گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از استارتاپ گرايند اصفهان با حضور ميلاد منشي پور، موسس و مديرعامل تپسي

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هجدهمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان با حضور موسس تپ‌سي، ميلاد منشي پور در تاريخ ۱۹ بهمن در سالن اجتماعات اتاق بازرگاني اين شهر برگزار شد.
تبليغات

استارتاپ گرايند رويدادي است كه در بسياري از شهرهاي بزرگ جهان، با هدف آشنايي علاقه‌مندان به كارآفريني و ارزش‌آفريني برگزار مي‌شود. در اين رويداد، علاوه بر زمان‌هايي كه به شبكه‌سازي و آشنايي متخصصان و علاقه‌مندان با يكديگر اختصاص دارد، از يك كارآفرين موفق نيز براي جلسه‌ي پرسش و پاسخ دعوت مي‌شود. اصفهان جزو معدود شهرهاي ايران است كه رويداد استارتاپ گرايند را به‌صورت جدي برگزار مي‌كند. خوشبختانه سازمان‌هاي دولتي و خصوصي از جمله از اتاق بازرگاني اين شهر نيز در پيشبرد اهداف، با گروه برگزاركننده همراه هستند.

هجدهمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان با حضور موسس تپسي برگزار شد. اين رويداد به ميزباني اتاق بازرگاني اصفهان و در سالن اجتماعات آن برگزار شد. متخصص كارشناس گفتگوي اين رويداد، هومن رضواني، از اعضاي تيم برگزاركننده‌ي استارتاپ گرايند و موسس وب‌سايت استارتاپ شو بود. حضور مديرعامل و موسس تپسي به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين استارتاپ‌هاي حال حاضر كشور، فرصتي بود تا علاقه‌مندان به حوزه‌ي كارآفريني، بيشتر با چالش‌هاي آن آشنا شوند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

به رسم تمامي رويدادهاي استارتاپ گرايند، در ابتداي شروع مراسم شركت‌كنندگان به شبكه‌پردازي و آشنايي با افرادي با تخصص‌ها و علاقه‌مندي‌هاي مشترك پرداختند. در زمان شبكه‌سازي، شركت‌كنندگان با نصب برچسب‌هايي روي لباس، حوزه‌ي فعاليت يا علاقه‌مندي خود را به ديگر افراد اعلام مي‌كردند و در صورت تمايل، با آن‌ها به صحبت و تبادل ايده‌ها مي‌پرداختند.

مياد منشي پور فارغ‌التحصيل متخصص كارشناسي ارشد MBA از فرانسه است

شروع جلسه‌ي گفتگو با معرفي كوتاهي از تپ‌سي، فعاليت‌هاي انجام‌شده و چشم‌انداز آينده‌ي اين استارتاپ انجام شد. در ادامه، ميلاد منشي پور خلاصه‌اي از بيوگرافي خود را عنوان كرد. منشي پور فارغ‌التحصيل مقطع متخصص كارشناسي مهندسي مكانيك دانشگاه تهران است. او چند سال ابتداي پس از فارغ‌التحصيلي را به كار در صنعت نفت و گاز در ايران مشغول بود و سپس براي ادامه‌ي تحصيل در مقطع متخصص كارشناسي ارشد به فرانسه رفت. موسس تپسي مدرك متخصص كارشناسي ارشد خود را در رشته‌ي MBA از فرانسه دريافت كرد و حدود ۱۰ سال پس از فارغ‌التحصيلي را به كار در اين زمينه در شركت‌هاي اروپايي و آمريكايي مشغول بود. فعاليت عمده‌ي او در اين سال‌ها، مشاوره‌ي مديريت بود تا اين كه دو سال قبل، به ايران بازگشت. منشي پور در مورد بازگشت ايران عنوان مي‌كند كه در دوره‌اي چهارساله با حميد مهيني، دوست و شريك كنوني‌اش مذاكره كرده و هر دو قانع شده‌اند كه براي تأسيس شركت به ايران سفر كنند. حميد مهيني فارغ‌التحصيل دكتراي مهندسي كامپيوتر از دانشگاه صنعتي شريف است كه چند سالي را در سيليكون ولي به‌عنوان مهندس ارشد نرم‌افزار فعاليت كرده است.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

منشي پور در سال‌هايي كه به مشاوره‌ي مديريت مي‌پرداخت، كمي از حوزه‌ي فناوري دور بود؛ اما در دو سال آخر فعاليت، در بخش فناوري شركت BCG به مشاوره به شركت‌هاي بزرگ مي‌پرداخت. فعاليت‌هاي مشاوره‌اي او در اين مدت به شركت‌هاي بزرگ كمك مي‌كرد تا با ساختارشكني‌هاي ايجادشده توسط استارتاپ‌ها همگام شوند و از آن‌ها شكست نخورند.

منشي پور در ميان صحبت‌هايش به اين نكته اشاره مي‌كند كه در ابتدا به فكر راه‌اندازي كسب و كار خودش نبوده است؛ اما در خلال سال‌هاي فعاليت به اين نتيجه رسيده كه مي‌تواند با شروع يك كسب و كار، تأثيرگذاري بيشتري خصوصا در بازار ايران داشته باشد. تصميم بزرگ او، بازگشت به ايران بود و منشي پور اطمينان داشت كه در صورت بازگشت به وطن، بايد كسب و كار خودش را داشته باشد.

موسس تپ‌سي دليل انتخاب حوزه‌ي تاكسي‌ياب‌هاي الكترونيك براي فعاليت را بازار رو به رشد و مستعد آن بيان مي‌كند. از انديشه متخصصين او، بازارهايي مانند تاكسي‌هاي الكترونيك و خرده‌فروشي‌ها در تمام جهان پتانسيل رشد بالايي دارند و مي‌توانند به استارتاپ يونيكورن تبديل شوند. او در مورد رقابت با شركت‌هايي كه پيش از تپسي در بازار تاكسي‌هاي الكترونيك ايران حضور داشته‌اند، عنوان مي‌كند كه اين بازار پتانسيل بالايي دارد و آن‌ها در ابتداي تأسيس مي‌دانستند كه بازار هنوز براي شركت جديد تاكسي‌ياب الكترونيك ظرفيت دارد.

تمامي كسب و كارها براي رسيدن به سوددهي به دوره ي زماني مناسب نياز دارند

نكته‌ي مهمي كه منشي پور در مورد سوددهي استارتاپ‌ها بيان مي‌كند، زمان مورد نياز براي رسيدن به سوددهي است. از انديشه متخصصين او تمامي كسب و كارها چه سنتي و چه مدرن، نياز به زماني براي بلوغ كامل و شروع سوددهي دارند. البته به گفته‌ي موسس تپسي، آن‌ها به‌سرعت سرمايه‌گذار جذب كرده و سرعت رشد بيشتري داشته‌اند. منشي پور معتقد است دوران تأسيس و رشد استارتاپ‌هايي شبيه به گوگل و فيسبوك كه بدون سرمايه‌ي خاص به رشدي عظيم رسيده‌اند در حال پايان يافتن است. به بيان او، بازارها به سطحي رسيده‌اند كه بلوغ نسبي آن‌ها، نياز دارد استارتاپ‌ها با سرعت بيشتري سرمايه جذب كنند و زمان براي سعي و خطا بسيار كم شده است. البته اين زمان به نوع استارتاپ نيز وابسته است و استارتاپ‌هايي با رقباي كمتر، زمان بيشتري براي سعي و خطا دارند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

موسس تپسي در مورد روزهاي ابتدايي شركت به اين نكته اشاره مي‌كند كه سرمايه‌گذاري اوليه از سرمايه‌ي شخصي مؤسسان بود؛ اما تيم آن‌ها با وجود تمايل به جذب ديرتر سرمايه، به‌سرعت به دنبال سرمايه‌گذار بودند. منشي پور بزرگ‌ترين چالش‌هاي تيمش در شروع كار را ساخت تكنولوژي منحصربه‌فرد و قابل مقياس‌دهي، و همچنين تشكيل تيم مي‌داند. از انديشه متخصصين او براي استارتاپي كه نياز به رشد سريع و زياد دارد، بايد با دقت بيشتري اين دو مرحله را بگذراند.

ميلاد منشي پور تكنولوژي استفاده‌شده در تپسي را بسيار حرفه‌اي و پيشرفته مي‌داند. حميد مهيني، وظيفه‌ي هدايت تيم توسعه‌ي اين تكنولوژي را بر عهده دارد و منشي پور معتقد است تصميم آن‌ها براي توسعه‌ي تكنولوژي از پايه در داخل كشور، رمز موفقيت فناوري تپسي بوده است. يكي از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد تپسي در تكنولوژي، ارزش‌گذاري هوشمند با توجه به مبدأ، مقصد، ترافيك و تعداد سفرهاي احتمالي در مقصد است.

استارتاپ‌ها در ايران بيشتري پتانسيل را براي جذب و حفظ استعدادهاي درخشان دارند

در مورد تشكيل تيم، منشي پور معتقد است كه نيروهاي خلاق و بااستعداد زيادي در كشور ايران حضور دارند و استارتاپ‌ها مي‌توانند از پتانسيل آن‌ها استفاده كنند. چالش تپسي در اين دوره، جذب اين نيروها از داخل و خارج كشور و علاقه‌مند كردن آن‌ها به حضور در استارتاپي داخلي بوده و  چشم‌انداز نيروي انساني تپسي در استخدام اين افراد، پرورش استعدادهاي آن‌ها است. منشي پور معتقد است وجود شركت‌هاي استارتاپي به حفظ استعدادهاي درخشان در داخل كشور كمك مي‌كند. حدود ۱۲ نفر از تيم كنوني تپسي، پس از تحصيل در خارج از كشور به ايران و اين شركت آمده‌اند كه نشان از علاقه‌مندي استعدادها به كار در داخل كشور دارد.

موسس تپ سي در مورد رقابت شديد با اسنپ، آن را ويژگي مثبتي به سود هر دو شركت مي‌داند. از انديشه متخصصين او، كشور ايران براي رشد سريع‌تر، مي‌تواند از ميانبر شركت‌هاي استارتاپي فناوري استفاده كند و رقابت ميان استارتاپ‌هاي بزرگ، سرعت اين رشد را افزايش خواهد داد. منشي پور شايعات منتشرشده در مورد ارتباط نزديك مؤسسان و وابسته بودن هر دو به سازمان‌هاي دولتي را تكذيب مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

يكي از چالش‌هاي بزرگ تاكسي‌ياب‌هاي الكترونيك در ايران، اشكالات قانوني و شكايت‌هاي سازمان‌هاي مختلف از آن‌ها است. منشي پور در اين مورد توضيح مي‌دهد كه اين فعاليت‌ها، زمان زيادي از او و تيمش هدر داده است. البته منشي پور در ابتداي تأسيس تپسي، اقدامات پيشگيرانه‌اي انجام داده است. او در روزهاي ابتدايي تأسيس تپسي با بسياري از سازمان‌هاي دولتي قانونگذار جلسه برگزار كرده و در مورد چشم‌انداز و اقدامات شركتش، توضيحاتي ارائه داده است. منشي پور چالش‌هاي قانوني پيش روي استارتاپ‌ها را تقريبا طبيعي مي‌داند؛ چرا كه استارتاپ‌ها موجودات جديد و ناشناخته‌اي در بازار و جامعه هستند و پذيرش آن‌ها زمان خاص خود را مي‌طلبد. به هر حال چالش‌هاي قانوني ايجادشده براي تاكسي‌ياب‌هاي الكترونيك عموما از طرف رقباي سنتي بوده است و مسئولان امنيتي، اشكالي با فعاليت اين استارتاپ‌ها ندارند. در ادامه منشي پور توضيح مي‌دهد كه تاكسي‌ياب‌هاي الكترونيك، امنيت مسافربري شهري را نيز افزايش داده‌اند. در نهايت، آمادگي منشي پور و تيمش كه با جلسات ابتدايي تأمين شده بود، به آن‌ها در حل چالش‌هاي حقوقي كمك كرد.

عموم چالش‌هاي حقوقي اسنپ و تپسي از طرف نهادهاي غير امنيتي ايجاد شده است

منشي پور يكي از اهرم‌هاي رقابتي در بازار استارتاپي را ارزش مي‌داند. البته او معتقد است اين اهرم هزينه‌ي زيادي دارد و قطعا بايد در كنار استراتژي‌هاي ديگر به كار گرفته شود. او در مورد چالش‌هاي روزانه‌اش به دنبال مديرعامل، يك‌سوم آن‌ها را قانون‌گذاري، يك‌سوم جذب سرمايه و يك‌سوم فعاليت‌هاي مديريتي داخل شركت مي‌داند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

منشي پور در انتهاي صحبت‌هايش بار ديگر به پتانسيل بالاي بازار استارتاپ براي كشورهاي در حال توسعه اشاره مي‌كند. بعلاوه، او بازارهايي مانند استارتاپ‌هاي تحويل غذا و تاكسي‌هاي الكترونيك را نيز بهترين نوع استارتاپ براي اين كشورها مي‌داند؛ چرا كه اين استارتاپ‌ها در فضاهايي با سرمايه‌ي كم و پتانسيل نيروي انساني زياد، به‌سرعت رشد مي‌كنند.

موسس تپسي در پاسخ به سؤال حضار در مورد پرداخت ماليات رانندگان سرويس‌هاي تاكسي ياب الكترونيك اينگونه پاسخ مي‌دهد كه مالياتي از طرف رانندگان پرداخت نخواهد شد و وظيفه‌ي پرداخت ماليات در حال حاضر بر عهده‌ي شركت‌هاي اصلي است. او در مورد سرمايه‌گذاري روي حوزه‌هاي ديگر نيز به اين نكته اشاره مي‌كند كه بازار كنوني تاكسي‌ياب‌ها را مناسب مي‌داند و براي سرمايه‌گذاري جديد تنها در صورتي وارد خواهد شد كه مطالعه‌ي كافي روي آن‌ها انجام شود. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات