آخرين سوپراسپرت‌هاي مجهز به پيشرانه‌ي تنفس طبيعي

يك‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بسياري از سوپراسپرت‌ها به علت تغيير قوانين مجبور به استفاده از پيشرانه‌هايي با حجم كمتر و مجهز به توربوشارژر شده‌اند؛ اما هنوز برخي از خودروسازان جلوي اين تغييرات مقاومت نشان مي‌دهند.
تبليغات

چه دوست داشته باشيم يا نداشته باشيم، سوپراسپرت‌هاي مجهز به پيشرانه‌ي تنفس طبيعي به عاقبت خودرويي مانند پونتياك دچار خواهند شد. دلايل زيادي وجود دارد كه خودروسازان، سيستم‌هاي هيبريدي و توربوشارژر را به پيشرانه‌هاي اصيل و خاص در خودروهايشان اضافه مي‌كنند تا زمان بيشتري در دنياي امروزي حضور داشته باشند. اما بسياري از اين پيشرانه‌ها نيز از چرخه‌ي توليد خارج شده‌اند؛ نكته‌ي مهم اين است كه متاسفانه اشكال يادشده بيشتر از هر دسته‌ي ديگري از خودروها، به‌وضوح در ميان سوپراسپرت‌ها ديده مي‌شود.

بوگاتي، پاگاني، كونيخزگ و مك‌لارن از آن دسته خودروسازاني هستند كه مجبور به پذيرش شرايط جديد در ساخت پيشرانه‌ها شدند. فراري و استون‌مارتين نيز بعد از مدتي استقامت در برابر تغيير در ساختار پيشرانه‌ها، مانند ديگر خودروسازان مجبور به اتخاذ چنين تصميمي شدند. همچنين بسياري از اين خودروسازان، يكي از انواع سيستم‌هاي محركه‌ي الكتريكي را در كنار پيشرانه و سيستم انتقال قدرت اتوماتيك استفاده مي‌كنند.

با اين حال، چندين مورد استثنا در ميان سوپراسپرت‌ها وجود دارد كه در برابر تغييرات استقامت نشان مي‌دهند؛ پيشرانه‌ي خودروهاي مذكور هنوز به‌صورت دست‌ساز ساخته مي‌شود و با توجه به عملكرد پيشرانه، ميزان قدرت توليدي آن‌ها نيز افزايش مي‌يابد. به احتمال زياد اين خودروها نيز زمان زيادي در كنار ما نخواهند بود، پس اگر قصد داريد يكي از اين خودروها را در اختيار داشته باشيد، بايد سريع‌تر اقدام كنيد.

مرجع متخصصين ايران فراري F12 TDF

فراري F12

اگرچه فراري، خودروهاي ۴۸۸، كاليفرنيا و GTC4 Lusso را با پيشرانه‌هاي مجهز به توربوشارژر عرضه مي‌كند؛ اما F12 يكي از اين خودروهاي خاص است كه همچنان در دنياي امروزي باقي مانده است.

تغييرات و قوانين جديد، مانع توليد قدرت بيشتر در اين پيشرانه نشده است و اين پيشرانه همچنان با نهايت صدا به راه خود ادامه مي‌دهد. F12 برلينتا، مجهز به پيشرانه‌ي ۶.۳ ليتري ۱۲ سيلندر با آرايش خورجيني است كه قدرت ۷۳۰ اسب بخار و گشتاور ۶۹۰ نيوتن‌متر توليد مي‌كند. خط قرمز دور موتور اين پيشرانه‌ي تنفس طبيعي، ۸۷۰۰ دور بر دقيقه است.

اين پيشرانه در نسخه‌ي TDF قدرت بيشتري ارائه مي‌كند كه برابر با ۷۶۹ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۷۰۵ نيوتن‌متر است و خط قرمز دور موتور نيز به رقم ۸۹۰۰ دور بر دقيقه افزايش يافته است. اين پيشرانه، يك نمونه‌ي خاص تلقي مي‌شود؛ اما امكان توقف توليد آن در آينده وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران لامبورگيني هوراكان

لامبورگيني

به انديشه متخصصين مي‌رسد، فراري با پيشرانه‌ي ۱۲ سيلندر تنفس طبيعي، دست نيافتني است؛ اما لامبورگيني نيز پيشرانه‌اي اصيل دارد كه رقيب اين پيشرانه محسوب مي‌شود؛ اين سوپراسپرت‌ساز تاكنون حتي يك پيشرانه‌ي مجهز به توربوشارژر نساخته است.

يكي از ايده‌هاي لامبورگيني، معرفي كانسپتي به نام آستريون مجهز به پيشرانه‌ي تنفس طبيعي و سيستم هيبريدي بود؛ اين سوپراسپرت‌ساز ايتاليايي، در حال آماده‌‌شدن براي معرفي شاسي‌بلند اوروس مي‌شود كه پيشرانه‌ي آن مجهز به توربوشارژر دوقلو است. با اين حال پيشرانه‌هاي V10 روي هوراكان و V12 روي اونتادور همچنان به‌صورت تنفس طبيعي باقي مانده‌اند و در برابر تغييرات اجباري در ساختار پيشرانه و استفاده از هرگونه توربوشارژر و سيستم‌هاي الكتريكي، مقاومت كرده‌اند. به‌انديشه متخصصين مي‌رسد تا زماني كه امكان توليد پيشرانه‌هاي تنفس طبيعي وجود داشته باشد، شاهد حضور آن‌ها در خودروهاي لامبورگيني باشيم.

مرجع متخصصين ايران آئودي R8

آئودي R8

ارتباط نزديكي ميان هوراكان و آئودي R8 وجود دارد؛ نسل دوم آئودي R8 نه‌تنها پيشرانه‌ي ۵.۲ ليتري ۱۰ سيلندر را از اين خودرو به عاريت گرفته است، نكات مشتركي نيز با اين خودرو دارد. اما ديگر خبري از پيشرانه‌ي ۸ سيلندر خورجيني در اين سوپراسپرت نيست. اين پيشرانه‌ي تنفس طبيعي، R8 را در ميان رقبايي همچون مرسدس AMG GT و برخي نسخه‌هاي پورشه ۹۱۱ قرار مي‌دهد.

به انديشه متخصصين مي‌رسد در آينده‌اي نزديك شاهد استفاده از پيشرانه‌اي كوچكتر و مجهز به توربوشارژر در اين خودرو باشيم. استفان وينكلمن مديرعامل سابق لامبورگيني كه اكنون در بخش آئودي اسپرت مشغول به فعاليت است، در اين مورد بيان كرد كه به احتمال زياد بعد از مدتي، توليد پيشرانه‌ي ۱۰ سيلندر تنفس طبيعي، متوقف خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران پورشه 911 GT3 RS

پورشه 911 GT3

همه ما مي‌دانيم كه پورشه 911 در رده‌ي سوپراسپرت‌ها قرار ندارد؛ اما بر اساس قدرت خروجي و توانايي‌هاي برخي نسخه‌ها، يقيناً مي‌توان اين خودرو را يك سوپراسپرت ناميد؛ به‌عنوان مثال 911 توربو و نسخه‌ي تنفس طبيعي 911 GT3 و GT3 RS را مي‌توان در رده‌ي سوپراسپرت‌ها قرار دارد.

درحالي كه بقيه‌ي 911-ها از پيشرانه‌ي توربو بهره مي‌برند، GT3 تنها نسخه‌ي تنفس طبيعي محسوب مي‌شود. اين نسخه برخي امكانات همچون سيستم چهارچرخ فرمان پذير ندارد. كافي است آمار مربوط به اين پيشرانه‌ها را مطالعه كنيد تا متوجه عملكرد آن‌ها شويد؛ نسخه‌ي GT3  پيشرانه‌اي ۴۶۹ اسب بخار دارد كه شتاب صفر تا صد كيلومتر بر ساعت آن ۳.۵ ثانيه است؛ نسخه‌ي GT3 RS مجهز به پيشرانه‌ي قدرتمند‌تري است كه قادر به توليد قدرتي برابر با ۵۰۰ اسب بخار است و شتاب صفر تا صد كيلومتر اين نسخه، ۳.۳ ثانيه است. نسخه‌ي ديگري به نام 911 R وجود دارد كه به پيشرانه‌ي ۴ ليتري مجهز است و با جعبه‌دنده‌ي ۶ سرعته‌ي دستي شتاب صفر تا صد ۳.۸ ثانيه‌اي ثبت مي‌كند.

پورشه وعده داده است كه نسخه‌ي بعدي 911 GT3 بهتر از قبلي‌ها خواهد بود و درحالي‌كه پيشرانه‌ي باقي نسخه‌ها هر سال دچار تغييرات گسترده‌اي مي‌شوند، پيشرانه‌ي اين نسخه همچنان خاص و بدون تغيير خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران آستون مارتين ونكوئيش اس

استون مارتين ونكوئيش اِس

استون مارتين اخيراً DB11 را عرضه كرده است كه نه‌تنها به پلتفرم جديد مجهز شده است، از پيشرانه‌ي جديد نيز بهره مي‌برد كه مجهز به توربوشارژر است و توسط مرسدس AMG توسعه يافته است. به‌دنبال پيشرانه‌ي ۵.۲ ليتري ۱۲ سيلندر توربوشارژر جديد با آرايش خورجيني و ۸ سيلندر خورجيني با حجم كمتر، استون‌مارتين درانديشه متخصصين دارد استفاده از توربوشارژر را در بين پيشرانه‌هاي خود گسترش دهد.

اين اتفاق باعث مي‌شود، ونكوئيش اس كه از پيشرانه‌ي تنفس طبيعي بهره مي‌برد، به پايان عمر خود نزديك شود. حجم اين پيشرانه‌ي ۱۲ سيلندر كه امضاي استون‌مارتين نيز محسوب مي‌شود، ۶ ليتر است. اين پيشرانه مي‌تواند ۶۰۰ اسب بخار قدرت توليد كند كه تقريباً ۵۰ درصد بيشتر از پيشرانه‌اي است كه ۱۸ سال قبل همراه با DB7 معرفي شده بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات