پيشرانههاي بدون ميلسوپاپ با نام (camless) توسط يكي از شركتهاي زيرمجموعهي كونيخ زگ به نام (FreeValve) ساخته شدهاند و بهزودي وارد توليد خواهند شد. خودرويي كه قرار است از اين پيشرانهاي استفاده كند ساخت شركت چيني كوروس است و در نمايشگاه خودروي گوانگجو ۲۰۱۶ از نسخهي پروتوتايپ يا اوليهي اين خودرو رونمايي شده است. اين نسخهي اوليه بر اساس خودروي مفهومي كوروس كه اوايل امسال معرفي شد، ساخته شده است.
پيشرانهي كوروس فاقد ميلسوپاپ است و بهجاي آن از سيستم انحصاري ثابتي با نام (Qamfree) استفاده ميكند. اين فناوري براي باز كردن سوپاپهاي پيشرانه از يك مكانيزم پنوماتيكي (بادي) استفاده ميكند و براي بستن دوبارهي سوپاپها نيز متكي بر فشار باد يا فنر است. نتيجهي استفاده از چنين سيستمي دقت بسيار بالا و اعمال كنترل بسيار دقيقتر روي زمان باز و بسته شدن و همچنين ليفت (ميزان پيشروي سوپاپ در داخل محفظه) سوپاپها روي سوپاپهاي دود و هوا است.
بنا بر اعلام شركت FreeValve، توسعهدهندهي اين فناوري، مزاياي استفاده از چنين سيستمي افزايش قدرت و گشتاور پيشرانه است و زماني كه چنين سيستمي با پيشرانههاي سايز كوچك تركيب شود منجر به كاهش مصرف سوخت نيز خواهد شد. چنين پيشرانههايي ديگر نيازي به قطعاتي مانند دريچهي گاز، ميلسوپاپ، انگشتي ميلسوپاپ، دنده تايمينگ، كاور تسمه تايم يا زنجير تايم، سوپاپ وست گيت، مبدل پيش كاتاليستي و سيستم تزريق مستقيم سوخت نخواهند داشت كه نبود تمامي اينها باعث كاهش سايز، وزن و پيچيدگي پيشرانه خواهد شد.
پروتوتايپ توليدشده توسط كوروس، بر اساس پلتفرم هاچبك جمعوجور اين شركت ساخته شده است و از يك پيشرانهي ۱.۶ ليتري توربوشارژر بهره ميبرد كه ادعا ميشود، توانايي توليد ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۹ نيوتنمتر گشتاور دارد. چنين قدرت و گشتاوري تقريبا برابر با پيشرانهي ۲ ليتري بيامو است كه در قويترين نسخهي خود روي خودروي ميني جان كوپر عرضه ميشود و ميتواند ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۹ نيوتنمتر گشتاور توليد كند.
مدل اوليهي خودروي كوروس ۳، نخستين خودرو با قابليت توليد انبوه خواهد بود كه از يك پيشرانهي بدون ميلسوپاپ FreeValve استفاده ميكند. كوروس و FreeValve همچنان به توليد نمونههاي اوليه ادامه خواهند داد تا بتوانند نسخهي نهايي را با نامي كه فعلا انتخاب نشده است، راهي بازار كنند. متأسفانه هنوز هيچ زماني براي عرضهي نسخهي تجاري كوروس اعلام نشده است.
هم انديشي ها