بهترين لپ‌تاپ‌ها براي كارهاي مهندسي [اسفند ۱۴۰۲]

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 13 دقيقه
مرجع متخصصين ايران بهترين لپ تاپ مهندسي
در اين مقاله لپ‌تاپ‌هايي را معرفي مي‌كنيم كه در بازه‌هاي ارزشي مختلف بتوانند انتظارات مهندسان را از كامپيوترهاي قابل‌حمل برآورده كنند.
تبليغات

در حال حاضر براي افرادي كه به‌دنبال انجام كارهاي تخصصي هستند، داشتن لپ‌تاپ يك انتخاب نيست، يك ضرورت است. خوشبختانه سازندگان لپ‌تاپ‌ها آن‌ها را براي كاركردهاي گوناگون پيكربندي مي‌كنند و به فروش مي‌رسانند.

ممكن است يك گرافيست با تمركز روي ساخت بنرهاي گرافيكي باشيد، يا يك ويديو اديتور كه بخش عمده‌ي فعاليتش به ساخت و ويرايش ويديوهاي كوتاه و بلند مي‌گذرد. چه هدفتان انتخاب بهترين لپ تاپ براي رشته مهندسي كامپيوتر باشد، چه قصد خريد بهترين لپ‌ تاپ براي برنامه نويسي را داشته باشيد، يا يك دانشجوي رشته عمران كه مي‌خواهد بهترين لپ‌تاپ براي رشته مهندسي عمران را انتخاب كند؛ براي هر كس يك لپ‌تاپ وجود دارد و مهم‌تر از آن، براي هركس با هر بودجه‌اي مي‌توان يك لپ‌تاپ مناسب پيدا كرد.

شايد تنها نكته مثبت بازار فعلي آن است كه مي‌توان با هر بودجه‌اي، براي هر نوعي از متخصصي يك لپ‌تاپ پيدا كرد

با در انديشه متخصصين گرفتن عنوان مطلب، در اين مقاله، بهترين لپ‌تاپ‌ها براي كارهاي مهندسي معرفي شده‌اند. اما پيش از ادامه، ذكر چند نكته ضروري است. در درجه اول، طبيعتاً اين ليست پوشش‌دهنده تمامي مدل‌هاي موجود در بازار نيست و تنها تعداد محدودي با توجه به بازه‌هاي ارزشي مختلف انتخاب شده‌اند. هميشه مي‌توان با كمي تغيير بودجه، به مدل‌هاي بيشتري دسترسي پيدا كرد كه مشخصات سخت‌افزاري و در نتيجه ارزش خريد متفاوتي با مدل معرفي‌شده دارند.

نكته بعدي آنكه در بسياري از مواقع، ممكن است شما بين انتخاب چند مدل با ارزش يكسان، به دليل اولويت دادن به نوعي خاص از متخصصي، مدل متفاوتي را بپسنديد. اين نكته كاملاً طبيعي و رايج محسوب مي‌شود و تداخلي با نگاه متفاوت با در انديشه متخصصين گرفتن اولويت‌هايي متفاوت ندارد. در نتيجه مي‌توانيد در هر بازه ارزشي، مدل‌هايي كه از انديشه متخصصين شما شايسته جايگزيني با مدل‌هاي معرفي‌شده هستند، در بخش هم انديشي ها با ما و ساير متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

ويژگي‌‌هاي بهترين لپ‌ تاپ مهندسي

در نهايت بايد مشخص كرد براي انتخاب يك لپ‌تاپ مهندسي، چه ويژگي‌هايي در اولويت قرار مي‌گيرند. با توجه به مدل‌هاي بسيار زيادي كه در بازار وجود دارند، براي تهيه اين فهرست ابتدا داشتن پردازنده جديد را در اولويت قرار داده‌ايم. با توجه به نبود لپ‌تاپ‌هايي با پردازنده‌هاي سال ۲۰۲۳ در بازار (مانند پردازنده‌هاي نسل ۱۴ اينتل)، تلاش شده پردازنده مدل‌هاي معرفي شده به پردازنده‌هاي سال ۲۰۲۲ و در بدترين حالت ۲۰۲۱ مجهز باشند.

رم بيشتر به معني امكان انجام فعاليت‌هاي هم‌زمان بيشتر و اجراي چندين برنامه توامان است و از آنجا كه كارهاي مهندسي معمولاً در يك پنجره انجام نمي‌شوند، پيشنهاد مي‌كنيم لپ‌تاپي با حداقل ۱۶ گيگابايت رم انتخاب كنيد. داشتن رم بيشتر نيز يك گزينه مثبت به حساب خواهد آمد. نكته مشابهي درباره فضاي ذخيره‌سازي نيز وجود دارد. تفاوت سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات با SSD و HDD آنقدر واضح به حساب مي‌آيد در حال حاضر مجهز بودن لپ‌تاپ به SSD امري كاملاً ضروري است.

داشتن گرافيك اختصاصي هم براي يك لپ‌تاپ با متخصصي تخصصي ضروري به انديشه متخصصين مي‌رسد. در اين امور، بسياري از وظايفي كه به سيستم محول مي‌كنيد نيازمند انجام پردازش‌هاي گرافيكي هستند و هرچند چيپست‌هاي جديد مي‌توانند بخشي از اين وظيفه را بر عهده بگيرند، اما هرگز نمي‌توانند با قدرت پردازشي گرافيك اختصاصي برابري كنند.

بسياري از ويژگي‌هاي لپ‌تاپ‌هاي مهندسي و گيمينگ با يكديگر هم‌پوشاني دارند

در نهايت نيم‌نگاهي هم به ابعاد و كيفيت نمايشگر و وزن دستگاه داشته‌ايم تا هم در زمان اجراي چندين پنجره به صورت هم‌زمان امكان مانور بيشتري داشته باشيد و هم بتوانيد لپ‌تاپ را با خودتان به مكان‌هايي به غير از دانشگاه و دفتر كار حمل كنيد.

شايد اين سؤال در ذهنتان ايجاد شود كه يك لپ‌تاپ گيمينگ هم مشخصات مشابهي با يك لپ‌تاپ مهندسي خواهد داشت. پاسخ اين سؤال مثبت است. هم در انتخاب لپ‌تاپ گيمينگ و هم لپ‌تاپي با متخصصي تخصصي، داشتن قدرتمندترين سخت‌افزارها در اولويت قرار مي‌گيرد و البته لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ بايد ويژگي‌هاي متفاوتي مانند نمايشگرهايي با نرخ به‌روزرساني بالا هم داشته باشند. در نهايت بايد اين نكته را هم مدانديشه متخصصين داشت كه هر مهندسي مي‌تواند يك گيمر بالقوه باشد!

با در انديشه متخصصين گرفتن همه اين موارد، مي‌توانيد در ادامه راهنماي خريد لپ‌تاپ مهندسي با بودجه‌هاي مختلف را مشاهده كنيد.

بهترين لپ تاپ مهندسي بازار تا ۳۰ ميليون

ايسر Aspire 3 A315-59G-56SJ

مرجع متخصصين ايران نماي جلويي لپ‌ تاپ ايسر مدل aspire 3 a315 59g 56sj در حالت باز شده

شايد انتخاب ارزان‌ترين لپ‌تاپ مهندسي كار ساده‌اي نباشد، اما هميشه مي‌توان از بين لپ‌تاپ‌هاي ايسر، مدلي با ارزش خريد بالا پيدا كرد. Aspire 3 A315-59G-56SJ كه متاسفانه از مدل نام‌گذاري پيچيده ايسر رنج مي‌برد، لپ‌تاپي مجهز به پردازنده نسل ۱۲ اينتل است كه علاوه بر داشتن ۱۶ گيگابايت رم، از گرافيك مجزاي MX550 انويديا هم استفاده مي‌كند. شايد اين گرافيك توانايي رقابت با مدل‌هاي سري GTX و RTX را نداشته باشد، اما حداقل يك پله بالاتر از لپ‌تاپ‌هاي بدون گرافيك اختصاصي قرار مي‌گيرد.

ديگر نكته قابل توجه درباره لپ‌تاپ مهندسي و اقتصادي ايسر، وزن ۱٫۷ كيلوگرمي آن است كه اين لپ‌تاپ را به گزينه‌اي مناسب براي جابه‌جايي تبديل مي‌كند.

بهترين لپ تاپ مهندسي بازار تا ۴۰ ميليون

اچ‌پي Victus 15 FA1093DX

مرجع متخصصين ايران نماي جلوي لپ تاپ اچ پي victus 15t fa1093dx در حالت باز شده

سري ويكتوس اچ‌پي را مي‌توان داراي بيشترين ارزش خريد در بين سري‌هاي مختلف از لپ‌تاپ‌ها دانست. مدل Victus 15 FA1093DX از اين خانواده با پردازنده Core i5-13420H اينتل و ۳۲ گيگابايت رم، گزينه‌اي بسيار عالي براي انتخاب به عنوان بهترين لپ تاپ مهندسي بازار است. استفاده از گرافيك انويديا مدل RTX3050 با چهار گيگابايت حافظه، نمايشگر ۱۵٫۶ اينچي با نرخ به‌روزرساني ۱۴۴ هرتز، ديگر مشخصه‌هاي كليدي اين لپ‌تاپ هستند. اگر جزو آن دسته از متخصصاني هستيد كه احساس مي‌كنيد در آينده به رم بيشتر از ۳۲ گيگابايت يا فضاي ذخيره‌سازي بيشتر نياز پيدا خواهيد كرد، امكان ارتقاي رم و همچنين SSD هم برايتان وجود خواهد داشت.

بهترين لپ تاپ مهندسي بازار تا ۵۰ ميليون

ايسر Nitro V 15 ANV15-51-71PD

مرجع متخصصين ايران نماي جلوي لپ تاپ ايسر nitro v 15 anv15 51 71pd در حالت باز شده

ايسر به جز مدل‌هاي ارزان‌ارزش‌تر سري Aspire، لپ‌تاپ‌هاي قدرتمندتر سري نيترو را هم در بازار به فروش مي‌رساند. مدل Nitro V 15 ANV15-51-71PD لپ‌تاپي با گرافيك اختصاصي RTX3050 و پردازنده اينتل Core i7-13620H است. اين مدل به ۱۶ گيگابايت رم DDR5 و يك ترابايت SSD‌ مجهز شده كه با توجه به يك اسلات M.2، ارتقا مي‌يابد.

نمايشگر اين لپ‌تاپ سري نيترو، ۱۵٫۶ اينچي با نرخ به‌روزرساني ۱۴۴ هرتز عنوان شده است. ارزش لپ‌ تاپ ايسر Nitro V 15 در حال حاضر در محدوده ۵۰ ميليون تومان نوسان مي‌كند.

مدل جايگزين: ايسوس Creator Laptop Q مدل Q530VJ

مرجع متخصصين ايران لپ تاپ Creator Q530VJ ايسوس

اگر احساس مي‌كنيد با ۵۱۲ گيگابايت SSD هم به اشكال برخورد نمي‌كنيد، مي‌توانيد سراغ مدل Creator Laptop Q-Q530VJ ايسوس برويد. با اين انتخاب همچنان به گرافيك RTX3050 و پردازنده Core i7-13620H دسترسي خواهيد داشت، اما در طرف مثبت ماجرا مي‌توانيد از صفحه‌نمايش ۱۵٫۶ اينچي OLED با پوشش كامل فضاهاي رنگي sRGB و DCI-P3 لذت ببريد. همراهي از تاندربولت ۴، حسگر اثر انگشت و باتري ۷۰ وات‌ساعتي از ساير ويژگي‌هاي لپ‌تاپ ايسوس محسوب مي‌شوند.

بهترين لپ تاپ مهندسي بازار تا ۶۰ ميليون

ايسوس K3605VU-N1124

مرجع متخصصين ايران لپ تاپ ايسوس ASUS Vivobook 16X OLED K3605VU

پرداخت مبلغي در حدود ۵۵ ميليون تومان‌، به معني دسترسي شما به لپ‌تاپ‌هايي با پردازنده گرافيكي RTX4050 انويديا با شش گيگابايت حافظه خواهد بود. از بين انبوه مدل‌هايي كه با اين گرافيك در بازار به فروش مي‌رسند K3605VU از سري ويووبوك ايسوس بهترين گزينه به انديشه متخصصين مي‌رسد. اين لپ‌تاپ به پردازنده Core i7-13700H مجهز شده و از يك ترابايت SSD و ۱۶ گيگابايت رم هم بهره مي‌برد. با وجود مشخصات سخت‌افزاري عالي، اين لپ‌تاپ سري Vivobook تنها ‍۱٫۸ كيلوگرم وزن دارد. تكميل‌كننده فهرست چشمگير مشخصات K3605VU هم صفحه‌نمايش ۱۶ اينچي FHD آن است.

ويووبوك K3605VU براي مديريت بهتر دما، به تكنولوژي IceCool مجهز شده است. علاوه بر آن، از شارژ سريع همراهي مي‌كند كه مي‌تواند در ۳۰ دقيقه باتري را از كاملا خالي تا ۵۰ درصد شارژ كند. بدنه با استاندارد نظامي 810H، سنسور اثر انگشت و باتري با ظرفيت ۷۰ وات ساعت را هم به ليست مشخصات اضافه كنيد تا انتخاب نكردن اين مدل با بودجه ۶۰ ميليوني غيرممكن به انديشه متخصصين برسد!

بهترين لپ تاپ مهندسي بازار تا ۷۰ ميليون

لنوو LOQ 15IRH8

مرجع متخصصين ايران نماي روبه‌روي لپ تاپ لنوو Lenovo LOQ 15IRH8 با صفحه نمايش روشن

لپ‌تاپ‌هاي سري LOQ لنوو راه‌حل اين شركت براي ساخت مدل‌هايي با سخت‌افزار مناسب براي پردازش‌هاي سنگين (و به‌خصوص گيم) در كنار داشتن ارزش مناسب‌تر نسبت به سري مشهور Legion هستند. در محدوده ارزشي ۷۰ ميليون تومان، LOQ 15IRH8 گزينه‌اي غيرقابل چشم‌پوشي به حساب مي‌آيد.

اصلي‌ترين پارامتر درباره مدل مورد انديشه متخصصين ما، ۶۴ گيگابايت رم است كه به انديشه متخصصين نمي‌رسد انجام دادن كاري روي اين لپ‌تاپ بتواند اين مقدار رم را به چالش بكشد (البته نسخه ۶۴ گيگابايتي كاستوم‌ شده ولي مي‌توانيد مدل‌هاي ۳۲ گيگابايتي همين لپ‌تاپ را نيز در بازار پيدا كنيد). اين مدل به پردازنده 13620H از سري Core i7 اينتل مجهز شده و از پردازنده گرافيكي RTX4060 استفاده مي‌كند. صفحه‌نمايش FHD با نرخ به‌روزرساني ۱۶۵ هرتز با پوشش ۱۰۰ درصدي فضاي رنگي sRGB، سه پورت USB 3.2 تايپ A، يك پورت USB-C با همراهي از شارژ سريع ۱۴۰ وات، يك پورت RJ-45 از ديگر مشخصات كليدي LOQ 15IRH8 هستند.

بهترين لپ تاپ مهندسي بازار تا ۸۰ ميليون

لنوو Legion Pro 5i

مرجع متخصصين ايران نماي جلوي لپ تاپ لنوو legion pro 5i در حالت باز شده

هيچ ليستي از لپ‌تاپ‌هاي رده بالا بدون نام‌ بردن از مدل‌هاي سري Legion Pro لنوو كامل نخواهد بود. نماينده لپ‌تاپ‌هاي اين سري در محدوده ارزشي ۸۰ ميليون تومان، Legion Pro 5i به حساب مي‌آيد. لپ‌تاپي با نمايشگر ۱۶ اينچي با وضوح WQXGA و نرخ به‌روزرساني ۱۶۵ هرتز كه از پردازنده 13700HX از سري Core i7 اينتل استفاده مي‌كند. اين مدل به ۱۶ گيگابايت رم مجهز شده و يك ترابايت SSD نيز به عنوان فضاي ذخيره‌سازي در اختيار متخصصان است. گرافيك اختصاصي RTX4060 با ۸ گيگابايت حافظه براي Legion Pro 5 در انديشه متخصصين گرفته شده و به لطف استفاده از تكنولوژي ColdFront 5.0، حتي در فشار سنگين هم با افزايش شديد دما روبه‌رو نخواهد شد.

مدل جايگزين: مك‌بوك اير M2

مرجع متخصصين ايران مك بوك اير ام 2 اپل / Apple MacBook Air M2 خاكستري

هرچند اگر بخواهيم مشخصات سخت‌افزاري را يك به يك با همديگر مقايسه كنيم، هيچ‌كدام از لپ‌تاپ‌هاي اپل نبايد در اين ليست حضور داشته باشند،‌ اما هماهنگي نرم‌افزار و سخت‌افزار در مك‌بوك‌هاي اپل و نتايجي كه اين مدل‌ها در بنچمارك‌ها ثبت كرده‌اند باعث مي‌شود نتوان از كنار آن‌ها بي‌تفاوت عبور كرد.

مك‌بوك اير M2 با ۸ گيگابايت رم و ۵۱۲ گيگابايت SSD در محدوده ارزشي ۸۰ ميليون تومان، گزينه‌اي مناسب براي آن دسته از متخصصاني است كه به صفحه‌نمايش با دقت بسيار بالا يا باتري با طول عمري بسيار فراتر از لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي نياز دارند؛ يا ترجيح مي‌دهند از سيستم‌عامل macOS براي انجام كارهاي خود استفاده كنند.

تنها نكته‌اي كه بايد در انديشه متخصصين داشته باشيد آن است كه اگر قصد اجراي پردازش‌هاي سنگين روي لپ‌تاپ‌ را داريد، در صورت انتخاب مك‌بوك اير M2 حتماً گزينه‌هاي ۵۱۲ گيگابايتي و بالاتر را در ليست خريد خود قرار دهيد.

بهترين لپ تاپ مهندسي بازار تا ۱۰۰ ميليون

اچ‌پي ENVY 16 H1023

مرجع متخصصين ايران لپ تاپ اچ پي HP Envy 16-H1023DX

ورود به محدوده ۱۰۰ ميليون تومان براي خريد لپ‌تاپ، به معني دسترسي به مك‌بوك‌هاي اپل خواهد بود. اما اگر به‌دنبال دوري از محدوديت‌هاي نرم‌افزاري هستيد و به همين دليل لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي را ترجيح مي‌دهيد، ENVY 16 H1023 از اچ‌پي گزينه ايدئال شما خواهد بود.

اين لپ‌تاپ ۲٫۳ كيلوگرمي از پردازنده 13900 اينتل از سري Core i9 و گرافيك اختصاصي RTX4060 با هشت گيگابايت حافظه استفاده مي‌كند و پيكربندي مورد انديشه متخصصين ما، به ۳۲ گيگابايت رم هم مجهز شده. داشتن ۲ ترابايت فضاي ذخيره‌سازي (به‌صورت دو SSD يك ترابايتي) يك ويژگي بسيار عالي براي اين لپ‌تاپ به حساب مي‌آيد.

شايد مهم‌ترين عامل متمايزكننده Envy 16 H1023 از رقباي هم‌ارزشش، نمايشگر لمسي آن باشد. همراهي از قلم‌ اختصاصي به متخصصان اين امكان را مي‌دهد تا با انجام كارهايي مانند يادداشت گذاري روي فايل‌ها و طراحي‌هاي محدود، روش جديدي براي تعامل با دستگاه به دست آورند.

اما ويژگي‌هاي مثبت H1023 به اين موارد ختم نمي‌شود. نمايشگر ۱۶ اينچي QHD با نرخ به‌روزرساني ۱۲۰ هرتز، صداي فراگير با تكنولوژي HP Audio Boost، همراهي از Wi-Fi 6E و باتري شش سلولي ۸۶ وات‌ساعتي را هم مي‌توانيد به اين فهرست اضافه كنيد.

بهترين لپ تاپ مهندسي بازار تا ۱۲۰ ميليون

ايسوس K6604JI-K8111

مرجع متخصصين ايران لپ تاپ ايسوس ASUS VivoBook Pro 16X K6604JI نماي جلو با صفحه نمايش روشن

در نهايت، آخرين لپ‌تاپ از فهرست بهترين لپ تاپ هاي مهندسي، لپ‌تاپي از سري ويووبوك ايسوس است كه در ايران با نام K6604JI-K8111 و يا به صورت خلاصه‌شده K6604JI به فروش مي‌رسد.

ارزش لپ‌ تاپ ايسوس مورد انديشه متخصصين در حدود ۱۱۰ ميليون تومان است اما تا محدوده ۱۲۰ ميليون تومان هم نمي‌توان رقيب قدرتمندي براي آن پيدا كرد.

اين لپ‌تاپ علاوه بر داشتن پردازنده‌ 13980HX از سري Core i9 اينتل، به ۱۶ گيگابايت رم و يك ترابايت SSD هم مجهز شده و علاوه بر آن، از گرافيك اختصاصي RTX4070 انويديا با ۸ گيگابايت حافظه استفاده مي‌كند. نمايشگر لپ‌تاپ قدرتمند ايسوس 2K با نرخ به‌روزرساني ۱۶۵ هرتز و از نوع مات است.

با وجود همه اين امكانات قدرتمند، وزن دستگاه تنها ۱٫۹ كيلوگرم است كه آن را به گزينه‌اي قابل حمل تبديل مي‌كند.

لپ‌تاپ ويووبوك K6604JI از تكنولوژي انتقال حرارت IceCool Pro ايسوس استفاده مي‌كند و به دو فن و چهار خروجي هوا مجهز شده تا در فشارهاي سنگين هم به دليل افزايش بيش از حد دما با افت عملكرد شديد مواجه نشود. باتري اين مدل ۹۰ وات‌ساعت ظرفيت دارد و با استفاده از تكنولوژي شارژ سريع، براي شارژ صفر تا ۵۰ درصد تنها به ۳۰ دقيقه زمان نياز دارد.

از جمله مشخصات قابل توجه ديگر لپ‌تاپ K6605JI ايسوس مي‌توان به حسگر اثرانگشت، استاندارد نظامي 810H براي مقاومت بيشتر بدنه در برابر ضربه، آمپليفاير اختصاصي براي جلوگيري از ايجاد اعوجاج در صداي اسپيكرها، يك پورت HDMI 2.1، ورودي كارت حافظه SD، دو پورت تاندربولت ۴، دو پورت USB تايپ A، جك ۳٫۵ ميليمتري و پورت RJ-45 اشاره كرد.

بهترين لپ تاپ مهندسي بازار با بودجه بيشتر از ۱۲۰ ميليون تومان

اگر ارزش، عامل محدودكننده شما در خريد لپ‌تاپ نباشد، گزينه‌هاي بسيار هيجان‌انگيزي در دسترس خواهند بود. براي مثال مي‌توانيد سراغ ROG Strix Scar 16- G634JY ايسوس برويد كه از پردازنده Core i9-13980HX اينتل استفاده مي‌كند و از ۶۴ گيگابايت رم، ۴ ترابايت SSD و گرافيك اختصاصي RTX4090 انويديا استفاده مي‌كند. اين لپ‌تاپ با نمايشگر miniLED و ۲۴۰ هرتزي خود، و البته برچسب ارزشي كهكشاني ۲۶۰ ميليون توماني به راحتي مي‌تواند قدرتمندترين لپ‌تاپ موجود در بازار ايران به حساب بيايد.

مرجع متخصصين ايران لپ تاپ ايسوس ROG Strix Scar 16

مدل جايگزين: مك‌بوك پرو M3 پرو

از طرفي خريد مك‌بوك پروهاي جديد اپل هم مي‌تواند گزينه‌اي منطقي باشد. ارزش مك‌ بوك ۱۶ اينچي با پردازنده M3 Pro در بازه ارزشي ۱۳۰ ميليون تومان و با پردازنده M3 Max در محدوده ۲۳۰ ميليون تومان قرار دارد و بسته به پيكربندي متفاوت است. تنها نگاهي به بنچمارك‌هاي ثبت شده توسط اين لپ‌تاپ‌ها، چه در پردازش‌هاي منطقي، چه در پردازش گرافيكي و چه در طول عمر باتري مي‌توانند شما را براي خريد مجاب كنند.

مرجع متخصصين ايران لپ تاپ اپل Apple Macbook Pro 16 2024 M3 Pro

همان‌طور كه در مقدمه هم اشاره شد، فهرستي كه مشاهده كرديد شامل همه لپ‌تاپ‌هاي موجود در بازار نيست و بدون شك مي‌توان در هر بازه ارزشي، مدل‌هاي ديگري را نيز پيدا كرد كه با توجه به نوع متخصصي مي‌توانند جايگزين مدل‌هاي معرفي‌شده باشند. شما هم پيشنهادهاي خود را براي كامل‌تر شدن اين راهنماي خريد در بخش هم انديشي ها با ديگران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات