته باشيم كه انديشه متخصصين يك فرد، شخصيت او نيست. هر فردي ممكن است در بازه‌اي از زمان انديشه متخصصيني داشته باشد و پس از مدتي آن را تغيير دهد.

براي پيشرفت در زمينه‌ي فرهنگ رك گويي بايد امتيازات اين رفتار را به متخصصان نشان دهيد. اين راهكار را مي‌توان به روش‌هاي مختلف اجرا كرد. يكي از روش‌ها، اهداي پاداش به افرادي است كه هم انديشي ها خود را بي‌پرده بيان مي‌كنند. راهكار ديگر به كار گرفتن هم انديشي ها و پيشنهاداتي است كه به انديشه متخصصين مناسب مي‌رسند. وقتي فرد پيشنهاددهنده ببيند كه انديشه متخصصينش مورد مطالعه قرار مي‌گيرد و با دلايل محكم و منطقي، قبول يا حتي رد مي‌شود، براي ارائه‌ي هم انديشي ها بعدي تشويق مي‌شود.

نكته‌ي حساس در پيشبرد اين فرهنگ در شركت آن است كه مراقب رفتارهاي افراد سودجو باشيم. ممكن است برخي متخصصان از فرهنگ باز شركت سوء استفاده كنند و اخلاقيات را در روابط خود زير پا بگذارند. بهتر است براي اين نوع رفتار نيز عواقب مشخصي در انديشه متخصصين گرفته شود. اين نقطه، همان بخش حساس ايجاد فرهنگ رك‌گويي است. به بيان ديگر مديري در ايجاد اين فرهنگ موفق مي‌شود كه بتواند مرز باريك رك‌گويي و توهين را مشخص كند و علاوه بر تشويق متخصصان به ارائه‌ي هم انديشي ها، محدوديت‌هاي اخلاقي را نيز تعيين كند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات