وزارت كار: ۸۵۰ هزار نفر با شيوع ويروس كرونا بيكار شده‌اند

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با اعلام مديركل حمايت از مشاغل و بيمه‌ي بيكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، ۸۵۰ هزار نفر با شيوع ويروس كرونا بيكار شده‌اند.
تبليغات

به‌واسطه‌ي اعمال محدوديت‌هاي ترددي و تعطيلي كسب‌‌وكارها، بيكاري به‌عنوان يكي از تبعات اقتصادي شيوع كرونا، دامن‌گير بخش درخور‌توجهي از نيروي كار در سراسر جهان شده است و ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست. مسعود بابايي، مديركل حمايت از مشاغل و بيمه‌ي بيكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، در برنامه‌ي «سرزمين من» شبكه‌ي سه سيما اعلام كرد كه از زمان شيوع ويروس كرونا تا ۱۰ مرداد، ۸۵۰ هزار نفر بيكار شده‌اند.

به‌گفته‌ي بابايي، از نيمه‌ي دوم اسفند كه شيوع بيماري كرونا در ايران شكل رسمي‌تري به‌خود گرفت، مشاغل بسياري از اين بيماري متاثر شدند كه عمدتا در حوزه‌ي خدمات بودند. مديركل حمايت از مشاغل و بيمه‌ي بيكاري وزارت تعاون گفت بيش از ۶۲ درصد كارگاه‌هايي كه از كرونا متأثر شده‌اند و حدود ۵۹ درصد نيرو‌هايي كه ريزش كرده‌اند، مربوط به حوزه‌ي خدمات هستند.

مسعود بابايي ۳۱ درصد كارگاه‌هاي بخش صنعتي را نيز متأثر از كرونا دانست و اعلام كرد كه ۲۸ درصد نيروي سادهان در اين حوزه شغل خود را از دست داده‌اند. وي ۲۰ درصد از تعطيلي كسب‌وكار در بخش كشاورزي را نيز به كوويد ۱۹ مرتبط دانست و درصد بيكاران اين حوزه را ۳ درصد اعلام كرد.

به‌گفته‌ي بابايي، تا سال‌هاي گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در مدت يك سال به جمعيت مقرري‌بگير وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در سراسر كشور اضافه مي‌شد؛ ولي درحال‌حاضر، بيش از ۸۵۰ هزار نفر مدعي از‌دست‌دادن كار خود تحت‌تأثير كوويد ۱۹ هستند.

مديركل حمايت از مشاغل و بيمه‌ي بيكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اضافه كرد كه سامانه‌اي با عنوان سامانه‌ي جامع روابط كار از ۱۰ مرداد به‌صورت آزمايشي براي پنج استان راه‌اندازي شده است. بابايي اعلام كرد كه اين سامانه با مجوز ستاد ملي كرونا از ابتداي خرداد در اين حوزه به‌كار گرفته شده تا هم مطالعه‌ها و پرداخت‌ها طبق قانون انجام و هم ايامي مشخص شود كه افراد بايد مقرري دريافت كنند.

در همين زمينه، بابايي اعلام كرد كه آن دسته از بيكاراني كه از ابتداي اسفند بدون شغل بوده‌اند يا از اول خرداد بيكار شده‌اند، براي ثبت‌نام در سامانه‌ي جامع روابط كار و بارگذاري مداركشان اقدام كنند. به‌دنبال اين اعلام تا ساعت ۲۴ شب گذشته، ۱۰۷ هزار نفر اعلام كردند كه بيكاري‌شان استمرار داشته است يا از ابتداي خرداد بيكار شده‌اند.

همچنين، بابايي افزود كه بيمه‌ي بيكاري شامل كساني مي‌شود كه از دي ۱۳۹۸ بيمه‌ي بيكاري پرداخت كرده‌اند. وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي سابقه‌ي ۶ ماه پرداخت بيمه را كنار گذاشته و كساني هم كه يك ماه بيمه‌ي بيكاري، يعني بيمه‌ي دي ماه را پرداخت كرده‌اند، مي‌توانند از مزاياي بيمه بيكاري بهره‌مند شوند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات