آينده خودروهاي سنگين بدون راننده

پنج‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
حمل و نقل بارهاي سنگين توسط خودروهاي سنگين انجام مي‌شود و به اين دليل ورود تكنولوژي خودروهاي خودران موجب ايمن‌تر شدن فرآيند جابه‌جايي خواهد شد. تست‌هاي اوليه بر روي خودروهاي سنگين در حال انجام است ولي تجاري سازي و ورود اين تكنولوژي به بازار زمان زيادي نياز دارد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

در آينده‌اي نه چندان دور، ممكن است شما به يك خودروي سنگين غول پيكر خيره و متوجه شويد كه راننده‌اي پشت فرمان خودرو قرار ندارد. اين تكنولوژي حداقل تا دو دهه ديگر به طور كامل اجرايي نخواهد شد. فريتلينر (Freightliner) مسئوليت هدايت گروه تست و آزمايش نيم كشنده‌هاي بدون راننده را بر عهده دارد.

به وضوح مي‌توان ديد كه بازار تكنولوژي كاميون‌هاي خودران و رقباي آن بسيار پر سود خواهد بود، چون‌كه اين خودروي غول پيكر به نرم افزار و سنسورهاي زيادي نياز خواهد داشت كه ۲۳٬۴۰۰ دلار ارزش دارند. اين عدد توسط مطالعه‌اي كه رولند برگر (Roland Berger)، شركت مشاوره‌اي كه در مونيخ آلمان مستقر هستند، انجام و تائيد شده است.

مرجع متخصصين ايران كاميون خودران

نزديك به ۳ ميليون خودروي سنگين ۱۸ چرخ در خاك ايالات متحده آمريكا وجود دارد كه با ورود اين تكنولوژي بازار مناسبي براي تأمين كنندگاني همچون بوش (Robert Bosch GmbH) و كانتيننتال (Continental AG) فراهم مي‌شود. اين شركت‌ها سنسورها و نرم افزارهاي خودروهاي خودران را توسعه و توليد مي‌كنند. در هشت سال آينده يا بيشتر كاميون‌هاي خودران اين اجازه را به رانندگان مي‌دهند كه دستشان را بتوانند با خيالت راحت از روي فرمان بردارند، پاهايشان را از روي پدال‌ها كنار بكشند و تنها چشم به جاده داشته باشند.

رانندگان همچنان بايد آماده در دست گرفتن كنترل خودرو باشند، اين بدان معنا است كه خبري از چرت زدن در داخل كابين نيست. كاميون‌هاي خودران مجوز تردد در اتوبان‌هاي داخل ايالتي را خواهند داشت كه شرايط ترافيكي سنگين را در شهرهايي همچون شيكاگو، بوستون و غيره تجربه خواهند كرد.

استفان كيس (Stephan Keese) و رولند برگر در مطالعات خود پيش بيني كرده‌اند كه شركت‌هاي ترابري خودروهاي سنگين هزينه‌هاي نيروي انساني را كاهش مي‌دهند چرا كه رانندگان خودروهاي طويل سنگين مي توانند بدون داشتن استراحت با وجود اين تكنولوژي به رانندگي خود ادامه دهند. شركت‌هاي ترابري خودروهاي سنگين كه در حمل بارهاي طويل تخصص دارند با سرمايه گذاري بر روي اين تكنولوژي مي‌توانند انتظار داشته باشند بازگشت سرمايه آن‌ها در كمتر از سه سال براي جابه‌جايي بارهاي درون ايالتي محقق شود.

خودروهاي خودران مقرون به صرفه براي شركت‌هاي كوچك ممكن است كمي پر هزينه محسوب شود مخصوصاً براي رانندگاني كه به مركز لجستيك منطقه‌اي براي يافتن مسير درست نيازمند باشند. مخارج اوليه به گفته كيس بسيار زياد است. "هر كسي توانايي پرداخت آن را ندارد. شما بيشتر به يك سرمايه گذاري بزرگ نيازمند هستيد تا يك راننده ماهر." كيس گفته است.

در صورتي كه تعدادي از خودروهاي خودران با فاصله ۳۰ تا ۴۰ فوتي با يكديگر در بزرگراه‌ها حركت كنند، گروهي از خودروهاي سنگين خودران مي‌توانند مصرف سوخت كمتري داشته باشند. برخي از رانندگان خودروهاي سنگين امروزي اين كار را انجام مي‌دهند. اما ۱۰ خودروي سنگين كارواني يك ترافيك جاده‌اي نيم مايلي به همراه خواهند داشت كه رانندگان ديگر را براي خارج شدن از اتوبان با اشكال روبرو مي‌كند. به همين علت است كه كيس انتظار دارد كه تعداد كاروان‌هاي خودروهاي سنگين به سه يا چهار كاميون برسد.

انگيزه اوليه استفاده از خودروهاي سنگين خودران مقوله ايمني است و هزينه جابه‌جايي در درجه دوم قرار خواهد گرفت. با وجود اينكه اغلب توليدكنندگان خودروهاي سنگين به صورت آزمايشي اين تكنولوژي را تست كرده‌اند ولي زماني كه براي گرفتن مجوز تردد پيش بيني مي‌شود ۸ تا ۱۰ سال ديگر خواهد بود. شركت كانتيننتال در حال گسترش قطعات مربوط به اين تكنولوژي است، جيمز بيلي (James Bayley)، معاون صنايع خودروسازي كانتيننتال در بخش خودروهاي سنگين اعلام كرده است كه " شما هم اكنون فازهاي اوليه راه اندازي اين تكنولوژي را كه شامل هشدار تصادف از جلو و حفظ خودرو در مسير است مشاهده مي‌كنيد. "

مرجع متخصصين ايران كاميون خودران

در همين حين بوش از سيستم سروتويين (Servotwin) خود پرده برداري كرده است كه شامل يك سيستم فرماني است كه خودرو را بين دو خط حفظ مي‌كند و از تغيير جهت‌هاي ناگهاني به واسطه وزش بادهاي جانبي جلوگيري به عمل مي‌آورد. بوش، كانتيننتال و ديگر تامين كنندگان مي توانند به كار خود سرعت ببخشند البته در صورتي كه فريتلينر كاميون خود را با موفقيت عرضه كند. سال گذشته يك نمونه اوليه ساخته شد كه اجازه تردد در جاده‌هاي شهر نوادا را اخذ كرد. راننده با فشردن يك دكمه بر روي فرمان سيستم رانندگي خودكار در اتوبان فعال مي‌كند كه مي‌تواند كنترل فرمان، پدال گاز و ترمز را در اتوبان‌هاي علامت گذاري شده كامل در دست بگيرد. خودروهاي خودران سنگين در سطح ۳ خودروهاي بدون راننده قرار مي‌گيرند، يعني راننده مي‌بايست جاده را زير انديشه متخصصين و هر لحظه آمادگي انجام عكس العمل را داشته باشد. رانندگي كاملاً خودكار  در ۲۰ تا ۲۵ سال آينده محقق خواهد شد.

كيس مي‌گويد: "با ظهور كاميون‌هاي خودران، شكست صنعت حمل و نقل سنگين را شاهد خواهيد بود. اغلب رانندگان خودروهاي طويل سنگين براي مسيرهاي طولاني بيكار مي‌شوند و تنها براي جابه‌جايي بارهاي محلي و مسير كوتاه به كار گرفته خواهند شد."

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات