با كم مصرف ترين خودروي الكتريكي دنيا آشنا شويد

پنج‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
توليد خودروهاي كم‌مصرف همواره جز اولويت خودروسازان بوده است. حال يك تيم دانشجويي موفق به توليد نمونه‌ي خاصي از خودرو شده است كه مصرف بسيار اندك بنزين را به همراه دارد. براي آگاهي بيشتر از اين خبر، با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

بيشتر خودروسازهاي دنيا سعي دارند تا خودروهاي جديد خود را نسبت به قبل كم‌مصرف‌تر كنند. با اين وجود هنوز محصولات كارخانه‌هاي معروف در مقابل خودروهاي بسيار سبكي كه در دانشگاه‌ها به طور آزمايشي ساخته مي‌شوند، بسيار پر‌مصرف‌تر هستند. گروه TUfast كه در زمينه توليد خودروهاي كم‌مصرف تخصص زيادي دارد، اخيرا با شكستن ركورد گينس كم‌مصرف‌ترين خودروي الكتريكي، نشان داده است كه تنها با ميزان اندكي سوخت نيز مي‌توان مسافت زيادي را طي كرد. 

مرجع متخصصين ايران ماشين الگتريكي TUfast eLi14

خودرويي كه براي شكستن ركورد از آن استفاده شده، نسخه‌ي دستكاري شده از خودروي TUfast eLi14 است. اين خودرو در ابتدا براي شركت در مسابقه ماراتن خودروهاي كم‌مصرف شركت Shell توليد شده بود. براي دستيابي به مصرف هر‌چه كمتر، موتور اين خودرو بهينه شده، آهنرباي موجود در آن جا‌به‌جا گرديد و در نهايت سيم‌كشي‌ها به نقره تغيير جنس دادند. در كنار موتور، رينگ‌ها نيز بهبود يافتند و در آن‌ها از اتصالات با اصطكاك بسيار اندك استفاده شد.

با انجام دور آزمايشي، اندازه‌گيري‌ها حاكي از اين بودند كه اين خودرو توانسته است با استفاده از ۱ كيلووات ساعت انرژي، ۱۱۴۲ كيلومتر مسافت را طي كند. با وجود اين، تيم تحقيقاتي TUfast به تلاش خود ادامه دادند و براي بهبود اين عدد تغييراتي را در باد لاستيك و تنظيمات واحد كنترل‌كننده سرعت خودرو اعمال كردند.

اين‌بار نتيجه به دست آمده حيرت انگيز بود. خودروي آن‌ها توانست با يك كيلووات ساعت انرژي، ۱۲۳۲ كيلومتر را طي كند. اين يعني مصرف سوخت معادل ۰.۰۹۱ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر. به زبان ديگر اين خودرو مي‌تواند تنها با يك ليتر بنزين ۱۰۹۵۶ كيلومتر حركت كند.

مرجع متخصصين ايران ماشين الگتريكي TUfast eLi14

تيمي كه براي رسيدن به اين ركورد تلاش كردند متشكل از دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه متخصص شهر مونيخ هستند. از سال ۲۰۱۱ خودروهاي گروه TUfast‌ به يكي از شركت‌كنندگان هميشگي ماراتن بهينه‌سوزي سوخت Shell مبدل شده‌اند. جالب است بدانيد تيم ديگري نيز كه توسط همين افراد همراهي مي‌شود، در مسابقات فرمول دانشجو (Formula Student) حضور فعال دارد.

پس از جلوگيري از ثبت ركورد در محوطه‌ي دانشگاه، خوشبختانه شركت آئودي پيست آزمايشي خود را براي ثبت ركورد گينس در اختيار اين گروه قرارداد. خودروي آماده شده نيز در برابر چشمان نمايندگان گينس، ركورد جهاني را در اين پيست ثبت كرد و نام خود را به عنوان كم‌مصرف‌ترين خودروي الكتريكي به ثبت رساند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات