لامبورگيني با همكاري دانشگاه MIT مواد سبك تر جديدي را توسعه مي دهند

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
امروزه بر كسي پوشيده نيست كه لامبورگيني از جمله پيشتازان استفاده از فناوري فيبر كربن در صنعت خودرو است.
تبليغات

استفاده از فناوري فيبر كربن توسط كمپاني لامبورگيني، قابل ستايش است، اما مانند هر كمپاني آينده‌نگر ديگري، لامبورگيني نيز در جا نمي‌زند و همواره به دنبال پيشرفت است. لامبورگيني دستيابي به موفقيت‌هاي تجاري آينده را چشم‌انداز خود قرار داده و براي اين منظور، در حال همكاري با MIT، يكي از بهترين دانشگاه‌هاي جهان، است.

همكاري لامبورگيني و MIT تا حد زيادي در مورد ساخت مواد جديدي است كه مي‌توان آن‌ها را در وسايل نقليه‌ي آينده به كار گرفت. اين شرايط درست همانند زماني است كه لامبورگيني پيش از ساير شركت‌ها، شروع به استفاده از فيبر كربن كرد، تنها با اين تفاوت كه كمپاني ياد شده اين بار از مهندسان جوان و نابغه‌ي MIT كمك خواهد گرفت. مهندسان لامبورگيني با همكاري با همتايان خود در MIT به دنبال توسعه‌ي مواد سبك جديدي هستند كه اين كمپاني را در رقابت با كمپاني‌هاي ديگر در بازار ابرخودروها كه نوآوري در آن‌ها عنصري اصلي به حساب مي‌آيد، يك قدم جلوتر نگه مي‌دارد.

اطلاعات و جزئيات بيشتري از اين همكاري به‌ غير از آنچه كه ذكر شد منتشر نشده است. لامبورگيني با همكاري MIT مي‌تواند متخصصد فيبر كربن را در محصولات خود توسعه دهد. در گذشته خبرهايي مبني بر تلاش لامبورگيني براي يافتن راهي به‌ منظور سبك‌تر و مقاوم‌تر ساختن فيبر كربن جهت به كارگيري آن در پيشرانه‌ها، منتشر شده بود.

با وجود مهندسان MIT، راه براي لامبورگيني هموار مي‌گردد تا با دستيابي به نوآوري‌هاي جديد، تحولي در صنعت ايجاد كنند. آيا همكاري با MIT مي‌تواند تداعي‌گر دوراني باشد كه لامبورگيني فرايند ساخت كامپوزيت مصنوعي را ابداع كرد؟ تنها زمان مي‌تواند مسئله را روشن كند، اما قطعاً همكاري با MIT آينده‌ي روشني را براي لامبورگيني رقم خواهد زد.

لامبورگيني در بهترين شرايط به سر مي‌برد

اگر اين سوال پرسيده مي‌شد كه كدام خودروساز با دانشگاه MIT براي توسعه‌ي موادي جديد با وزن سبك‌تر جهت استفاده در خودروهاي آينده در حال همكاري است، قطعاً لامبورگيني يكي از اولين پاسخ‌ها خواهد بود. اين امر حاكي از اعتباري است كه لامبورگيني در صنعت خودروسازي كسب كرده است، چنين اعتباري تنها به دليل ساخت ابرخودروهاي فوق سريع، حاصل نشده است، بلكه راهكار و ابزاري كه اين كمپاني در توسعه و به كارگيري مواد سبك‌وزن در خودروهاي خود، استفاده مي‌كند، منجر به چنين نتيجه‌اي شده است.

امروزه استفاده از فيبر كربن هنوز هم جلب توجه مي‌كند اما لامبورگيني نخستين بار از آن در اواخر دهه‌ي ۸۰ ميلادي و در خودروي كانتاچ استفاده كرد. اين نشان از اوج نوآوري و فناوري در اين كمپاني است و اكنون پس از گذشت ۲۶ سال، هنوز هم در حال رقابت با ديگر شركت‌ها جهت پيشي گرفتن از آن‌ها است. كامپوزيت‌هاي مصنوعي لامبورگيني را نيز نبايد فراموش كرد. زماني‌كه صنعت خودرو، استفاده از فيبركربن در مقياس بزرگ‌تر را تجربه مي‌كرد، لامبورگيني در حال توسعه‌ي روش‌هايي براي تكامل استفاده از فيبر كربن و شكل‌دهي آن به شكل‌هايي پيچيده‌تر بود. اين تلاش‌ها منجر به ساخت كامپوزيتي مصنوعي گرديد كه براي اولين بار در خودروي لامبورگيني سستو المنتو ديده شد. امروزه كامپوزيت مصنوعي از طريق برنامه‌ي شخصي‌سازي Ad Personam لامبورگيني در دسترس است.

با نگاهي به آينده‌، روشن مي‌شود كه همكاري لامبورگيني با MIT تنها راهكار اين كمپاني نيست. در ماه ژوئن امسال لامبورگيني آزمايشگاه ساختارهاي كامپوزيتي پيشرفته‌‌ي خود را در سياتل بازگشايي كرد كه هدف آن كشف شيوه‌هاي جديد در توسعه‌ي مواد سبك‌وزن است. اخيراً نيز لامبورگيني يك توافقنامه با شركت رايون ميتسوبيشي به‌منظور توسعه‌ي شيوه‌هاي گسترش فيبر كربن در مقياس انبوه را امضاء كرده است.

اين‌ها شيوه‌هايي از تحقيق و توسعه‌اند كه لامبورگيني در آن‌ها پيشرو است و آنچنان‌ كه تاريخ عيان كرده، آن‌ها در اين زمينه بهتر از ديگران عمل مي‌كنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات