مرجع متخصصين ايران

داستان برند: ديجي كالا، الفباي موفقيت استارتاپي به زبان مادري

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 19 دقيقه
ديجي‌كالا از جمله‌ي موفق‌ترين كسب و كارهاي نوپاي ايراني يا استارتاپي است كه طي بيش از يك دهه فعاليت خود پله پله رشد كرده و موفق شده تا به بزرگ‌ترين خرده‌فروشي اينترنتي خاورميانه تبديل شود.
تبليغات

بيش از يك دهه از زمان تاسيس و آغاز به كار رسمي ديجي‌كالا به عنوان يكي از موفق‌ترين استارتاپ‌هاي ايراني مي‌گذرد. ديجي‌كالا در طول يك دهه‌ي گذشته با پشت سر گذاشتن چالش‌هاي گوناگون، موفق شده تا به مستعدترين استارتاپ كشور براي يونيكورن (رسيدن به ارزش يك ميليارد دلاري) شدن، تبديل شود؛ بطوريكه به گفته‌ي موسسين اين استارتاپ رو به رشد، ديجي‌كالا فاصله‌ي بسيار اندكي با رسيدن به ارزش يك ميليارد دلاري دارد تا ركورد جديدي را در ميان استارتاپ‌هاي ايراني به نام خود ثبت كند.

ديجي‌كالا در حال حاضر بيش از ۲٫۶۰۰ متخصص دارد و با ايجاد بستري مناسب در مركز پردازش ۵۰ هزارمتر مربعي خود امكان پردازش بيش از ۳۰۰ هزار كالا بصورت روزانه را فراهم آورده است. استفاده از راهكارهاي مكانيزه در مركز پردازش اين شركت فاصله‌ي زماني ثبت سفارش تا پردازش را به كمتر از ۲۰ دقيقه كاهش داده است.

ديجي‌كالا از دل نيازي برآمد كه در دهه‌ي هشتاد شمسي در ميان جوانان و نوجوانان نسل سوم و چهارمي احساس مي‌شد. رشد روز افزون تكنولوژي در كنار دسترسي راحت‌تر به اينترنت كه همزمان با ورود دومين اپراتور موبايل به كشور بود باعث شده تا با شكستن انحصار، ارزش‌ها كاهش جدي يافته و بسياري از علاقمندان بتوانند براي اولين بار سراغ تلفن‌هاي همراه بروند. در كنار افزايش استفاده از تلفن‌هاي همراه، ظهور انواع لوازم الكترونيك مصرفي نظير دوربين‌هاي ديجيتال و لپ‌تاپ كه بيشتر مورد علاقه نسل جوان كشور بود بازاري بزرگ را براي افرادي پديد آورده بود كه شيفته‌ي استفاده از اين گجت‌ها بودند. در كنار افزايش قدرت خريد مردم كه همزمان با افزايش ارزش نفت بود، تنوع به مرور در بازار افزايش پيدا كرد، بطوريكه بسياري از خريداران گجت‌هاي ديجيتال در نبود منبعي مطمئن در وب‌فارسي به سراغ گزينه‌هاي موجود در اينترنت براي مقايسه و دريافت اطلاعات مورد نياز مي‌رفتند.

ديجي‌كالا در حال تبديل شدن به بزرگ‌ترين خرده فروشي الكترونيك خاورميانه و شمال آفريقا است

ديجي‌كالا طي دو، سه سال اخير به پربازديدترين فروشگاه خرده فروشي اينترنتي خاورميانه تبديل شد، حال آنكه شتاب رشد بالاي اين استارتاپ ايراني روند صعودي خود را ادامه مي‌دهد، بطوريكه به گفته‌ي موسسين آن، ديجي‌كالا در حال حاضر از انديشه متخصصين فروش عملكردي برابر با بزرگ‌ترين فروشگاه خاورميانه دارد؛ حميد و سعيد محمدي به عنوان بنيانگذاران ديجي‌كالا اميدوارند تا اين روند ادامه يافته و طي ماه‌هاي آينده شاهد تبديل شدن ديجي‌كالا به بزرگ‌ترين فروشگاه اينترنتي منطقه‌ي خاورميانه و شمال آفريقا از انديشه متخصصين فروش باشيم.

اما ديجي‌كالا چگونه اين مسير را طي ۱۱ سال گذشته طي كرده و امروز شاهد پيوند خوردن برند ديجي‌كالا با تعريف خريد اينترنتي در كشور هستيم؟ ما پاي صحبت سعيد و حميد محمدي، بنيان‌گذاران ديجي‌كالا نشستيم تا داستان موفقيت بزرگ‌ترين خرده فروشي ايران را براي‌تان روايت كنيم.

پيش از ديجي‌كالا

حميد و سعيد محمدي برادران دو قلويي هستند كه ديجي‌كالا را تاسيس كردند. اين دو برادر دوقلو متولد سال ۱۳۵۸ بوده و از همان ابتدا تحت تاثير فرهنگ خانوادگي رسيدن به موفقيت را به عنوان هدفي بزرگ در زندگي سرلوحه‌ي مسير زندگي خود قرار داده‌اند. البته به گفته‌ي اين دو برادر، موقعيت مالي خانواده ضامن موفقيت اين دو نبوده، چراكه خانواده‌ي محمدي از جمله‌ي خانواده‌هاي طبقه‌ي متوسط جامعه بوده و همزمان شدن دوران نوجواني و جواني آن‌ها با دوران جنگ و محدوديت‌هاي آن زمان باعث شده تا سرنوشت اين دو برادر رابطه‌ي مستقيمي با تلاش آن‌ها داشته باشد. حميد و سعيد محمدي به اين نكته اشاره مي‌كنند كه از همان دوران كودكي به همراه يكديگر اوقات فراغت خويش را در مسير خلق اشيا و آنچه كه در ذهن داشتند، مي‌گذارنده‌اند. براي مثال يكي از سرگرمي‌هاي اين دو برادر ساخت نمونه‌هاي از خودرو در سايز كوچك با استفاده از گِل بوده است، هرچند با توجه به نبود كانال‌هاي يادگيريي امروزي نظير يوتيوب، ساخت يك نمونه‌ي زيبا كه بتواند پايداري خوبي داشته باشد چند سال به طول انجاميده است. چرا كه همه چيز مي‌بايست تجربه مي‌شد. بنيان‌گذاران ديجي‌كالا معتقدند كه همان حس كنجكاوي و روحيه سازندگي و شخصيت خودساخته‌اي كه از خانواده به ارث بردند باعث موفقيت آن‌ها شده است.

حميد و سعيد محمدي پس از طي كردن دوران تحصيل خود در مدارس خوبي نظير تيزهوشان و نمونه دولتي استعداد خود را از همان ابتدا نشان دادند. آن‌ها همزمان وارد دانشگاه شدند، بطوريكه حميد در رشته‌ي مهندسي صنايع و سعيد در رشته‌ي مهندسي مكانيك از دانشگاه فارغ‌التحصيل شدند. پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه در مقطع ليسانس، اين دو برادر راهي تقريبا متقاوت را تا تاسيس ديجي‌كالا طي كردند.

مرجع متخصصين ايران برادران محمدي

حميد محمدي پس از پايان تحصيل در مقطع متخصص كارشناسي راهي دانشگاه علم و صنعت شده و دوره‌ي متخصص كارشناسي ارشد را در رشته‌ي MBA به پايان برد. وي پس از اتمام تحصيلات در رشته‌ي MBA به عنوان وب‌مستر و سپس مسئول كنترل پروژه به كار مشغول بود، تا اينكه در سال ۱۳۸۴ شركت در خدمت سربازي باعث شد تا وي براي مدتي از تحصيل و كار دور شود. سعيد محمدي برخلاف برادر دوقلوي خود پس از پايان دوره‌ي متخصص كارشناسي راهي خدمت سربازي شده و با اتمام خدمت، تحصيلاتش را در رشته‌ي MBA ادامه داد. پس از پايان تحصيلات دوران متخصص كارشناسي ارشد، سعيد راهي سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت شده و در زمينه‌ي روش‌هاي كاهش مصرف سوخت در اين سازمان به فعاليت پرداخت.

تجربه بد خريد دوربين عكاسي را بايد جرقه تاسيس ديجي‌كالا خواند

با وجود اينكه اين دو برادر پس از پايان دوران متخصص كارشناسي راهي متفاوت را در پيش گرفتند، اما علاقه به عكاسي نقطه‌ي مشترك بين آن‌ها بود كه دست برقضي تاسيس ديجي‌كالا نيز در اين علاقه و اتفاقات پس آن، ريشه دارد. برادران محمدي از سال ۱۳۸۰ عكاسي با استفاده از دوربين‌هاي ديجيتال را به عنوان يك سرگرمي در پيش گرفته بودند. به گفته‌ي حميد و سعيد، عكاسي اهميت جنبه‌ي متخصص عكاسي و مطالعه قابليت‌هاي دوربين‌هاي ديجيتال بيش از جنبه‌ي هنري براي آن‌ها اهميت دارد. پس از گذشت چهار سال و جدي‌تر شدن عكاسي اين دو برادر تصميم مي‌گيرند تا اولين دوربين حرفه‌اي خود را با بودجه‌اي نزديك به يك ميليون تومان خريداري كنند. خريد يك گجت گران ارزش نه تنها براي برادران محمدي بلكه براي اكثر نسل سومي و چهارمي‌هايي كه آن دوران شيفته‌ي گجت‌هاي مدرن شده بود از الگوي ساده‌اي پيروي نكرده و مستلزم مطالعه و تحقيقات طولاني مدت بود. اين دو برادر پس از هفته‌ها مطالعه و زير و رو كردن سايت DPReview در نهايت تصميم به خريد يك دستگاه نيكون D70‌ گرفتند. دوربين مورد انديشه متخصصين از يك فروشگاه در خيابان جمهوري با لنز ۸۵-۲۸ خريداري شد كه در واقع لنز غيركيت يا غيرپيش فرض اين دوربين بود. با وجود تحقيقات گسترده و مطالعه جوانب مختلف، پس از گذشت چند ماه، برادران محمدي متوجه شدند كه لنز فروخته شده به آن‌ها، دست دوم و آنالوگ بوده است. تجربه‌ي خوب و لذت بخش مطالعه براي خريد يك گجت گران‌ارزش در كنار خريد بد از فروشگاه فيزيكي، باعث شد تا ايده‌ي ايجاد پايگاهي براي مطالعه گجت‌هاي ديجيتال در كنار تسهيل امكان خريد در ذهن برادران محمدي شكل گيرد. اين ايده چند ماهي پس از خريد دوربين و همزمان با سپري كردن دوران خدمت حميد محمدي شكل گرفت.

با توجه به سابقه‌ي حميد در زمينه‌ي برنامه‌نويسي وب و مهارت دو برادر در كارهاي گرافيكي، رفته رفته بنيان ديجي‌كالا شكل گرفت. در واقع مي‌توان تغيير ترند بازار لوازم الكترونيك و نياز براي آگاهي بيشتر در مورد محصولاتي كه به فاصله‌ي بسيار كمي به‌روز و راهي بازار مي‌شدند باعث شد تا برادران محمدي ديجي‌كالا را تاسيس كنند. ديجي‌كالا نه به يكباره، بلكه بصورت صفحه به صفحه توسعه يافته تا اينكه اواخر سال ۱۳۸۵، وب‌سايت ديجي‌كالا با تمركز روي بخش محدودي از گجت‌هاي ديجيتال متولد شد.

تولد تا ثبات

ديجي‌كالا بهمن ماه سال ۱۳۸۵ متولد شد. برادران محمدي با در اختيارگرفتن دفتر كار كوچكي در خيابان مفتح كه متعلق به برادر آن‌ها بود و استخدام ۵ نيرو، با سرمايه‌اي ۱۰ ميليون توماني ديجي‌كالا را راه‌اندازي كردند. ديجي‌كالا با دو توليدكننده‌ي محتوا، يك مسئول خريد، يك حسابدار و يك پيك براي تحويل كالا كار خود را آغاز كرد.

ديجي‌كالا چند هفته پس از تاسيس اولين فروش را تجربه كرد

در دوراني كه فقر محتواي غني بر فضاي وب‌فارسي حاكم بود، ديجي‌كالا با تاكيد و تمركز روي ارائه‌ي محتواي خوب در حوزه‌ي گجت‌هاي ديجيتال، با سرعت رتبه‌هاي بالاي جستجوي گوگل را تصاحب كرده و از اين‌رو در فاصله‌ي چند هفته پس از آغاز فعاليت رسمي خود، اولين فروش را تجربه كرد. محتوا به اندازه‌اي براي ديجي‌كالا اهميت داشت كه ديجي‌كالاي جوان تنها اقدام به اضافه كردن محصولاتي مي‌كرد كه محتوايي با كيفيت براي آن تهيه مي‌شد. در همين راستا، مديران ديجي‌كالا از ابتدا شعار "Content is The King" را به عنوان يكي از شعارهاي خود همواره رعايت مي‌كنند، حال آنكه اين شعار امروزه تغيير كرده و بصورت "Content is not King, It is the Kingdom" بر ديوارهاي بخش توليد محتواي ديجي‌كالا نقش بسته است. به گفته‌ي برادران محمدي، ديجي‌كالا با توجه به خلا موجود همزمان با پيشرفت سرعت نفوذ اينترنت، با شتاب بالايي رشد كرد و موفق شد تا در طول سه ماه اول فعاليت خود، سوددهي را تجربه كند.

مرجع متخصصين ايران ديجي كالا

البته نمي‌توان خلا موجود در بازار را به عنوان تنهاترين دليل پيشرفت چشمگير ديجي‌كالا در سال‌هاي پس از تاسيس در انديشه متخصصين گرفت. برادران محمدي مهم‌ترين دلايل موفقيت خود را موارد زير مي‌دانند:

  • بهره‌وري بالاي نيروي كار
  • استفاده از بهترين روش‌ها براي ايجاد تعادل بين تامين كالا و سفارش
  • تغيير شرايط بازار
  • رعايت استاندارهاي بالاي كاري
  • دوري از تجمل و هزينه‌هاي اضافي
  • افزايش تدريجي تنوع محصولات ديجيتال در سال‌هاي اول

شايد بتوان يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي ديجي‌كالا در روزهاي اول براي سودآوري در كنار تامين رضايت مشتري را حل بهينه‌ترين معادله براي حفظ تعادل تامين و تقاضا خواند. با توجه به سرمايه‌ي اوليه ۱۰ ميليون توماني ديجي‌كالا، اين كسب و كار كوچك در ابتدا قادر به تامين تمام كالاهاي موجود در تعداد بالا نبود، حال آنكه مديريت ارزش كالاها با توجه به نوسانات بالاي ارزش كالا در كشور، مستلزم در پيش گرفتن سياستي بود كه ثبات ارزش و جلب اطمينان و رضايت مشتري را در كنار سودآوري براي ديجي‌كالا به ارمغان بياورد. ديجي‌كالا ابتدا با چشم‌پوشي از حاشيه‌ي سود بالا در مقايسه با فروشگاه‌هاي آفلاين آن روزها و تامين نزديك به ۳۰ درصد از كالاهاي به فروش گذاشته شده با سرمايه‌ي موجود، موفق شد تا اشكال تامين كالاي خود را حل كند. البته بايد به اين نكته اشاره كنيم كه ديجي‌كالا از روز اول سعي در پوشش طيف گسترده‌ي محصولات نبود و افزايش دامنه‌ي محصولات خود را با ميزان رشدش هماهنگ كرده بود.

بهره‌وري بالا و سياست صحيح در چرخه تامين و تقاضاي كالا، از عوامل موفقيت ديجي‌كالا است

سياست ديجي‌كالا در سه سال ابتدايي كاملا موفق بود، بطوريكه اين فروشگاه اينترنتي در سال سوم خود موفق شد تا با وجود افزايش تنوع، ۱۰۰ درصد محصولات به فروش گذاشته شده را در انبار خود داشته باشد. يكي از مواردي كه ديجي‌كالا در سال‌هاي ابتدايي بسيار به آن پايبند بود، عدم پيروي ۱۰۰ درصدي از نوسانات ارزش دلار بود. ديجي‌كالا تا سال ۱۳۸۸ رشد ساليانه‌ي ۲۰۰ درصدي را تجربه كرده و موفق شده بود تا اشكالات كليدي را پشت سر بگذارد. قوي‌تر شدن هر چه بيشتر بنيان اقتصادي ديجي‌كالا پس از سه سال باعث شده بود تا اين فروشگاه اينترنتي بتواند در برابر نوسانات ارزش دلار در سال‌هاي آينده مقاومت كرده و مشتريان خود را راضي نگه دارد. به گفته‌ي موسسين ديجي‌كالا، حاشيه‌ي سود پايين و بعضا به جان خريدن ضرر در فروش محصولات پس از سال ۱۳۸۸ كه بيشتر زاييده‌ي افزايش ارزش دلار بود، باعث شد تا ديجي‌كالا همچنان به رشد ادامه داده و مشتريانش را راضي نگه دارد.

مرجع متخصصين ايران تيم ديجي كالا

به گفته‌ي برادران محمدي در روزهايي كه فروشندگان و تامين‌كنندگان كالاهاي ديجيتال به موجب افزايش نرخ دلار سياست عدم عرضه يا افزايش نجومي ارزش‌ها در پيش گرفته‌ بودند، ديجي‌كالا به لطف موجودي انبار خود، محصولاتش را با ارزشي معقول و پايين‌تر از بازار در اختيار مشتريانش قرار داده بود.

بهره‌وري عامل ديگري بود كه باعث شده تا ديجي‌كالا به جايگاه امروزي خود دست يابد. در روزهاي ابتدايي تاسيس ديجي‌كالا حتي خود براداران محمدي نيز اقدام به تحويل بسته‌ به مشتريان خود كرده بودند تا علاوه بر صرفه‌جويي در استخدام نيروي كار بيشتر، بصورت مستقيم با مشتريان ارتباط برقرار كرده و بازخوردهاي كار با ديجي‌كالا را بصورت مستقيم دريافت كنند. مديران ديجي‌كالا در حالي اين روزها را سپري كردند كه شماري از استارتاپ‌هاي امروزي با ديدن وضعيت امروز ديجي‌كالا و ساير استارتاپ‌هاي موفق، پس از جذب سرمايه‌اي كلان، بودجه‌ي خود را صرف تجهيز و كار در دفتري بسيار لوكس و گران در بهترين مكان تجاري شهر مي‌كنند.

ديجي‌كالا در سال ۱۳۹۰ خدمتي جديدي را در راستاي ساخت محتواي با كيفيت ارائه كرد كه در واقع تولد ديجي‌كالا تي‌وي (DigiKala TV) بود. ديجي‌كالا علاوه بر راه‌اندازي رسانه‌ي ويديوي در سال ۱۳۹۰، تقريبا تمام محصولات الكترونيك را نيز پوشش داده بود. در اواخر سال ۱۳۹۰ ميلادي و همزمان با آغاز ششمين سال فعاليت ديجي‌كالا، اين استارتاپ با در اختيار داشتن نزديك به ۲۰۰ نيرو به ساختماني ۷ طبقه در خيابان جلفا نقل مكان كرد كه گواهي بر سوددهي و رسيدن به ثبات توسط اين استارتاپ داشت، حال آنكه آغاز دهه‌ي ۹۰ شمسي با ظهور سرمايه‌گذاراني براي ديجي‌كالا همراه شده بود كه ديجي‌كالا را رصد كرده و آن را گزينه‌اي مناسب براي سرمايه‌گذاري يافته بودند.

سرمايه‌گذاري

اگر پنج سال اول فعاليت ديجي‌كالا را تلاشي براي رسيدن به ثبات بدانيم، پنج سال دوم عمر ديجي‌كالا كه اتفاقا همزمان با آغاز دهه‌ي ۹۰ شمسي است، با توسعه و گسترش دامنه‌ي فعاليت اين استارتاپ گره خورده است. ديجي‌كالا تا پايان سال ۱۳۹۰ موفق شد تا تمام گجت‌هاي ديجيتال موجود را وارد دامنه‌ي محصولات فروشي خود كند. اين استارتاپ همزمان با برنامه‌ريزي براي توسعه، پيشنهادهايي نيز براي سرمايه‌گذاري دريافت كرد كه به ادعاي مديران آن، ديجي‌كالا تقريبا بي‌نياز از آن‌ها بود.

ديجي‌كالا اولين پيشنهاد سرمايه‌گذاري را از سوي Naspers دريافت كرد

ديجي‌كالا اولين پيشنهاد سرمايه‌گذاري خود را از سوي كمپاني Naspers طي آخرين روزهاي سال ۱۳۹۰ دريافت كرد. مديران ديجي‌كالا پس از دريافت پيشنهاد سرمايه‌گذاري نسپرس با اين كمپاني چند مليتي كه سوداي حضور در بازار استارتاپي ايران را در سر مي‌پروراند، مذاكرات خود را آغاز كردند. براي آشنايي بيشتر با نسپرس بايد بدانيد كه اين كمپاني چند مليتي در زمينه‌ي اينترنت و رسانه فعاليت مي‌كند و مقر اصلي آن در كيپ‌تاون آفريقاي جنوبي واقع است. براساس آخرين گزارش‌هاي موجود، نسپرس سال مالي ۲۰۱۵ را با سود خالص ۱۳۲ ميليون دلاري به پايان برده است. پس از انجام مذاكرات تكميلي، به يكباره و بر اثر اتفاقات سياسي كه در سال‌هاي ۹۰ و ۹۱ روي داد، نسپرس تصميم گرفت تا وارد ايران نشود.

همزمان با سياست‌گذاري براي گسترش خدمات و كالاها، سرآوا به عنوان يك صندوق سرمايه‌گذاري داخلي به سراغ ديجي‌كالا آمد و دوباره مذاكرات براي سرمايه‌گذاري در ديجي‌كالا آغاز شد كه در نهايت باعث سرمايه‌گذاري سرآوا در ديجي‌كالا شد.

مرجع متخصصين ايران ديجي كالا

ديجي‌كالا پس از سرمايه‌گذاري سرآوا در سال ۱۳۹۱ روند رو به رشد خود را همچنان ادامه داد، بطوريكه در سال ۱۳۹۲ اين فروشگاه اولين مركز پردازش كالاي خود را راه‌اندازي كرد. ديجي‌كالا در نهايت موفق شد تا پس از برنامه‌ريزي فراوان در سال ۱۳۹۳ گستره‌ي محصولات خود را به كالاهاي غير ديجيتال افزايش داده و طيف گسترده‌اي از محصولات را پوشش دهد.

همزمان با سرمايه‌گذاري سرآوا، كالاهاي غيرديجيتال نيز  به ديجي‌كالا اضافه شدند

مديران ديجي‌كالا همزمان با انجام مذاكرات در فكر گسترش دامنه‌ي فروش محصولات خود و تبديل شدن به فروشگاهي اينترنتي بودند كه فقط لوازم الكترونيك و گجت‌هاي ديجيتال به فروش نمي‌رساند. هرچند اين سياست چالش‌هايي براي ديجي‌كالا در پي داشت، اما به اعتقاد برادران محمدي، عدم پوست‌اندازي و تمركز روي محصولات الكترونيك ديجي‌كالا را در موقعيتي خطرناك قرار مي‌دهد و باعث مي‌شد تا در صورت ورود رقيبي قدرتمند، با چالش‌هاي جدي‌تري روبرو شوند. حضور سرآوا به عنوان سرمايه‌گذار ديجي‌كالا و تزريق سرمايه به اين استارتاپ نيز باعث شده تا مديران ديجي‌كالا فرايند توسعه خود را با سرعت بيشتري پيگيري كرده و دگرديسي را با سرعت بيشتري پيش ببرد.

يكي از دلايلي باعث شد تا تبديل شدن به فروشگاهي جامع در دستور كار ديجي‌كالا قرار گيرد، تحقق هدف تبديل شدن به مقصدي براي انجام تمام خريدها بود. برادران محمدي اصلي‌ترين دليل براي گسترش دامنه‌ي فعاليت ديجي‌كالا را تبديل شدن اين فروشگاه به مقصدي براي تمام خريد‌ها و احساس نياز اين موضوع از سوي متخصصان عنوان كرده‌اند.

پس از سرمايه‌گذاري سرآو در ديجي‌كالا، فرآيند اضافه كردن كالاهاي غيرديجيتال وارد فاز عملي شده و در واقع سياست‌گذاري براي تبديل شدن به فروشگاهي براي همه‌ي اجناس آغاز شد. ديجي‌كالا از فروشگاهي برايخريد كالاي ديجيتال به فروشگاهي براي خريد ديجيتالي كالا تبديل مي‌شد. البته بايد به اين نكته اشاره كنيم كه ديجي‌كالا بيش از يك سال زمان صرف برنامه‌ريزي براي اين كار كرد و حتي براي تصميم‌گيري بهتر در رابطه با استراتژي‌هاي تبليغاتي به سراغ چندين آژانس فعال در حوزه‌ي تبليغات نيز رفت. نهايتا ديجي‌‌كالا فرايند اضافه كردن كالاهاي غير ديجيتال را با اضافه كردن لوازم خانگي آغاز كرد.

ديجي‌كالا در سال ۱۳۹۴ سرمايه‌اي ۱۰۰ ميليون دلاري را از سوي كمپاني هلندي IIIC جذب كرد

ديجي‌كالا در سال ۱۳۹۴ مذاكرات براي جذب دومين دور از سرمايه‌ي خود را آغاز كرد. دومين دور سرمايه‌ي ديجي‌كالا در سال ۱۳۹۴ با توافق براي جذب ۱۰۰ ميليون دلار از سوي كمپاني هلندي IIIC نهايي شد. ديجي‌كالا از دي‌ماه سال ۱۳۹۴ فرآيند جذب سرمايه را از طريق شركت اينترنشنال اينترنت اينوستمنت (IIIC)  به مبلغ ۱۰۰ ميليون دلار در قالب افزايش سرمايه و در ازاي ۲۱ درصد سهام را آغاز كرد. منابع حاصل از اين سرمايه‌گذاري براي بهبود زيرساخت‌هاي لجستيكي، توسعه‌ي پلت‌فرم نرم‌افزاري، خلق فرصت‌هاي شغلي بيشتر در سراسر كشور، تأسيس بزرگترين مركز پردازش كالاي خاورميانه و راه‌اندازي مركز مجازي فروشندگان و توليدكنندگان ايراني (Marketplace) اختصاص يافته است.. ديجي‌كالا نيمه‌ي نخست دهه‌ي ۹۰ شمسي را با يك پوست‌اندازي ديگر آغاز كرد. ديجي‌كالا در سال ۱۳۹۵ ديگر يك فروشگاه اينترنتي نبود و ساختار خود را به يك هلدينگ تغيير داد.

مرجع متخصصين ايران ديجي كالا

از جمله‌ي مواردي كه بايد در مورد عملكرد يك دهه‌ي اخير ديجي‌كالا به آن اشاره كرد، عملكرد مالي اين بنگاه اقتصادي قبل و پس از ورود سرمايه‌گذار است. هرچند ديجي‌كالا در پنج سال ابتدايي فعاليت خود بصورت مستقل حتي به سوددهي بالايي نيز دست يافته بود، اما در پنج سال دوم و پس از ورود سرمايه‌گذار كه همزمان با افزايش شتاب توسعه زيرساختي در ديجي‌كالا بود، اين هلدينگ ديگر سودده  نبوده كه البته اين موضوع مختص ديجي‌كالا نيست. براي مثال آمازون با وجود اينكه فروشگاهي اينترنتي با گستره‌اي جهاني است  نيز در سال‌هاي اخير پس از چند فصل ضرردهي، اخيرا موفق شده تا به لطف حوزه‌هايي نظير سرويس‌هاي ابري به سوددهي برسد. در واقع ديجي‌كالا هزينه‌ي رشد و توسعه‌ي پرشتاب را به جان خريده و از اين‌رو تبديل شدن به يك بنگاه بزرگ اقتصادي پربازده را به سود كوتاه مدت ترجيح داده است.

هلدينگ ديجي‌كالا

سال ۱۳۹۵ شمسي مصادف با تبديل شدن ديجي‌كالا به يك هلدينگ بود. ديجي‌كالا در سال ۱۳۹۵ با تشكيل هلدينگ ديجي‌كالا، دو فروشگاه ديگر را نيز در كنار ديجي‌كالا زير چتر هلدينگ خود قرار داد. ديجي‌استايل به عنوان فروشگاه اينترنتي مخصوص مد و فشن راه‌اندازي شد. فيديبو نيز كه به عنوان يك استارتاپ مستقل كار خود را آغاز كرده بود، مورد توجه ديجي‌كالا قرار گرفت و ديجي‌كالا براي ورود به عرصه‌ي فروش محتواي الكترونيكي و صوتي با هدف تسهيل دسترسي به جزوه رايگان‌هاي مختلف براي اهالي فرهنگ و همچنين ترويج فرهنگ جزوه رايگان‌خواني،‌ در يكي از استارت‌آپ‌هاي فعال فروش جزوه رايگان الكترونيكي، فيديبو، سرمايه‌گذاري كرد. اين شركت با تزريق امكانات خود به فيديبو و فراهم كردن زيرساخت‌ها، در حال توسعه و تبديل آن به مرجعي براي خريد و مطالعه‌ي جزوه رايگان‌هاي الكترونيكي است. پس از گسترش دامنه‌ي محصولات ديجي‌كالا، بخشي براي فروش جزوه رايگان نيز به اين فروشگاه اضافه شد. بنابر اطلاعات ارائه شده درخواست متخصصان براي فروش نسخه‌ي الكترونيكي جزوه رايگان‌هاي فيزيكي مديران ديجي‌كالا را به فكر ايجاد بستري براي فروش جزوه رايگان‌هاي صوتي و الكترونيك انداخت كه نتيجه‌ي آن خريد فيديبو بود.

هلدينگ ديجي‌كالا با سرمايه‌گذاري در فيديبو و تاسيس ديجي‌ استايل تشكيل شد

البته‌راه‌اندازي ديجي‌استايل هنوز هم با وجود فروش شماري از البسه در ديجي‌كالا كمي گمراه‌كننده است. برادران محمدي، ديجي‌استايل را محلي براي عرضه‌ي البسه براي افرادي مي‌خوانند كه انديشه متخصصينات متفاوت‌تري نسبت به خريد لباس داشته و فاكتورهاي نظير برند را نيز در خريدهاي خود دخيل مي‌دانند.

مرجع متخصصين ايران ديجي كالا

هلدينگ ديجي‌كالا در سال ۱۳۹۵ با افزايش تعداد كاركنان خود به ۲۰۰۰ نفر، آماري خارق‌العاده را به جاي گذاشت. تعداد متخصصان اين شركت در طول يك دهه فعاليت بيش از ۴۰۰ برابر افزايش پيدا كرده بود.

ديجي‌كالا در سال ۱۳۹۵ سرويس مركزفروشندگان (Marketplace) را معرفي كرد.اين پلتفرم در واقع امكاني است كه با استفاده از‌ آن فروشندگان و توليدكنندگان كالا مي‌توانند از بستر فروش اينترنتي ديجي‌كالا براي عرضه‌ي كالاهاي خود استفاده كنند. ماركت‌پليس بستري است كه براي توليدكنندگان، فروشندگان عمده، شركت‌ها و بازرگاني ها و خرده‌فروشان فراهم شده است. چشم‌انداز پلتفرم مركز فوشندگان ديجي‌كالا  اين است كه بيش از ۱۰۰ هزار توليدكننده و فروشنده مي‌توانند با استفاده از ماركت‌پليس ديجي‌كالا به بيش از ۲۰۰ ميليون مشتري در بازار هدف دسترسي داشته باشند.

آينده با افق فرامرزي

به گفته‌ي برادران محمدي ديجي‌كالا در طول ۱۱ سال اخير به تمام اهداف تعيين شده دست پيدا كرده است. اين استارتاپ به ترتيب پس از تبديل شدن به بزرگ‌ترين فروشگاه اينترنتي در ايران، در نهايت با كسب عنوان بزرگ‌ترين خرده فروشي اينترنتي ايران براي تمام كالاها، گوشه چشمي به ثبت ركورد در مقايسه با رقباي منطقه‌اي داشته باشد.

ديجي‌كالا در آستانه عبور از Souq‌ و تبديل به بزرگ‌ترين فروشگاه الكترونيك خاورميانه است

هرچند در طول يك تا دو سال اخير ديجي‌كالا همواره پربازديدترين فروشگاه اينترنتي خاورميانه بوده، اما دست يافتن به لقب بزرگ‌ترين فروشگاه اينترنتي خاورميانه از انديشه متخصصين فروش دستاوردي است كه به ادعاي مديران ديجي‌كالا اين فروشگاه فاصله‌ي اندكي با آن دارد. بنابر آخرين اطلاعات ارائه شده توسط مديران ديجي‌كالا، اين فروشگاه اينترنتي با در اختيار داشتن بيش از ۵ ميليون متخصص نام نويسي كرده و ۲ ميليون متخصص با تجربه خريد در آستانه‌ي عبور از سوق (Souq)  و تبديل شدن به بزرگ‌ترين فروشگاه اينترنتي خاورميانه از انديشه متخصصين فروش است.

البته اين تنها ركوردي نيست كه ديجي‌كالا موفق شده تا در بازه‌ي منطقه‌اي به دست بياورد؛ مركز پردازش ديجي‌كالا واقع در جاده‌ي فتح مساحتي ۵۰ هراز مربعي داشته و بزرگ‌ترين مركز پردازش كالا در خاورميانه است. براي درك بزرگي اين مركز پردازش كافي است تا بدانيم كه طول نوار نقاله‌ي (Conveyor) بكار رفته در اين مركز نزديك به ۲ كيلومتر است. براساس آمارهاي ارائه شده توسط برادران محمدي انبار ديجي‌كالا براي ۴ ميليون كالا ظرفيت داشته و امكان پردازش بيش از ۳۰۰ هزار كالا را فراهم آورده است.

مرجع متخصصين ايران ديجي كالا

مديران ديجي‌كالا در انديشه متخصصين دارند تا طي سال آينده‌ي ميلادي فعاليت خود را در شماري از كشور‌هاي خاورميانه آغاز كنند. مديران ديجي‌كالا پس از تبديل شدن به بزرگ‌ترين فروشگاه خاورميانه در انديشه متخصصين دارند تا قدرت و قابليت خود را در بيرون از مرزها نيز محك زده و در واقع براي روبرو شدن با رقباي قدرتمند بين‌المللي تمرين كنند.

ديجي‌كالا به زودي يونيكورن مي‌شود

يكي ديگر از برنامه‌هاي ديجي‌كالا گسترش دامنه‌ي فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري در ساير كسب و كارها و استارتاپ‌هايي است كه مي‌توانند به توسعه‌ي هر چه بيشتر هسته‌ي اصلي فعاليت اين كمپاني كمك كنند. پس از آنكه ديجي‌كالا در سال ۱۳۹۴ با جذب سرمايه‌ي ۱۰۰ ميليون دلاري IIIC بيش از۴۸۰ ميليون دلار در همان سال ارزش‌گذاري شد، بيشترين شانس را براي تبديل شدن به اولين استارتاپ يك ميليارد دلاري دارد. براساس گفته‌هاي مديران ديجي‌كالا، اين استارتاپ در حال حاضر ارزشي نزديك به يك ميليارد دلار دارد.

ديجي كالا در حال حاضر به‌طور متوسط با روزانه ۲ ميليون بازديد، سومين سايت پربازديد كشور است. ديجي‌كالا با در اختيار داشتن ۵ ميليون متخصص نام نويسي كرده نزديك به ۲ ميليون متخصص با تجربه‌ي خريد دارد. اين استارتاپ موفق ۲۶۰۰ شغل مستقيم و ده‌‌ها هزار شغل غير مستقيم ايجاد كرده است و حدود سه هزار فروشنده در مركز فروشندگان آن فعاليت مي‌كنند و بيشتر از ۹۰ درصد بازار خرده‌فروشي الكترونيك كشور را در اختيار دارد. هرچند ديجي‌كالا در آستانه‌ي كسب عنوان بزرگ‌ترين وب‌سايت خرده فروشي الكترونيك خاورميانه است، اما بايد به اين نكته اشاره كنيم كه ميزان فروش اينترنتي كالاها در كشور كمتر از يك درصد حجم فروش را در اختيار دارد كه نشان از ضعف اين حوزه از بازار در كشور دارد. براي مقايسه بهتر است بدانيد كه در كشور تركيه نزديك به سه درصد از خريدها بصورت الكترونيك انجام مي‌شوند.

ديجي‌كالا در گذرزمان

  • ۱۳۸۵شروع به كار ديجي‌كالا با گروه‌هاي كالايي موبايل، دوربين، لپ‌تاپ تا كامپيوترهاي جيبي۱۳۸۶آغاز ارسال رايگان كالاي بالاي ۱۰۰ هزارتومان براي شهر تهران۱۳۹۰شروع به كار ديجي‌كالا تي‌وي۱۳۹۱راه‌اندازي سرويس ديجي‌بنراه‌اندازي نسخه‌ي جديد وب‌سايتسرمايه‌گذاري شركت سرآوا پارس در ديجي‌كالاشروع طرح ويژه فروش "پيشنهاد شگفت انگيز"۱۳۹۲آغاز ارائه‌ي سرويس "۷ روز تضمين بازگشت كالا"افتتاح اولين مركز پردازش كالا۱۳۹۳اضافه شدن گروهاي كالايي غيرديجيتالتوسعه‌ي مراكز توزيع در ۲۳ استان كشورارائه‌ي سرويس "تضمين بهترين ارزش"شناخته شدن ديجي‌كالا به عنوان يك شركت دانش بنيانافزايش پرسنل به ۷۴۰ نفربرگزيده در جمع ۱۰ قهرمان كارآفريني دنيا، كنگره‌ي جهاني كارآفريني ۲۰۱۴ مسكوبنيانگذاري شب يلدا به عنوان روز خريد اينترنتي ايران۱۳۹۴راه‌اندازي اپليكيشين موبايلشروع به كار ديجي‌كالامگراه‌اندازي كمپين حمايت از توليد با كيفيت ايرانيافزايش پرسنل به ۱٫۳۰۰ نفرجذب سرمايه‌گذاري ۱۰۰ ميليون دلاري از IIIC۱۳۹۵راه‌اندازي مركز فروشندگان ديجي‌كالاافزايش پرسنل به ۲٫۰۰۰ نفرراه‌اندازي OpenBoxراه‌اندازي ديجي‌استايلسرمايه‌گذاري در فيديبوكسب رتبه‌ي سومين وب‌سايت پربازديد كشور۱۳۹۶افتتاح مركز پردازش دانشافزايش پرسنل به ۲٫۶۰۰ نفرراه‌اندازي Content Factoryتبديل ديجي‌كالا به هلدينگ

ديجي‌كالا به عنوان يك برند ملي و استارتاپ موفق داخلي در انديشه متخصصين دارد تا وارد بازار كشورهاي خاورميانه شود. به‌طور حتم ورود اين كسب و كار و ساير استارتاپ‌ و كسب و كارها به بازار‌ كشورهاي همسايه مي‌تواند اقتدار كشورمان را در منطقه‌ي خاورميانه به مراتب افزايش دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات