استراتژي فورد براي رقابت در بازار اروپا از زبان معاون اجرايي آن

سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فورد، يكي از پيشگامان صنعت خودرو، اين روزها درگير كشمكشي داخلي براي يافتن راهي است كه بتواند موقعيت خود در اروپا را بهبود بخشد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا با استراتژي جديد فورد جهت افزايش سهم فروش در بازار‌هاي خارج از آمريكا آشنا شويد.
تبليغات

فورد را بايد از تاثيرگذارترين برندها در صنعت خودرو به شمار آورد، با اين حال اين شركت امروزه با خطر بزرگي مواجه است و آن موقعيت و عملكرد اين شركت در بازار اروپا است. برندهايي چون هيونداي، كيا و اشكودا در حال ارتقاي محصولات خود به رده‌هاي بالاتر بازار هستند و عملكرد موفقي داشته‌اند، از طرفي مرسدس بنز و بي‌ام‌و هم شروع به توليد محصولات كوچكتري نموده‌اند كه از لحاظ ارزشي به مدل‌هاي فورد نزديك‌تر هستند. چنين شرايطي تهديد بزرگي براي فورد محسوب مي‌شود و اين شركت بايد هرچه زودتر راهي براي خروج از اين وضعيت پيدا كند.

جيم فارلي معتقد است كه كليد خروج از اين بحران، بازار اروپا است. بحران اقتصادي زمان زيادي است كه به پايان رسيده و بازار داخلي ايالات متحده همچنان بزرگترين و بهترين بازار براي فورد است؛ بخش اعظم اين موقعيت مرهون تسلط مقتدرانه و سرسختانه‌ي وانت‌هاي سري F در اين بازار است. اما تسلط بر بازار وانت بارها آن هم در داخل ايالات متحده براي ارتقاي موقعيت بين المللي فورد كافي نيست، چون وانت بارهاي سايز بزرگ را فقط در بازار آمريكاي شمالي مي‌توان به فروش رساند و آن‌ها شانس چنداني در خارج از آمريكا ندارند.  

جيم فارلي كه از ژانويه‌ي ۲۰۱۵ به سمت معاون اجرايي فورد در اروپا، خاورميانه و آفريقا منصوب شده است به اين آمار نيز اشاره كرد كه برند‌هاي لوكس حدود ۹ تا ۱۰ درصد بازار آمريكا را در اختيار خود دارند در حالي كه اين ميزان براي بازار كشور آلمان به ميزان ۴۵ درصد است. وي گفت: "اين يك فرصت براي فورد است تا بتواند از طريق يافتن راهي براي رقابت با برندهاي لوكس، توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي خود را محك بزند."

اين سخن به معناي اين است كه اين شركت در انتخاب بازار هدف بايد دقت زيادي كند، وي ادامه داد: "ما بايد با دقت تعيين كنيم كه كجا مي‌خواهيم رقابت كنيم و بايد سرمايه گذاري در بازارهاي غير رقابتي را كه هيچ چشم اندازي از سود در آن‌ها نيست متوقف كنيم."

مرجع متخصصين ايران فورد
مرجع متخصصين ايران فورد
مرجع متخصصين ايران فورد
مرجع متخصصين ايران فورد

بر اساس گفته هاي فارلي برخي از مدل هاي فورد نيز قرار است در طي سال هاي آتي از چرخه‌ي توليد حذف شوند. با اينكه فارلي نامي از مدل‌هايي كه قرار است حذف شوند نبرد اما بنابر اعلام اين شركت، فورد كا كه مدلي براساس فيات ۵۰۰ است، يكي از آن‌ها است.

فورد همچنين با تاثير از اقدامي كه دايملر با برند AMG انجام داد قصد دارد تا مدل هاي قدرتمند ST و RS خود را گسترش دهد. فارلي با اشاره به اين موضوع گفت: "توليد خودروهاي اسپرت توسط فورد داراي تاريخچه‌‌اي بسيار غني است و من فكر مي‌كنم كه حالا زمان آن فرا رسيده كه ما به افراد بيشتري امكان تجربه كردن مدل‌هاي اسپرت فورد را بدهيم."

فارلي ضمنا اشاره كرد كه فورد بايد از خودروهايي چون كراس‌اوور سيتروئن كاكتوس الهام بگيرند؛ چون اروپايي ها براي توليد يك كراس اوور، اقدام به كوچك كردن خودروي شاسي‌بلند نمي‌كنند بلكه كراس اوور را از پايه و اساس طراحي مي‌كنند كه روشي بسيار جالب و موفق است.

مرجع متخصصين ايران فورد كوگا
مرجع متخصصين ايران فورد كوگا
مرجع متخصصين ايران فورد كوگا
مرجع متخصصين ايران فورد كوگا
مرجع متخصصين ايران سيتروئن كاكتوس
مرجع متخصصين ايران سيتروئن كاكتوس
مرجع متخصصين ايران سيتروئن كاكتوس
مرجع متخصصين ايران سيتروئن كاكتوس

اما سوال اينجا است كه وقتي يك مرسدس بنز ارزشي برابر با يك فورد فول آپشن داشته باشد، چرا بايد به سراغ فورد رفته و آن را خريداري كرد؟ جيم فارلي به اين سوال اينطور پاسخ مي‌دهد كه: "۷۰ درصد فروش فورد مدل كوگا را مدل بالاتر و فول‌تر آن يعني تيتانيوم تشكيل مي‌دهد و ما پس از مطالعه مشتريان، به اين نتيجه رسيديم كه آن‌ها علاقه دارند تا خودروي لوكس‌تري را از فورد خريداري كنند."

اين مدل‌هاي لوكس و بهتر، همان مدل‌هاي ويگنل (Vignale) فورد (ويگنل رده‌اي بالا از تجهيزات فرد است كه در بازارهاي غير آمريكايي عرضه مي‌گردد) هستند. مدل‌هاي ويگنيل داراي رنگ‌هاي ويژه براي بدنه و تودوزي چرم كابين با كيفيتي در حد بنتلي هستند و سرويس و خدمات آن‌ها نيز از نوع ويژه VIP است. در حال حاضر امكان خريداري مدل هاي كوگا، Edge، S-Max و موندئو در تيپ ويگنل وجود دارد. در چهار ماه نخست سال تعداد ۲ هزار دستگاه فورد موندئو ويگنل به فروش رفت، اما فارلي اظهار مي‌كند كه ۲۰ درصد از مشتريان فورد اقدام به فروش خودروي لوكس خود جهت خريداري يك فورد لوكس و فول آپشن نموده‌اند.

فارلي همچنين تاكيد مي‌كند كه مدل‌هاي ويگنل فورد به هيچ عنوان جايگزيني براي لينكلن نيستند چون آن‌ها در بازار آمريكا، جايي كه لينكلن در حال احياي موقعيت خود در بازار خودروهاي لوكس است عرضه نمي‌شوند. فارلي ادامه داد از آنجايي كه لينكلن در بازار اروپا حضور ندارد پس اين دو كاملا مستقل از هم عمل كرده و رقيبي براي يكديگر نخواهند شد. هرچند در مباحثه خودروهاي لوكس فعلا نمي‌توان حساب چنداني روي برند فورد باز كرد.

مرجع متخصصين ايران فورد
مرجع متخصصين ايران فورد
مرجع متخصصين ايران فورد
مرجع متخصصين ايران فورد
مرجع متخصصين ايران فورد
مرجع متخصصين ايران فورد
مرجع متخصصين ايران فورد
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات