مزدا همچنان روي تكنولوژي اسكاي اكتيو پافشاري مي‌كند

جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مزدا به اين باور رسيده است كه حداقل براي مدت كوتاهي هم كه شده مي‌تواند استفاده از تكنولوژي‌هاي هيبريدي و برقي را در خودروهايش به تاخير بياندازد و به توسعه‌ي تكنولوژي اسكاي اكتيو ادامه دهد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

جف گايتن مدير بخش اروپايي مزدا در گفتگو با Auto Express گفت كه اميدوار است محصولات توليدي اين شركت بتوانند بدون توسل به تكنولوژي‌هاي جديدي نظير هيبريد و الكتريكي آلايندگي خود را كاهش دهند. وي افزود:

ما فكر مي‌كنيم كه تا پايان اين دهه بتوانيم مصرف سوخت خودروهايمان را حداقل ۲۰ الي ۳۰ درصد كاهش دهيم.

وي همچنين به اين مورد هم اشاره كرد كه اميدوار است بتوانند بدون استفاده از هيچگونه سامانه‌ي پيشران الكتريكي در خودروهايشان، به هدف استاندارد‌هاي اروپا مبني بر رسيدن به انتشار تنها ۳۵ گرم گاز دي اكسيد كربن در هر كيلومتر نيز دست يابند. اين اهداف با استفاده از برنامه‌ي طولاني مدت اسكاي اكتيو Skyactiv مزدا محقق خواهد شد. اين استراتژي نخستين بار در سال ۲۰۱۰ پرده برداري و در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد و مزدا همان دوران علنا اعلام كرد كه نه به سمت تكنولوژي هيبريد و نه خودروهاي برقي خواهد رفت.

اسكاي اكتيو نام تجاري دسته‌اي از تكنولوژي‌هاي موتور، شاسي، بدنه و جعبه دنده است كه با هدف كاهش مصرف سوخت و آلايندگي توسط كمپاني مزدا طراحي و توسعه داده شده اند. مزدا در موتورهاي اسكاي اكتيو ضمن عدم استفاده از سيستم‌هاي پرخوران‌هاي نظير توربوشارژر و يا سوپرشارژر به افزايش ضريب تراكم و استفاده از سيستم پاشش سوخت جديدي روي آورده است. ضريب تراكم موتورهاي اسكاي اكتيو بسيار بالا و نزديك به خودروهاي فرمول يك است. در برخي مدل‌ها اين ضريب تا ۱۴ به ۱ مي‌رسد كه بالاترين عدد در بين خودروهاي بنزيني است. سيستم تزريق سوخت اين پيشرانه‌ها هم متفاوت بوده و از نوع تزريق مستقيم با انژكتورهاي چندنقطه اي است كه همگي اين عوامل سبب شده تا كارايي و مصرف اين پيشرانه‌ها پيشرفت قابل توجهي داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران مزدا

همانطور كه در سال ۲۰۱۱ گفته شد مزدا قصد دارد تا گسترش و توسعه‌ي مطلوب تكنولوژي‌هاي الكتريكي و هيبريدي توسط ساير خودروسازان صبر كند، و زماني به بازار اينگونه خودروها وارد خواهد شد كه اين تكنولوژي‌ها به حدي عمومي شده‌اند كه امكان دسترسي ارزان به آنها وجود دارد. البته به انديشه متخصصين مي‌رسد مزدا بي سروصدا در حال تست كردن يك خودروي تمام الكتريكي است كه به گفته‌ي جف گايتن مزدا EV نام دارد. گايتن از علاقه‌ي اين شركت به خودروهاي برقي گفت

ما به اهميت تكنولوژي الكتريكي در خودروها واقف هستيم و اطمينان داريم كه اين تكنولوژي در آينده نقش بسيار مهمي خواهد داشت. ما فكر مي‌كنيم فعلا نياز به زمان است تا اين تكنولوژي ها عمومي شده و بطور كامل تجاري شوند."

گايتن اشاره‌اي به زمان ورود رسمي و جدي مزدا به اين بخش از بازار، نكرد. البته تا جايي كه مي‌دانيم در حال حاضر مدل هيبريدي مزدا ۳ در بازار ژاپن قابل سفارش است كه از مجموعه‌ي هيبريدي مورد استفاده در تويوتا پريوس استفاده مي‌كند؛ بالاخره پريوس سالهاست در اين بخش از بازار حضور موفقي دارد. شايد در سال ۲۰۲۵ نيز شاهد به بازار ‌آمدن نمونه‌اي از مزدا ۲ باشيم كه بر اساس نيسان ليف ساخته شده باشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات