پيشرانهي بدون ميل سوپاپ Qoros در نمايشگاه خودروي پكن به نمايش درآمد
پيشرانهي بدون ميل سوپاپي كه كوروس به نمايش گذاشته است داراي مكانيزمي پنوماتيكي (بادي) براي باز و بسته كردن سوپاپها است. نام اين سيستم "عملگر الكترونيك هيدروليك پنوماتيك" است كه بصورت اختصار (PHEA (Pneematic Hydraulic Electric Actuation نوشته ميشود.
مزيت استفاده از تكنولوژي PHEA اين است كه به واحد كنترل موتور اجازه ميدهد تا كاركرد هر كدام از سوپاپها را بطور جداگانه كنترل كند، چيزي كه در پيشرانههاي داراي ميل سوپاپ امكان پذير نيست. اين سيستم توانايي كنترل زمان باز و بسته شدن و همچنين ميزان باز شدن هر سوپاپ را در شرايط مختلف كنترل كرده و يا تغيير دهد.
تكنولوژي PHEA اين امكان را به خودروسازان ميدهد تا پيشرانههايي كوچكتر، كممصرفتر، سبكتر و قويتر را توليد كنند. بايد در انديشه متخصصين داشت كه سيستم متداول براي حركت سوپاپها كه شامل ميل سوپاپ، زنجير يا تسمه تايم و فنر سوپاپ است مصرف انرژي زيادي دارد و توان پيشرانه را كاهش ميدهد.
شركت Qoros با مشاركت كمپاني سوئدي فريولو (FreeValve) موفق شده است تا اين تكنولوژي را در پيشرانهي جديد خود با نام Qamfree بكار ببرد. كوروس در اين پروژه از همكاري كريستين ون كوينيگزگ نيز بهره برد. كريستين ون كوينيگزگ موسس شركت سوئدي كوينيگزگ است؛ اين شركت پيشتر تجربهي استفاده از تكنولوژي FreeValve را در پيشرانههاي بكار رفته در ابرخودروهاي خود را دارد. فريولو يكي از شركاي تجاري كوينيگزگ نيز محسوب ميشود.
اربان كارلسن مديرعامل شركت FreeValve در اينباره ميگويد: "ما همگي به همكاري با كوروس در اين پروژه افتخار مي كنيم، ما با همكاري كوروس موفق شديم استفاده از تكنولوژي PHEA را براي خودروهاي توليد انبوه نيز ميسر كنيم."
فعلا مشخصات متخصص و زمان ورود به بازار اين پيشرانه مشخص نشده است و بر اساس گزارشها، كوروس در حال رفع موانع و انجام تستهاي كيفي لازم بر روي اين پيشرانه است.
براي مشاهدهي تمامي مطالب مرتبط با اين رويداد مهم به صفحهي نمايشگاه خودروي پكن 2016 مراجعه كنيد.
هم انديشي ها