آئودي Q5 جديد معرفي شد

يك‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آئودي از نسل جديد Q5 در خلال نمايشگاه خودرو پاريس 2016 رونمايي كرد.
تبليغات

نسل دوم آئودي Q5، كه رقيب مرسدس بنز GLC و بي‌ام‌و X3 محسوب مي­‌شود، از بسياري جهات نسبت به مدل ۲۰۱۵ خود بهبود يافته است. پيشرانه‌ي اين خودرو شباهت زيادي به پيشرانه‌­ي مدل A4 Saloon جديد دارد و مهندسان آئودي تلاش كرده­‌اند تا از وزن آن بكاهند. نتيجه­‌ي تلاش مهندسان آئودي خودرويي است با ۹۰ كيلوگرم وزنِ كمتر نسبت به نسل اولي كه در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

تكنولوژي­ كاهش وزن خودرو

كليد اين كاهش وزن در استفاده از پلت­فرم MLB گروه فولكس‌­واگن نهفته است. پلت­فرمي كه هم‌­اكنون در مدل­‌هاي A4 و Q7 به­‌كار گرفته شده است. Q5 جديد از لحاظ اندازه با مدل قبلي خود تفاوتي ندارد، اما به لطف طراحي تازه‌، فضاي داخلي بيشتري را در اختيار سرنشينان قرار مي‌­دهد. اين خودرو يكي از آيروديناميك‌­ترين مدل‌­ها در ميان شاسي­‌بلندها است و طبق اعلام آئودي، سرنشينان آن كم‌ترين ميزان صداي باد و ارتعاشات ناشي از مقاومت هوا را حس خواهند كرد.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

Q5 جديد شباهت­‌هايي با مدل­‌هاي Q7 و Q2 دارد (خصوصاً در قسمت­­‌هاي جانبي) و آئودي براي تأكيد بر توانايي­‌هاي آفرود آن، چهره‌­اي خشن‌­تر به Q5 جديد بخشيده است. براي چراغ­‌هاي جلو دو انتخاب وجود دارد، LED و LED ماتريكس (Matrix LED) با وضوح بالا كه در نسخه‌­هاي مختلف Q5 نصب شده‌­اند. همچنين، Q5 مجهز به سيستم سيگنال ديناميك در پيچ‌­ها است.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

در صورت تمايل، خريداران اين خودروي ۵ نفره مي­‌توانند يك صفحه نمايش ۱۲.۳ اينچي را جايگزين كيلومتر شمار مكانيكي كنند و از كيلومتر شمار و آمپرهاي مجازي استفاده كنند. علاوه بر اين، دو انتخاب ديگر براي صفحه نمايش مركزي خودرو در اختيار خريداران قرار دارد. مدل استاندارد اين خودرو داراي يك صفحه نمايش ۷ اينچي لمسي است كه در نسخه­‌هاي ديگر، اندازه‌­ي اين صفحه نمايش به ۸.۳ اينچ افزايش مي‌­يابد. لازم به ذكر است كه صفحه نمايش نسخه­‌هاي خاص اين خودرو مجهز به سيستم بازخورد لرزشي هستند. يكي از جذاب­‌ترين آپشن‌­هاي موجود در Q5 جديد، سيستم هدآپ ديسپلي (Head-up Display) جديدي است كه اطلاعات مورد نياز راننده را روي شيشه­‌ي جلو به نمايش در مي­‌آورد.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

پيشرانه‌­ها

Q5 جديد از پيشرانه­‌هاي چهار و شش سيلندر بنزيني و ديزلي بهره مي­‌برد كه اكثر آن­ها را از مدل A4 به عاريت گرفته است. پيشرانه‌هاي شش سيلندر مذكور بخشي از نسل جديد پيشرانه‌­هايي هستند كه به‌­طور مشترك توسط آئودي و پورشه توليد شده‌­اند. البته، آئودي برنامه‌­هايي براي توليد مدل هيبريدي اين خودرو نيز دارد تا بتواند پاسخگوي بازار رو به رشد شاسي بلندهاي هيبريدي باشد. يك موتور الكتريكي به همراه يك پيشرانه­‌ي ۲ ليتري چهار سيلندر وظيفه­‌ي توليد قدرت مدل هيبريدي را بر عهده دارند و طبق اعلام شركت سازنده، اين خودرو در حالت تمام الكتريكي قادر است مسافتي معادل 50 كيلومتر را بپيمايد.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

در هنگام عرضه، پنج انتخاب براي پيشرانه‌­ي خودرو وجود خواهد داشت. سه نمونه از آن­ها، پيشرانه­‌هاي ۲ ليتري ديزلي TDI با قدرت­‌هاي ۱۴۸، ۱۶۱ و ۱۸۷ اسب بخار هستند و چهارمين پيشرانه­‌ي ديزلي، يك پيشرانه­‌ي 3 ليتري با قدرت ۲۸۲ اسب بخار است. در كنار اين پيشرانه‌­هاي ديزلي، يك پيشرانه­‌ي بنزيني ۲ ليتري با قدرت ۲۴۹ اسب بخار قرار دارد و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ كيلومتر حدود ۶ ليتر است و در هر كيلومتر ۱۵۴ گرم دي­‌اكسيد كربن توليد مي­‌كند.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

آئودي همچنين، براي خريداراني كه به دنبال قدرت بيشتري هستند نسخه­‌هاي SQ5 و RS Q5 را در انديشه متخصصين گرفته است. در هر دو نسخه از يك پيشرانه‌­ي ديزلي ۳ ليتري استفاده شده است كه در نسخه‌­ي SQ5 تواني معادل ۳۲۵ اسب بخار توليد مي­‌كند و در نسخه­‌ي RS Q5، به لطف استفاده از توربوشارژر دوگانه، قدرت توليدي به ۵۰۰ اسب بخار افزايش مي­‌يابد. برخي از نسخه­‌هاي Q5 از سيستم Ultra آئودي بهره­‌مند هستند، اين سيستم در مواقعي كه به قدرت محور عقب خودرو نياز نيست تمام توان توليدي پيشرانه را به چرخ‌­هاي جلو منتقل مي‌­كند و به اين ترتيب بازده خودرو را بسيار افزايش مي‌­دهد. لازم به ذكر است كه سيستم تقسيم گشتاور در تمام نسخه‌هاي Q5 وجود دارد اگرچه، خريداران نسخه‌­هاي ۶ سيلندر مي­‌توانند ديفرانسيل اسپرت را سفارش دهند.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

اين خودرو كه در نسخه­‌هاي چهار چرخ محرك و ديفرانسيل جلو توليد خواهد شد، به خريداران سه انتخاب براي جعبه­‌دنده داده است. جعبه­‌دنده‌­ي دستي ۶ سرعته، جعبه‌­دنده‌­ي اتوماتيك ۷ سرعته به همراه كلاچ دوگانه و جعبه­‌دنده­‌ي ۸ سرعته با سيستم تبديل گشتاور اتوماتيك، سه انتخابي است كه آئودي براي مشتريانش در انديشه متخصصين گرفته است.

سيستم تعليق عقب و جلوي Q5 جديد، كه بطور عمده از مدل A4 اقتباس شده است، از نوع ۵ اتصاله با فنرهاي استيل و ضربه­‌گيرهاي قابل تنظيم است. به عنوان جايگزين اين سيستم تعليق، خريداران مي­‌توانند كمك فنرهاي بادي با سيستم تنظيم ارتفاع را كه از Q7 كپي‌برداري شده است، سفارش دهند. سيستم تعليق دوم قابليت­‌هاي بكسل بهتري را نسبت به نوع استاندارد در اختيار مشتريان قرار مي‌­دهد. درگذشته، به­‌طور استاندارد رانندگان مي­‌توانستند از ميان ۷ حالت مختلف رانندگي، كه توسط سيستم رانندگي آئودي ارائه شده است، عملكرد خودروي خود را تنظيم نمايند، اما با توليد Q5 جديد شاهد اضافه شدن ۲ حالت رانندگي آفرود به اين سيستم خواهيم بود.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

تجهيزات و ارزش

Q5 با ۱۴ رنگ مختلف و ۵ پكيج بدنه قابل سفارش است. اين پكيج‌­ها عبارت هستند از: اسپرت، ديزاين، S لاين، ديزاين سلكشن (Design Selection) و S لاين اكستريور پكيج. هريك از اين پكيج‌­ها داراي خصوصيات مخصوص به خود هستند تا به ­راحتي بتوان آن­ها را از يكديگر تشخيص داد. براي مثال، در پكيج بدنه‌­ي ديزاين سلكشن از عناصري با رنگ خاكستري براي ايجاد تضاد استفاده شده است تا طبيعت خشن خودرو را نمايان سازد. Q5 معرفي شده مجهز به فرماني جديد با قابليت‌­هاي گوناگون است و به‌­عنوان آپشن اضافي مي‌توان سيستم گرم­‌كن فرمان و صندلي­‌هاي ماساژور سرنشينان را سفارش داد. همچنين، مشتريان مي­‌توانند از ميان سي رنگ موجود براي نورپردازي فضاي داخلي رنگ مورد علاقه­‌ي خود را انتخاب نمايند. در نسخه­‌ي استاندارد اين خودرو از رينگ­‌هاي ۱۷ اينچي آلومينيومي استفاده شده است، اما در نسخه­‌هاي ديگر، سايز رينگ­‌ها تا ۲۱ اينچ افزايش مي‌­يابد.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

با اينكه مدل قبلي Q5 به­‌خاطر فضاي زياد صندوق عقب آن مورد ستايش قرار مي‌­گرفت، آئودي در نسل جديد باز هم اين فضا را افزايش داده است و در حالت عادي (بدون خواباندن صندلي­‌هاي عقب) حجم اين فضا معادل ۶۱۰ ليتر است و در صورتي‌ كه صندلي­‌هاي عقب خوابانده شوند حجم اين فضا به ۱۵۵۰ ليتر افزايش مي­‌يابد. نكته‌ي ديگر در مورد صندوق عقب اين خودرو، استفاده از سنسور فعال در اين قسمت است. اين سنسور در همكاري با سيستم تعليق بادي كمك مي­‌كند تا هنگام بارگيري بارهاي سنگين، ارتفاع خودرو كاهش يابد.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

در بخش تكنولوژي­‌هاي ايمني، مشتريان آئودي مي­‌توانند پكيج‌­هاي شهري، پاركينگ و Dubbed Tour را انتخاب نمايند. عملكرد اين پكيج‌­ها به طور خلاصه عبارت است از: كروز كنترل تطبيق‌­پذير به همراه دستيار ترافيك، سيستم تشخيص خطوط، سيستم هشدار دهنده‌ي ترافيك، سيستم ترمز خودكار و دستيار پارك خودرو.

هنوز زمان زيادي تا اعلام ارزش اين خودرو در بازار بريتانيا باقي­‌مانده است اما، مي­‌توان حدس زد كه ارزش پايه­‌ي آن چيزي حدود ۳۲,۵۸۰ پوند خواهد بود و ارزش پايه­‌ي آن در آلمان ۴۵,۱۰۰ يورو خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

در مراسم رونمايي از اين خودرو در نمايشگاه پاريس ۲۰۱۶، رئيس كمپاني آئودي روپرت استدلر (Rupert Stadler) گفت:

اولين نسل آئودي Q5 سال­‌ها پرفروش‌­ترين شاسي‌­بلند جهان در كلاس خود بود و طراحي جايگزين آن امر ساده‌­اي نبود، اما دقيقاً همين امر باعث جذابيت طراحي آن شده است. ما با توليد Q5 جديد به همراه تمامي نوآوري‌­هاي تكنولوژيكي آن، سطح استانداردها را اندكي بالاتر برده­‌ايم.
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

لازم به ذكر است، Q5 جديد در كارخانه‌­ي جديد آئودي در مكزيك توليد خواهد شد. در ادامه از شما دعوت مي‌كنيم تا تيزر تبليغاتي اين خودرو را تماشا نماييد.

دانلود

انديشه متخصصين شما درباره­‌ي اين خودرو چيست؟

مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5
مرجع متخصصين ايران آئودي Q5

تمام مطالب مرتبط با نمايشگاه را در صفحه‌ي اختصاصي نمايشگاه خودرو پاريس ۲۰۱۶ مطالعه كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات