خودروهايي كه از تنفس طبيعي به سيستم‌هاي پرخوران روي آورده‌اند

شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
توربوشارژر‌ها و سوپرشارژر‌ها با پيشرفت در ساليان اخير خودروسازان زيادي را به تغيير رويه مجبور كرده‌اند. در ادامه شما را با ۱۰ خودروي برتري كه پيش از اين از پيشرانه‌هاي تنفس طبيعي استفاده مي كردند اما اكنون به سيستم‌هاي پرخوران روي آورده‌اند، آشنا خواهيم كرد.
تبليغات

قوانين زيست محيطي و استانداردهاي مصرف سوختي كه در سالهاي اخير با جديت در كشورهاي توسعه يافته پيگيري مي‌شوند خودروسازان بسياري را مجبور كرده اند تا براي برآمدن از اين استانداردها سايز پيشرانه‌ها را كاهش دهند. با كوچك شدن پيشرانه‌ها اولين چيزي كه به ذهن خطور مي كند كاهش قدرت و هيجان آنها است، اما آيا خودروسازان حاضر شده‌اند تا بنا به دلايل زيست محيطي و كاهش مصرف سوخت به همين سادگي از قدرت‌ و گشتاور بالا چشم پوشي كنند؟ در ادامه پاسخ اين سوال را مشاهده خواهيد كرد.

۱. بي ام و M5 مدل ۲۰۱۵

مرجع متخصصين ايران bmwm5

چطور مي‌توان از پيشرانه‌ي ۱۰ سيلندر با تكنولوژي فرمول يك آن هم در خودرويي سدان چشم پوشي كرد؟ اما بي ام و در سري ۵ مدل M اين كار را كرده است. بي‌ام‌و پيشرانه‌ي ۵ ليتري ۱۰ سيلندر سري E60 را در سري F10 استفاده نكرد و به جاي آن از يك پيشرانه هشت سيلندر به همراه دو توربوشارژر و به حجم ۴ ليتر بهره برد. البته بي‌ام‌و دلايل خوبي براي اقدام خود دارد؛ كافي است مشخصات پيشرانه توربوشارژردار جديد را با پيشرانه تنفس طبيعي قبلي مقايسه كنيد. پيشرانه ي ۱۰ سيلندر قدرت و گشتاوري معادل ۵۰۰ اسب بخار و ۵۲۰ نيوتون متر داشت در حالي كه پيشرانه‌ي جديد ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نيوتون متر گشتاور دارد. اين تعويض پيشرانه نام اتاق F10 را به عنوان اولين M5 توليد شده با توربوشارژر در تاريخ ثبت كرد كه البته آخرين آن ها نخواهد بود.

۲. شورولت كامارو مدل ۲۰۱۶

مرجع متخصصين ايران chevycamaro

اين مدل نخستين كاماروي توربوشارژر دار و همچنين نخستين كاماروي چهار سيلندر است. كامارو پيشرانه‌ي دو ليتري چهار سيلندرش را از كاديلاك ATS به عاريت گرفته است، با اين حال جنرال موتورز ادعا مي كند كه شتاب صفر تا صد اين خودرو كمتر از شش ثانيه است. مصرف سوخت اين مدل نيز بسيار كم است و با براي طي هر ۱۰۰ كيلومتر تنها به ۹ ليتر بنزين احتياج خواهد داشت كه بدين ترتيب كم‌مصرف‌ترين كامارو تاريخ لقب گرفته است.

۳. آكورا NSX مدل ۲۰۱۷

مرجع متخصصين ايران hondansx

پس از مدتها انتظار آكورا بالاخره نسل جديد NSX را توليد كرد. اين خودرو از پيشرانه شش سيلندر V شكل به حجم ۳.۵ ليتر استفاده مي‌كند. اين پيشرانه از انواع تويين توربو بوده و مانند بسياري از سوپر اسپرت‌ها، داراي كارتل خشك Dry-Sump است؛ يعني كارتل روغن در محل عادي خود در بخش پاييني پيشرانه قرار ندارد. بد نيست به اين نكته هم اشاره كنيم كه يكي از دلايلي كه در سوپراسپرت‌ها از كارتل خشك استفاده مي شود اين است كه بخاطر وارد شدن شتاب‌هاي جانبي  زياد در اين خودروها احتمال زيادي براي افت فشار روغن پيشرانه وجود دارد. قواي محرك هوندا NSX را اين پيشرانه به تنهايي تشكيل نمي‌دهد بلكه سه عدد الكتروموتور نيز در اين خودرو وجود دارند. كه مجموع قدرت تمامي اين مجموعه‌هاي توليد قوي محركه به ۵۳۷ اسب بخار مي رسد.

۴. هوندا سيويك تايپ R

مرجع متخصصين ايران hondacivic

هوندا سيويك تايپ آر در مدل‌هاي قبلي از پيشرانه‌ي تنفس طبيعي با توان دورگيري بالا استفاده مي كرد. اكنون به جاي استفاده از پيشرانه‌ي دور بالاي تنفس طبيعي و يا پيشرانه‌هاي VTEC ، هوندا تصميم گرفته تا سيويك تايپ آر جديد را با پيشرانه‌ي ۲ ليتري چهار سيلندر مجهز به توربوشارژر عرضه كند. البته با داشتن قدرت ۳۰۶ اسب بخار ديگر كسي براي پيشرانه‌ي تنفس طبيعي قديمي اين خودرو دلتنگ نمي‌شود.

۵. فراري 488 GTB

مرجع متخصصين ايران ferrari

پس از سال ۱۹۸۲ اين اولين بار است كه فراري در يكي از مدل‌ها پر‌فروش خود از پيشرانه‌ي توربوشارژردار استفاده مي كند. يك از نكات بسيار مهم و جذاب در پيشرانه‌ي تنفس طبيعي قبلي توانايي دور گيري آن تا ۹ هزار دور بر دقيقه بود كه در پيشرانه‌ي توربوشارژردار ديگر وجود ندارد و حداكثر دور مجاز كمي كاهش يافته است. بياد داشته باشيم كه برخي از برترين فراري‌هاي تاريخ از پيشرانه‌ي توربوشارژردار استفاده مي كردند مانند مدل F40 488 نيز با قدرت ۶۶۰ اسب بخاري اش قطعا خودرويي نيست كه به اين راحتي‌ها بتوان از كنار آن گذشت.

۶. فورد موستانگ اكوبوست ۲۰۱۵

مرجع متخصصين ايران fordmustang

فورد موستانگ اكوبوست ظاهري يكسان با موستانگ جي تي دارد. در زير كاپوت اين خودرو پيشرانه‌ي ۲.۳ ليتري چهار سيلندر وجود دارد كه ۳۱۰ اسب بخار قدرت توليد مي‌كند و گشتاور ۴۳۴ نيوتون متر را در دور موتور ۳ هزار دور بر دقيقه در اختيار راننده قرار مي‌دهد. رانندگي با موستانگ اكوبوست به عنوان اولين موستانگ توربوشارژر دار هيجان و لذت زيادي به همراه دارد.

۷. شورولت كوروت Z06

مرجع متخصصين ايران chevycorvett

 پيشرانه‌ي ۷ ليتري تنفس طبيعي نسل ششم كوروت محبوبيت بسيار زيادي داشت اما در نسل جديد كوروت، شورولت تصميم گرفته تا اين پيشرانه را كنار گذاشته و آن را با نمونه‌ي ۶.۲ ليتري سوپرشارژردار جايگزين كند. پيشرانه‌ي هشت سيلندر جديد توانايي توليد ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۱ نيوتون متر گشتاور را دارد. اين مدل اولين Z06 مجهز به سوپرشارژر است و همانند نسل قبلي خود تهديدي جدي براي رقباي اروپايي‌اش به شمار مي‌آيد.

۸. پورشه ۹۱۱ كاررا ۲۰۱۷

پورشه هم مانند فراري نتوانست در برابر استانداردهاي مصرف سوخت و آلايندگي جديد مقاومت كند. پورشه حجم پيشرانه كارراي جديد را كاهش داده و آن را به ۳ ليتر رسانده است كه در مدل معمولي كاررا ۳۷۰ اسب بخار و در مدل كاررا اس ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارد. كارراي جديد نخستين پورشه‌ي كاررا است كه از سيستم‌هاي پورخوران در پيشرانه استفاده مي‌كند و با آمدن آن به بازار  ديگر پورشه ۹۱۱ توربو تنها ۹۱۱ توربو نخواهد بود.

۹. مرسدس بنز C63 AMG

مرجع متخصصين ايران c63amg

 مرسدس بنز در سي كلاس جديد از قلب تپنده‌ي ۴ ليتري هشت سيلندر استفاده كرده است. اين پيشرانه‌ي قدرتمند مجهز به دو توربوشارژر است و در مدل معمولي توانايي توليد ۴۶۹ اسب بخار قدرت و در مدل اس توانايي توليد ۵۰۳ اسب بخار قدرت را دارد. براي مقايسه بايد اشاره كنيم كه پيشرانه‌ي ۶.۲ ليتري نسل قبلي قدرتي معادل ۴۵۱ اسب بخار را توليد مي كرد. البته اينبار C63 جديد تنها كلاس سي AMG نيست كه به پيشرانه‌ي پرخوران مجهز است و مرسدس بنز قبلا نيز از اين نوع پيشرانه‌ها در كلاس سي استفاده كرده بود.

۱۰. بي ام و M4 و M3 مدل ۲۰۱۵

مرجع متخصصين ايران bmwm4

بي‌ام‌و در نسل جديد سري 3 خودرو را به دو اتاق مجزا تقسيم كرد و مدل كوپه‌ي آن را تحت نام سري ۴ به بازار فرستاد. نسل قبلي كه در مدل ام پاور به پيشرانه‌ي هشت سيلندر وي شكل مجهز بود؛ اما در نسل جديد بي‌ام‌و ترجيح داده تا از پيشرانه‌ي كوچك‌تر ۳ ليتري شش سيلندر خطي استفاده كند. پيشرانه‌ي جديد به كمك دو عدد توربوشارژر قدرت و گشتاوري به ترتيب معادل ۴۲۴ اسب بخار و ۵۰۷ نيوتون متر را دارد كه براي يك خودروي اسپرت كاملا كافي است.

اگر فكر مي‌كنيد خودروي ديگري هم بايد به اين ليست اضافه شود نام آن را با ما در ميان بگذاريد.  

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات