تماشا كنيد: پژو 301 و توانايي‌هاي ايمني در تست تصادفات

پنج‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پژو 301، پژو 208 و پژو 2008 محصولات جديد ايران خودرو هستند كه طي قراردادي مشترك با پژو، به زودي توليد و به بازار عرضه خواهند شد. جهت آشنايي و تماشاي عملكرد 301 در برابر تست‌هاي تصادف موسسه‌ي NCAP، با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

پژو ۳۰۱ خودروي سدان جديدي است كه ايران خودرو براي جايگزيني با نمونه‌هاي پا به سن گذاشته‌ي ۴۰۵ و پارس به بازار عرضه خواهد كرد. از مشخصه‌هاي مهم اين خودرو مي‌توان به پيشرانه‌ي كم مصرف، فضاي جادار و ارزش اقتصادي آن اشاره كرد. پيش‌تر نيز ايران خودرو ارزش پژو 301 را در زمان عرضه ۵۸ ميليون تومان اعلام كرده بود. 

مباحثه ايمني سرنشينان و مسائل زيست محيطي را مي‌توان مهم‌ترين فاكتور‌هايي دانست كه كشور‌هاي پيشرفته پس از مطالعه آن‌ها، به برند‌هاي مختلف خودرويي اجازه عرضه محصولات را مي‌دهند. پژو به واسطه‌ي تكنولوژي پيشرفته‌ي پيشرانه‌هاي خود، به آخرين استاندارد‌هاي اروپا (يورو ۶) كه حتي هنوز براي فعالان خودرويي قاره‌ي سبز الزامي نشده، مجهز شده است. بدين ترتيب خريداران ايراني مي‌توانند بدون نگراني از مصرف بالا و اشكالات پيشرانه‌اي، اقدام به خريد محصولات پژو كنند.

اما مباحثه بسيار مهم ديگري كه مطالعه آن براي ورود و عرضه‌ي هر خودرويي الزامي است، مساله‌ي امنيت سرنشينان در تصادفات است. سازمان NCAP به عنوان معتبرترين سازمان تست قابليت‌هاي خودرو‌هاي مختلف در تصادفات، پژو ۳۰۱ را نيز پيش‌تر تحت آزمايش‌هاي خود قرار داده است. البته به دليل توليد و عرضه‌ي پژو ۳۰۱ و ستيروئن سي-اليس بر پايه‌ي پلتفرم مشترك، NCAP به مطالعه خودروي سي-‌اليس پرداخته و نتايج آن را براي پژو ۳۰۱ نيز معتبر دانسته است.

خودروي مورد آزمايش از مشخصات ايمني جدول زير برخوردار بوده است:

تجهيزات ايمني

توضيحات

كيسه‌‌ي هواي جلو

راننده، سرنشين جلو

پيش‌كشنده

راننده، سرنشين جلو

كيسه‌ي‌ هواي زانويي

-

كيسه‌ي هواي جانبي

محافظت از سر (سرنشينان جلو) 

محافظت سر در تصادفات از بخش انتهايي خودرو

غيرعامل

حفاضت كودكان

نصب صندلي مخصوص و اتصال به گيره‌ي تعبيه شده

محافظت فعال افراد پياده‌رو

-

سيستم كنترل پايداري

ESP (همواره روشن)

سيستم كنترل سرعت خودرو

محدود كننده‌ي حداكثر سرعت

ترمز خودكار

-

كنترل تغيير لين

-

با نگاهي اجمالي به سيستم‌هاي ايمني پژو ۳۰۱ مي‌توان تا حدود زيادي نتيجه‌ي تست‌هاي NCAP را پيش‌بيني كرد.

مرجع متخصصين ايران

تكنولوژي‌هاي ايمني ۳۰۱ جايي در دنياي مدرن امروز ندارد و تنها به نمونه‌هاي ابتدايي مجهز شده است. البته با توجه به كلاس خودرو و برچسب ارزشي آن نمي‌توان به پژو ايراد گرفت.

تصادف از جلو

مرجع متخصصين ايران

در اين تست خودرو با سرعت ۶۴ كيلومتر بر ساعت به مانعي ثابت برخورد مي‌كند. پژو ۳۰۱ در اين بخش ۱۲ امتياز را كسب كرده است. وضعيت سرنشين جلو در تصادفات از روبرو بهتر از راننده است. كيسه‌هاي هوا نيز با عملكرد خوب خود با وجود حركت ۳ سانتي‌متري غربيلك به سمت راننده، از برخورد وي با غربيلك به طور كامل جلوگيري مي‌كند.

تصادف از كنار

مرجع متخصصين ايران

تست تصادفات از كنار به دو روش در ابتدا برخورد خودروي دوم با خودروي اصلي در سرعت ۵۰ كيلومتر بر ساعت شبيه‌سازي مي‌شود. سپس برخورد خودرو به تير بزرگي با سرعت ۲۹ كيلومتر بر ساعت در حالت اول ۳۰۱ موفق به كسب ۸ امتياز شده است؛ اما با وجود تجهيز اين خودرو به كيسه‌هاي هواي جانبي جهت محتفظت از سر و بالا تنه، عملكرد پژو ۳۰۱ در تصادف با تير چندان رضايت بخش نيست و تنها ۵.۷ امتياز را كسب كرده است.

تصادف از انتها

مرجع متخصصين ايران

در اين مرحله به خودروي ثابت ناگهان سرعتي برابر با ۱۶ و ۲۴ كيلومتر بر ساعت وارد مي‌شود. سرنشينان جلو در اين آزمايش شرايط خوبي خواهند داشت اما سرنشينان عقب به احتمال زياد با آسيب ديدگي روبرو خواهند شد.

تصادف با عابر پياده

مرجع متخصصين ايران تست تصادف پژو ۳۰۱

در نهايت نيز انواع و اقسام آزمايش‌هاي مختلف را جهت شببيه‌سازي شرايط تصادف خودرو با عابر پياده انجام مي‌شود كه پژو ۳۰۱ عملكرد ضعيف خود در اين بخش را نيز ادامه داده است. به طور خلاصه اگر فردي با ۳۰۱ تصادف كند، پا و ستون فقرات وي به احتمال زياد دچار آسيب ديدگي جدي خواهد شد. اما محافظت خوبي از سر عابر

نمره‌ي نهايي

پژو ۳۰۱ در نهايت موفق به كسب ۳ ستاره‌ي ايمني از ۵ ستاره شده است. به طور كلي نمي‌توان خودرو‌هاي ساخت فرانسه را پيشتاز بخش ايمني عنوان كرد و اكثر محصولات برند‌هاي اين كشور، موفق به كسب ۳ يا ۴ ستاره‌ي ايمني مي‌شوند. با مقايسه‌ي ۳ ستاره‌ي ايمني پژو ۳۰۱، رنو مگان و ۴ ستاره‌ي ايمني سيتروئن C4 با نتايج ۵ ستاره‌ي ايمني تويوتا كرولا، مزدا ۳، فولكس واگن گلف، هيونداي آي ۳۰، فورد فوكوس و هوندا سيويك مي‌توان به جمع‌بندي جامعي در زمينه‌ي ايمني پژو ۳۰۱ و محصولات فرانسوي رسيد.

در نهايت شما را به تماشاي كليپ آزمايش‌هاي سيتروئن سي-اليس (مشابه با پژو ۳۰۱) در آزمايشگاه‌هاي NCAP دعوت مي‌كنيم.

لينك دانلود

اگر مايل هستيد در باره‌ي اين خودرو بيشتر بدانيد به صفحه‌ي اختصاصي پژو 301 مراجعه كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات