انويديا از تراشه جديد خود براي خودرو هاي بدون سرنشين رونمايي كرد

يك‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت انويديا به تازگي از تراشه‌ي جديد خود به نام Xavier رونمايي كرده است تا در خودروهاي بدون سرنشين مورد استفاده قرار گيرد.
تبليغات

خودروهاي بدون سرنشين نياز به توان محاسباتي و پردازش بالايي دارند. از اين رو، انويديا (Nvidia) دست به كار شده و به تازگي از  تراشه‌هاي "خاوير يا ژاوير" (Xavier) رونمايي كرده است. قرار است كه خاوير در پلتفرم Drive PX2 كه آخرين مدل از ابررايانه‌ي ساخته شده براي خودروهاي بدون سرنشين است پياده‌سازي شود.

خاوير در واقع نوعي سيستم روي تراشه يا همان تراشه‌اي است كه شامل واحد گرافيك (GPU)، يك پردازنده‌ي هشت هسته‌اي و يك شتاب‌دهنده‌ي ديد كامپيوتري است. اين پردازنده مي‌تواند ۲۰ تريليون محاسبه را در ثانيه انجام دهد در حالي كه مصرف انرژي آن تنها در حدود ۲۰ وات خواهد بود.

جن‌سون هوانگ (Jen-Hsun Huang) مديرعامل انويديا در كنفرانس اخير  Nvidia's GPU Technology در آمستردام گفت: "در فرآيند ساخت اين نوع تراشه‌ بيشترين تلاش ممكن را انجام داده‌ايم و زمان بسيار زيادي را صرف توليد آن كرده‌ايم."

طي يك مطالعه كه در ماه آوريل صورت گرفت، خاوير به عنوان جايگزيني براي ماژول‌هاي فعلي پلتفرم Drive PX2 طراحي شد. Drive PX2 داراي دو تراشه و چند GPU است. در حالي كه خاوير به تنهايي مي‌تواند توان مورد نياز پردازش با مصرف انرژي كم را فراهم كند.

انوديا كه مديرعاملش در سال فعلي، آن را به يك كمپاني "همه كاره" توصيف كرده است، در زمينه‌ هوش مصنوعي هم وارد ميدان شده است. اين شركت با همكاري كمپاني TomTom در تلاش است تا سيستم دقيق‌تري در مسيريابي خودروهاي بدون سرنشين فراهم كند. اين سيستم با اتصال به سرويس‌هاي ابري، نقشه‌هاي راه را براي خودروهاي نقليه بروزرساني مي‌كند.

اين نقشه‌هاي دقيق از از اهميت زيادي براي خودروهاي بدون سرنشين برخوردار هستند و با بهره‌گيري از پردازنده‌هاي AI مي‌توانند مواردي چون خطوط جاده‌ها، خروجي بزرگراه‌ها و موانع خطر را به سنسورهاي خودرو مخابره كنند.

در همكاري بين انويديا و TomTom نزديك به ۷۵۰۰۰ مايل از مسير بزرگراه‌هاي جهان، تحت پوشش قرار مي‌گيرند و بهره‌گيري از اين سيستم براي خودروهاي بدون سرنشين مجهز به پلتفرم Drive PX فراهم خواهد بود.

"ويلم استريج‌بوش" (Willem Strijbosch)، مسئول بخش خودروهاي بدون سرنشين شركت TomTom مي‌گويد:

آميزه‌اي از نقشه‌هاي فوق‌العاده دقيق و باكيفيت ما به همراه پلتفرم انويديا، كمك خواهند كرد تا قابليت‌هايي به اين خودروها اضافه كنيم تا سازندگان آن‌ها با سرعت بيشتري به روند ساخت آن‌ها توسعه دهند و در آينده‌ي نزديك‌تري به رسميت شناخته شوند.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات