بهترين‌ حافظه‌ M.2 SSD بازار براي متخصصان حرفه‌اي كدام است؟

يك‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اين مقاله، عملكرد و ارزش خريد سه حافظه SSD بالارده‌ي اي‌ديتا XPG SX8200 Pro، سامسونگ 970 مدل EVO plus و SN-750 از سري بلك وسترن ديجيتال را مقايسه خواهيم كرد.
تبليغات

دنياي حافظه‌ها روزبه‌روز در حال پيشرفت است اما اين پيشرفت را از دو مانديشه متخصصين مي‌توان مطالعه كرد؛ ظرفيت در حافظه‌هاي ذخيره‌سازي نسبت به دهه‌هاي گذشته رشد قابل‌توجهي داشته اما مسئله‌ي مهم‌تر، ظهور تكنولوژي‌هاي جديدتر براي بهبود عملكرد است. حافظه‌هاي مستقر در كامپيوترهاي را مي‌توان در حالت كلي به دو دسته‌ي SSD‌ها و HDD‌ها تقسيم كرد؛ HDD‌ يا هاردديسك‌ها كاركشتگاني قديمي ولي همچنان كارآمد هستند اما حافظه‌هاي SSD با تكنولوژي‌‌هاي جديد خود به سرآمد حافظه‌ها در عملكرد مبدل شده‌اند. در مقاله‌ي «مقايسه حافظه SSD و HDD» به‌طور كامل در مورد تفاوت اين دو مباحثه شده است؛ از اين رو توصيه مي‌كنيم پيش از مطالعه‌ي مطلب پيش رو، آن را مطالعه كنيد.

در حالت كلي، دو پروتكل يا اينترفيس SATA و NVMe براي اتصال حافظه به سيستم ميزبان وجود دارد كه در مورد نخست، ارتباطي با حداكثر پهناي باند ۶ گيگابيت فراهم مي‌شود؛ از اين اينترفيس براي اتصال هاردديسك‌ها و انواع حافظه‌ SSD استفاده مي‌شود. اما حافظه‌هاي مبتني بر NVMe به دليل استفاده از درگاه‌هاي PCI-E سرعتي تا ۶ برابر بيشتر را در انتقال اطلاعات ارائه مي‌دهند. واژه‌ي M.2 در حافظه‌ها به‌معني فرم‌فكتور خاص و كوچك آن‌ها است؛ از اين رو هر دو نوع SATA M.2 و NVMe M.2 در حافظه‌هاي SSD وجود دارد و M.2 بودن دليلي بر سريع بودن يك حافظه نيست و بايد به نوع رابط نيز دقت شود.

با توضيحات ارائه‌شده، راحت است كه حدس بزنيم، حافظه‌‌‌هاي SSD بالارده عموما ازطريق رابط NVMe به رايانه متصل مي‌شود. در مطلب پيش‌رو، سه حافظه‌ي SSD بالارده‌ي بازار يعني ADATA XPG SX8200 Pro و SAMSUNG 970 EVO PLUS و SN-750 از محصولات سري بلك وسترن ديجيتال را معرفي و با يكديگر مقايسه خواهيم كرد.

مرجع متخصصين ايران adata xpg sx8200 pro

اس ايكس ۸۲۰۰ پرو محصولي بالارده و ممتاز از ADATA براي متخصصي‌هاي حرفه‌اي از جمله توليدكنندگان محتواي ويدئويي، گيمرها و شيفتگان سرعت است. تايواني‌ها طبق انتظار از NAND‌هاي سه‌بعدي TLC ساخت Intel Micron بهره گرفته‌اند. اي‌ديتا همكاري خود با سيليكون موشن را در تأمين كنترلرهاي محصولات بالارده ادامه داده و همچون XPG GAMMIX S11 Pro از كنترلر SM2262EN بهره گرفته است. اين حافظه SSD در ظرفيت‌هاي ۲۵۶ گيگابايت، ۵۱۲ گيگابايت، يك ترابايت و دو ترابايت دردسترس است و همانند بازار جهاني با ۵ سال گارانتي توسط آونگ عرضه مي‌شود. ارزش مناسب‌تر SX8200 Pro به‌عنوان يك محصول بالارده ويژگي رقابتي اين محصول است؛ اما اين حافظه در عمل چگونه است؟ در ادامه به اين سؤال پاسخ داده خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران western digital sn-750

اس ان ۷۵۰ از سري بلك به‌عنوان محصولات بالارده‌ي برند وسترن ديجيتال، ديگر محصول شركت‌كننده در اين مقايسه است؛ وسترن ديجيتال از توليدكنندگان به‌نام هاردديسك در جهان به شمار مي‌رود كه حضور پررنگي نيز در بازار SSD‌ها دارد. SN750 از حافظه‌هاي NAND سه‌بعدي ساخت SanDisk بهره مي‌برد؛ وسترن از كنترلر ساخت خود براي جبران نقص‌هاي حافظه‌هاي پيشينش بهره گرفته است اما بايد ديد اين پيشرفت براي رقابت با سريع‌ترين حافظه‌هاي NVMe كافي خواهد بود يا خير. SN750 نيز همچون رقبا در چهار ظرفيت ۲۵۶ و ۵۱۲ گيگابايت، يك ترابايت و دو ترابايت عرضه است.

مشخصات متخصص

XPG SX8200 Pro

Samsung 970 EVO Plus

Western Digital Black SN750

ظرفيت‌ها

۲۵۶ و ۵۱۲ گيگابايت، يك ترابايت، دو ترابايت

۲۵۶ و ۵۱۲ گيگابايت، يك ترابايت، دو ترابايت

۲۵۶ و ۵۱۲ گيگابايت، يك ترابايت، دو ترابايت

كنترلر

  Silicon Motion 

SM2262EN

Samsung Phoenix

Western Digital in-house

نوع رابط

PCIe 3.0، چهار كاناله

NVMe 1.3

PCIe 3.0، چهار كاناله

NVMe 1.3

PCIe 3.0، چهار كاناله

NVMe 1.3

معماري حافظه

Micron 64-Layer TLC

Samsung V-NAND 3-bit MLC

SanDisk 64-layer 3D TLC

وزن

حداكثر ۸ گرم

حداكثر ۸ گرم

حداكثر ۸ گرم

هيت‌سينك

دارد

ندارد

به‌صورت پيش‌فرض ندارد

فرم‌فكتور

M.2

M.2

M.2

طول عمر اعلامي توسط سازنده

 ۶۶۰ با معيار TBW

 ۶۰۰ با معيار TBW

۶۰۰ با معيار TBW

گارانتي 

۵ سال آونگ

۲ سال (متنوع)

۲ سال (متنوع)

DRAM

 ميزان نامشخص NANYA DDR3

يك گيگابايت Samsung LPDDR4

ميزان نامشخص SK Hynix DDR4

كره‌اي‌ها همواره به دليل خودكفايي در توليد NAND‌ها و كنترلر خود حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته‌اند؛ ما براي اين مقايسه 970 EVO Plus را به‌عنوان جانشين سامسونگ EVO 970 درانديشه متخصصين گرفته‌ايم. همانند دو محصول ديگر، شاهد استفاده از NAND‌هاي TLC هستيم؛ NAND‌هاي سه‌بعدي (V-NAND) استفاده‌شده در اين محصول، طبق ادعاي سامسونگ، عملكرد بهتري در خواندن و نوشتن نسبت به نمونه‌هاي ۶۴ لايه‌ي مرسوم و گذشته‌ي اين شركت دارد. اين محصول نيز همچون دو رقيب خود در ۴ ظرفيت ۲۵۰ و ۵۰۰ گيگابايت، يك ترابايت و دو ترابايت روانه‌ي بازار شده است.

پيش از آغاز مقايسه و مباحثه در مورد عملكرد، ارزش و موارد ديگر كه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از سيستم تست زير براي انجام اين مقايسه استفاده كرده است.

سيستم تست

پردازنده

 اينتل Core i7-6700K

مادربرد

گيگابايت Z170X

حافظه‌رم

۳۲ گيگابايت DDR4

حافظه‌ ذخيره‌سازي

هاردديسك ۷۲۰۰ دور WD10EZEX وسترن ديجيتال

SSD از نوع SATA مدل ADATA SP550

كارت گرافيك

انويديا Geforce GTX 980

سيستم‌عامل

ويندوز ۱۰ بيلد ۱۷۷۶۳/۷۳۷

طراحي

در محصولات فرم‌فكتور M.2 عموما وزن المان مهمي نيست اما ابعاد ممكن است بسته به دوطرفه يا يك‌طرفه بودن حافظه متغير باشد؛ WD SN750 و Samsung 970 Evo Plus به دليل استفاده از دو NAND با ظرفيت ۵۱۲ گيگابايتي طراحي يك طرفه دارند؛ به اين معني كه يك طرف كاملا مسطح و فاقد تراشه است؛ اما XPG SX8200 Pro از ۴ NAND با ظرفيت ۲۵۶ گيگابايتي استفاده كرده، از اين رو دو طرف بُرد اصلي اشغال شده است؛ اين مسئله افزايش ضخامت را در پي دارد. تايواني‌ها از يك هيت‌سينك‌ با لوگوي XPG روي SX8200 Pro استفاده كرده‌اند كه ممكن است براي گيمرها جذابيت داشته باشد؛ البته اين هيت‌سينك تنها يك طرف را پوشانده و دو NAND و يك DRAM بدون هيت‌سينك باقي مي‌مانند.

مرجع متخصصين ايران samsung 970 evo plus

سامسونگ نيز براي خنك‌تر كردن كنترلر فانيكس از پوشش نيكل و در پشت دستگاه از يك فيلم مسي براي خروج سريع‌تر حرارت بهره گرفته است. در نسخه‌ي معمولي SN750 (مورد مطالعه ما) هم خبري از لايه‌ي خنك‌كننده و هيت‌سينك نيست اما در بازارهاي جهاني، مدلي با هيت‌سينك بزرگ نيز عرضه مي‌شود.

عملكرد

براي مطالعه عملكرد هر يك از محصولات مورد مباحثه، تست‌هاي مختلفي با شاخص‌ترين بنچمارك‌هاي حافظه انجام شده است. همچنين براي مطالعه عملكرد دستگاه‌ها در بازي (كه عموما در زمان لودينگ ملموس است) از بنچمارك FINAL FANTASY XIV: Shadowbringers استفاده شده است. فارغ از تنوع بلوك‌‌هاي اطلاعات در تست‌هاي مرسوم، عملكرد هر سه SSD در جابجايي فايل تست ۵۲/۸ گيگابايتي ما نيز مطالعه شد. پيش از شروع مقايسه، توضيح كوتاهي در مورد اصطلاحات و مولفه‌هاي تست‌ها خواهيم داشت:

  • Seq Q32T1: انتقال ترتيبي اطلاعات چند ترد و صف اطلاعات با بلوك‌هاي ۱۲۸ كيلوبايتي
  • 4K Q32T1: انتقال اتفاقي چند ترد و صف اطلاعات با بلوك‌هاي ۴ كيلوبايتي
  • Seq: انتقال اطلاعات به‌صورت ترتيبي با بلوك‌هاي يك مگابايتي به صورد تك ترد و تك صف
  • 4K: انتقال اطلاعات با بلوك‌هاي ۴ كيلوبايتي به‌صورت تك ترد و تك صف
  • access time: زماني‌كه طول مي‌كشد حافظه براي انتقال داده آماده شود (گاهي با نام Response Time شناخته مي‌شود)
  • IOPS: مخفف input/output operations per second و به بيان ساده تعداد عمليات خواندن و نوشتني كه يك حافظه در يك ثانيه قادر به انجام آن است
مرجع متخصصين ايران samsung 970 evo plus

سرعت يك حافظه بستگي زيادي به نوع فايل و بلوك‌هايي كه از آن ساخته شده دارد؛ از اين رو تفاوت سرعت‌هاي مختلف در بنچمارك‌ها موضوع عجيبي نيست. در تست نخست ما يك فايل ۵۲/۸ گيگابايتي فيلم با فرمت MKV را از بخشي از حافظه در بخش ديگر آن كپي كرديم. در اين تست، موضوعاتي همچون زمان انتقال كل فايل، سرعت ميانگين، نوسان و افت سرعت مطرح است:

مدل حافظه 

زمان (ثانيه)

سرعت در آغاز انتقال (مگابايت بر ثانيه)

سرعت در انتهاي انتقال (مگابايت بر ثانيه)

ADATA XPG SX8200 Pro

۴۶.۳

۱۸۷۵

۹۹۰

Samsung 970 EVO Plus

۴۳.۴

۱۹۷۰

۸۳۰

 WD Black SN-750

۴۴.۲

۱۷۵۰

۱۱۰۰

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

همان‌طور كه در جدول نيز مشخص است، هر سه محصول عملكرد خوب و نزديكي به يكديگر دارند؛ SAMSUNG 970 EVO Plus و WD SN750 با وجود اندكي سريع‌تر بودن، عملكرد پرنوسان‌تري نسبت به SX8200 Pro داشتند. در انتقال فايل در SN-750 به‌خصوص در ۱۰ درصد پاياني، شاهد نوسانات سينوسي شديد و كاهش سرعت بوديم كه احتمالا به دليل ناتواني در فرايند كش كردن بوده است. در تصاوير زير اين نوسانات قابل تشخيص است. بنچمارك AS SSD علاوه بر تست سرعت كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت، تستي براي شبيه‌سازي انتقال فايل ISO، فايل‌هاي نرم‌افزار و بازي تعبيه كرده است كه در ادامه نتايج آن را مشاهده مي‌كنيد:

مدل حافظه 

سرعت در تست ISO (مگابايت بر ثانيه)

سرعت در تست Program (مگابايت بر ثانيه)

سرعت در تست Game (مگابايت بر ثانيه)

ADATA XPG SX8200 Pro

۲۵۶۴.۷۸

۷۶۷.۱۶

۱۵۹۳.۳۱

Samsung 970 EVO Plus

۲۲۳۷.۸۲

۷۳۸.۰۰

۱۵۳۱.۷۹

 WD Black SN-750

۲۲۵۴.۸۵

۷۳۲.۹۲

۱۴۴۲.۵۶

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

در تست انتقال فايل AS SSD، همان‌طور كه مشاهده مي‌شود، SX8200 Pro بهتر از رقبا عمل كرده است.

گيمرهاي حرفه‌اي نيز ممكن است مشتريان SSD‌هاي بالارده باشند؛ مهم‌ترين برتري حافظه‌هاي SSD نسبت به HDD‌ها در بازي‌ها كاهش سرعت لودينگ است و تأثيري در بخش نرخ فريم و ديگر موارد تا به امروز ديده نشده است. در ادامه، زمان لودينگ بازي در بنچمارك FINAL FANTASY XIV: Shadowbringers را مشاهده مي‌كنيد:

مدل حافظه 

زمان لودينگ (ثانيه)

ADATA XPG SX8200 Pro

۱۳.۹۱

Samsung 970 EVO Plus

۱۴.۵۱

 

WD Black SN-750

۱۵.۳۷

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

بنچمارك CrystalDiskMark

كريستال ديسك‌مارك يكي از بنچمارك‌هاي معتبر و رايج براي اندازه‌گيري سرعت نوشتن و خواندن حافظه‌ها است. 

مدل حافظه / خواندن و نوشتن (MB/s)

Seq Q32T1

4K Q32T1

 

Seq

 

4K

ADATA XPG SX8200 Pro

 

۳۵۰۳

 

۲۸۲۷.۳ 

 

۴۴۳.۵

 

۳۳۱.۳

۲۶۱۴

۲۲۳۶

۶۱.۲۴

۱۴۴

Samsung 970 Evo Plus

۳۵۲۴

۳۲۷۸

۴۲۱

۳۴۹.۴

۲۱۴۲

۲۰۳۶

۴۴.۶۱

۱۳۳.۰

 WD Black SN-750

۳۴۳۹

۳۰۲۰

۴۲۳.۱

۳۳۶.۷

۲۰۰۳

۲۴۵۲

۴۵.۹۴

۱۳۷.۲

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

در تست Seq Q32T1 نماينده‌ي سامسونگ در مجموع دو سرعت خواندن و نوشتن بهتر از دو حافظه‌ي ديگر بود. در تست خواندن Seq نيز SX8200 Pro دو رقيب خود را با اختلاف خوبي پشت سر گذاشت اما در بخش نوشتن، نماينده‌ي وسترن ديجيتال حرف‌‌هايي براي گفتن داشت. همچنين نتايج حاكي از آن است كه در تست 4K اي‌ديتا موفق‌تر عمل مي‌كند. در مجموع هر سه حافظه عملكرد خوبي در اين تست داشتند و هر كدام در يكي از بخش‌ها قدرتمند‌تر ظاهر شدند. 

بنچمارك HD Tune Pro

دو بخش بنچمارك و فايل بنچمارك HD Tune Pro و را براي تست خواندن دركنار Access Time اجرا كرده‌ايم. تست File Benchmark توسط يك فايل ۴ گيگابايتي انجام مي‌شود و زمان دسترسي نيز براي خواندن گزارش شده است.

حافظه ذخيره‌سازي / سرعت خواندن اطلاعات

زمان دسترسي

حداكثر سرعت

حداقل سرعت

ميانگين

ميلي‌ثانيه

مگابايت بر ثانيه

 ADATA XPG SX8200 Pro

۰.۰۱۹

 ۱۶۱۸

 ۱۳۶۱

 ۱۵۹۳

Samsung 970 Evo Plus

۰.۰۲۱

۱۶۲۹

۱۳۸۸

۱۶۱۸

 

WD Black SN-750

۰.۰۲۰

۱۵۱۷

۱۰۸۹

۱۴۹۹

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

SX8200 Pro در اين تست در زمان دسترسي با اختلاف اندك، برتر عمل مي‌كند اما در تست سرعت خواندن Samsung 970 Evo Plus با اختلاف اندكي بالاتر از SX 8200 Pro قرار مي‌‌گيرد. عملكرد نماينده‌ي وسترن ديجيتال در اين تست نااميدكننده بود. نتايج تست File Benchmark به قرار زير است:

حافظه ذخيره‌سازي / سرعت خواندن اطلاعات (نوشتن اطلاعات)

ترتيبي بر حسب مگابايت در ثانيه

 4KB Random Single IOPS

 ADATA XPG SX8200 Pro

۲۶۷۹ (۲۳۳۲)

۱۴۸۱۶ (۴۶۴۱۱)

Samsung 970 Evo Plus

۲۷۰۶ (۲۴۴۷)

۱۵۰۸۲ (۴۱۷۳۶)

 

WD Black SN-750

۲۹۳۰ (۲۵۵۱)

۱۰۲۹۷ (۴۳۵۱۸)

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

در اين تست كه با يك فايل ۴۰۰۰ مگابايتي انجام شده، در سرعت خواندن و نوشتن بر حسب مگابايت بر ثانيه، وسترن ديجيتال با اختلاف خوبي بالاتر از دو محصول ديگر جاي مي‌‌گيرد؛ اما در بخش IOPS به شكل عجيبي ضعيف‌تر عمل كرده است.

مرجع متخصصين ايران adata xpg sx8200 pro

بنچمارك‌هاي Anvil's Storage Utilities و ATTO Disk Benchmark

بنچمارك Anvil's Storage Utilities بخش‌هايي مانند سرعت پاسخ، سرعت نوشتن و خواندن و IOPS را مطالعه و در پايان با نمراتي مجموع عملكرد در بخش خواندن و نوشتن را گزارش مي‌كند. نتايج زير با درانديشه متخصصين گرفتن Test Size سي‌ودو گيگابايت به‌دست آمده‌اند:

حافظه ذخيره‌سازي / امتياز

خواندن 

نوشتن

 ADATA XPG SX8200 Pro

۵۳۲۹

۸۶۵۰

Samsung 970 Evo Plus

۵۱۳۸

۹۹۵۰

 

WD Black SN-750

۴۴۵۱

۹۵۶۶

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

XPG SX8200 Pro در بخش خواندن بالاتر از رقبايش مي‌ايستد اما امتياز نوشتن آن پايين‌تر از دو محصول ديگر است. كسب امتياز بالاتر در بخش نوشتن اطلاعات توسط Samsung 970 Evo Plus نيز چندان دور از ذهن نبود.

بنچمارك ATTO نيز يكي ديگر از بنچمارك‌هاي پركاربرد در مطالعه حافظه محسوب مي‌شود كه با اندازه‌گيري سرعت خواندن و نوشتن براي IO‌هاي متنوع و زياد به نوعي كاركرد حافظه در انتقال بلوك‌هاي ديتاي مختلف را مي‌سنجد. در تصاوير زير مي‌توانيد نتيجه‌ي كامل اين بنچمارك براي سه حافظه موردمباحثه را مشاهده كنيد. همان‌طور كه مشاهده مي‌شود، بار ديگر XPG SX8200 Pro در مباحثه خواندن و پيوستگي نتايج به‌خصوص در IO‌هاي با سايز كوچك موفق‌تر از دو رقيب خود ظاهر مي‌شود؛ در طرف مقابل در بخش نوشتن اطلاعات SN-750 دو حافظه‌ي ديگر را پشت سر مي‌گذارد اما اشكال عدم پايداري همچنان در نتايج اين SSD آشكار است. همان‌طور كه مشاهده مي‌شود، سامسونگ نيز در IO‌هاي بالاي ۲ مگابايت افت عملكرد كرده داشته است كه در تست‌هاي پيشين چندان شاهد آن نبوديم.

ارزش و گارانتي

در مباحثه ارزش، بازنده‌ي اصلي اين رقابت SN-750 وسترن ديجيتال است كه درحال‌حاضر با ارزش ۳ ميليون و ۲۵۰ هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسد. SX8200 Pro با ارزش حدودي ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان مناسب‌ترين ارزش را دارد و محصول سامسونگ نيز با تفاوتي نه چندان زياد و ۲۰۰ هزار توماني در جايگاه بعدي قرار مي‌گيرد؛ كه ارزش‌هاي مذكور در مهر ماه ۱۳۹۸ ثبت شده و احتمال تغيير آن وجود دارد. در مباحثه گارانتي، تنها محصول ADATA همانند بازار جهاني با گارانتي ۵ ساله عرضه مي‌شود و دو محصول ديگر با ۲۴ ماه گارانتي روانه‌ي بازار مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران adata xpg sx8200 pro

جمع‌بندي

رقابت در دنياي حافظه‌هاي بالارده‌ي مبتني بر NVMe بسيار نزديك است و حقيقتا هر كدام در بخشي‌ حرف‌هايي براي گفتن دارند. برخي در انتقال فايل‌هايي با بلوك‌اطلاعات كوچك موفق‌تر هستند و برخي سرعت نوشتن بهتري در تعدادي از سناريو‌ دارند؛ در مجموع همه‌چيز به خواسته‌ي شما باز مي‌گردد. براي جمع‌بندي هر يك از محصولات، خلاصه‌اي از نكات مثبت و منفي هر كدام را در ادامه ذكر كرده‌ايم:

ADATA SX8200 Pro

مرجع متخصصين ايران adata xpg sx8200 pro

نكات مثبت

  • ارزش پايين‌تر نسبت به رقبا و گارانتي ۵ ساله
  • عملكرد پايدار در انتقال فايل
  • سرعت خواندن مناسب در بيشتر سناريوها
  • استفاده از هيت‌سينك براي خنك‌سازي و زيبايي
  • عرضه در ظرفيت‌‌هاي متنوع تا ۲ ترابايت

نكات منفي

  • سرعت نوشتن پايين‌تر در عمليات ترتيبي
  • ضخامت بيشتر و طراحي دو طرفه

حافظه‌ي M.2 و بالارده‌ي XPG SX8200 Pro تلاشي موفق از سوي ADATA و نمايشي از توانايي‌هاي اين برند تايواني است. عملكرد خوب دستگاه دركنار ارزش مناسب آن باعث شده است تا اين محصول ارزش خريد بالايي پيدا كند و بتوان آن را به دوست‌داران سرعت پيشنهاد كرد. SX8200 عملكرد پايداري در هر دو بخش خواندن و نوشتن ارائه مي‌كند و با وجود اينكه گاهي در تست‌هاي نوشتن پايين‌تر از رقيب مستقيم خود از برند سامسونگ قرار مي‌گيرد، اما هنوز اين پايداري حفظ مي‌شود. برند XPG تمركز خود را روي ارائه‌ي تجهيزات براي گيمرها و حرفه‌ها قرار داده و اين‌بار نيز با يك هيت‌سينك ساده و زمان‌لودينگ كمتر در تست بازي در جلب رضايت گيمرها موفق‌تر از دو رقيب خود است. 

Samsung 970 EVO Plus

مرجع متخصصين ايران Samsung 970 EVO Plus

نكات مثبت

  • سرعت نوشتن مناسب در بيشتر سناريوها
  • سرعت خواندن مناسب در بيشتر سناريوها
  • عرضه در ظرفيت‌‌هاي متنوع تا ۲ ترابايت

نكات منفي

  • عرضه با گارانتي ۲ ساله
  • عملكرد گاها ناپايدار در نوشتن اطلاعات و خواندن

سامسونگ بازيگر كهنه‌كارتري در بازار حافظه‌هاي بالارده محسوب مي‌شود اما رقباي تازه‌نفس و قدرتمندي چون SX8200 Pro و WD SN750 زنگ خطر را براي كره‌اي‌ها به صدا در آورده‌اند. عملكرد مناسب در خواندن و نوشتن در بيشتر تست‌ها از جانشين Samsung 970 EVO چندان بعيد نبود؛ اما افت گهگاه در انتقال فايل‌هاي حجيم به چشم مي‌خورد. 

Western Digital SN-750

مرجع متخصصين ايران Western Digital SN-750

نكات مثبت

  • سرعت ميانگين مناسب در تست‌هاي نوشتن ترتيبي
  • قابل سفارش با هيت‌سينك
  • عرضه در ظرفيت‌‌هاي متنوع تا ۲ ترابايت

نكات منفي

  • ارزش بالاتر از رقبا
  • افت عملكرد و ناپايداري عجيب در برخي از تست‌ها
  • عرضه با گارانتي ۲ ساله

SN-750 تلاش كاملا ناموفقي از سوي وسترن ديجيتال براي بازار NVMe‌ها نيست اما اشكالات و نوساناتي كه در تست‌هاي مختلف شاهد آن بوديم، اين ادعا كه فرم‌ور اين حافظه هنوز بهينه نيست را قوت مي‌بخشد. ميانگين سرعت انتقال اطلاعات توسط SN-750 همچنان در بين بهترين‌هاي بازار است ولي پايداري و رفتارهاي عجيب در برخي سناريو‌ها و فايل‌هاي حجيم، مانع تبديل‌شدن آن به يك محصول عالي شده است. 

انديشه متخصصين شما در مورد اين حافظه‌‌هاي SSD‌ چيست؟ آيا شما تجربه‌ي استفاده از حافظه‌هاي NVMe را داريد؟

اگر به‌دنبال خريد SSD هستيد، ازطريق بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و با مقايسه ارزش SSD سامسونگ، SSD اي ديتا، SSD وسترن ديجيتال و ديگر برندهاي معتبر با يكديگر مي‌توانيد به‌راحتي ارزان‌ترين فروشنده‌ي معتبر محصول موردانديشه متخصصين خود را يافته و از آن خريد كنيد. 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات