مرسدس بنز: پيشرانه‌هاي احتراق داخلي تا آينده‌ دور نيز متخصصي خواهند داشت

سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مرسدس بنز انتظار دارد كه پيشرانه‌هاي احتراق داخلي، به رغم فشارهاي سنگين از سوي وسايل نقليه‌ي تمام‌الكتريكي و همچنين پيل‌هاي سوختي، براي دهه‌هاي آينده نيز همچنان در صدر پيشرانه‌هاي استفاده شده روي خودروها باقي بمانند.
تبليغات

برنهارد هايل، رئيس بخش انتقال قدرت در دايملر (شركت مادر مرسدس بنز) در گفتگو با پايگاه كارادوايس در روز فناوري مرسدس بنز در اشتوتگارت هفته‌ي گذشته گفت كه هنوز هم پتانسيل بسياري براي بهبود پيشرانه‌هاي احتراق داخلي (ICE) وجود دارد:

 ما هرگز به زماني نخواهيم رسيد كه در آن ديگر هيچ ايده‌اي براي بهبود بهره‌وري يا رفتارهاي NVH يا راحتي يا هر چيز ديگري در رابطه‌ با پيشرانه‌هاي احتراق داخلي نداشته باشيم.

وي در صحبت‌هاي خود هنگام پرده‌برداري از پيشرانه‌ي ديزل OM654 كه در سري جديد E كلاس به كار گرفته خواهد شد، تصريح كرد كه ايجاد بهبود در اين پيشرانه‌ها هنوز هم امكان‌پذير است.

بنابراين حتي با داشتن اين پيشرانه‌ي جديد و توسعه‌ي آن، باز هم بسياري از ايده‌هاي جديد در بخش مهندسي در مورد چگونگي بهبود در طراحي و تجديد انديشه متخصصينهاي بعدي وجود دارد. ادعا نمي‌كنم كه مي‌خواهيم اصول اصلي پيشرانه‌ها را مورد طراحي مجدد قرار دهيم؛ اما ما روز به روز تجربه‌هاي جديدي در اين زمينه را بدست مي‌آوريم.

بر پايه‌ي گفته‌هاي هايل، هنوز هم سرمايه‌گذاري در فناوري پيشرانه‌هاي احتراق داخلي بسيار معقول و توجيه‌پذير است؛ حتي اگر چنين به انديشه متخصصين برسد كه پتانسيل خودروهاي الكتريكي و خودروهاي پلاگين براي استفاده در آينده به طور قابل توجهي در حال افزايش است، باز هم اهميت پيشرانه‌هاي احتراق داخلي پابرجا خواهد بود. وي در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود چنين گفت:

ما با وضعيتي روبرو هستيم كه در آن قوانيني براي همه‌ي فناوري‌هاي مرتبط با CO2 وجود دارد. بايد در آينده بتوانيم از مقررات محدودكننده و تنظيم‌كننده در اين زمينه پيروي كنيم و خودمان را با مقادير متوسط آن‌ها سازگار كنيم. مسلما همه‌ي اين برنامه‌ها پرهزينه خواهد بود. اما شما به خوبي آگاه هستيد كه هزينه‌هاي خودروهاي تمام‌الكتريكي و پلاگين‌هاي امروزي تا به امروز چقدر بوده‌اند. بنابراين به اين نتيجه مي‌رسيم كه انجام اقدامات متعارف در پيشرانه‌هاي سنتي در مقايسه با هزينه‌هاي امروزي خودروهاي الكتريكي به نسبت كارآمد و داراي صرفه‌ي اقتصادي نيز هستند.اگر شما يك نسبت در اختيار داشته باشيد كه نشان‌دهنده‌ي يورو به ازاي هر گرم CO2 باشد. با اندكي تامل مي‌توان دريافت كه هنوز هم سرمايه‌گذاري در پيشرانه‌‌هاي سنتي بسيار جالب است.
مرجع متخصصين ايران مرسدس بنز  2015

 تا هنگامي كه موتورهاي احتراق داخلي به جزوه رايگان‌هاي تاريخي ملحق شوند هنوز زمان بسيار زيادي مانده است. هايل در اين مورد گفت:

من شخصا معتقدم كه، به هيچ عنوان نمي‌توان انتظار داشت كه ما در آينده‌ي نزديك ديگر شاهد استفاده از پيشرانه‌هاي احتراق داخلي نباشيم. چون اين مقوله به مقدار زيادي وابسته به موارد استفاده است.‌ ممكن است به انديشه متخصصين برسد كه در جوامع شهري، درصد وسايل نقليه‌ي برقي در حال افزايش است. از سوي ديگر، شايد در مناطق روستايي و در كشورهايي كه كمتر توسعه يافته‌اند، طبيعتا تعداد بسيار زيادي از اين كشورها وجود دارد، قطعا روند متخصصد موتورهاي احتراق داخلي را ادامه خواهيم داد. پيشرانه‌هاي احتراق از نقطه انديشه متخصصين جهاني در دسته‌ي بدترين و مضرترين منابع كربن دي‌اكسيد قرار ندارد.

دايملر به زودي كارگذاري فيلترهاي ذرات را روي وسايل نقليه‌ي بنزيني خود آغاز خواهد كرد. تفاوت بين بهره‌وري بنزين و ديزل در ميزان انتشار گاز CO2 در آينده احتمالا كمتر خواهد شد. با اين حال هايل باور دارد كه پيشرانه‌هاي ديزلي به عنوان انتخابي كارامدتر باقي خواهند ماند. هايل همچنين اظهار كرد كه:

در حال حاضر ما به پيشرفت بسياري در زمينه‌ي پيشرانه‌هاي بنزيني دست يافته‌ايم و در اين مورد هيچ شك و ترديدي وجود ندارد. اما با اين حال افراد شاغل در حوزه‌ي ديزل نيز بيكار نمانده‌اند و آن‌ها نيز به پيشرفت‌هاي زيادي رسيده‌اند.اگر شما در انديشه متخصصين داشته باشيد كه پيشرانه‌ي به كار رفته در بنز كلاس E داراي آلايندگي CO2 به مقدار ۱۰۲ گرم‌ بر كيلومتر باشد، به سختي خواهيد توانست پيشرانه‌اي بنزيني با همان مقدار CO2 را پيدا كنيد. پس شما در يك پيشرانه‌ي بنزيني بايد روي بسياري از فناوري‌ها سرمايه‌گذاري كنيد كه اين موضوع باعث مي‌شود تا ما نتوانيم پيشرانه‌هاي ارزاني توليد كنيم.

مرسدس بنز طي سال هاي آينده مبلغي به ميزان ۱۴.۵ ميليارد يورو را به تحقيق و توسعه اختصاص خواهد داد. گفتني است كه بيش از نيمي از اين مبلغ براي جريان فناوري‌هاي سبز صرف مي‌شود. هر چند كه اين شركت اذعان مي‌كند، بازگشت سرمايه گذاري در فناوري‌هاي سبز، بيش از هر چيز ديگري به خريداران بستگي دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات