7 روش ساده براي اين كه از دوربين ديجيتال خود نگهداري و مراقبت كنيد

جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رعايت بعضي نكات و دستورالعمل‌ها كمك مي‌كنند تا استفاده‌ي طولاني‌تري از دوربين ديجيتال خود داشته باشيم.
تبليغات

بدنه‌ي دوربين، لنز و لوازم جانبي، بخش‌هاي قابل توجهي از دوربين هستند كه نياز به مراقبت دارند. بعضي از افراد پس از هر بار استفاده از دوربين خود به وضعيت آن رسيدگي مي‌كنند. بعضي ديگر هم آن قدر سهل‌انگاري و اهمال‌كاري مي‌كنند تا نياز به تميزكاري و تعميرات اساسي پيدا كنند.

در حالي كه با چند دقيقه وقت و صرف هزينه‌اي كم مي‌توان از دوربين خود مراقبت كافي به عمل آورد. پيروي از دستورالعمل پيش رو تضمين خواهد كرد كه تا چندين سال آينده مي‌توانيد عكس‌هاي واضح و زيبايي را با دوربين خود ثبت كنيد.

مرجع متخصصين ايران تميز كردن دوربين ديجيتال

۱. درپوش‌هاي جلويي و عقبي لنز

اين تعهد را در خود ايجاد كنيد كه در زماني كه از دوربين استفاده نمي كنيد درپوش آن را حتما بگذاريد تا از لنز دوربين محافظت شود و تميز باقي بماند. ضمن اين كه از خش دار شدن آن جلوگيري شود.

۲. پاك كننده‌ي لنز

پاك كننده‌هاي لنز در بسته‌هاي مجزا، چندتايي، اسپري يا دستمال مرطوب ارايه مي‌شوند. هميشه اين اقلام را در كيف دوربين، اتومبيل، كيف لپ‌تاپ و منزل خود آماده داشته باشيد. حتي پس از تميز كردن لنز، از دستمال مرطوب براي تميز كردن ديگر نقاط دوربين خود استفاده كنيد. ضمن اين كه پاك كردن صفحه نمايش مانديشه متخصصينه‌ياب (viewfinder) با دستمال مرطوب را فراموش نكنيد.

۳. دمنده

حتي زماني كه دوربين در محفظه‌ي خود قرار دارد، گرد و غبار بر روي لنز آن جمع مي‌شود. وقتي درپوش جلويي دوربين را بر مي‌داريم، استفاده از دمنده كمك مي‌كند تا گرد و غبار برداشته شده و مانع ايجاد لكه در تصاوير مي‌شود. از اين رو دمنده را هميشه در كيف دوربين خود داشته باشيد.

يك استفاده‌ي موثر ديگر از دمنده آن است كه قبل از جدا كردن لنز از دوربين، براي تميز كردن شيارهاي لنز، مورد استفاده قرار بگيرد. چنانچه  در يك منطقه‌ي گرد و خاكي يا شني باشيد،  منتظر بمانيد تا ذرات و گرد و غبار نشست كنند. سپس اقدام به برداشتن لنز يا تعويض آن كنيد.

مرجع متخصصين ايران دمنده دوربين

در شرايطي كه گرد و غبار بيش از حدي بر روي سنسور نشسته است، دمنده مي‌تواند براي رفع اشكال به كار برده شود. قبل از دست به كار شدن، مطمئن شويد كه مطابق با دستورالعمل جزوه رايگانچه‌ي راهنما عمل خواهيد كرد. توجه داشته باشيد كه دمنده مي‌تواند باعث نشاندن گرد و غبار بر روي سنسور هم بشود. پس به اندازه‌ي كافي دقت كنيد. اگر سنسور هنوز هم كثيف است، به دنبال روش‌هاي حرفه‌اي‌تر (و بالطبع هزينه‌دار) باشيد.

۴. كيف دوربين

كيف‌ها و كوله‌پشتي‌هاي مرغوب زيادي در شكل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌هاي مختلف براي دوربين طراحي شده‌اند. پيدا كردن يك كيف مناسب دوربين نياز به صرف زمان دارد. ضمن اين كه در انديشه متخصصين داشته باشيد به مرور زمان به تجهيزات شما اضافه خواهد شد.

دقت كنيد كه كيف انتخابي شما داراي چند محفظه‌ي محكم باشد ضمن اين كه در برابر نفوذ آب هم مقاومت نشان دهد. حمل يك كيف كوله‌پشتي در پياده‌روي روزانه به حفاظت از دوربين كمك خواهد كرد.

نكته: در هنگام خريد كيف، دوربين خود را به همراه داشته باشيد. اگر هم سفارش خريد شما الكترونيك است به ابعاد دوربين توجه كنيد. با در انديشه متخصصين گرفتن اندازه‌ها و چند اينچ فضاي خالي مورد نياز، مي‌توان تخمين مناسبي برآورد كرد.

مرجع متخصصين ايران كيف دوربين

۵. كيف دوربين را تميز كنيد

وقتي يك كيف دوربين را براي چند ماه و چند سال داشته باشيم، در اين مدت اشيايي جمع‌آوري خواهند شد. ممكن است به يك بسته‌ي پاره شده‌ي سيليكاژل برخورد كنيم، يا گرد و غبار و برگ و علفي را مشاهده كنيم كه هنگام عكاسي در فضاي باز سر از داخل كيف در آورده‌اند. حتي امكان پيدا كردن موي سگ و گربه هم بعيد نيست! با تميز كردن فضاي كيف، آن را مثل روز اول نو نشان دهيد.

۶. كاور محافظ باران

در هر كيف دوربيني بايد يك كاور محافظ باران موجود باشد. براي دوربين‌هاي كوچك‌تر، كاورهاي زيپ‌دار هم حفاظت خوبي از خود نشان مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران كاور محافظ باران

۷. سيليكاژل

دوربين ديجيتال ما در معرض شرايط مختلف قرار مي‌گيرد. براي جلوگيري از مرطوب شدن محيط داخل كيف دوربين، چند كپسول دارويي حاوي سيليكاژل را در كيف خود قرار دهيد تا رطوبت موجود را جذب كند. هشدار: مطمئن شويد كه كودكان و حيوانات خانگي وقتي سراغ كيف شما مي‌روند، به اين بسته‌هاي دسترسي نخواهند داشت. چرا كه سيليكاژل يك ماده‌ي سمي است.

مرجع متخصصين ايران سيليكاژل

لنزها و لوازم جانبي دوربين‌هاي ديجيتال، گران‌ارزش هستند. چنانچه كمي زمان براي تميز كردن و مطالعه و حفاظت از اين تجهيزات قرار دهيد، مي‌توانيد روي عملكرد آن‌ها حساب كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات