نسل دوم آئودي Q5، كه رقيب مرسدس بنز GLC و بيامو X3 محسوب ميشود، از بسياري جهات نسبت به مدل ۲۰۱۵ خود بهبود يافته است. پيشرانهي اين خودرو شباهت زيادي به پيشرانهي مدل A4 Saloon جديد دارد و مهندسان آئودي تلاش كردهاند تا از وزن آن بكاهند. نتيجهي تلاش مهندسان آئودي خودرويي است با ۹۰ كيلوگرم وزنِ كمتر نسبت به نسل اولي كه در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد.
تكنولوژي كاهش وزن خودرو
كليد اين كاهش وزن در استفاده از پلتفرم MLB گروه فولكسواگن نهفته است. پلتفرمي كه هماكنون در مدلهاي A4 و Q7 بهكار گرفته شده است. Q5 جديد از لحاظ اندازه با مدل قبلي خود تفاوتي ندارد، اما به لطف طراحي تازه، فضاي داخلي بيشتري را در اختيار سرنشينان قرار ميدهد. اين خودرو يكي از آيروديناميكترين مدلها در ميان شاسيبلندها است و طبق اعلام آئودي، سرنشينان آن كمترين ميزان صداي باد و ارتعاشات ناشي از مقاومت هوا را حس خواهند كرد.
Q5 جديد شباهتهايي با مدلهاي Q7 و Q2 دارد (خصوصاً در قسمتهاي جانبي) و آئودي براي تأكيد بر تواناييهاي آفرود آن، چهرهاي خشنتر به Q5 جديد بخشيده است. براي چراغهاي جلو دو انتخاب وجود دارد، LED و LED ماتريكس (Matrix LED) با وضوح بالا كه در نسخههاي مختلف Q5 نصب شدهاند. همچنين، Q5 مجهز به سيستم سيگنال ديناميك در پيچها است.
در صورت تمايل، خريداران اين خودروي ۵ نفره ميتوانند يك صفحه نمايش ۱۲.۳ اينچي را جايگزين كيلومتر شمار مكانيكي كنند و از كيلومتر شمار و آمپرهاي مجازي استفاده كنند. علاوه بر اين، دو انتخاب ديگر براي صفحه نمايش مركزي خودرو در اختيار خريداران قرار دارد. مدل استاندارد اين خودرو داراي يك صفحه نمايش ۷ اينچي لمسي است كه در نسخههاي ديگر، اندازهي اين صفحه نمايش به ۸.۳ اينچ افزايش مييابد. لازم به ذكر است كه صفحه نمايش نسخههاي خاص اين خودرو مجهز به سيستم بازخورد لرزشي هستند. يكي از جذابترين آپشنهاي موجود در Q5 جديد، سيستم هدآپ ديسپلي (Head-up Display) جديدي است كه اطلاعات مورد نياز راننده را روي شيشهي جلو به نمايش در ميآورد.
پيشرانهها
Q5 جديد از پيشرانههاي چهار و شش سيلندر بنزيني و ديزلي بهره ميبرد كه اكثر آنها را از مدل A4 به عاريت گرفته است. پيشرانههاي شش سيلندر مذكور بخشي از نسل جديد پيشرانههايي هستند كه بهطور مشترك توسط آئودي و پورشه توليد شدهاند. البته، آئودي برنامههايي براي توليد مدل هيبريدي اين خودرو نيز دارد تا بتواند پاسخگوي بازار رو به رشد شاسي بلندهاي هيبريدي باشد. يك موتور الكتريكي به همراه يك پيشرانهي ۲ ليتري چهار سيلندر وظيفهي توليد قدرت مدل هيبريدي را بر عهده دارند و طبق اعلام شركت سازنده، اين خودرو در حالت تمام الكتريكي قادر است مسافتي معادل 50 كيلومتر را بپيمايد.
در هنگام عرضه، پنج انتخاب براي پيشرانهي خودرو وجود خواهد داشت. سه نمونه از آنها، پيشرانههاي ۲ ليتري ديزلي TDI با قدرتهاي ۱۴۸، ۱۶۱ و ۱۸۷ اسب بخار هستند و چهارمين پيشرانهي ديزلي، يك پيشرانهي 3 ليتري با قدرت ۲۸۲ اسب بخار است. در كنار اين پيشرانههاي ديزلي، يك پيشرانهي بنزيني ۲ ليتري با قدرت ۲۴۹ اسب بخار قرار دارد و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ كيلومتر حدود ۶ ليتر است و در هر كيلومتر ۱۵۴ گرم دياكسيد كربن توليد ميكند.
آئودي همچنين، براي خريداراني كه به دنبال قدرت بيشتري هستند نسخههاي SQ5 و RS Q5 را در انديشه متخصصين گرفته است. در هر دو نسخه از يك پيشرانهي ديزلي ۳ ليتري استفاده شده است كه در نسخهي SQ5 تواني معادل ۳۲۵ اسب بخار توليد ميكند و در نسخهي RS Q5، به لطف استفاده از توربوشارژر دوگانه، قدرت توليدي به ۵۰۰ اسب بخار افزايش مييابد. برخي از نسخههاي Q5 از سيستم Ultra آئودي بهرهمند هستند، اين سيستم در مواقعي كه به قدرت محور عقب خودرو نياز نيست تمام توان توليدي پيشرانه را به چرخهاي جلو منتقل ميكند و به اين ترتيب بازده خودرو را بسيار افزايش ميدهد. لازم به ذكر است كه سيستم تقسيم گشتاور در تمام نسخههاي Q5 وجود دارد اگرچه، خريداران نسخههاي ۶ سيلندر ميتوانند ديفرانسيل اسپرت را سفارش دهند.
اين خودرو كه در نسخههاي چهار چرخ محرك و ديفرانسيل جلو توليد خواهد شد، به خريداران سه انتخاب براي جعبهدنده داده است. جعبهدندهي دستي ۶ سرعته، جعبهدندهي اتوماتيك ۷ سرعته به همراه كلاچ دوگانه و جعبهدندهي ۸ سرعته با سيستم تبديل گشتاور اتوماتيك، سه انتخابي است كه آئودي براي مشتريانش در انديشه متخصصين گرفته است.
سيستم تعليق عقب و جلوي Q5 جديد، كه بطور عمده از مدل A4 اقتباس شده است، از نوع ۵ اتصاله با فنرهاي استيل و ضربهگيرهاي قابل تنظيم است. به عنوان جايگزين اين سيستم تعليق، خريداران ميتوانند كمك فنرهاي بادي با سيستم تنظيم ارتفاع را كه از Q7 كپيبرداري شده است، سفارش دهند. سيستم تعليق دوم قابليتهاي بكسل بهتري را نسبت به نوع استاندارد در اختيار مشتريان قرار ميدهد. درگذشته، بهطور استاندارد رانندگان ميتوانستند از ميان ۷ حالت مختلف رانندگي، كه توسط سيستم رانندگي آئودي ارائه شده است، عملكرد خودروي خود را تنظيم نمايند، اما با توليد Q5 جديد شاهد اضافه شدن ۲ حالت رانندگي آفرود به اين سيستم خواهيم بود.
تجهيزات و ارزش
Q5 با ۱۴ رنگ مختلف و ۵ پكيج بدنه قابل سفارش است. اين پكيجها عبارت هستند از: اسپرت، ديزاين، S لاين، ديزاين سلكشن (Design Selection) و S لاين اكستريور پكيج. هريك از اين پكيجها داراي خصوصيات مخصوص به خود هستند تا به راحتي بتوان آنها را از يكديگر تشخيص داد. براي مثال، در پكيج بدنهي ديزاين سلكشن از عناصري با رنگ خاكستري براي ايجاد تضاد استفاده شده است تا طبيعت خشن خودرو را نمايان سازد. Q5 معرفي شده مجهز به فرماني جديد با قابليتهاي گوناگون است و بهعنوان آپشن اضافي ميتوان سيستم گرمكن فرمان و صندليهاي ماساژور سرنشينان را سفارش داد. همچنين، مشتريان ميتوانند از ميان سي رنگ موجود براي نورپردازي فضاي داخلي رنگ مورد علاقهي خود را انتخاب نمايند. در نسخهي استاندارد اين خودرو از رينگهاي ۱۷ اينچي آلومينيومي استفاده شده است، اما در نسخههاي ديگر، سايز رينگها تا ۲۱ اينچ افزايش مييابد.
با اينكه مدل قبلي Q5 بهخاطر فضاي زياد صندوق عقب آن مورد ستايش قرار ميگرفت، آئودي در نسل جديد باز هم اين فضا را افزايش داده است و در حالت عادي (بدون خواباندن صندليهاي عقب) حجم اين فضا معادل ۶۱۰ ليتر است و در صورتي كه صندليهاي عقب خوابانده شوند حجم اين فضا به ۱۵۵۰ ليتر افزايش مييابد. نكتهي ديگر در مورد صندوق عقب اين خودرو، استفاده از سنسور فعال در اين قسمت است. اين سنسور در همكاري با سيستم تعليق بادي كمك ميكند تا هنگام بارگيري بارهاي سنگين، ارتفاع خودرو كاهش يابد.
در بخش تكنولوژيهاي ايمني، مشتريان آئودي ميتوانند پكيجهاي شهري، پاركينگ و Dubbed Tour را انتخاب نمايند. عملكرد اين پكيجها به طور خلاصه عبارت است از: كروز كنترل تطبيقپذير به همراه دستيار ترافيك، سيستم تشخيص خطوط، سيستم هشدار دهندهي ترافيك، سيستم ترمز خودكار و دستيار پارك خودرو.
هنوز زمان زيادي تا اعلام ارزش اين خودرو در بازار بريتانيا باقيمانده است اما، ميتوان حدس زد كه ارزش پايهي آن چيزي حدود ۳۲,۵۸۰ پوند خواهد بود و ارزش پايهي آن در آلمان ۴۵,۱۰۰ يورو خواهد بود.
در مراسم رونمايي از اين خودرو در نمايشگاه پاريس ۲۰۱۶، رئيس كمپاني آئودي روپرت استدلر (Rupert Stadler) گفت:
اولين نسل آئودي Q5 سالها پرفروشترين شاسيبلند جهان در كلاس خود بود و طراحي جايگزين آن امر سادهاي نبود، اما دقيقاً همين امر باعث جذابيت طراحي آن شده است. ما با توليد Q5 جديد به همراه تمامي نوآوريهاي تكنولوژيكي آن، سطح استانداردها را اندكي بالاتر بردهايم.
لازم به ذكر است، Q5 جديد در كارخانهي جديد آئودي در مكزيك توليد خواهد شد. در ادامه از شما دعوت ميكنيم تا تيزر تبليغاتي اين خودرو را تماشا نماييد.
انديشه متخصصين شما دربارهي اين خودرو چيست؟
تمام مطالب مرتبط با نمايشگاه را در صفحهي اختصاصي نمايشگاه خودرو پاريس ۲۰۱۶ مطالعه كنيد.
هم انديشي ها