معامله انجام شد؛ اُپل و واكسهال به گروه خودروسازي پژو سيتروئن فروخته شد
تأييد نهايي شدن اين معامله كه در جريان يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با حضور سران PSA و جنرال موتورز اعلام شد، شركت فرانسوي را در جايگاهي بالاتر از گروه رنو-نيسان - كه بهتازگي ميتسوبيشي را نيز به مجموعهي خود افزوده است - و در كمترين فاصله با جايگاه نخست بازار اروپا، يعني فولكسواگن قرار داد.
چندي پيش از برنامهي جنرال موتورز براي فروش برندهاي اروپايي اُپل و واكسهال به گروه خودروسازي PSA خبر داديم. حالا با اين معامله به ارزش بيش از ۳ ميليارد دلار (۲.۲ ميليارد يورو)، PSA سهمي ۱۷ درصدي از بازار اروپا به دست ميآورد، در حاليكه گروه فولكسواگن ۲۴ درصد از اين بازار را در اختيار دارد.
در حالي كه PSA نهايي شدن اين معامله را جشن ميگيرد، حضور جنرال موتورز در بازار اروپا به پايان ميرسد. جنرال موتورز قبلا در سال ۲۰۱۳ اعلام كرده بود كه بهمنظور بازگرداندن اُپل به سوددهي، حضور شورولت را در بازار اروپا كمرنگ ميكند، هرچند اين خبر حالا با اتفاقات اخير كاملا متضاد است. البته فروش امروز، مزايايي هم براي جنرال موتورز به ارمغان آورده، چراكه اين شركت اكنون بار ديگر به دومين سهامدار بزرگ PSA تبديل شد.
مديرعامل PSA، كارلوس تاوارس، كه با دريافت كمك مالي از فرانسه و چين در سال ۲۰۱۴، اين شركت را از مرز ورشكستگي نجات داد؛ امروز گفت برندهاي زيانده اُپل و واكسهال، به لطف صرفهجويي ۲.۳ ميليارد دلاري در هزينههاي مشترك PSA و اُپل به سوددهي خواهند رسيد.
تاوارس گفت: «ما به تمام دستاوردهاي پرسنل با استعداد اُپل و واكسهال و همچنين برندهاي ارزشمند و ميراث قوي اين شركتها احترام ميگذاريم. ما تمايل داريم PSA و اُپل/واكسهال را بهمنظور سرمايهگذاري روي هويت برندهاي خود مديريت كنيم. ما ميدانيم كه اُپل و واكسهال كه تاكنون با همكاري هم محصولات موفقي در بازار اروپا توليد كردهاند، شركاي تجاري مناسب براي ما خواهند بود. نگاه ما به اين خريد، گسترش طبيعي روابط بين ما است و ما مشتاقيم اين روابط را به سطح بالاتري برسانيم. ما اطمينان داريم كه چرخش اُپل/واكسهال به سمت سوددهي با حمايت ما به طور قابل توجهي شتاب خواهد گرفت.»
پيش از اين، جنرال موتورز توليد دو خودروي سواري را بر مبناي معماري PSA، به عنوان بخشي از قراردادي كه در سال ۲۰۱۲ منعقد شد، تأييد كرده بود. اين دو خودرو، اُپل گرندلند X كه بر پايهي پژو ۳۰۰۸ و كراسلند X كه بر پايهي پژو ۲۰۰۸ طراحي شده است، هستند و در آيندهاي نزديك روي خط توليد خواهند رفت.
توافق امروز، مجوز استفاده از حقوق تكنولوژي را براي جنرال موتورز نگه ميدارد؛ به اين ترتيب اين شركت ميتواند همچنان به فروش مدلهاي فعلي و تأييدشدهي اُپل و واكسهال در اروپا ادامه دهد. اما در سالهاي پيش رو، همهي مدلهاي اُپل و واكسهال بر پايهي پلتفرمهاي PSA ساخته خواهند شد. انتظار ميرود اُپل كورساي بعدي، اولين مدل توسعهيافته توسط PSA باشد.
از تاوارس در مورد اينكه آيا فروش توليدات تحت برندهاي اُپل و واكسهال در كنار پژو و سيتروئن موفق خواهد بود، سؤال شد كه وي پاسخ داد مزاياي هر برندي روشن است.
تاوارس گفت: «موقعيت هر يك از برندها روشن است. ما نياز داريم ثابت قدم اما سازگار باشيم. موقيت برند ما روشن است و ما هر آنچه باور داشته باشيم به تقويت موقعيت اُپل كمك كند، تقويت خواهيم كرد. اُپل يك برند آلماني است. ما حالا برندهايي فرانسوي و يك برند آلماني در اختيار داريم. خواه ناخواه، بايد بدانيم كه بعضي مشتريان خواهان برندهاي فرانسوي هستند؛ در حالي كه بعضي ديگر برندهاي آلماني را دوست دارند و براي ما اين مهم است كه حالا برندهايي فرانسوي و آلماني در مجموعهي خود داريم.»
مدير اُپل، كارل توماس نيومن، به مزاياي اقتصادي پيوستن اين برند به گروه PSA اشاره كرده است: «ما از مزيت صرفهجويي در تحقيق و توسعه و همچنين بهره بردن از DNA پلتفرمهاي PSA بهره خواهيم برد. هزينههاي فروش و بازاريابي كاهش خواهد يافت و ما قدرت چانهزني بسيار بيشتري براي كاهش هزينههاي بازاريابي خواهيم داشت. همچنين، با صرفهجويي در هزينههاي تجهيزات، هزينههاي كلي توليد كاهش خواهد يافت.
نيومن گفته است انتظار ميرود اُپل تا سال ۲۰۲۰ به سوددهي برسد. مدير عامل جنرال موتورز، ماري بارا، در مورد اين كه اين معامله چه معنايي براي شركتش خواهد داشت، انديشه متخصصين نداده است. به جاي آن، از معاملهي برد-برد امروز و مزاياي آن براي اُپل سخن گفته است.
بارا گفت: «من فكر ميكنم وقتي به عملكرد اُپل/واكسهال در گذشته نگاه ميكنيم، آنچه ميبينيم موقعيتي بالقوه براي تقويت اين كسب و كار است. با حركت به سمت جلو، تغييراتي در انتظارات مشتريان به وجود آمده است كه براي ما روشن كرد كه نياز به تغييرات عمده احساس ميشود تا بتوانيم خودروهايي شايسته راهي جادهها كنيم. ما واقعا فكر ميكنيم اين يك معاملهي برد-برد براي اُپل و واكسهال است.»
هولدن كه يكي از برندهاي زيرمجموعهي جنرال موتورز است و رابطهاي نزديك با اُپل دارد، احتمالا تحت تأثير اين معامله قرار خواهد گرفت. هنوز معلوم نيست اين معامله براي اين برند استراليايي هم برد-برد باشد. هولدن امروز در بيانيهاي اعلام كرد: «براي چندين سال هولدن و اُپل رابطهاي تنگاتنگ داشتهاند كه در نتيجهي آن خودروهايي جذاب به دست مشتريان استراليايي رسيده است، از جمله آستراي جديد و نسل بعدي كومودور كه قرار است در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شود. خبر خوب اين است كه برنامهي اين محصولات به هيچ عنوان تحت تأثير قرار نخواهد گرفت. ما به رابطهي نزديك خود با اُپل و جنرال موتورز ادامه خواهيم داد و برنامههاي خود را بهصورت كامل و با نهايت دقت پيش خواهيم برد.»
در تأييدي همسو با بيانيهي هولدن، PSA و جنرال موتورز اعلام كردند كه قراردادهاي تأمين موجود بين اُپل و هولدن و همچنين بيوك، پابرجا خواهند ماند. با اين حال هنوز سؤالات بدون پاسخ زيادي در مورد اين معامله و نتايج آيندهي آن وجود دارد.
هم انديشي ها