بهترين دوربين‌هاي مخصوص فيلمبرداري

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دوربين‌هاي عكاسي طي سال‌هاي گذشته پيشرفت قابل‌توجهي در بخش فيلم‌برداري داشته‌اند كه مي‌توان از آن‌ها براي پروژه‌هاي حرفه‌اي و سينمايي بهره برد.
تبليغات

طي سال‌هاي اخير شاهد بهبود قابل‌توجه قابليت‌هاي فيلم‌برداري در دوربين‌هايي با فرم‌فكتور DSLRها هستيم. اين موضوع تا حدي پيش رفته است كه برخي فيلمبرداران حرفه‌اي و سينمايي در پروژه‌هاي رده‌بالاي خود از اين محصولات كمك زيادي گرفته‌اند. تا چندي پيش براي استفاده از قابليت‌هاي رده‌بالاي حرفه‌اي راهي جز استفاده از دوربين‌هاي سينمايي و ۳۵ ميلي‌متري دردسترس نبود؛ اما درحال‌حاضر محصولاتي در بازار با ابعاد كوچك و ارزش مقرون‌به‌صرفه وجود دارند كه از توانايي ضبط محتواي ويديويي در حد بالا و نزديك به برادران بسيار گران‌ارزش‌تر بهره مي‌برند.

شايد بتوان اولين محصول توانمند در اين زمينه را دوربين كانن 5D Mark II دانست كه با قابليت‌هاي خوب، الگوريتم پيشرفته‌ي پردازش تصاوير و رنگ‌هاي عالي، انديشه متخصصين متخصصان حرفه‌اي را به خود جلب كرد.

دوربين پاناسونيك سري GH و دوربين سوني a7S سوني از ديگر محصولات توانمند در بخش فيلم‌برداري است كه طي سال‌هاي گذشته سهم زيادي از بازار را از آن خود كرده‌اند و تا حد زيادي مرگ كم‌كوردر‌ها (Camcorder) را رقم زدند. اين دسته از دوربين‌ها نه‌تنها توانايي زيادي در ثبت كليپ‌هاي ويديويي دارند، بلكه نيازهاي عكاسي را نيز در سطح بسيار خوبي تأمين مي‌كنند.

در ادامه برخي از برترين دوربين‌هاي بازار با قابليت‌هاي حرفه‌اي فيلم‌برداري معرفي شده است كه مي‌تواند نيازهاي متخصصان حرفه‌اي و سينمايي را نيز در سطح بالايي برطرف كنند.

پاناسونيك GH5 / GH5S

آخرين نسل دوربين‌ ميكرو چهارسوم سري GH پاناسونيك با بهره‌گيري از قابليت‌هاي منحصر‌به‌فرد خود، همچنان يكي از جذاب‌ترين گزينه‌هاي موجود در بازار براي امور فيلم‌برداري است. لوميكس GH5 جزء معدود دوربين‌هاي موجود در بازار است كه توانايي ضبط كليپ‌هاي UHD و DCI 4K با نرخ ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه، عمق رنگ ۱۰ بيت و رنگ‌برداري ۴:۲:۲ را دارد.

ابزارهايي مانند Waveform، Vectorscope، خطوط Zebra و Focus peak، دركنار توانايي تصويربرداري با پروفايل Log، آنامورفيك و LUT تبديل تصوير به Rec 709، تنها بخشي از قابليت‌هاي GH5 و GH5S هستند كه پيش‌تر تنها در دوربين‌هاي چند ده هزاردلاري و حرفه‌اي فيلم‌برداري يافت مي‌شدند. اين مشخصات شايد براي بسياري از عكاسان ناآشنا و كم‌اهميت به‌انديشه متخصصين برسند، اما فيلم‌برداران حرفه‌اي براي پروژه‌هاي هر روزه‌ي خود به آن‌ها اتكا مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك Panasonic GH5s
مقاله‌هاي مرتبط:

لوميكس GH5 از حسگر ۲۰ مگاپيكسلي ميكرو چهارسوم بهره مي‌برد تا نه‌تنها در فيلم‌برداري، بلكه در عكاسي نيز حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.

اين در حالي است كه GH5S با حسگر ۱۰ مگاپيكسلي Multi Aspect و استفاده از فناوري Dual Native ISO، صرفا براي امور فيلم‌برداري حرفه‌اي و سينمايي و ثبت تصاويري باكيفيت در محيط‌هاي تاريك و ايزو بالا طراحي شده است.

اين موضوع دركنار ارزش ۲۴۰۰ دلاري و قابليت ضبط كليپ‌هاي صحنه‌ آهسته Full HD با نرخ حداكثر ۲۴۰ فريم‌بر‌ثانيه (در مقايسه با نرخ ۱۸۰ فريم‌بر‌ثانيه GH5)، باعث شده است تا لوميكس GH5S به اعتقاد بسياري بهترين دوربين فيلم‌برداري فعلي بازار باشد.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك GH5

لوميكس GH5 از لرزشگير فوق‌العاده‌ي Dual IS 2 پاناسونيك بهره مي‌برد كه با كمك لرزشگير اپتيكال لنز، توانايي حذف لرزش‌هاي تا ۶ استاپ را دارد؛ اين در حالي است كه GH5S از اين قابليت بي‌بهره است. البته بايد در انديشه متخصصين داشته باشيد كه فناوري فوكوس خودكار تشخيص كنتراست DFD پاناسونيك در GH5 و GH5S به خوبي نمونه‌هاي به‌كاررفته در رقباي خود نيست.

سوني a7 III

سوني با توسعه‌ و عرضه‌ي دوربين a7 III، جان تازه‌اي به رده‌ي دوربين‌هاي عكاسي فول‌فريم بخشيد. اين دوربين با آمار فروش خيره‌كننده‌ي خود، نام سوني را به‌عنوان برترين توليد‌كننده‌ي دوربين‌هاي فول‌فريم و بدون‌آينه بر سر زبان‌ها انداخت. در اين بين نبايد ارزش مقرون‌به‌صرفه‌ي آن را فراموش كرد كه ارزش خريد a7 III را به‌طور قابل‌توجهي افزايش داد. a7 III در حدي به محبوبيت دست يافته است كه ساير توليدكنندگان دوربين‌هاي هيبريدي عكاسي/فيلم‌برداري، همواره محصولات خود را با آن مقايسه مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران Sony Alpha a7 III

a7 III از همان زبان طراحي آشناي دوربين‌هاي بدون‌آينه‌ي سوني بهره مي‌برد كه به‌معناي بدنه‌اي كوچك‌تر نسبت به رقبا است. اين موضوع ضربه‌ي كوچكي به ارگونومي به‌خصوص در استفاده‌‌هاي طولاني‌مدت زده است. البته در اين بين نبايد از كاهش وزن دستگاه غافل ماند كه حمل آن را تسهيل بخشيده است.

سوني از حسگر فول‌فريم ۲۴ مگاپيكسلي در a7 III بهره برده است كه توانايي فوق‌العاده‌اي در ثبت تصاوير باكيفيت حتي در ايزو‌هاي بالا دارد. باتوجه‌به عدم به‌روزرساني a7S II، دوربين a7 III در بخش فيلم‌برداري درحال‌حاضر توانمند‌ترين محصول سوني به‌شمار مي‌رود.

قابليت ضبط كليپ‌هاي 4K با نرخ ۲۴ فريم‌بر‌ثانيه و استفاده از تمام مساحت حسگر (در نرخ ۳۰ فريم‌بر‌ثانيه كراپ ۱/۲ برابري اعمال مي‌شود) اصلي‌ترين شاخصه‌ي a7 III در فيلم‌برداري به‌شمار مي‌رود؛ البته نبايد انبوهي از ابزار‌هاي كمكي مانند Focus Peak و خطوط Zebra را فراموش كرد كه كمك زيادي به ضبط محتواي ويديويي مي‌كند. پروفايل‌هاي Log سوني براي افزايش گستره‌ي ديناميكي نيز به‌صورت پيش‌فرض در دوربين موجود و دردسترس هستند.

بي‌شك جذاب‌ترين بخش a7 III را مي‌توان سيستم فوكوس خودكار آن دانست؛ جايي كه از همان نمونه‌ي به‌كاررفته در a9 بهره برده است. ۶۹۳ نقطه‌ي فوكوس روي حسگر دركنار الگوريتم فوق‌العاده‌ي تشخيص چهره و چشم، دوربين a7 III سوني را دركنار a9 به توانمند‌ترين نمونه‌ي موجود در بازار در اين زمينه تبديل مي‌كند كه عملكرد بي‌نظيري در تعقيب سوژه از خود نشان مي‌دهد.

سوني a7 III را مي‌توان بنچمارك دوربين‌هاي هيبريدي عكاسي/فيلم‌برداري دانست كه با ارزش مناسب خود، ارزش خريد بسيار بالايي دارد.

پاناسونيك S1

پاناسونيك چندي پيش با معرفي سري لوميكس S، به‌صورت رسمي وارد حوزه‌ي دوربين‌هاي فول‌فريم شد. لوميكس S1 و S1R به‌عنوان اولين محصولات بدون آينه و فول‌فريم اين شركت، هر يك براي دسته‌ي خاصي از متخصصان طراحي شده‌اند. پاناسونيك S1 با حسگر ۲۴ مگاپيكسلي، لرزشگير Dual IS 2 و قابليت‌هاي گسترده‌ي فيلم‌برداري، دوربيني مختص عكاسان/فيلمبرداران است.

مرجع متخصصين ايران Panasonic Lumix DC-S1

عملكرد عالي S1 در شرايط نوري كم خبر از توان بالاي حسگر فول‌فريم آن‌ مي‌دهد. اين دوربين توانايي ثبت تصاويري بسيار باكيفيت در رنگ‌هاي طبيعي را دارد تا براي عكاسان با بودجه‌ي محدود، گزينه‌ي بسيار خوبي به‌شمار رود.

قابليت ثبت تصاوير High Resolution تا ۹۶ مگاپيكسل نيز براي عكاسان ژانر مانديشه متخصصينه و طبيعت بسيار جذاب و متخصصدي خواهد بود. لوميكس S1 در بخش فيلم‌برداري نيز توانايي ضبط كليپ‌هاي 4K با نرخ ۳۰ فريم‌بر ثانيه و استفاده از تمام مساحت حسگر را دارد. اين در حالي است كه براي رسيدن به نرخ ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه در اين رزولوشن، دوربين از كراپ APS-C حسگر استفاده خواهد كرد.

پاناسونيك براي حفظ كيفيت بالاي محتواي خروجي، در فول‌فريم‌هاي خود نيز تصميم به استفاده از فناوري فوكوس خودكار DFD گرفت تا S1 را نيز در اين زمينه تنها بتوان با واژه‌ي مناسب توصيف كرد و نتوان به فوكوس خودكار آن اعتماد كاملي داشت. كيفيت ساخت بي‌نظير، نمايشگر و مانديشه متخصصينه‌ياب فوق‌العاده، كليد‌هاي كنترلي و رابط متخصصي عالي از ديگر نقاط قوت S1 به‌شمار مي‌رود تا با دوربين هيبريدي عكاسي/فيلم‌برداري بسيار خوبي مواجه باشيم.

بلك‌مجيك Pocket Cinema Camera 4K

بلك‌مجيك يكي از مطرح‌ترين نام‌هاي دنياي دوربين‌هاي حرفه‌اي فيلم‌برداري و سينمايي است كه چندي پيش نسل جديد دوربين‌هاي كامپكت سري Pocket Cinema Camera خود را معرفي كرد. بلك مجيك PCC4K از سنسوري با رزولوشن بومي 4K دركنار مانت ميكرو چهارسوم بهره مي‌برد تا از اين لحاظ دقيقا در برابر پاناسونيك GH5S قرار بگيرد. بلك‌مجيك پا را از اين نيز فراتر گذاشته و با همراهي از ضبط داخلي محتواي ProRes و RAW يا ضبط روي حافظه‌ي SSD خارجي ازطريق درگاه USB 3، خود را يك قدم جلوتر از رقبا قرار داده است.

مرجع متخصصين ايران بلك مجيك PCC4K

كاربرد اين دوربين به‌عنوان گزينه‌ي خاص فيلم‌برداري باعث شده است تا شاهد تعبيه‌ي نمايشگري ۵ اينچي باشيم تا اشكال نمايشگران كوچك ۳ اينچي موجود در ساير دوربين‌ها تا حد زيادي برطرف شود. ورودي صدا ازطريق جك ۳/۵ ميلي‌متر و ميني XLR ديگر قابليت منحصربه‌فرد بلك‌مجيك PCC4K به‌شمار مي‌رود. ارزش ۱۳۰۰ دلاري اين دوربين نيز آن را به ارزان‌ترين گزينه‌ي موجود در اين فهرست تبديل مي‌كند. البته در طرف مقابل، PCC4K كليد‌هاي كنترلي مناسبي را به‌همراه ندارد و فوكوس خودكار آن نيز عملكرد كند و ضعيفي دارد.

چندي پيش بلك‌مجيك نسخه‌ي جديدي را با نام Pocket Cinema Camera 6K معرفي كرده است كه از حسگر سوپر ۳۵ ميلي‌متري با رزولوشن 6K و مانت EF كانن بهره مي‌برد. براي ضبط محتواي 4K، اين دوربين از تمام مساحت حسگر بهره مي‌برد و با DownScale از رزولوشن 5.7K بهره مي‌برد؛ اما در محتواي ويديويي با رزولوشن 6K ضريب كراپ ۱/۵۶ و در رزولوشن 5.7K ضريب كراپ ۱/۶۹ برابري دارد كه براي متخصصان سينمايي محدوديت‌هايي ايجاد خواهد كرد.

نيكون Z6

دوربين نيكون با ورود به دنياي دوربين‌هاي بدون آينه، سري Z را روانه‌ي بازار كرد. دوربين‌هاي هيبريدي عكاسي/فيلم‌برداري را مي‌توان يكي از جذاب‌ترين رده‌هاي دوربين‌هاي موجود در بازار دانست كه با برچسب ارزشي كمتر، توانايي خوبي در ثبت تصاوير عالي و كليپ‌هاي باكيفيت دارند؛ به‌همين دليل نيز از محبوبيت بالايي برخوردار هستند. نيكون Z6 با حسگر ۲۴ مگاپيكسلي نيز در همين بخش قرار مي‌گيرد.

مرجع متخصصين ايران نيكون زد 6 / Nikon Z 6

نيكون به‌عنوان يكي از باسابقه‌ترين توليد‌كننده‌هاي تجهيزات تصوير‌برداري، ورود قدرتمندي به توليد دوربين‌هاي بدون آينه داشته و Z6 نيز در همين راستا حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. اين دوربين با بدنه‌اي نسبتا كوچك‌ (به‌خصوص در برابر پاناسونيك S1)، كليد‌هاي كنترلي متعدد و نمايشگر تيلت‌شونده، ارگونومي خوبي براي متخصصان حرفه‌اي به ارمغان آورده است. حسگر ۲۴ مگاپيكسلي اين دوربين توانايي ثبت تصاويري در بالاترين سطح كلاس خود را در شرايط نوري مختلف دارد. فناوري فوكوس خودكار تشخيص فاز به‌كاررفته در Z6 نيز با وجود عملكرد بسيار خوب، در شرايطي خاص از تعقيب مؤثر سوژه عاجز است.

نيكون Z6 توانايي ضبط كليپ‌هاي بسيار باكيفيت با رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فريم‌بر‌ثانيه را دارد. نكته‌ي جذاب خروجي عمق رنگ ۱۰ بيت ازطريق HDMI است؛ همچنين به‌زودي نيكون امكان ارسال محتواي RAW را نيز فراهم مي‌كند كه براي متخصصان حرفه‌اي بسيار كارآمد خواهد بود. سيستم لرزشگير داخلي نيز كمك شاياني به ضبط كليپ‌هاي بدون لرزش حتي حين استفاده روي دست مي‌كند.

نيكون Z6 با برچسب قميت ۲۰۰۰ دلاري يكي از جذاب‌ترين گزينه‌هاي عكاسي/فيلم‌برداري حاضر در بازار است كه قابليت تأمين نياز هر دو دسته‌ي متخصصان را در سطح بسيار خوبي دارد.

فوجي‌فيلم X-T3

تا چندي پيش محصولات فوجي‌فيلم با توانايي عالي در عكاسي، رنگ‌هاي خوب و ضعف مشهود در بخش فيلم‌برداري شناخته مي‌شدند. اما اين موضوع با معرفي دوربين Z-T3 به‌عنوان جديد‌ترين پرچم‌دار دوربين‌ فوجي‌ فيلم تغيير كرد. اين دوربين APS-C با رزولوشن ۲۶ مگاپيكسلي، توانايي ضبط كليپ‌هاي 4K با نرخ ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه را دارد.

مرجع متخصصين ايران فوجي فيلم Fuji Film X-T3

زبان طراحي X-T3 شباهت زيادي به نسل پيشين خود دارد و شاهد استفاده از كليد‌هاي كنترلي متعدد دركنار رينگ كنترل ميزان نوردهي و نمايشگر لمسي هستيم؛ اين موضوع منجر به سرعت عمل بالاي متخصصان هنگام استفاده از دوربين شده است. حسگر ۲۶ مگاپيكسلي X-Trans به‌كاررفته در دوربين توانايي ثبت تصاويري با سطح عالي جزئيات، گستره‌ي ديناميكي بسيار خوب و رنگ‌هايي جذاب را دارد. نمايشگر اين دوربين نيز قابليت چرخش در هر دو راستاي افقي و عمودي را دارد كه كمك زيادي به ثبت تصاوير در شرايط مختلف مي‌كند.

در بخش فيلم‌برداري، X-T3 برخلاف نسل‌هاي پيشين خود با قابليت‌هاي جذابي همراه شده است كه مي‌توان به ضبط كليپ‌هاي UHD و DCI 4K تا حداكثر ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه و عمق رنگ ۱۰ بيت اشاره كرد تا با محصولي توانمند مواجه باشيم. فوجي‌فيلم عملكرد فناوري فوكوس خودكار را در X-T3 به شكل محسوسي بهبود داده است تا اكنون با قابليت تشخيص چهره و چشم، توانايي تعقيب خوب سوژه را نيز داشته باشد.

فوجي‌فيلم يكي از توانمند‌ترين دوربين‌هاي كراپ بازار است كه به لطف توانايي‌هاي بالا دركنار ارزش كمتر خود نسبت به رقباي فول‌فريم، ارزش خريد بالايي دارد. البته در اين بين شايد بزرگ‌ترين نقطه‌ي ضعف دوربين را بتوان نبود سيستم لرزشگير داخلي دانست.

پاناسونيك S1H

پاناسونيك به‌تازگي از دوربين فول‌فريم مخصوص فيلم‌برداري خود رونمايي كرده است؛ محصولي كه به‌نوعي نقش GH5 را در رده‌ي فول‌فريم‌ها بازي خواهد كرد. توانايي‌هاي لوميكس S1H در بخش فيلم‌برداري به‌حدي فوق‌العاده است كه آن را در كلاس جداگانه‌اي قرار مي‌دهد. پاناسونيك در توسعه‌ي آن از فناوري‌هاي مشابه با دوربين‌هاي رده‌بالا و سينمايي خود استفاده كرده است. تنها دليل قرارگيري اين محصول در انتهاي اين فهرست، عدم عرضه‌ به بازار و مطالعه عميق آن است.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك لوميكس Panasonic lumix S1h

پاناسونيك در S1H از حسگر ۲۴ مگاپيكسلي فول‌فريم بهره برده است كه امكان ضبط كليپ‌هاي 6K با نرخ ۲۴ فريم‌بر‌ثانيه و استفاده از تمام مساحت حسگر را به ارمغان مي‌آورد. ضبط كليپ‌هاي 5.9K با نرخ ۳۰ و 4K تا ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه و عمق رنگ ۱۰ بيت و رنگ‌برداري ۴:۲:۲ نيز در پرچم‌دار محصولات فيلم‌برداري پاناسونيك دردسترس است.

پروفايل فيلم‌برداري V-Log نيز براي افزايش گستره‌ي ديناميكي تا ۱۴+ استاپ دركنار امكان استفاده از فضاي رنگي V-Gamut (بزرگ‌تر از Rec 709، Adobe RGB و BT ۲۰۲۰) دردسترس است. فناوري Dual Native ISO نيز براي افزايش توانايي دوربين در محيط‌هاي تاريك و ايزو‌هاي بالا در دوربين وجود دارد تا به ادعاي پاناسونيك، S1H توانمند‌ترين گزينه‌ي موجود در اين زمينه باشد.

لوميكس S1H به لطف سيستم خنك‌كننده‌ي فعال خود، اولين دوربين فول‌فريم است كه از توانايي ضبط نامحدود كليپ‌هاي 4K بهره مي‌برد. فناوري لرزشگير Dual IS 2 با قابليت حذف لرزش‌ها تا ۶/۵ استاپ، نمايشگر چرخان، دو درگاه كارت حافظه‌ي SD دركنار امكان ارائه‌ي محتواي RAW ازطريق خروجي HDMI، از ديگر قابليت‌هاي فوق‌العاده‌ي S1H در بخش فيلم‌برداري است. البته براي استفاده از تمام اين امكانات بايد آماده‌ي پرداخت ارزش ۴۰۰۰ دلاري دوربين باشيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات