۱۸۴۷ پروانه براي فعاليت كسب‌و‌كارهاي مجازي صادر شده است

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
حوزه‌ي پوشاك، كيف و سيسموني كودك، لوازم خانگي و لوازم سفر بيشترين تعداد فروشگاه‌هاي الكترونيك را از سال ۱۳۹۶ تاكنون در ايران راه‌اندازي كرده‌اند.
تبليغات

اتحاديه‌ي كشوري كسب‌وكارهاي مجازي با انتشار گزارشي اعلام كرد كه از ابتداي سال ۱۳۹۹ تا پايان تابستان، ۴۲۸ و از آغاز فعاليت خود در آبان ۱۳۹۶ تاكنون، ۱،۸۴۷ پروانه‌ي كسب صادر كرده است. در گزارش سال ۱۳۹۹ اتحاديه‌ي كشوري كسب‌وكارهاي مجازي، پراكندگي پروانه‌هاي صادرشده و موضوع آن‌ها نشان داده شده است.

مرجع متخصصين ايران تعداد پروانه صادر شده اتحاديه كسب و كارهاي مجازي از سال ۹۶ تا ۹۹

در گزارش اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي آمده است كه ۴۳/۴ درصد از پروانه‌هاي صادرشده در رسته‌ي «عرضه‌ي انواع كالا و خدمات در فروشگاه‌هاي مجازي» و ۲۰/۱ درصد در رسته‌ي «عرضه‌ي انواع خدمات در فروشگاه‌هاي مجازي» و ۶/۸ درصد از آن‌ها در رسته‌ي «عرضه خدمات در يك گروه خاص در فروشگاه‌هاي مجازي» بوده‌اند. موضوع بيشتر پروانه‌هاي صادرشده از سال ۱۳۹۶ تاكنون نيز، فروشگاه‌هاي بزرگ با موضوعاتي همچون پوشاك، كيف و سيسموني كودك، لوازم خانگي و لوازم سفر با ۱۸/۹ درصد بود‌ه‌اند. پس از آن‌ها، كسب‌و‌كارها‌ي حوزه‌ي محصولات ديجيتال و لوازم برقي با ۱۱/۵ درصد و جابه‌جايي هوشمند با ۹ درصد و موادشيميايي و صنايع وابسته با كمترين ميزان قرار مي‌گيرند.

تهران، اصفهان، البرز، فارس و خراسان‌رضوي بيشترين پروانه‌ها و زنجان، لرستان، كهگيلويه‌و‌بويراحمد، ايلام، اردبيل و سيستان‌و‌بلوچستان كمترين پروانه‌هاي صادرشده را از اتحاديه دريافت كرده‌اند.

۵۰/۲۹ درصد كسب‌وكارهاي عضو اتحاديه‌ي كسب‌وكارهاي مجازي در استان تهران قرار دارند و بيشترين پروانه را با موضوع فروشگاه‌هاي بزرگ و كمترين ميزان را با موضوع عرضه‌ي محصولات موادشيميايي و صنايع وابسته دريافت كرده‌اند. همچنين، ۵/۷۳ درصد كسب‌وكارهاي عضو اتحاديه‌ي كسب‌وكارهاي مجازي در استان البرز قرار دارند و بيشترين پروانه را با موضوع كسب‌‌وكارهاي عرضه‌كننده‌ي محصولات ديجيتال و لوازم برقي دريافت كرده‌اند.

۷/۳ درصد كسب‌وكارهاي عضو اتحاديه‌ي كسب‌وكارهاي مجازي در استان اصفهان قرار دارند و بيشترين پروانه را با موضوع فروشگاه‌هاي بزرگ دريافت كرده‌اند و كسب‌وكارهاي حوزه‌ي موادشيميايي و صنايع وابسته هم هيچ پروانه‌اي كسب نكرده‌اند. ناگفته نماند ۵/۳۶ درصد كسب‌وكارهاي عضو اتحاديه‌ي كسب‌وكارهاي مجازي در استان فارس و ۴/۳۳ درصد در خراسان‌رضوي قرار دارند. فروشگاه‌هاي بزرگ در اين دو استان بيشترين پروانه را دريافت كرده‌اند.

در مدت زمان فعاليت اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي، ۱۹۹ پروانه‌ي كسب‌و‌كار را زنان و ۱،۶۴۸ پروانه‌ي كسب‌وكار را مردان دريافت كرده‌اند. همچنين، ۹۲۰ پروانه را افراد حقيقي و ۹۲۷ پروانه را افراد حقوقي گرفته‌اند. طبق ماده‌ي ۳ آيين‌نامه‌ي اجرايي چگونگي صدور مجوز و نحوه‌ي نظارت بر فعاليت افراد صنفي در فضاي مجازي و بازاريابي شبكه‌اي، مراحل صدور پروانه‌ي كسب عبارت است از:

  • راه‌اندازي كسب‌وكار مجازي به‌دست متقاضي مطابق چك‌ليست‌هاي مركز توسعه‌ي تجارت الكترونيكي
  • ثبت تقاضا به‌دست متقاضي در سامانه‌ي اي‌نماد و ارجاع تقاضاي كسب‌وكار مشمول قانون نظام صنفي به‌وسيله‌ي مركز توسعه‌ي تجارت الكترونيكي بلافاصله پس از ارزيابي و براساس فهرست مركز اصناف و بازرگانان ايران به سامانه‌ي اصناف
  • بارگذاري مدارك مندرج به‌دست متقاضي در سامانه‌ي اصناف حداكثر در مدت سه ماه پيش از قبول تقاضا
  • تكميل پرونده به‌دست اتحاديه
  • صدور و تسليم پروانه‌ي كسب پس از تطبيق مدارك بارگذاري‌شده با اصل آن به متقاضي حداكثر در مدت ۱۵ روز
  • ارسال مشخصات پروانه‌ي كسب به سامانه‌ي اي‌نماد و اعطاي نماد اعتماد الكترونيكي هم‌زمان با صدور پروانه‌ي كسب
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات