برني اكلستون از مديريت فرمول يك كنار گذاشته شد

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خروج برني اكلستون باسابقه و بازگشت راس براون افسانه‌اي به مسابقات فرمول يك، يكي از مهم‌ترين اخبار سال‌هاي اخير دنياي موتوراسپرت است.
تبليغات

نام فرمول يك با برني اكلستون (Bernie Ecclestone) گره خورده بود. اين مدير بريتانيايي پس از چهار دهه فعاليت در بالاترين سطح مسابقات اتومبيلراني، روز گذشته كناره‌گيري خود از سمت مديريت اجرايي اين مسابقات را اعلام كرد. ظاهرا مالكان جديد فرمول يك پس از اجازه‌ي FIA و نهايي شدن خريد اين مسابقات، مدير كهنه‌كار آن را وادار به كناره‌گيري از پست خود كرده‌اند.

Liberty Media‌ نزديك به پنج ماه پيش با پرداخت بيش از ۸ ميليارد دلار حق كنترل مسابقات فرمول يك را خريداري كرد. روز گذشته آخرين مراحل انتقال مالكيت اين مسابقات نيز انجام شد و بلافاصله هيئت مديره‌ي جديد خروج اكلستون و جايگزيني چِيس كري (Chase Carey)، مدير 21st Century Fox را اعلام كرد. برني اكلستون ۸۶ ساله پس از تأييد خروج از فرمول يك به خبرنگاران گفت:

من به فعاليت و مسابقه‌اي كه طي ۴۰ سال گذشته آن را شكل داده‌ام، افتخار مي‌كنم. من از خريداري فرمول يك توسط Liberty Media‌ بسيار خرسندم و آينده‌ي روشني را به واسطه‌ي سرمايه‌گذاري آن‌ها در اين مسابقات، مي‌بينم. 
مرجع متخصصين ايران برني اكلستون فرمول يك

اكلستون در ادامه اعلام كرد كه از تمامي تيم‌ها، اسپانسر‌ها، شركت‌هاي تلويزيوني و مديران تيم‌ها كه وي در اين سال‌ها همراهي كرده‌اند، سپاسگزار است و چِيس كري را فردي ايده‌آل براي اين پست مي‌داند. در حال حاضر اكلستون فرمول يك را به‌طور كامل ترك نخواهد كرد و همچنان به‌عنوان مشاور در اين مسابقات حضور خواهد داشت.

اكلستون در دهه‌ي ۵۰ ميلادي پس از اندكي رانندگي در فرمول يك، وارد حوزه‌ي مديريت مسابقات شد. وي در ابتدا مديريت چند تيم را بر عهده داشت؛ اما در سال ۱۹۷۲ با خريداري امتياز تيم برابهام، نقش خود را در اين مسابقات پررنگ‌تر كرد. طي ۱۵ سال مديريت برابهام، اكلستون تبديل به نماينده‌ي تمامي تيم‌ها براي مذاكره با مسئولين مسابقات، اسپانسرها و شركت‌هاي تلويزيوني شده بود. بعد‌ها اكلستون به همراه مكس موزلي موفق شد امور تبليغاتي و فروش حق پخش فرمول يك را بر عهده بگيرد. وي در سال‌هاي فعاليت در اين پست بسيار موفق عمل كرد و توانست مسابقات فرمول يك را با ۴۰۰ ميليون بيننده‌ي تلويزيوني به محبوب‌ و پرمخاطب‌ترين ورزش سالانه تبديل كند.

مرجع متخصصين ايران راس براون فرمول يك

اما نكته‌ي مهم ديگر در تغيير و تحولات اخير فرمول يك، بازگشت راس براون (Ross Brawn) افسانه‌اي است. وي كه عموما به دليل موفقيت‌هاي بي‌شمار در مديريت تيم‌هاي بنتون و فراري شناخته مي‌شود، اكنون توسط Liberty Media‌ مديريت موتوراسپرت را بر عهده خواهد گرفت. بدين ترتيب كري مسئول جنبه‌هاي تبليغاتي و فروش حق امتياز پخش فرمول يك خواهد بود؛ در حالي كه براون جنبه‌ي تكنيكي و قوانين را تعيين خواهد كرد. با بازگشت براون در اين نقش كليدي، مي‌توان انتظار جذاب‌تر شدن مسابقات فرمول يك را داشت. براون در خصوص بازگشت به فرمول يك گفت:

بازگشت به دنياي فرمول يك حس فوق‌العاده‌اي دارد. من از ارائه‌ي مشاوره به Liberty Media‌ در چند ماه گذشته رضايت دارم و اكنون با كمال ميل به دنبال گسترش همكاري‌هاي خود با اين شركت و چيس كري هستم. 

در كنار براون، شاون برچس (Sean Bratches) معاون ارشد اسبق ESPN‌ نيز به تيم مديريتي جديد فرمول يك خواهد پيوست و به كري در زمينه‌ي امور تبليغاتي و پخش تلويزيوني كمك خواهد كرد.

Liberty Media‌ تيمي از بهترين‌ها گرد آورده است تا فرمول يك را مجددا به پرمخاطب‌ترين ورزش جهان تبديل كند. آيا شما بازگشت فرمول يك به دوران اوج را توسط مالكان و مديران جديد آن ممكن مي‌دانيد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات