سرمايه گذاري مشترك هوندا و هيتاچي براي ساخت و توسعه موتورهاي الكتريكي
هوندا موتور قصد دارد فروش جهاني خودروهاي الكتريكي خود تا پايان سال ۲۰۳۰ را به دوسوم مجموع توليداتش برساند. اين شركت بهتازگي اقدام به سرمايهگذاري مشترك با شركت سيستمهاي خودرويي هيتاچي، بهعنوان تأمينكنندهي موتورهاي الكتريكي خود، براي خودروهاي آينده كرده است.
۵۱ درصد از سهام اين شركت جديد كه در ماه جولاي (تيرماه ۱۳۹۶) راهاندازي ميشود، در اختيار هيتاچي است و ۴۹ درصد باقيمانده در مالكيت هوندا قرار دارد. گفته ميشود رقم سرمايهگذاري در اين طرح مشترك ۴۴.۵ ميليون دلار است. اين شركت هنوز نام مشخصي ندارد؛ اما مقر آن در ژاپن خواهد بود.
با اين سرمايهگذاري، برخي از موتورهاي توليدي شركت هيتاچي در واحدهاي كنتاكي و چين در كارخانهي جديد توليد خواهند شد. هدف از اين كار، پاسخ به تقاضاي فزاينده براي خودروهاي الكتريكي در آن بازارها خواهد بود.
به انديشه متخصصين ميرسد هوندا استراتژي سنتي خود مبني بر همكاري نكردن با ساير شركتها را كنار گذاشته و به دنبال شركاي جديدي براي تأمين هزينههاي فزايندهي تكنولوژيهاي آينده است. بهعلاوه با اجرايي شدن قوانين جديد آلايندگي خودروها و استانداردهاي ايمني، هزينههاي توليد پيشرانههاي كممصرف و سيستمهاي جلوگيري از تصادف بالا رفته و خودروسازان را مجبور به تقسيم سرمايهگذاريها كرده است.
يافتن يك منبع خارجي براي ساخت پيشرانههاي الكتريكي، خيال بخش تحقيق و توسعهي هوندا براي توليد داخلي چنين موتورهايي را راحت ميكند. درنتيجه اين بخش كه روزگاري از افتخارات هوندا بود، بهتدريج جمعآوري ميشود.
هوندا در حال حاضر پيشرانههاي خود را توليد ميكند؛ درحاليكه اين خودروساز ژاپني بيشتر مسئوليت ساخت موتورها را به هيتاچي محول ميكند، اين انتظار وجود دارد كه هوندا همچنان توليد برخي از موتورهاي خود را ادامه دهد. يكي از اين موتورها قرار است در خودروي پيل سوختي هوندا به كار رود.
هوندا تنها خودروساز مطرح ژاپني است كه تابهحال يك شريك راهبردي نداشته يا با رقباي هموطن خود همكاري مشترك نكرده است. همكاري با ساير تأمينكنندگان راهي براي دستيابي به فناوريهاي جديد و درعينحال حفظ استقلال مجموعه است.
اين توافق در روز سهشنبه (۱۹ بهمن ۱۳۹۵) از سوي تاكاهيرو هاچيگو، مديرعامل هوندا و هيدآكي سكي، رئيس شركت سيستمهاي خودرويي هيتاچي اعلام شد. شركت سيستمهاي خودرويي هيتاچي در ساخت سيستمهاي ايمني، الكترونيكي، توليد باتري و موتور تخصص دارد و در ميان ۱۰۰ شركت برتر دنيا در اين زمينه، رتبهي ۲۶ را دارد.
مديرعامل هوندا ميگويد:
اين پيشرانهها قابليت استفاده در خودروهاي هيبريدي شارژي، هيبريدي استاندارد و خودروهاي الكتريكي دارند. هوندا در حال معرفي خودروهاي كاملاً الكترونيكي و شارژي از مدل كلاريتي (Clarity) در آمريكا در سال جديد است؛ اما به انديشه متخصصين نميرسد پيشرانههاي جديد آمادهي نصب روي چنين خودروهايي باشند.افزايش هزينهي سرمايهگذاري در داراييهاي ثابت، با توجه به حجم توليد و هزينهي ساخت واحدها، دليل اصلي همكاري با هيتاچي است.
هاچيگو در پايان از هرگونه اظهار انديشه متخصصين در مورد زمان ورود موتورهاي جديد به بازار يا مقياس هدف اين سرمايهگذاري خودداري كرد.
هم انديشي ها