سيستم‎ ترمز الكترونيكي؛ خبر خوش برمبو براي خودروهاي مسابقه‌اي

شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برمبو از شركت‎هاي مطرح فعال در حوزه سيستم ترمز خودرو است. به دليل حساسيت اين سيستم، برمبو يك طرح جديد در ترمز خودرو ارائه كرده است كه در ادامه به آن اشاره مي‎شود.
تبليغات

هر راننده‎اي كه خودروهاي كلاسيك و معمول را رانده باشد، يقيناً به اين نكته اشاره خواهد كرد كه ارتقاء سيستم ترمز خودرو يكي از مهمترين و پرطرفدارترين دستاوردهاي حوزه خودرو محسوب ميگردد. اغلب سيستمهاي ترمز جديد بسيار قدرتمندتر و كم‌وزن‌تر از سيستمهاي مشابه سنتي هستند و مقاومت بيشتري در برابر سايش دارند. همچنين قابليت تعويض‌پذيري راحت قطعات از جمله مزيتهاي سيستم‎ ترمز امروزي محسوب مي‏شود. اما تيم خودروي A110 كه در آلپاين مستقر است، انتظار بيشتري از اين سيستم دارد و چالشي اساسي پيش روي متخصصان ترمز برمبو قرار داده است. نتيجه اين چالش استفاده از كاليپر تركيبي لغزشي الكترومكانيكي (ECS) است.

يكي از چالش‎هايي كه پيش روي سازندگان تجهيزات اصلي (OEM) قرار دارد، حركت به سمت طراحي ترمز دستي الكترونيكي يا ترمز پارك است. طراحان به ترمز دستي الكترونيكي روي خوش نشان ميدهند؛ چون از شر يك اهرم بزرگ و زشت در فضاي داخلي كابين خلاص مي‌شوند. جايگزيني اهرم ترمز دستي با يك دكمه كوچك ارزش بسياري براي طراحان دارد؛ چرا كه فضاي مناسبي در كنسول مياني در اختيار آن‌ها ميگذارد تا به جانمايي نگه‌دارنده ليوان و ديگر مسائل بپردازند.

 بسياري از خودروها يك گيره كوچك الكترونيكي روي ديسك عقب دارند تا نقش ترمز دستي را ايفاء كند كه برمبو در حال حاضر از چنين ايده‏اي براي ترمز دستي الكترونيكي خود استفاده مي‏كند؛ ولي اين يك راه حل نامناسب است. به اين دليل كه استفاده از اين ايده، پيچيدگي سيستم ترمز را زياد مي‎كند و  تأثير منفي روي وزن فنربندي نشده خودرو دارد. وزن فنربندي نشده عبارت است از وزن سيستم تعليق و چرخ‎ها كه وزن آن‌ها به سيستم تعليق تحميل نمي‎شود. هدف از ECS حل اين اشكال از طريق استفاده از مواد سبك و نصب هوشمندانه آن است.

در راه حل جديد، برمبو نه‌تنها به يكپارچه‌سازي سيستم ترمز پارك و گيره اصلي پرداخته است؛ بلكه استفاده از مواد سبك‌وزن موجب شده كه ۱.۲۵ كيلوگرم از وزن فنربندي نشده در هر چرخ كاهش يابد. در صورتي كه هر دو مدار هيدروليك سيستم ترمز با اشكال روبرو شود، ترمز الكترونيكي پارك درست عمل نخواهد كرد. اين سناريو امكان وقوع اندكي دارد؛ ولي برخي از مشتريان مي‎خواهند از ريسك عملكرد اين سيستم باخبر شوند.

مرجع متخصصين ايران ترمز برمبو

شركت برمبو در زمينه به‌كارگيري سيستم ترمز الكترونيك و هيدروليك به شكل توامان تنها نيست. خودروهاي هيبريدي و الكتريكي نياز دارند سيستم ترمز سنتي را با برنامه انرژي بازياب (حاصل از انرژي ترمزي) تركيب كنند تا انرژي به سمت بسته باتري روانه شود. تمام اين فرآيندها بايد بدون تأثير در رانندگي اعمال شوند، مخصوصاً در خودروهاي اسپرت؛ چون بازخورد راننده از پدالها در اين دسته از خودروها بسيار حياتي و مهم است.

با وجود اينكه ECS يك سيستم سبك و جمع و جور است، ولي همچنان عملكردي تقريباً معمول و رايج نشان مي‌دهد. ترمز دستي جديد به شكل الكترونيكي عمل مي‎كند؛ ولي ترمزهاي دستي معمولي با توان هيدروليكي سر و كار دارند. با تمام اين تفاسير، استفاده از ترمز دستي الكترونيكي به معناي تمايل سازنده به ساخت سيستم ترمز تماماً سيمي است، به عبارت ديگر هيچ‌گونه ارتباط فيزيكي بين پدال و پد ترمز وجود ندارد. در حالي كه اغلب سيستمهاي فرمان خودروهاي امروزي برقي شده است، خيلي دور از انتظار نيست كه سيستم ترمز نيز در آيندهاي نزديك كاملاً برقي شود.

اين ترمزهاي در آلپاين A110 رونمايي شده و سطح آن به رنگ آبي است. نسخه‎هاي مشكي و نارنجي اكسيدشده نيز در آيندهاي نه‌چندان دور به بازار عرضه ميشود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات