ارتباط هدفمندي در زندگي و خواب خوب

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
محققان و دانشمندان دانشگاه نورث وسترن معتقدند اگر در زندگي‌تان هدف معناداري را دنبال كنيد، شب‌ها خواب بهتري خواهيد داشت.
تبليغات

آيا تابه‌حال با اشكالات خوب مواجه شده‌ايد؟ شما تنها نيستيد!

طبق گزارش مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌ها در كشور آمريكا، تقريباً ۵۰ تا ۷۰ ميليون آمريكايي از اختلالات خواب رنج مي‌برند. در واقع اشكالات خواب در ميان رده‌ي سني بزرگ‌سال بيشتر رايج است و طيف وسيعي از اختلالات را نظير سخت خوابيدن، سخت بيدار شدن، وقفه‌ي تنفسي در خواب و سندروم پاي بي‌قرار، شامل مي‌شود.

با توجه به اينكه درصد بالايي از مردم به‌نوعي درگير اختلالات خواب هستند، جاي تعجب نيست كه كسب‌وكارها نيز از اين اشكال متخصصان، آسيب مي‌بينند. كمبود خواب متخصصان، بهره‌وري و تمركز آنان را در محيط كار كاهش مي‌دهد، به اشتباهات ناشي از بي‌دقتي منجر مي‌شود و هزينه‌هاي زيادي به شركت‌ها وارد مي‌كند. در زندگي شخصي نيز اشكالات خواب به افزايش وزن، تحريك‌پذيري، رخوت و افسردگي منجر مي‌شوند. استرس و عادات بد پيش از خواب هم از مهم‌ترين علل اختلالات خواب محسوب مي‌شوند.

اما مطالعات علمي اخير نشان مي‌دهد خواب خوب شبانه، با اين موضوع كه چقدر در زندگي‌تان احساس هدفمندي مي‌كنيد، رابطه‌اي مستقيم دارد.

آرلنر ترنر، كريستين اسميت و جيسون اونگ، محققان دانشكده پزشكي دانشگاه نورث وسترن دريافتند كه افرادي كه در زندگي‌شان هدف مشخصي را به‌طور مؤثر دنبال مي‌كنند و اصولاً احساس هدفمندي بيشتري دارند، افرادي هستند كه شب‌ها بهتر مي‌خوابند. لازم به ذكر است كه اين تحقيقات فاكتورهاي ديگري نظير سن، جنسيت، نژاد و سطح تحصيلات را نيز در انديشه متخصصين گرفته بود.

در اين مطالعات از ۸۲۵ آمريكايي خواسته شد كه كيفيت خوابشان و اهدافشان در زندگي را با پاسخ دادن به عباراتي مانند «برخي از مردم زندگي پوچ و بي‌هدفي را مي‌گذرانند، اما من يكي از آن‌ها نيستم»، امتيازدهي كنند. (محققان هدفمندي را اين‌گونه تعريف مي‌كنند: احساس معنادار بودن زندگي و حركت كردن به سمت خواسته‌هاي مشخص، به‌ويژه آرزوها و آرمان‌هايي كه در آينده محقق مي‌شوند و تجربياتي كه به زندگي رنگ و معني مي‌بخشند.)

در اين مطالعات مشخص شد شركت‌كنندگاني كه اهداف بزرگ‌تري در زندگي‌شان داشتند، در حين خواب، حركات بدني كمتري را تجربه مي‌كردند، كه نشانگر يك شب آرام‌تر بود.

ديزي گرووال در نشريه‌ي Scientific America مي‌نويسد:

افرادي كه حس مي‌كنند زندگي‌شان معنادار است، از سلامت جسمي و روحي بهتري برخوردارند كه به‌نوبه‌ي خود باعث افزايش كيفيت خواب آن‌ها مي‌شود.

مطالعات دانشگاه نورث وسترن اولين تحقيقاتي است كه رابطه‌اي قوي كيفيت خواب يك فرد و كيفيت زندگي او را نشان مي‌دهد. شيوع بي‌خوابي بين مردم جهان، ارزش درمان‌هايي را كه مطالعات علمي و دانشگاهي توصيه مي‌كنند، دوچندان كرده است.

گرووال در ادامه‌ي مقاله‌ي خود مي‌نويسد:

شايد پيگيري يك هدف در زندگي، به همان اندازه‌ي ترك عادات نامناسبي شبيه قهوه نوشيدن در شب، روي خواب خوب مؤثر باشند.

اين نكته، مهم و قابل‌توجه است. پس دفعه‌ي بعد كه روز خسته‌كننده و پر چالشي را پشت سر گذاشتيد، پيش از خوابيدن همه‌ي اهداف واقعي زندگي‌تان را به خودتان يادآوري كنيد. احتمالاً مي‌توانيد مثل يك كودك، راحت بخوابيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات