راهنماي خريد هدفون و ايرفون؛ قبل از خريد هدفون به چه نكاتي توجه كنيم؟

يك‌شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران راهنماي خريد انواع هدفون و ايرپاد
براي خريد بهترين هدفون با توجه به نياز‌هاي خود، چه مؤلفه‌هايي را بايد مدانديشه متخصصين قرار دهيد؟ هر يك از مشخصات متخصص هدفون به چه معني است؟
تبليغات

برند‌هاي بسياري به توليد انواع و اقسام هدفون‌ها مي‌پردازند. در حال حاضر خريداراني كه به‌دنبال محصول مناسب با نياز خود باشند، با پيچيدگي‌هاي بسياري مواجه خواهند شد. مشخصات هدفون براي متخصصان معمولي بسيار پيچيده خواهند بود و بايد تسلط زيادي به فيزيك، الكترونيك و رياضي داشته تا درك خوبي از اين مشخصات متخصص داشته باشيد. بااين‌حال نبايد فراموش كرد كه كيفيت نهايي هر هدفون مانند هر دستگاه در دنياي امروز، از روي مشخصات متخصص قابل درك و پيش‌بيني نيست.

مرجع متخصصين ايران هدفون

بااين‌حال درك مشخصات متخصص كمك زيادي به كاهش كانديد‌اهاي مدانديشه متخصصين هر متخصص خواهد كرد. پس از رسيدن به چند گزينه نهايي، پيشنهاد مي‌شود تجربه‌ي متخصصان حرفه‌اي را مطالعه يا در صورت امكان شخصاً به تجربه‌ي موسيقي با آن‌ها بپردازيد و در نهايت نمونه‌ي مد انديشه متخصصين خود را خريداري كنيد.

حتما ببينيد: ارزش روز موبايل

انواع هدفون

پيش از آغاز تحقيق در خصوص بهترين هدفون مطابق با نياز خود، بايد با انواع هدفون از لحاظ شكل و متخصصد آن آشنا شويد.

اين اير يا داخل گوش

هدفون‌هاي اين‌اير (In-ear) كوچك‌ترين نمونه‌هاي موجود هستند و داخل گوش‌ها قرار مي‌گيرند كه آن‌ها را ايرفون نيز مي‌نامند. اين دسته از هدفون‌ها در فاصله‌ي نزديكي از پرده‌ي گوش قرار مي‌گيرند؛ به همين دليل شاهد توليد كيفيت صداي بالايي از اين دسته از محصولات هستيم. ايرفون‌ها همچنين به دليل قرارگيري داخل گوش، به صورت قابل توجهي مانع از ورود نويز و صداي محيط به گوش مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران ابعاد هدفون گلكسي بادز ۲ پرو سامسونگ

ايرفون‌ها در بخش انتهايي خود داراي پوشش نرمي هستند كه آن را ايرباد (Earbud) مي‌نامند. عموماً سازنده‌هاي ايرفون‌ها، محصولات خود را با ايرباد‌ها در اندازه‌هاي متفاوتي عرضه مي‌كنند تا متخصصان با توجه به اندازه‌ي كانال داخل گوش خود، از بهترين آن‌ها استفاده كنند. استفاده از اندازه‌ي نامناسب ايرباد‌ها، مي‌‌تواند تأثير زيادي روي تجربه‌ي متخصصي بگذارد و علاوه بر ورود ميزان زيادي از صداي محيط، در نهايت منجر به افتادن ايرفون‌ها از گوش شود.

ايرفون‌ها به دليل اندازه‌ي كوچك خود، قابليت حمل بالايي دارند و براي لذت از موسيقي در فعاليت‌هاي بدني و باشگاه‌هاي ورزشي، گزينه‌ي ايدئالي به شمار مي‌آيند. بااين‌حال اندازه‌ي كوچك اين محصولات، باعث شده است تا خروجي صدايي برابر با هدفون‌هاي بزرگ‌تر را نداشته باشند.

نقاط قوت:

قابليت حمل بالا؛ با توجه به ابعاد كوچك و وزن اندك ايرفون‌ها، آن‌ها گزينه‌ي ايدئالي براي متخصصاني است كه همواره در حركت و سفر بوده و به‌دنبال محصولي متخصصدي هستند.

عايق‌بندي صدا؛ ايرباد‌ها به دليل قرارگيري در داخلي لاله‌ي موبايل، توانايي زيادي در عايق‌سازي محيط براي عدم خروج صداي موسيقي به بيرون يا ورود نويز محيط اطراف به داخل موبايل دارند.

گزينه‌ي مناسب هنگام فعاليت‌هاي ورزشي؛ اگر به‌دنبال گزينه‌اي مناسب براي تجربه‌ي موسيقي هنگام تحرك يا فعاليت‌هاي ورزشي هستيد، ايرفون‌ها به لطف اندازه‌ي كوچك و وزن كمتر در كنار قرارگيري كامل در داخل لاله‌ي گوش، امكان افتادن را بسيار كاهش مي‌دهند.

نقاط ضعف:

كيفيت صدا؛ اگر كيفيت بالا اولويت اول خريد شما است و به‌دنبال تجربه‌ي دقيق موسيقي هستيد، ايرفون‌ها به دليل درايور‌هاي كوچك‌تر توانايي كمتري در پخش صدا در مقايسه با برادر‌هاي بزرگ‌تر خود دارند.

گره خوردن سيم‌ها؛ يكي از بزرگ‌ترين معضلات ايرفون‌هاي سيمي، گره خوردن سيم آن‌ها است. راه‌كارهاي مختلفي براي حل اين اشكال توسعه يافته‌اند اما هيچ يك تاكنون موفق به حل كامل اين اشكال نشده‌اند.

آن اير يا روي گوش

هدفون‌هاي آن‌اير (On-ear) اندازه‌ي بزرگ‌تري نسبت به ايرفون‌ها دارند و روي لاله‌ي گوش قرار مي‌گيرند. اين دسته از هدفون‌ها صدا را مستقيم به داخل كانال گوش هدايت مي‌كنند. بااين‌حال هدفون‌هاي روي گوش، صداي محيط را به خوبي ايزوله نمي‌كنند و عموم مواقع صداي موسيقي در حال پخش نيز به محيط بيرون نشت پيدا مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران راهنماي خريد هدفون

بسياري از متخصصان آن‌ايرها را راحت‌تر از هدفون‌هاي اين‌اير مي‌دانند و همچنين اين دسته از محصولات حرارت كمتري در داخل گوش ايجاد مي‌كنند كه درنتيجه در دراز مدت آسيب كمتري به سيستم شنوايي وارد مي‌شود. بااين‌حال هدفون‌هاي آن‌اير به دليل قرارگيري روي گوش‌ها، در استفاده‌ي طولاني منجر به آزار لاله‌‌‌ي گوش مي‌شوند. خريد نمونه‌ي مناسب و مطابق با گوش، نكته‌ي بسيار مهمي است كه هر متخصصي هنگام خريد بايد آن را رعايت كند. هدفون‌هاي روي گوش تركيب مناسبي از كيفيت صداي عالي، عدم آسيب به سيستم شنوايي و قابليت حمل بالا هستند.

نقاط قوت:

قابليت حمل خوب؛ شايد اين دسته از هدفون‌ها به اندازه‌ي ايرفون‌ها قابليت حمل بالايي نداشته باشند، اما همچنان به لطف اندازه‌ي كوچك‌تر و وزن كم‌تر خود، براي جابجايي مداوم گزينه‌ي مناسبي هستند. برخي از انواع اين هدفون‌ها قابليت تا شدن و قرارگيري در كيفي مخصوص براي بهبود اين مولفه را نيز دارند.

باتري‌هاي بزرگ‌تر؛ در صورتي كه به‌دنبال خريد گزينه‌هاي بي‌سيم هستيد، هدفون‌هاي آن‌اير به لطف ابعاد بزرگ‌تر، باتري‌هاي حجيم‌تري نيز دارند تا امكان لذت طولاني‌تري از موسيقي داشته باشيد.

كيفيت صداي بهتر؛ بسياري از هدفون‌هاي آن‌اير به لطف درايور‌هاي بزرگ‌ خود، كيفيت صداي خروجي خوبي را نيز به همراه خواهند داشت.

نقاط ضعف:

قابليت‌ حمل سخت‌تر نسبت به ايرفون‌ها؛ با وجود ابعاد كوچك‌تر اين هدفون‌ها نسبت به انواع دورگوش، هدفون‌هاي روي‌گوش گزينه‌ي مناسبي براي قرارگيري در جيب نيستند.

عدم عايق‌بندي مناسب؛ هدفون‌هاي روي گوش ضعيف‌ترين نمونه‌ها در عايق‌بندي محيط پخش موسيقي نسبت به نمونه‌هاي درون‌گوش يا دور‌گوش هستند.

اُوِر اير يا دور گوش

هدفون‌هاي اُور اير (Over-ear) به اندازه‌ي بزرگ خود، هنگام استفاده تمام لاله‌ي گوش را احاطه مي‌كنند و دور آن قرار مي‌گيرند. اندازه‌ي بزرگ اين دسته از هدفون‌ها باعث شده است تا سازندگان بتوانند از درايور‌هاي بزرگ‌ و قدرتمند‌تري بهره ببرند كه منجر به سطح بالاتر صدا و باس عميق‌تر مي‌شوند. همچنين در هدفون‌هاي دور گوش، درايور‌ها در فاصله‌ي دورتري نسبت به پرده‌ي گوش قرار مي‌گيرند كه اين موضوع منجر به ايجاد صدايي فراگير و شبيه‌سازي تجربه‌ي موسيقي در استوديو‌ها مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران هدفون QC45  بوز دربرابر هدفون XM5 سوني

هدفون‌هاي دور گوش به واسطه‌ي پوشش كامل محيط اطراف لاله‌‌ي گوش، توانايي بالايي در جلوگيري از ورود نويز و صداي محيط دارند. بااين‌حال به دليل اندازه‌ي بزرگ اين هدفون‌ها، قابليت حمل پايين‌تري دارند.

با اينكه با قاطعيت نمي‌‌توان اذعان كرد كه كيفيت صداي خروجي هدفون‌هاي روي گوش بهتر از ساير نمونه‌ها است، اما اين دسته از محصولات همچنان گزينه‌ي اول متخصصان حرفه‌اي است.

نقاط قوت:

بهترين كيفيت صدا؛ هدفون‌هاي بزرگ دور‌گوش بهترين نمونه‌ها براي پخش موسيقي با كيفيت بالا هستند. درايور‌هاي بزرگ تأثيرگذارترين مؤلفه در تجربه‌ي بالاي موسيقي اين دسته از هدفون‌ها هستند.

باتري‌هاي حجيم؛ با وجود ابعاد بزرگ هدفون‌هاي دور گوش، تعجبي ندارد كه اين دسته از محصولات به حجيم‌ترين باتري‌ها در ميان انواع هدفون مجهز هستند.

راحتي بالا؛ به دليل قرارگيري ابرهاي هدفون دور لاله‌ي گوش و عدم تماس آن‌‌ها، هدفون‌هاي Over-the-Ear در كنار تقسيم بهتر وزن، راحتي بيشتري را در استفاده‌ي طولاني مدت به ارمغان مي‌آورند.

نقاط ضعف:

قابليت حمل ضعيف؛ هدفون‌هاي دور گوش براي جابجايي بالا طراحي نشده‌‌اند و ابعاد بزرگ و وزن بيشتر آن‌ها، امكان حمل هميشگي را سلب مي‌كنند. البته برخي از مدل‌ها همراه با كيف مخصوص عرضه مي‌شوند؛ اما اين موضوع به معني حمل ساده‌ي آن‌ها و استفاده در هر شرايطي نيست.

ارزش؛ بسته به برند و مشخصات متخصص، هدفون‌هاي دور گوش بازه‌ي ارزش گسترده‌اي دارند. اما عموماً نمونه‌هاي باكيفيت اين دسته از هدفون‌ها نسبت به برادران كوچك‌تر خود ارزش بيشتري دارند.

توان موردنياز؛ درايور‌ها بزرگ به توان بيشتري براي فعاليت نياز دارند و به همين دليل برخي از نمونه‌هاي باكيفيت هدفون‌هاي دور‌گوش، به آمپلي‌فاير براي پخش موسيقي محتاج هستند. پس پيش از خريد نمونه‌هاي گران، از توانايي‌هاي پخش‌كننده‌ي خود نيز مطمئن شويد.

بلوتوث و بي‌سيم

با افزايش استقبال متخصصان از دستگاه‌هاي موبايل، هدفون‌هاي بدون‌سيم و بلوتوث نيز اكنون بازار به مراتب جديد‌تري نسبت به سال‌هاي گذشته دارند. حذف جك هدفون در پرچمداران موبايل نيز يكي ديگر از مهم‌ترين دلايل رجوع متخصصان به اين دسته از هدفون‌ها است.

مرجع متخصصين ايران هدفون تماما بي‌سيم Honor Choice Earbuds X3 مدل Lite

هدفون‌هاي بدون سيم از باتري داخلي براي فعاليت بهره برده و با استفاده از بلوتوث به پخش‌كننده تبديل مي‌شوند.

نقاط قوت:

حذف سيم؛ نبود سيم بزرگ‌ترين مشخصه و البته نكته‌ي مثبت در هدفون‌هاي بلوتوث است كه متخصص از گره خوردن مداوم، امكان قطع شدن و ساير اشكالات آن راحت مي‌كند.

كيفيت صداي خوب؛ متخصصان حرفه‌اي همواره استفاده از هدفون‌هاي عادي را به انواع بي‌سيم ترجيح مي‌دهند؛ زيرا معتقد هستند كيفيت پخش صدا در اين دسته از هدفون‌ها هيچ‌گاه به كيفيت انتقال سيگنال با سيم نخواهند رسيد. بااين‌حال طي سال‌هاي گذشته و با پيشرفت فناوري بلوتوث، هدفون‌هاي بي‌سيم اكنون توانايي بسيار بالايي در پخش موسيقي دارند. البته پيش از خريد در انديشه متخصصين داشته باشيد كه پخش‌كننده‌ي شما از نسخه‌ي بلوتوث هدفون همراهي كند.

نقاط ضعف:

عمر باتري؛ نگراني از اتمام شارژ هدفون، يكي از بزرگ‌ترين معضلات استفاده از هدفون‌هاي بي‌سيم است. اين موضوع در رابطه با انواع ايرفون بيشتر جلوه مي‌كند و برخي مواقع تنها منجر به نارضايتي متخصصان خواهد شد. پس پيش از خريد حتماً از عمر باتري هدفون مدانديشه متخصصين خود و ميزان استفاده‌ي روزانه‌ي خود از آن، اطمينان حاصل كنيد.

تداخل امواج ؛ يكي از بزرگ‌ترين اشكالات دستگاه‌هاي بي‌سيم، امكان تداخل امواج است. بااين‌حال با پيشرفت تكنولوژي بي‌سيم، شاهد كاهش قابل توجه اين اشكال هستيم.

تطابق استاندارد ارتباطي؛ با اين كه پيشرفت فناوري بلوتوث منجر به افزايش محسوس كيفيت پخش موسيقي در هدفون‌هاي بي‌سيم شده است، اما اشكالاتي انديشه متخصصين عدم تطابق هدفون‌هاي جديد با موبايل‌هاي قديمي‌تر كه از كدك‌هاي aptX و LDAC همراهي نمي‌كنند، همچنان موجود است.

پشت‌باز و پشت‌بسته

هدفون‌ها جدا از اندازه‌ي خود، در دو دسته‌ي پشت باز (Open back) يا پشت بسته (Closed back) قرار مي‌گيرند كه به باز يا بسته بودن بخش پشتي هدفون اشاره دارد. عموماً هدفون‌هاي پشت باز را انواع دور گوش تشكيل مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران راهنماي خريد هدفون

هدفون‌هاي پشت‌‌بسته، صداي محيط را ايزوله كرده و همچنين شدت صداي بيشتري را به گوش‌ها ارسال مي‌كنند. اما نمونه‌هاي پشت‌باز، صداي محيط را نيز به گوش‌ها انتقال مي‌دهند و همچنين موسيقي در حال پخش به محيط اطراف نيز نشت پيدا مي‌كند. اما اين خصلت موجب توليد صدايي طبيعي‌ مانند استوديو‌ها مي‌شود كه متخصصان حرفه‌اي و موسيقي‌سازان را به خود جلب مي‌كند.

درك مشخصات متخصص هدفون‌ها

درايور

مهم‌ترين بخش هدفون‌ها را درايور‌ يا واحد محرك تشكيل مي‌دهند. اين بخش وظيفه‌ي تبديل سيگنال‌هاي الكتريكي را به صدا بر عهده دارند.

انواع مختلفي از درايور‌ها وجود دارند كه تمامي آن‌ها شامل آهن‌ربا، كويل و ديافراگم هستند. آهن‌ربا و كويل وظيفه‌ي لرزاندن ديافراگم را بر عهده دارند كه در نهايت با توجه به فركانس لرزش اين قطعه، صداي مورد نياز توليد مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران راهنماي خريد هدفون

در مشخصات متخصص هدفون‌ها، درايور‌ها را با قطر آن‌‌ها معرفي مي‌كنند. به‌طور كلي مي‌توان به اين موضوع اذعان كرد كه درايور‌هاي بزرگ‌تر توانايي صوتي بالاتر به‌خصوص در بازه‌‌ي فركانسي پايين و باس را دارند؛ البه اين موضوع همواره صادق نيست و استثنائاتي نيز دارد. در هدفون‌هاي دور گوش، درايور‌هاي ۴۰ ميلي‌متر و بيشتر گزينه‌‌ي مطلوب و توانمندي به شمار مي‌روند.

هدفون‌هاي داخل گوش به دليل اندازه‌ي كوچك خود امكان بهره بردن از درايور‌‌هاي توانمند و بزرگ را ندارند. در همين راستا نيز برخي توليد‌كنندگان از دو درايور در محصولات خود استفاده مي‌‌كنند؛ يكي از درايور‌ها براي توليد باس و فركانس پايين و ديگري براي فركانس‌هاي مياني و بالا.

حساسيت و سطح فشار صدا

حساسيت و سطح فشار صدا (Sound Pressure Level) يكي ديگر از پارامتر‌هاي هدفون‌ها است كه نشانگر حداكثر توانايي‌ آن‌ها در توليد صداي بلند است.

حساسيت توانايي توليد صدا از سيگنال‌هاي دريافتي را در هدفون‌ها نشان مي‌دهد. SPL يا سطح فشار صدا عموماً با واحد دسي‌بل (dB) نمايش داده مي‌شوند. عموماً هدفون‌ها بازه‌ي حساسيت ۸۵ تا ۱۲۰ دسي‌بل را دارند. براي آشنايي بيشتر با ميزان حساسيت صدا لازم است بدانيد كه ترافيك شهري صدايي برابر با ۸۰ دسي‌بل، فرياد انسان سطح فشار صداي حدودي ۱۰۵ و لحظه‌ي تيك‌آف جت صدايي برابر با ۱۳۰ دسي‌بل توليد مي‌كند.

صداهاي بيشتر از ۱۲۰ دسي‌بل منجر به آسيب جدي سيستم شنوايي خواهند شد. اين در حالي است كه سازمان بهداشت جهاني در رابطه با صداي بيشتر از ۸۵ دسي‌بل و اثرات آن بر سيستم شنوايي انسان‌‌ها، هشدارهاي جدي و زيادي داده است كه منجر به كاهش قدرت شنوايي خواهد شد.

امپدانس

امپدانس مشخصه‌ي مقاومت الكتريكي است و با واحد اهم نمايش داده مي‌شود. اين موضوع بدين معنا است كه هدفون‌هايي با امپدانس بالا مقاومت بالاتري به جريان الكتريكي دارند و درنتيجه توان بيشتري نياز است تا درايور‌هاي آن‌ها به حركت دربيايند.

هدفون‌هاي طراحي شده براي موبايل‌ها، امپدانس پاييني (كمتر از ۳۲ اهم) دارند و درنتيجه با توان اندك موبايل‌هاي هوشمند قابليت پخش باكيفيت صدا را دارند. اين در حالي است كه هدفون‌هاي حرفه‌‌اي امپدانس به مراتب بالاتري (۳۰۰ اهم يا بيشتر) دارند و امپلي‌فاير جداگانه‌اي براي پخش صدا نياز دارند.

هدفون‌هايي با امپدانس پايين نقاط ضعف خاص خود را نيز دارند. اين هدفون‌ها درحالي‌كه از ولتاژ كمتري استفاده مي‌كنند، جريان بالاتري براي عملكرد مناسب خود نياز دارند. جريان بالا منجر به لرزش مي‌شوند كه نتيجه‌ي اين پديده توليد نويز است. بدين ترتيب هدفون‌هاي امپدانس پايين نويزي «هييسس» مانند در پس‌زمينه‌ي خود دارند كه بسته به كيفيت ساخت هدفون، كم يا زياد است.

بايد همواره در انديشه متخصصين داشته باشيد كه هدفون را با توجه به منبع پخش صداي خود انتخاب كنيد. در صورتي كه هدفون‌هاي حرفه‌اي و امپدانس بالا را به موبايل‌هاي هوشمند متصل كنيد يا از هدفون‌هاي رده پايين با امپدانس كم و اتصال آن‌ها به امپلي‌فاير بهره ببريد، با نويز يا عدم توانايي پخش مناسب و باكيفيت صدا مواجه خواهيد شد.

بازه‌ي فركانس پاسخ‌دهي

بازه‌ي فركانسي صدا كه هدفون‌ها توانايي توليد آن را دارند، فركانس پاسخ‌دهي نام دارد؛ اين مولفه با هرتز سنجيده مي‌‌شود. اعداد پايين‌تر بازه‌ي فركانسي مربوط به اصوات بم و ميزان توانايي توليد هدفون در توليد باس (Bass) است. در طرف ديگر فركانس بالا نيز به معني صداهاي زير يا تريبل (Treble) است. عموم هدفون‌هاي بازار توانايي عملكرد در بازه‌ي فركانسي ۲۰ تا ۲۰٬۰۰۰ هرتز را دارند كه برابر با بازه‌ي شنوايي انسان‌ها است.

مرجع متخصصين ايران راهنماي خريد هدفون

با اينكه ميزان بازه‌ي فركانسي به خوبي نشانگر كيفيت صداي خروجي هدفون‌ها نيست، اما اين مشخصه به خوبي نشانگر هدفون‌ و هدست مناسب براي سبك متخصصي و موسيقيايي متخصصان است. به‌عنوان مثال اگر به سبك موسيقي هاوس و بيس زياد علاقه داريد، بايد به‌دنبال هدفوني با توانايي بالا در پخش صداهاي بم و حداقل فركانس كم باشيد.

اغتشاشات هارمونيك

مقدار كلي اغتشاشات هارمونيك (THD) بيانگر سطح اغتشاشات در حداكثر صداي خروجي هدفون است.

هدفون‌ها صدا را ازطريق لرزش ديافراگم درون درايور توليد مي‌كنند. در سطح (ولوم) صداي بالا، امكان عدم توانايي ديافراگم براي لرزش در سرعت بالا وجود دارد كه به اين پديده اغتشاش مي‌گويند. ميزان THD‌ با واحد درصد بيان مي‌شود و هرچه كمتر باشد، نشان از توانايي هدفون در پخش اصوات با سطح صداي بالا دارد. عموم هدفون‌هاي بازار اغتشاش هارمونيك كمتر از ۱ درصد دارند اين در حالي است كه اين ميزان در هدفون‌هاي حرفه‌اي به مراتب كمتر است.

حذف نويز

مهم‌ترين مشخصه‌‌ي هدفون‌هاي نويز كنسلينگ (Noise-Cancelling) تجهيز به ميكروفن و پردازنده‌ است. آن‌ها صداي محيط را ضبط كرده و سپس موج معكوسي ايجاد مي‌كنند و آن را به هدفون‌ها دوباره باز مي‌گرداند تا نويز موجود در محيط حذف شود.

مرجع متخصصين ايران ايرپاد پرو ۲ دركنار گلكسي‌ بادز ۲ پرو و سوني xm5

عمليات حذف نويز در صدا‌هاي محيطي فركانس‌هاي پايين به خوبي كار مي‌كند؛ اين در حالي است كه اين پروسه تأثير كمتري در فركانس‌هاي مياني و بالا دارد. بدين ترتيب اگر در هواپيما باشيد، صداي پيشرانه‌هاي هواپيما به خوبي فيلتر مي‌شوند و آن‌ها را نخواهيد شنيد درحالي‌كه اين عمليات تأثير خوبي بر صداي گريه‌ي كودك كنار شما نخواهد داشت.

عمليات حذف نويز به توان الكتريكي نياز دارد و بسته به برند و الگوريتم كاري آن‌ها، نحوه‌ي دريافت نويز، پردازش و درنتيجه فيلتر آن در هدفون‌ها، كاملاً متفاوت خواهد بود.

عايق‌بندي صدا

هدفون‌هاي عايق صدا، به نحوي طراحي شده‌‌اند كه به صورت فيزيكي از ورود نويز محيط و البته خروج صدا به محيط اطراف، جلوگيري كنند. تنها هدفون‌هاي پشت بسته در انواع دور-گوش و داخل-‌گوش، توانايي ايجاد محيطي ايزوله براي پخش موسيقي را دارند.

در اين دسته از هدفون‌ها عموماً امكان سفارشي‌سازي (مخصوصاً در انواع ايرفون) وجود دارد. سري‌‌هاي متنوع در ابعاد مختلف امكان استفاده از نمونه‌ي ايدئال براي هر متخصص با اندازه‌هاي متفاوت لاله‌ي گوش را فراهم مي‌كند.

هدفون‌هاي عايق صدا نيازي به توان براي حذف نويز نداشته و همانند برادران گران‌تر خود در محدوده‌ي فركانسي خاصي فعاليت نمي‌كنند و از ورود عموم صداهاي محيط به داخل گوش متخصصان جلوگيري مي‌كنند. اگر علاقه‌ي زيادي به تجربه‌ي صدايي خالص از موسيقي بدون وجود هرگونه نويز محيطي داشته و البته بودجه‌ي زيادي براي تهيه‌ي انواع نويز‌كنسلينگ نداريد، هدفون‌هاي عايق صدا بهترين گزينه خواهند بود.

صداي سه بعدي

گوش انسان توانايي تشخيص جهت صدا را دارد. شركت‌هاي سازنده نيز در تلاش هستند تا با پخش موسيقي از جهات مختلف به شبيه‌سازي محيط اتاق يا كنسرت بپردازند. عموماً هدفون‌هاي دور گوش به دليل فضاي بزرگ‌تر، توانايي بيشتري براي اين مسئله دارند؛ اين در حالي است كه ايرفون‌ها به دليل تزريق مستقيم صدا به داخل محفظه‌ي گوش، توانايي بسيار كمتري در اين زمينه دارند.

مرجع متخصصين ايران راهنماي خريد هدفون

عموماً هدفون‌هاي مخصوص بازي و گيمينگ توانايي بيشتري در پخش صداي سه بعدي دارند. درك صداي بهتر محيط يكي از مهم‌ترين مؤلفه‌ها هنگام تجربه‌ي بازي‌ها است و در همين راستا شركت‌هاي فعال در عرصه‌ي توليد هدفون‌هاي گيمينگ، از روش‌هاي متفاوتي مانند تعبيه‌ي چند درايور در هر موبايل هدفون، براي دستيابي به اين هدف استفاده مي‌كنند.

صداي فلت يا خنثي

شايد واژه‌ي فلت (Flat)‌ را بين عاشقان و متخصصان حرفه‌اي موسيقي شنيده باشيد. اين موضوع به معناي توانايي هدفون در پخش امواج صدا بدون كمتري تغيير در آن‌ها، است. شايد در ابتدا فكر كنيد اين قابليت بسيار متخصصدي بوده و تمامي هدفون‌ها بايد به آن مجهز شوند.

مرجع متخصصين ايران راهنماي خريد هدفون

به‌طور خلاصه، صداي تخت يا فلت چندان جذاب نيست. به همين دليل بسياري از توليد‌كننده‌ها در محدوده‌هاي فركانسي خود اقدام به تغيير امواج كرده تا موسيقي نهايي را براي متخصصان جذاب‌تر كنند. اين موضوع به هيچ وجه نكته‌ي منفي تلقي نمي‌شود و برند‌هاي مطرح توليد‌كننده‌ي هدفون نيز محصولات خود را در دو دسته (پخش Flat‌ و پخش جذاب‌تر موسيقي) عرضه مي‌كنند. سري HD و مومنتوم سنهايزر بهترين مثال در اين خصوص است.

به دليل سليقه‌ي متفاوت موسيقي بسياري از متخصصان، تقويت Bass يا Treble نتيجه‌ي جذاب‌تري براي آن‌ها به همراه خواهد داشت. هدفون‌هايي با قابليت پخش Flat موسيقي، متخصصد زيادي براي سازندگان قطعات موسيقي خواهند داشت. اگر موسيقي‌ساز نيستيد، نيازي هم به اين دسته از هدفون‌ها نخواهيد داشت. مگر به‌دنبال تجربه‌ي ناب و اصلي قطعات موسيقي خود باشيد.

ديگر مشخصه‌هاي مهم هدفون‌ها

عمر باتري

امكان استفاده‌ي طولاني مدت از هدفون‌هاي بي‌سيم بدون نگراني در خصوص اتمام شارژ آن‌‌ها، مؤلفه‌اي بسيار مهم است كه هنگام خريد بايد به آن دقت داشته باشيد.

سيم جداشدني

بسياري از هدفون‌هاي روي‌گوش يا دور‌گوش، به جك ۳٫۵ ميلي‌متري مجهز هستند تا امكان تعويض سيم براي متخصصان دردسترس باشد. بد نيست بدانيد سيم‌ها عموماً اولين بخش از هدفون‌ها هستند كه دچار اشكال و قطعي مي‌شوند. در اين حالت و در صورتي كه سيم هدفون قابل جدا شدن باشد، به‌راحتي مي‌توانيد به تعويض آن اقدام كنيد. در غير اين صورت بايد به‌دنبال مراكز تعميراتي و مواجهه با دردسرهاي خاص خدمات پس از فروش باشيد.

موبايل‌هاي قابل تعويض

مرجع متخصصين ايران

ايرفون‌ها عموماً امكان تعويض سَري خود را دارند تا با استفاده از نمونه‌ي مناسب لاله‌ي گوش خود، بهترين و راحت‌ترين تجربه از موسيقي را داشته باشيد.

مقاومت دربرابر نفوذ آب

در صورتي كه نياز به هدفون براي لذت از موسيقي هنگام ورزش داريد، نمونه‌هاي مقاوم دربرابر نفوذ مايعات انتخاب به مراتب بهتري نسبت به انواع عادي خواهند بود. اين دسته از هدفون‌ها دربرابر تعرق متخصص نيز مقاوم بوده و بدين ترتيب در استفاده‌هاي طولاني و هنگام ورزش آسيب نخواهند ديد.

ميكروفون داخلي

مرجع متخصصين ايران راهنماي خريد هدفون

اگر به‌دنبال هدفوني براي بازي‌هاي الكترونيك يا انجام مكالمات صوتي خود هستيد، چاره‌اي جز انتخاب نمونه‌هاي مجهز به ميكروفن نداريد. عموماً تمامي هدفون‌هاي مخصوص بازي از ميكروفن داخلي بهره مي‌برند كه امكان غيرفعال كردن آن نيز موجود است. اما در صورتي كه عموماً با موبايل‌ هوشمند خود به تجربه‌ي موسيقي مي‌پردازيد، استفاده از نمونه‌هايي كه مجهز به ميكروفن و ماژول كنترل صدا هستند، توصيه مي‌شود تا به‌راحتي در كنار امكان تغيير قطعه‌ي موسيقي در حال پخش، به تماس‌هاي صوتي نيز پاسخ دهيد.

نكات قبل از خريد هدفون و ايرفون و هدست

با توجه‌ به توضيحاتي كه از ابتداي مقاله تا به‌ اينجا داده شد، حالا اطلاعات خوبي را در مورد انواع هدفون و اصطلاحات متخصص به‌كاررفته در مشخصات ايرفون‌ها داريد و بهتر و با ديد بازتري مي‌توانيد اقدام به انتخاب هدفون مورد انديشه متخصصين خود كنيد؛ البته بهتر است نكاتي را پيش از خريد هدفون و ايرفون بدانيد كه در ادامه با هم مرور خواهيم كرد.

نوع هدفون

سلايق و ژانر موسيقي متخصصان يكي از مهم‌ترين مؤلفه‌هاي خريد هدفون است. پس قوياً پيشنهاد مي‌شود پيش از اقدام به خريد و پرداخت هزينه‌اي زياد براي هر هدفون، با متخصص مشورت كرده يا شخصاً اقدام به تست آن‌ها كنيد. همچنين نوع هدفون در تجربه‌ي شما بسيار تأثيرگذار خواهد بود، بسته‌ به راحتي و شك گوش شما ممكن است سليقه‌ي شما تحت تأثير قرار گيرد.

كيفيت صدا

قطعاً يكي از مهم‌ترين موارد هنگام خريد هدفون، كيفيت صداي آن است؛ البته كيفيت صدا امري مطلق نيست و فردبهفرد ممكن است متفاوت باشد، ولي موارد متخصص مانند پاسخ فركانسي، امپدانس و درايورها قطعاً تأثر بسزايي در كيفيت صداي هدفون خواهند داشت.

قابليت‌هاي ويژه مانند حذف نويز، نداشتن تأخير و ضدآب بودن

طبيعي است كه هرچه امكانات و قابليت‌هاي هدفون افزايش پيدا كند، ارزش تمام‌شده‌ي آن نيز بيشتر مي‌شود. امكاناتي مانند حذف نويز يا نويز كنسلينگ، نداشتن تأخير و مقاومت هدفون در برابر آب و گرد‌وخاك شايد براي همه‌ي متخصصان چندان اربردي نباشد و با انتخاب هدفون مناسب مي‌توان در هزينه‌ها صرفه‌جويي كرد.

البته كم‌تأخيرترين هدفون‌هاي بازار را مي‌توان بين بهترين هدست هاي گيمنيگ جست‌وجو كرد كه در ارزش‌هاي مختلف در دسترس هستند. هندزفري‌هاي داراي ANC نيز كه پيش‌تر از ارزش بالايي برخوردار بودند و در بين پرچم‌داران جاي مي‌گرفتند، حالا در ارزش‌هاي پايين‌تر و مناسب‌تر از برندهايي مانند qcy و هايلو نيز پيدا مي‌شوند.

سيمي يا بي‌سيم بودن هدفون

انتخاب متخصصان حرفه‌اي براي مصارف تجاري و سطح بالا اكثراً هدفون‌هاي سيمي است؛ چراكه به اعتقاد آن‌ها كيفيت صداي هدفو‌ن‌هاي سيمي در ارزش يكسان، از هدفون‌هاي بي‌سيم بسيار بيشتر است. اين گزاره غلط نيست و تا حد زيادي مي‌تواند صحيح باشد؛ پس اگر بودجه‌ي محدودي داريد و كيفيت صدا براي شما بسيار مهم است، سراغ خريد هدفون سيمي برويد.

راحتي و تناسب هدفون

معمولاً بهترين هندزفري هاي بيسيم يا سيمي بازار از ارگونومي مناسبي بهره مي‌برند و راحتي گوش متخصص در آن‌ها بيشتر لحاظ شده است. همچنين هدفون‌ها و ايرفون‌ها اگر از برند خوب و معتبري انتخاب شوند، اكثراً با انوع سايز سري موبايل و نوارهاي قابل تنظيم و كاپ‌هاي روي گوش منعطف و نرم عرضه مي‌شوند.

طول عمر باتري هدفون

اگر قصد خريد هدفون بي‌سيم داريد، يكيك از مهم‌ترين فاكتورها، طول عمر باتري هدفون است. نسبت‌به رفت‌وآمدو نيازتان در انديشه متخصصين بگيريد كه هدفون مورد انديشه متخصصين چند ساعت مي‌تواند شما را با يك‌بار شارژ همراهي كند، البته باتري ايرفون‌ها با كيس شارژ نيز قابل شارژ است.

مرجع متخصصين ايران هدفون گلكسي بادز ۲ پرو درحال شارژ بيسيم روي موبايل اس ۲۲ اولترا

خريد هدفون از مراكز و برند معتبر

سعي كنيد هدفون را از مراكز معتبر خريداري كنيد. يك هدفون باكيفيت و گران‌ارزش عمر زيادي نيز خواهد داشت. اما در صورت بروز اشكال، وجود خدمات پس از فروش مشتري‌مدار، كمك زيادي به متخصصان خواهد كرد. همچنين در صورت امكان حتماً براي هدفون خود جعبه يا كيف مخصوص خريداري كنيد تا در صورت جابه‌جايي، آسيبي به آن وارد نشود.

عموماً برندهاي معتبر محصولات باكيفيت‌تري را توليد مي‌كنند و سعي در عرضه‌ي بهرتين امكانات با كيفيت بالا دارند. پيشنهاد مي‌شود، حتماً از بين برندهاي شناخته‌شده كه امتحان خود را پس داده‌اند، خريد خود را انجام دهيد.

پخش‌كننده‌ي موسيقي هدفون

پخش‌كننده موسيقي، اهميت زيادي هنگام خريد هدفون دارد. در صورتي كه از موبايل موبايل يا تبلت براي لذت از موسيقي استفاده مي‌كنيد، خريد هدفون‌هاي بسيار گران‌ارزش نه‌تنها نكته‌ي مفيدي در پي نخواهد داشت، بلكه به دليل عدم توانايي موبايل در تأمين توان درايور‌ها، موسيقي بي‌كيفيتي را تجربه خواهيد كرد.

ارزش هدفون

با اين كه هدفون‌هاي گران‌تر عموماً توانايي‌هاي به مراتب بيشتري نسبت به انواع ارزان‌تر دارند، اما هميشه پرداخت هزينه‌ي بيشتر به معناي تجربه‌ي بهتر موسيقي نخواهد بود. ابتدا متخصصي و بودجه خود را تعيين كنيد و در ادامه بهترين گزينه‌ي موجود در آن رده را با مطالعه و مشاوره با متخصصان، خريداري كنيد. براي راهنمايي بيشتر پيشنهاد مي‌شود سراغ مقاله بهترين هدفون بيسيم در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران برويد. همچنين براي مقايسه ارزش هدفون و ايرفون‌ها مي‌توانيد به بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مراجعه كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات