همكاري بي ام و با آي بي ام براي توسعه فناوري هاي خودرويي مبتني بر هوش مصنوعي

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بي‌‌ام‌و در حال همكاري با آي‌بي‌ام جهت توسعه‌ي فناوري‌هاي هوش مصنوعي مرتبط با خودرو است.
تبليغات

پژوهشگران و مهندسان بي‌ام‌و در حال توسعه فناوري اينترنت اشياي واتسون در مقر كمپاني آي‌بي‌ام، واقع در شهر مونيخ هستند. آن‌ها در حال همكاري با مهندسان آي‌بي‌ام جهت توسعه‌ي سيستم ادراك واتسون براي به‌كارگيري آن در خودروهاي بي‌ام‌و هستند؛ سيستمي كه امكان درك دنياي فيزيكي و انتقال هوشمندي به آن را دارد.

بي‌ام‌و چهار دستگاه خودروي i8‌ در اختيار كمپاني آي‌بي‌ام قرار داده است تا اين كمپاني از آن‌ها به‌عنوان نمونه‌هاي اوليه‌اي براي توسعه‌ي سيستم‌هاي هوش مصنوعي جديد خود استفاده كند، اين سيستم‌ها از پلتفرم ابري آي‌بي‌ام موسوم به Bluemix استفاده خواهند كرد؛ پلتفرمي كه به ادعاي آي‌بي‌ام سطح ارتباط راننده با خودرو را ارتقا خواهد داد.

فناوري ياد‌شده با بهره‌گيري از يادگيري ماشيني، خودرو را قادر مي‌سازد با بهبود درك خود از راننده، فضاي داخل كابين و سيستم‌هاي مختلف را مطابق ميل راننده تغيير دهد. فناوري كنترل صوتي پيشرفته‌‌ي آي‌بي‌ام، به راننده‌ها اجازه مي‌دهد به‌جاي عبارت‌هاي از پيش‌ تعيين‌شده‌‌ي به‌كاررفته در سيستم‌هاي كنترل صوتي كنوني، دستورهاي لازم را با استفاده از فرم مكالمه‌‌‌اي متداول، به خودروي خود بدهند.

هريت گرين، مدير كسب‌وكار جهاني واتسون مي‌گويد:

واتسون در حال دگرگون‌سازي چگونگي تعامل افراد با دنياي فيزيكي است و به ايجاد فضايي امن‌تر، كارآمدتر و شكل‌گيري تجارب شخصي بهتر در خانه، محل كار و جاده‌ كمك مي‌كند... با اين توافق‌نامه، كمپاني‌هاي ما با همكاري هم، پيش‌نيازهاي لازم براي بهره‌گيري رانندگان خودروهاي بي‌ام‌و از قابليت‌هاي مكالمه‌اي و يادگيري ماشيني واتسون را فراهم خواهند كرد. درك ما از آينده‌ي دنياي خودرو نشان مي‌دهد كه اگرچه خودروها كماكان به‌عنوان يك وسيله‌ي حمل‌ونقل شخصي، باقي خواهند ماند؛ اما تجربه‌ي رانندگي در طول چند دهه‌ي آينده بيشتر از هر دوران ديگري از صنعت خودروسازي، دچار تغيير و تحول خواهد شد.

بر اساس مطالعات آي‌بي‌ام، خودروهاي آينده قادر به عيب‌يابي و رفع خطاهاي خود و خودروهاي ديگر خواهند بود و عملكرد آن‌ها در اتصال و اشتراك‌گذاري اطلاعات با خودروهاي ديگر نيز بهبود خواهد يافت. اين موضوع باعث ارتقاء قابليت‌هاي خودران خودروهاي و يكپارچگي بهتر آن‌ها با اينترنت اشيا مي‌شود.

همكاري بي‌ام‌و و آي‌بي‌ام، در نوع خود اولين نيست؛ چرا كه كمپاني كونتيننتال و دانشگاه آكسفورد نيز در حال همكاري با هم جهت توسعه‌ي فناوري‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي براي به‌‌كارگيري در خودروها هستند.

ديميتري آيلو، مدير واحد هوش مصنوعي و رباتيك كونتيننتال مي‌گويد:

تجربه‌ي حمل‌ و نقل يكپارچه مي‌تواند استرس حاصل از فعاليت‌هايي مانند برنامه‌ريزي براي سفر را كاهش دهد. ما تصور مي‌كنيم كه در يك دنياي پرتحرك ايده‌آل، براي آنكه متخصصان بتوانند سفر كنند، صرفا بايد براساس برنامه‌اي كه به‌طور مداوم در حال به‌روزرساني است، سوار وسايل نقليه‌اي مانند خودرو، قطار و هواپيما شوند يا از آن‌ها پياده شوند... من باور دارم كه روزي سرويس‌هاي حمل و نقل قابل اتكاتري به‌وجود خواهند آمد كه به‌موجب آن‌ها متخصصان درگير تعمير و نگه‌داري خودروها نخواهند بود؛ چرا كه آن‌ها به‌صورت خودكار سوخت‌گيري خواهند كرد يا شارژ خواهند شد و در صورت لاخبار تخصصي به‌صورت خودكار وارد واحد تعمير خواهند شد.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات